Gå til innhold

ALTFOR FLINK MANN - EKSPRIMENT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke være ærlig med kona si. Da går alt i oppløsning fordi hun kommer til å forstå at hun er manipulert. Antar jeg. 

Litt av et forhold.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Tror ikke det hadde funka så bra om kjæresten min var "ærlig" overfor meg om at han syntes jeg sløste penger som gress og burde bruke kanskje 1/3 av det jeg brukte da utenom faste utgifter (dessuten hadde jeg en del faste utgifter søm ikke var livsviktige, også). Han måtte venne meg til prosjektet sitt litt og litt. Jeg ble bedre kjent med familien hans, ser hvordan mora tryller med penger. Merka at han ikke var gniten, men bare tenkte langsiktig. Det gikk opp for meg at mine vaner ikke hang på greiå med den framtida jeg ønska meg. Og at jeg hadde såra hans verdier ved å bruke penger på "tull" ofte. Jeg kjøper fortsatt ting han synes er fjas, men ni av ti ganger lar jeg det være. Og dette hadde aldri funka hvis han hadde prøvd å forklare prosjektet til meg. Det er først nå som han har langt på vei "solgt det inn" med handlinger, at han forklarer. For nå er jeg lydhør. 

Jeg opplever meg ikke lurt på noen negativ måte. Det er mer som en lærer som "lurer" en til å like er fag, eller treneren som "lurer" en til å gå over sine grenser på en trygg måte. 

Om noen år kan kanskje både kona og tenåringen se på det med humor at de ble "manipulert" til å gjøre husarbeid. 

Anonymkode: e2b41...158

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det hadde funka så bra om kjæresten min var "ærlig" overfor meg om at han syntes jeg sløste penger som gress og burde bruke kanskje 1/3 av det jeg brukte da utenom faste utgifter (dessuten hadde jeg en del faste utgifter søm ikke var livsviktige, også). Han måtte venne meg til prosjektet sitt litt og litt. Jeg ble bedre kjent med familien hans, ser hvordan mora tryller med penger. Merka at han ikke var gniten, men bare tenkte langsiktig. Det gikk opp for meg at mine vaner ikke hang på greiå med den framtida jeg ønska meg. Og at jeg hadde såra hans verdier ved å bruke penger på "tull" ofte. Jeg kjøper fortsatt ting han synes er fjas, men ni av ti ganger lar jeg det være. Og dette hadde aldri funka hvis han hadde prøvd å forklare prosjektet til meg. Det er først nå som han har langt på vei "solgt det inn" med handlinger, at han forklarer. For nå er jeg lydhør. 

Jeg opplever meg ikke lurt på noen negativ måte. Det er mer som en lærer som "lurer" en til å like er fag, eller treneren som "lurer" en til å gå over sine grenser på en trygg måte. 

Om noen år kan kanskje både kona og tenåringen se på det med humor at de ble "manipulert" til å gjøre husarbeid. 

Anonymkode: e2b41...158

Det er ikke enten handling eller kommunikasjon. De to går som regel sammen, hvert fall i mitt forhold. Her er vi ærlige uansett og vi tåler det av hverandre.

Så lenge jeg har drevet med aktiv trening så har treneren hele veien fortalt meg hva neste mål er. Ikke opplevd en som må lure meg til neste mål i fasen. Og laget mitt var med i NM flere ganger 😉

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
På 17.8.2018 den 12.31, exictence skrev:

Hve mener du er vanlig kommunikasjon? Jeg tenkte det var det du gjorde, men mer bevisst på ordlegging?

Vanlig kommunikasjon er vel det å prate sammen, lytte, snakke, forveksle meninger og få en viss forståelse av budskapet som blir formidlet. Det ser ikke ut til at det er noe som fungere hjemme hos oss når det gleder det som denne tråden handler om. Jeg føler meg som en hushjelp og kokk - hun ser ikke det. 

Hilsen "Flink" mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF

Kona spurte om hun kunne invitere en venninne på søndag.

Jeg, "ja klart det, bare koselig det"....

Min plan: Vaske opp alt skittentøyet og håndkler, dumpe det i stua og la henne brette det. Haugen er godt påbegynt og ligger nå i stua, tørketrommelen går for fullt. Så får vi se om "venninne på besøk" trikset virker. :) I tillegg har kona foreslått å lage middag på søndag.

Hilsen "Flink" mann

Endret av KALKHOFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
På 17.8.2018 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke være ærlig med kona si. Da går alt i oppløsning fordi hun kommer til å forstå at hun er manipulert. Antar jeg. 

