Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Mitt forhold til garn er å holde meg ute av bestillingsplassene med alt det store salget,
for jeg kjenner for å kjøpe i bøtter og spann!    :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har strikket ferdig en Nordkalottgenser til sønnen min. Er nesten ferdig med avfellingen men innså nå at jeg har sydd for stramt, så det ikke er noe elastisitet i halsåpningen… 

Irrterende å måtte rekke opp og begynne på nytt! Italiensk avfelling blir definitivt finest, men det er så tidkrevende og pirkete! Vil bare bli ferdig nå…😂 blir spennende å se hvor lenge den blir liggende nå som en UFO..

Anonymkode: ff123...867

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så irriterende å måtte rekke opp. Jeg måtte selv gjøre det på strikketøyet jeg holder på med nå og det er ikke noe gøy. Ellers kan jeg tipse om denne måten å strikke elastisk avfelling. Den blir pen og er ikke så tidkrevende som italiensk. :jepp: Islandsk avfelling er også en annen mulighet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 17.8.2024 den 16.55):

Å, så irriterende å måtte rekke opp. Jeg måtte selv gjøre det på strikketøyet jeg holder på med nå og det er ikke noe gøy. Ellers kan jeg tipse om denne måten å strikke elastisk avfelling. Den blir pen og er ikke så tidkrevende som italiensk. :jepp: Islandsk avfelling er også en annen mulighet. 

Takk for tips! Brukte islandsk avfelling nå. Det ble elastisk, men ikke like pen avfellingskant som på den italienske :)  Men definitivt et godt alternativ! Er jo en barnegenser så er ikke sååå viktig kanskje, men jeg har liksom forelsket meg så i det estetiske i uttrykket til den italienske… :sjenert: 

nå mangler jeg bare å maske sammen under ermene og å feste tråder, så er jeg ferdig :danse: skal prøve å tvinge meg selv til å fullføre prosjektet istedenfor å la det ligge 3/4 ferdig i en evighet… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede kjøpt garn til neste prosjekt, men bør vel fullføre genseren til pappa som også har ligget brakk en goood stund (gikk tom for garnet som strikkes i dobbel tråd i prosjektet, men oppdaget at jeg hadde en nøste til i samme farge i et tykkere garn(samme produsent). Har rekket opp ganske mange runder i det dobbelte nå, og strikker inn annenhver runde for å få inn det andre garnet. (Opprinnelig strikkes genseren i Sølje dobbel tråd, jeg bruker Varde enkel tråd på resten av prosjektet nå). Det fungerte dritbra! Syns ikke st det er en forskjell, så mulig det er samme innfarging på de ulike garnene…? Uansett får jeg nå muligheten til å ferdigstille genseren, så bør gjøre det før jeg begynner på det nye prosjektet som ligger klart i posen fra garnbutikken. 

:sjenert: vi får se om jeg klarer holde meg…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt ferdig med Haraboji cardigan fra Fremstrikk, og har begynt på julegaveprosjekt, pulsvanter inspirert av ringenes herre☺️

IMG_5954.thumb.jpeg.3745a5e8e96f276cbbbffd95a3a18fcb.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 20.17):

Takk for tips! Brukte islandsk avfelling nå. Det ble elastisk, men ikke like pen avfellingskant som på den italienske :)  Men definitivt et godt alternativ! Er jo en barnegenser så er ikke sååå viktig kanskje, men jeg har liksom forelsket meg så i det estetiske i uttrykket til den italienske… :sjenert: 

nå mangler jeg bare å maske sammen under ermene og å feste tråder, så er jeg ferdig :danse: skal prøve å tvinge meg selv til å fullføre prosjektet istedenfor å la det ligge 3/4 ferdig i en evighet… 

Jeg fullførte genseren i går! Masket under ermer, alle tråder festet, et voila! :applaus: 

Har kjøpt garn til neste prosjekt allerede! Blir en svart Monday Sweater fra PetiteKnit. Har strikket den en gang før, i Mot Østen i fargen Rust fra LilleRilleDesign kjøpt på Hadeland Glassverks håndverksfestival og en tråd Angel (typ pusetråd mohair). Den er så fantastisk, jeg ELSKER den genseren. Men så oppdaget jeg at jeg mangler en helt sort plain strikkegenser! Så har kjøpt Tynn Peer Gynt og Tynn Silke Mohair 👍🏼 tror det blir bra, må bare komme igang før høstmørket tar meg, sort strikketøy er jo døden i mørketiden 😂😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fullført genser! Og ja, svart strikketøy er vanskelig i mørket. Jeg har fått meg strikkelys ved "min" plass i sofaen for noen ganger er det vanskelig å se hva man gjør sent på kveldene. Jeg liker nemlig ikke å ha for mye lys på i hele stua om kvelden, da vil jeg ha det koselig med tente lys rundt omkring og så heller en egen liten lampe som bare lyser opp strikketøyet mitt ved behov, hvis jeg skal holde på med noe fiklete eller i en mørk farge.

