Gå til innhold

ALTFOR FLINK MANN - EKSPRIMENT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 20.7.2018 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig at det ikke går an å sette seg ned og prater om dette. Hvor du forklarer hvordan du føler det og lar henne svare osv. Om hun ikke gidder å jobbe med det så sier jo det sitt. 

Klarer ikke helt å forstå hvorfor det er så vanskelig å kommunisere på en god måte.

Anonymkode: b84f4...64a

Ja, det er merkelig, men slik er situasjonen i mange hjem. Jeg lever med en mann som har overlatt alt husarbeid til meg i femten år. Du kan tro vi har pratet om det, hjemme og på familievernkontor. Den ene dagen sier han at min standard er urimelig høy, den andre dagen at han gjør "masse" (som jeg ikke ser), at han skal gjøre det når han får bedre tid, at han skal gjøre det når jeg ikke maser, at han skal gjøre det når jeg blir skikkelig sint, at han skal gjøre det når vi får arbeidslister (funket ikke), at han skal gjøre det når været ikke er så bra. Vi har snakket og snakket, og ingenting skjer. Så hva gjør man da?

Anonymkode: 28d6c...a19

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2018 den 22.35, KALKHOFF skrev:

Og gjett hvem som sitter her og er glad. Her er det full vaskedag for kona. Brette klær og håndkler gjør hun også. Jeg har laget middag. Og ikke trengte jeg å si et eneste ord heller. Og vet du hva? - Hun er lerkeblid. .... men for all del fortsett med pratingen din du. :) 

 

Hilsen "Flink mann"

Hvorfor blir du så defensiv for at kommunikasjon fungerer for meg og ikke for deg?

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/18/2018 at 9:30 AM, AnonymBruker said:

Neida. Hun er en flott kvinne på mange mange områder. Langt ifra noen golddigger (ja pen og søt er hun ❤️ ) 

Anonymkode: d775e...6ae 

 

og der røpte du deg, dessverre. 

 

Anonymkode: 1b9a7...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir du så defensiv for at kommunikasjon fungerer for meg og ikke for deg?

Anonymkode: 1eddb...fc5

Så prat nummer 300 fungerte for deg altså? 😉

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 9.42, KALKHOFF skrev:

Jeg liker fremgangsmåten min ganske godt. Det ser ut til at kone og 16 åringen også liker den ganske godt, eller i det miste endrer så smått adferd, siden de faktisk er begynt å gjøre noe hjemme. Dersom det man gjør ikke virker, så er det hensiktsmessig å gjøre noe nytt. Det hverken er eller har vært mangel på kommunikasjon. Jeg har formiddlet nok om denne situasjonen til kona uten at det har sunket inn. Da er det på tide med en ny fremgangsmåte. Jeg er fortsatt ganske tydelig i min kommunikasjon, som for eksempel: .... " da lager du middag og så rydder jeg etterpå?"..... eller " takk for at du laget middag, jeg jeg tenker at jeg rydder kjøkkenet etterpå"...... - Hvor tydelig syns du jeg skal være? - Dette har ingenting med passiv agressiv adferd å gjøre i det hele tatt. 

Hilsen "flink mann"

Du er jo ikke tydelig, du snakker til henne som jeg snakker til 10 åringen min når jeg vil hun skal gjøre noe og ikke vil ha en diskusjon. Du virker belærende og pompøs. Hadde du taklet å bli snakket slik til av kona?

Anonymkode: 224fc...e37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke tydelig, du snakker til henne som jeg snakker til 10 åringen min når jeg vil hun skal gjøre noe og ikke vil ha en diskusjon. Du virker belærende og pompøs. Hadde du taklet å bli snakket slik til av kona?