Litt av et forhold.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Her tar du grundig feil og viser at du ikke har lest nok i tråden. Jeg har vært superklar, ærlig og tydelig og fortalt at jeg føler meg som en hushjelp. Jeg har vært veldig tydelig på at jeg ønsker at alle deltar for å få de kjedelige oppgavene gjort, for da kan alle kose seg og slappe av SAMMEN etterpå. Og jeg har gjentatt dette til det kjedsommelige.

Hvor har du det fra at jeg ikke kan være ærlig? 

At jeg nå bruker andre virkemidler/og lar familiemedlemmer ta ansvar selv, er hverken uærlig eller manipulerende. Vet du hva "manipulerende" egentlig betyr? Det betyr at mann bevisst på en uærlig eller usakelig måte, får andre til å gjøre noe fordelaktig for en selv,  som de ikke er klar over at de ellers ville gjøre.  Jeg kan ikke se at det å måtte vaske sine egne klær har noe med manipulasjon å gjøre. Det er en del av det å være et selvstendig mennesker. 

Hilsen "Flink" mann

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/14/2018 at 4:14 PM, AnonymBruker said:

Forskjell på hvordan man kan leve som 20 år gammel student på hybel og hva som forventes når man har ansvaret for et barn. 

Anonymkode: c6b59...15c

Barnet er 16 år gammelt, og da er det jammen lov å forvente innsats i hjemmet. Heier på deg, TS!

Anonymkode: 9bcc0...296

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, KALKHOFF skrev:

Her tar du grundig feil og viser at du ikke har lest nok i tråden. Jeg har vært superklar, ærlig og tydelig og fortalt at jeg føler meg som en hushjelp. Jeg har vært veldig tydelig på at jeg ønsker at alle deltar for å få de kjedelige oppgavene gjort, for da kan alle kose seg og slappe av SAMMEN etterpå. Og jeg har gjentatt dette til det kjedsommelige.

Hvor har du det fra at jeg ikke kan være ærlig? 

At jeg nå bruker andre virkemidler/og lar familiemedlemmer ta ansvar selv, er hverken uærlig eller manipulerende. Vet du hva "manipulerende" egentlig betyr? Det betyr at mann bevisst på en uærlig eller usakelig måte, får andre til å gjøre noe fordelaktig for en selv,  som de ikke er klar over at de ellers ville gjøre.  Jeg kan ikke se at det å måtte vaske sine egne klær har noe med manipulasjon å gjøre. Det er en del av det å være et selvstendig mennesker. 

Hilsen "Flink" mann

 

 

Du skrev selv da noen spurte om du skulle fortelle henne om dette du har drevet med. 

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev selv da noen spurte om du skulle fortelle henne om dette du har drevet med. 

Anonymkode: 1eddb...fc5

Å være ærlig betyr å velge å ikke lyve, stjele, jukse eller bedra på noen måte. Er man uærlig fordi man ikke fortelle noen noe de ikke spør om? Det er ingenting uærlig ved å holde ting for seg selv. Det gjør forresten du også. 

Hilsen "Flink mann"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Jeg er en alt for "flink" mann i hjemmet. Jeg ønsker mer deltakelse fra kone og 16 åring når det gjelder husarbeid. Jeg gjør 90% av husarbeidet. Lager mat hver dag (jeg er dyktig på kjøkkenet - hun ikke - det innrømmer hun selv). Jeg handler, vasker klær/sengetøy, rydder/vasker kjøkken, støvsuger gulver og vasker kjøkkengulvet. 16 åring vasker fast badet hver uke. Tørke støv gidder jeg ikke, så det gjør ingen andre heller. Jeg sørger for å skifte dekk, ta bilen på service (hun bruker den til og fra jobb, ikke jeg). Sist hun lurte på om det skulle vaskes håndkler sa hun at vi ikke skulle vaske fordi vi ikke har plass til så mange rene på håndklehylla!!!! (stemmer selvfølgelig ikke) Holder vi på med oppussing, montere møbler osv så er det jeg som rydder embalasje, verktøy osv osv.... "min side" av soverommet blir ryddet med jevne mellomrom - hennes side er som et bombet horehus til tider. 

 For ordens skyld, jeg har ikke urealistiske forventinger til standard når det gjelder renslighet og orden, ønsker bare at alle bidrar.

Er lei av å spørre om noen kan gjøre noe, er lei av at det blir opprivende konflikter om husarbeid med kona. Forventer at voksne folk fikser opp etter seg selv. Så nå skal jeg i all hemmelighet se om jeg kan få de til å gjøre ting helt av seg selv... er det umulig å få til?  