Endret av Arkana
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Strikkestopp her 😣. I sommer har det vært i varmeste laget og nå når «sesongen» er i gang igjen har jeg pådratt meg en kranglete skulder. Mistenker nerve i klem siden det stråler ned i «strikkehånden». Skulder begynner å skikke seg igjen, men hånden henger etter og jeg er smått skeptisk til å hive meg i strikkingen før fingrene føles normale igjen. Neste halvplanlagte prosjekt er nemlig kofte… :nigo:

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med speidergenser til datteren min. Jeg har rotet litt i restegarnet mitt og fant tre nøster med det utgåtte garnet Baby alpaca silk fra Drops. Supermykt og deilig, så det har (straks) blitt til to luer. Høstferieprosjektet blir Spiral Sweater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år har jeg egentlig hatt fokus på å få ut garn av lageret, men det har blitt lite strikking siden mars😅 I august kom det nesten 2 kg garn inn, så totalt er ikke garnlageret blitt noe særlig mindre (om det har blitt mindre i det hele tatt😂) Men nå er strikkemotivasjonen tilbake, så skal prøve å få gjort ferdige prosjekter av typen mangler erme og sånt🙈😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin Hateridioter. :jepp:

Høres kjent ut Diamant20. Jeg prøver å bli kvitt restegarn, men problemet mitt er at nesten alt restegarnet mitt består av garn jeg bare har ett, kanskje to, nøster av (hvis man ikke teller at jeg har mange farger i samme garn) og det får man ikke brukt til så mye. Ett enkeltnøste holder kanskje til en lue, that's it, og det er begrenset hvor mange luer familien trenger eller hvor mange luer jeg gidder å strikke.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en lang strikkepause kom jeg for ca 3 ukers tid igjen i gang. Holder på med Ellinor genser. Nå skal jeg og starte med Stich genser, min svigerdatter ønsker seg den. Så det blir julegave til henne i år

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha sortert og solgt en 60-70 kg av de drøyt 100 kg+ garn jeg fant da jeg ryddet huset til mamma, er jeg nå ivrig på å bli kvitt eget garn. Garnlageret mitt er «lite» nå (bare 5-6 stappa skuffer…), men jeg bruker der jo ikke!

Så mens jeg tenker på det strikker jeg en Bamse sweater av Petiteknit i noe selvstripende Regia-garn jeg fant i mammas garnlager. Strikker etter størrelse 1-2 år, men skulle ikke forundre meg om den passer han på nesten 4 når den er ferdig. Strikkefasthet er artig. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å bare kjøpe garn til prosjekter jeg skal holde på med nå, dvs kjøper bare det jeg trenger der og da. Eneste unntak akkurat nå er garn jeg kjøpte i sommer fordi jeg skal strikke meg en genser senere i høst, etter jeg er ferdig med genseren til kj-en, et par sokker, og enda en genser til en annen. I tillegg er min egen genser på ventebenken fordi jeg skal lage egen oppskrift og må strikke noen prøvelappen ift mønsteret jeg vil ha (så vanskelig å bestemme seg når det er mange fine mønstre!). Det blir ull på kroppen og merino-bomull blanding rundt halsen og håndleddene siden jeg er litt sensitiv til ull, men siden det skal være høst/vinter genser så har jeg ofte noe langermet under som beskytter armene og overkroppen mot kløen. Ellers har jeg litt restegarn i posen; men som sagt kjøper jeg bare garn til planlagte prosjekter som jeg kommer til å begynne på de neste par ukene!:)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emi123 skrev (11 timer siden):

Prøver å bare kjøpe garn til prosjekter jeg skal holde på med nå, dvs kjøper bare det jeg trenger der og da. 

Det gjør jeg også. Jeg kjøper aldri garn uten at det er tiltenkt et prosjekt. Problemet er at jeg opplever at garnmengden ikke stemmer i 80% av tilfellene. Det beregnes nesten alltid for mye garn slik at jeg veldig ofte sitter igjen med minst ett nøste, noen ganger flere, for mye. Så det er altså fullt mulig å opparbeide seg en anselig mengde restegarn også når man er forsiktig med garnkjøp. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lagt opp til VM-genser 25, med skrekkblandet fryd, for her tror jeg man må holde tunga rett i munnen.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...