Anonymkode: 224fc...e37

Ideelt sett bør kommunikasjonen være annerledes, enig. Men er det så rart at hun blir snakket til som en tiåring når hun oppfører seg som en tiåring?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, _Mayhem_ skrev:

Så prat nummer 300 fungerte for deg altså? 😉

Jepp 😊

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke tydelig, du snakker til henne som jeg snakker til 10 åringen min når jeg vil hun skal gjøre noe og ikke vil ha en diskusjon. Du virker belærende og pompøs. Hadde du taklet å bli snakket slik til av kona?

Anonymkode: 224fc...e37

Nettopp slik jeg aldri ville hatt i et eget ekteskap. Skjønner ikke at ikke flere stiller spørsmål til dette.

Anonymkode: 1eddb...fc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CamillaCollett skrev:

Ideelt sett bør kommunikasjonen være annerledes, enig. Men er det så rart at hun blir snakket til som en tiåring når hun oppfører seg som en tiåring?

Hær ingenting å si om hun oppfører seg som en 10 åring, noe jeg ikke ser her forresten. Ekteskap og forhold handler om kommunikasjon, ærlighet, tillit og respekt. Respekt er vel hovedtemaet når du mener at noen gjør seg fortjent til en slik holdning. Dette er to mennesker, syns ikke noen gjør seg fortjent til en slik holdning.

Syns det ligner på manipulering for å få viljen sin.

Anonymkode: 1eddb...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hær ingenting å si om hun oppfører seg som en 10 åring, noe jeg ikke ser her forresten. Ekteskap og forhold handler om kommunikasjon, ærlighet, tillit og respekt. Respekt er vel hovedtemaet når du mener at noen gjør seg fortjent til en slik holdning. Dette er to mennesker, syns ikke noen gjør seg fortjent til en slik holdning.

Syns det ligner på manipulering for å få viljen sin.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Javisst er det manipulering! Det er derfor jeg ikke synes kommunikasjonen er optimal selv, heller.

Men når man har prøvd alle andre virkemidler, er manipulering bedre enn skilsmisse.

Jeg synes hun oppfører seg utrolig barnslig. Jeg synes det er umodent å sluntre unna pliktene sine, særlig når man har familie.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, CamillaCollett skrev:

Ideelt sett bør kommunikasjonen være annerledes, enig. Men er det så rart at hun blir snakket til som en tiåring når hun oppfører seg som en tiåring?

Tenker han får den oppførselen han fortjener 😉

Anonymkode: 224fc...e37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har jo sagt at han tenker at mye av problemet er at de tenker på ulike måter. 

Jeg har ikke vært borti noe helt av samme dimensjoner, men med den første kjæresten min var å vaske og rydde et prosjekt. Virkelig prosjekt. Altså, du skulle tro det var et dødsbo vi ordna opp i hver helg. Eller annenhver helg. Så mye nummer ble gjort ut av det hele. Det ble som regel gjort på et vis, men måtte belønning til osv. Da forholdet var på hell, fikk jeg kjeft fordi jeg "tydeligvis ønsker det helt sterilt der vi skal bo" (kommentar da jeg hadde vasket fint til min kjære kom hjem fra lengre reise). Meeeen....Jeg klandrer ikke eksen. Det lå ikke akkurat i kortene der å bidra til eller verdsette rengjøring og rydding. Personlighetsmessig var fokuset et helt annet sted. Lettelsen var dog stor ved å date andre der det praktiske ikke var en utfordring. 

Anonymkode: e2b41...158

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KALKHOFF
På 29.7.2018 den 13.55, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke tydelig, du snakker til henne som jeg snakker til 10 åringen min når jeg vil hun skal gjøre noe og ikke vil ha en diskusjon. Du virker belærende og pompøs. Hadde du taklet å bli snakket slik til av kona?

Anonymkode: 224fc...e37

Jeg deler ikke din mening. Det er ingenting belærende eller pompøst over det eksempelet som du viser til.  Kanskje det er bare du som bruker ord du ikke helt vet betydningen av. Å være belærende er å korrigere en feilaktig oppfatning hos noen, gjerne på en nedlatende måte.  Pompøs betyr praktfull, høytidelig, staselig eller høyttravende. Hvor har du det fra at jeg gjør dette? Vis gjerne eksempler. 