Nå er det sommerferie, skal prøve dette noen uker og se hvordan det går. Nå nettopp satt jeg på en vaskemaskin med bare mine klær.... 

Kom gjerne med lure tips eller følg med utviklingen på hvordan dette går. Superpappa har sagt opp sin stilling som hushjelp, kokk og hovmester. 

I denne tråden vil det komme oppdateringer etterhvert som situasjonen utvikler seg. 

Hilsen "Flink mann" 

Anonymkode: d775e...6ae

Du er helt lik min mann og jeg er helt lik din kone 🙂 

eneste forskjeller er at vi ikke har en 16-åring og at mitt eneste ansvar er å vaske klær. Som jeg til og med ikke klarer riktig, samler seg opp og mannen har noen ganger måtte tørke seg med papir fordi jeg ikke har vasket håndklærne..

Anonymkode: 5c78e...131

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er helt lik min mann og jeg er helt lik din kone 🙂 

eneste forskjeller er at vi ikke har en 16-åring og at mitt eneste ansvar er å vaske klær. Som jeg til og med ikke klarer riktig, samler seg opp og mannen har noen ganger måtte tørke seg med papir fordi jeg ikke har vasket håndklærne..

Anonymkode: 5c78e...131

Jeg liker å kalle en spade for en spade. Det vel ikke helt riktig å si at du "ikke klarer".... selvfølgeilg klarer du det. Det er ikke sånn at det er vanskeligere for deg å vaske klær enn for alle andre menneser i verden- om du ikke har en eller annen fysisk eller psykisk begrensning. Jeg tenker at du det ikke er viktig nok for deg, at du har oppmerksomheten din andre steder. Alle normale mennesker kan bruke en vaskemaskin. 

Hilsen "Flink mann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 16 år gammelt, og da er det jammen lov å forvente innsats i hjemmet. Heier på deg, TS!

Anonymkode: 9bcc0...296

Og ikke bare det.... Vi som er så heldige å være foreldre har en plikt til å lære våre barn en rekke egenskaper slik at de senere klare seg selv. Av praktiske ting betyr det for eksempel å kunne lage mat, vaske klær, vite hva man trenger å handler på butikken, vite hvordan nettbanken virker slik at regninger kan betales,  generell hygiene i hus og hjem osv. Det er skremmende hvor lite ungdom bidrar hjemme. Er sikker på det oppdraes en haug med prinser og prinsesser som blir sydd puter under armene på. Mestring er en god følelse. Er det ikke bedre å sende ut et ungt menneske i verden som kjenner seg stolt over å fikse det som skal til for å leve et selvstendig liv? 

Hilsen "Flink mann"

Endret av KALKHOFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KALKHOFF skrev:

Å være ærlig betyr å velge å ikke lyve, stjele, jukse eller bedra på noen måte. Er man uærlig fordi man ikke fortelle noen noe de ikke spør om? Det er ingenting uærlig ved å holde ting for seg selv. Det gjør forresten du også. 

Hilsen "Flink mann"

 

Å holde tilbake informasjon som omhandler den personen fordi du ikke vil bli ferska kan sidestilles med både løgn og manipulasjon. 

Nei, jeg er en åpen bok.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å holde tilbake informasjon som omhandler den personen fordi du ikke vil bli ferska kan sidestilles med både løgn og manipulasjon. 

Nei, jeg er en åpen bok.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Kjenner du til begrepet "kvinnelig list"? eller kanskje vært på date eller på byen, prøver for å sjekke noen opp?  Er du en åpen bok og forteller at "jeg vil ha kjæreste", "jeg vil ha et ligg" eller sier at: "jeg er ensom og vil treffen noen" osv? Du skjønner hvor jeg vil hen. Eller du er kanskje en tryllekunstner som åpenhjertlig forteller alle hvordan triksene blir utført fordi "man lyver jo ikke?"

Du bruker "anonym bruker" funksjonen. Du holder tilbake nicket ditt her inne - som er anonymt i utgangspunktet.... Du skjuler - du lyver? Ser du hvor banalt det er?

  Ikke svar på det - reflekter heller over det.

Hilsen "Flink mann"

Endret av KALKHOFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, KALKHOFF skrev:

Kjenner du til begrepet "kvinnelig list"? eller kanskje vært på date eller på byen, prøver for å sjekke noen opp?  Er du en åpen bok og forteller at "jeg vil ha kjæreste", "jeg vil ha et ligg" eller sier at: "jeg er ensom og vil treffen noen" osv? Du skjønner hvor jeg vil hen. Eller du er kanskje en tryllekunstner som åpenhjertlig forteller alle hvordan triksene blir utført fordi "man lyver jo ikke?"

Du bruker "anonym bruker" funksjonen. Du holder tilbake nicket ditt her inne - som er anonymt i utgangspunktet.... Du skjuler - du lyver? Ser du hvor banalt det er?

  Ikke svar på det - reflekter heller over det.

Hilsen "Flink mann"

Pass på å ikke bryte forumets regler angående valg av bruken av anonym bruker nå da. 

Jeg er faktisk helt åpen av meg. Veldig mange misliker det, det er sjeldent jeg ikke kan være åpen om et tema. Jeg tar alltid opp tøffe situasjoner, jeg går til den det gjelder uansett. 

Jeg vet om mange som gjør ting på din måte, jeg syns det er feil. 

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom hele tråden (for 2. gang), og jeg klarer ikke se på hvilken måte TS manipulerer eller er uærlig. Konteksten er at han har forsøkt på alle mulige måter å få spesielt kona, men også sønnen, til å bidra mer i husarbeidet, noe som bare har resultert i krangling og at TS fortsatt tar seg av nesten alt husarbeidet alene. Jeg tror det var Einstein som sa noe sånt som at definisjonen på galskap var å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat. Slik jeg oppfatter det, så går "eksperimentet" til TS i grunnen bare ut på at han forsøker en ny tilnærming til problemet. Er det virkelig manipulering å foreslå at "hvis du gjør det så gjør jeg det"? Egentlig er det jo bare arbeidsfordeling gjennomført på en litt annen måte enn å ha avtalt en fast fordeling på forhånd, noe som da heller ikke har fungert. TS sier jo selv at kona hans er en fri sjel, så da fungerer det kanskje rett og slett bedre med en mer "impulsiv" arbeidsfordeling der og da? Jeg tenker at dette ikke er mangel på kommunikasjon, men at TS rett og slett har funnet en annen måte å kommunisere på. Kommunikasjon er som kjent mer enn bare å snakke om ting. Når det gjelder det med å kun ta sitt eget rot og vaske sine egne klær, så synes jeg faktisk at det er en grei måte å synliggjøre behovet for jevnlig rydding/oppvask/klesvask på. For det er synliggjøring av problemet som er poenget slik jeg oppfatter det, ikke at TS skal "hevne" seg på kona og sønnen. I tillegg er TS blid og positiv i stedet for å være irritert og frustrert ( noe som heller ikke har fungert), så jeg klarer ikke å se problemet med TS sin tilnærming :)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.8.2018 den 3.59, AnonymBruker skrev:

Så lenge jeg har drevet med aktiv trening så har treneren hele veien fortalt meg hva neste mål er. Ikke opplevd en som må lure meg til neste mål i fasen. Og laget mitt var med i NM flere ganger 

Anonymkode: 1eddb...fc5

Jeg snakker ikke om å øve seg på å løpe fortere, men å få helt nye ferdigheter. Som å lære å svømme for aller første gang. 

Anonymkode: e2b41...158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om å øve seg på å løpe fortere, men å få helt nye ferdigheter. Som å lære å svømme for aller første gang. 

Anonymkode: e2b41...158

Jeg svarte ut fra et slikt tilfelle også.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte ut fra et slikt tilfelle også.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Da jeg lærte å svømme ordentlig, var det fordi to tanter uten å advare meg heiv meg i fjorden med alle andre flere meter unna. Jeg er fortsatt litt imponert over at de turde å sette ting på spill på den måten. Mine foreldre var en landsdel unna. Hvis de skulle ha forklart meg hvordan neste mål skulle oppnås, ville de ikke ha oppnådd sitt momentum. Det er ikke alt som nytter å forhåndsannonsere. 

Anonymkode: e2b41...158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg lærte å svømme ordentlig, var det fordi to tanter uten å advare meg heiv meg i fjorden med alle andre flere meter unna. Jeg er fortsatt litt imponert over at de turde å sette ting på spill på den måten. Mine foreldre var en landsdel unna. Hvis de skulle ha forklart meg hvordan neste mål skulle oppnås, ville de ikke ha oppnådd sitt momentum. Det er ikke alt som nytter å forhåndsannonsere. 

Anonymkode: e2b41...158

Hvordan vet du at det ikke ville fungert i ditt tilfelle?

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...