Hilsen "Flink mann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
På 28.7.2018 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir du så defensiv for at kommunikasjon fungerer for meg og ikke for deg?

Anonymkode: 1eddb...fc5

Du velger selv hvordan du skal ta de,dette er i dine tanker og har ingenting med meg å gjøre.  Det er ingenting defensivt med det jeg skriver. Les selv, jeg skrev innlegget og følte meg glad fordi kona var i full sving med ulikt husarbeid. Hvem liker ikke at sin kjære trår til og fikser litt opp? (Spesielt når skjevfordelingen av arbeidsoppgaver er så ekstrem) Jeg gjør ihvertfall og innrømmer det gjerne :)  

Hilsen "Flink mann" 

 

På 28.7.2018 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Og gjett hvem som sitter her og er glad. Her er det full vaskedag for kona. Brette klær og håndkler gjør hun også. Jeg har laget middag. Og ikke trengte jeg å si et eneste ord heller. Og vet du hva? - Hun er lerkeblid. .... men for all del fortsett med pratingen din du. :) 

 

Hilsen "Flink mann"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
På 29.7.2018 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Tenker han får den oppførselen han fortjener 😉

Anonymkode: 224fc...e37

Dette er interessant. Syns det er hårresende at jeg "får den oppførselen han fortjener" når man har gjort alt av husarbeid og andre praktiske oppgaver over lang tid. Hvordan komme du til den konklusjonen? Tre mennesker i en familie - en gjør alt. Finn feilen. 

Hilsen "Flink mann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest KALKHOFF
På 28.7.2018 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det TS? 

Anonymkode: 06592...881

Her går det bra.... tror jeg. Vi er tilbake fra litt ferie. Fikk en kommentar fra kona at jeg har gjort så lite i det siste og at hun har gjort det meste. Det stemmer jo ikke, jeg følger jo opp når hun gjør ting, jeg gjør noe, hun noe annet - det er jo det jeg er ute etter. Hun reagerer kanskje på at hun faktisk må gjøre noe? Uansett, ser ut til at hun savner "gamle meg". 

Som sagt, er tilbake fra litt ferie, så det er litt rot, klesvask/håndklevask og sånt. Tenker at det blir bra å få "nullstilt" husarbeidet og at vi kommer i gjenge igjen med alle gode ting. Blir spennende å se om motivasjonen hennes fortsatt holder. Jeg fortsetter som før, fikser opp og rydder etter meg selv, samt følger opp og prøver å dele på arbeidsoppgaver uten at jeg skal kommentere hva de andre gjør. Og så skal jeg selvfølgelig gjøre mitt beste for å skape god stemning, spesielt når kona og 16 åringen bidrar. Tror for min del at jeg må ha fokuset på å ikke gjøre for mye - og ikke gjøre for lite - altså finne en mellomting. :) 

Hilsen "Flink mann" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/29/2018 at 5:40 PM, AnonymBruker said:

Jepp 😊

Anonymkode: 1eddb...fc5

Dette vil da si at mannen din er det mulig å prate med og tar ting til seg. Med andre ord en annen problemstilling enn det TS her, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du er her.

Anonymkode: 2355b...e2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2018 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Jepp 😊

Anonymkode: 1eddb...fc5

Tosk! 

Anonymkode: 22c3a...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk tråd, Flink mann! En slik tråd for meg til å sette pris på at vi har omtrent 50/50 på ansvar på både matlaging og husarbeid hjemme hos oss - selv om det nok ikke er en standard over det ganske land.

Min mann har dog fått forbud om å vaske klær fra den ene skittentøyskurven, han duger ikke til vindus- og speilvask eller å følge en viss orden i klesskap etter klesvask. Men så duger jeg ikke særlig til bilvask eller å stå i stige eller  heller :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...