Gå til innhold

ALTFOR FLINK MANN - EKSPRIMENT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo manipulerende når du med hensikt begynner eller slutter med noe for at hun skal gi deg den handlingen du mener. 

Anonymkode: 1eddb...fc5

Hvis det er manipulerende å få noen til å bidra til husholdningen - so be it. Da er det mange som trenger litt manipulering. Jeg kaller det derimot oppdragelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Arcturus skrev:

Hvis det er manipulerende å få noen til å bidra til husholdningen - so be it. Da er det mange som trenger litt manipulering. Jeg kaller det derimot oppdragelse. 

Ja, la oss velge ut når det er greit å manipulere noen andre.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare si det rett ut, ikke denne snikinnføringen. Hvis du allerede har sagt det rett ut og krevd økt deltagelse, så er det greit det du gjør

Anonymkode: 61276...655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare si det rett ut, ikke denne snikinnføringen. Hvis du allerede har sagt det rett ut og krevd økt deltagelse, så er det greit det du gjør

Anonymkode: 61276...655

Han har jo liksom forsøkt den varianten tusen ganger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Du må bare si det rett ut, ikke denne snikinnføringen. Hvis du allerede har sagt det rett ut og krevd økt deltagelse, så er det greit det du gjør

Anonymkode: 61276...655

Kanskje du kan lese tråden fra begynnelsen? Det står godt forklart at jeg har forsøkt å alle former for kommunikasjon for å få i gang noe som kan ligne på deling av husarbeid. Det kan vel ikke sies tydeligere i fra. 

Forøvrig, til dere som syns det er manipulativ å gjøre mindre og legge til rette for mer deltagelse fra en voksen kvinne og en tenåring: Tenk over dette - I arbeidslivet  (På jobben din) ville du aldri latt fordelingen av så mye ekstra arbeid skje tilfeldig. Men hjemme tror vi liksom at det skal skje av seg selv og er greit om alt tilfaller en person? Jeg lærte i veldig ung alder, på hytten hver påske og vinterferie, at "driter man så tømmer man også kaggedassen"..... En ganske enkel og grei regel som passer inn de aller fleste steder i livet.

Hilsen Flink mann. 

(En liten oppdatering. Kom hjem fra jobb og middagen hadde hun laget (ref. ukeshandling/planlegging) Jeg sa: "tusen takk for deilig middag, nå skal vi andre, jeg og tenåringen rydde kjøkkenet... Kjøkkenet ble ryddet av tenåringen på helt frivillig basis mens jeg tok et E kurs på jobben.... i dag virket min tilnærming :)  ) 

Anonymkode: 81dcc...551

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status. Streiken fortsetter i det skjulte. Huset så ut som et bombet horehus i løpet av uken. Ingen rene håndkler, kjøkkenet helt ubrukelig på grunn av oppvask som stod stablet over alt hvor det gikk an å sette noe fra seg.  Stue og gang var rotete men ikke så ille. Null håndkler rene....

Så hadde hun to dager fri fra jobb. Jeg kom hjem på fredag etter jobb og hun hadde ryddet både kjøkken stue, gang - alt så kjempebra ut!  Vaskemaskinen gikk for fullt og hun vasket klær og håndkler. Endelig gjennombrudd!!!! Nå er hun veldig bestemt på at "alle skal rydde etter seg selv og holde det fint"..... det kommer jeg til å være med på men kommer til å være veldig sparsommelig på innsatsen fremover, slik at de andre får bidra. Nettopp nå tømte hun oppvaskemaskinen umotivert! Kanskje ting kan fungere bedre fremover? 

Hilsen Flink mann :)

Anonymkode: 81dcc...551

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

  • 3 måneder senere...

Det har gått veldig bra lenge. Men det dabber av med innsats hos kona og tenåringen. Jeg tenker at alle kan vaske litt klær innimellom men det er jeg som ender opp med å være "vaskemannen". Og så ender jeg opp med å være "middagsmannen" - han som planlegger middag, handler den og lager den. Avtalen er at den som har laget middag slipper å rydde - innsatsen her også er ganske laber. Det hender både hun og tenåringen tømmer oppvaskemaskinen - det skal de ha ros for! 

Her en dag kom hun hjem med en sånn kalender som man skal planlegge middag på. Trodde det var håp og ble positiv overrasket. Så langt har ikke en dritt blitt planlagt, men hvem vet, kanskje det kommer? Det er i hvert fall et positivt tegn.

Disse to områdene er de som irriterer meg mest, altså klesvask og middag/kjøkkengreier. Jeg vasker for eksempel opp alt av klær, håndkler og sengetøy slik at vi er på "null". Så går det ikke lange stunden før hele kurven er stapp full igjen og ingen av de to gjør noe på ukesvis. For en uke siden har jeg vasket utelukkende en hel maskin kun med mine klær (i skjul) slik at jeg har alt mitt rent. I sted fikk jeg sure kommentarer fordi hun ikke har noe rent, noe som hun har nevnt i løpet av uken men ikke gjort noe med. Hun har vel forventet at jeg skulle fikse det noe som jeg ikke gjorde... - nå har hun satt på en hurtigvask..... handklevasken som var ferdigtørket i maskinen slang hun ut i en stol i stuen demonstrativt og nå er hun inne på soverommet og muligens sutrer.

Når det gjelder badet, som er tenåringens faste oppgave å vaske hver fredag, blir gjort annenhver fredag i stedet for hver. Ser fortsatt ut som om maktkampen for å dele på husarbeid ikke er over. 

Tenker det er på tide med en kampanje...... 

Kom gjerne med kommenetarer, tips og triks på hvordan jeg skal løse dette. 

Hilsen "Altfor flink mann" 

Anonymkode: bab42...ca6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Du må bare si det rett ut, ikke denne snikinnføringen. Hvis du allerede har sagt det rett ut og krevd økt deltagelse, så er det greit det du gjør

Anonymkode: 61276...655

Leser du hele tråden så kan de lese om mine forsøk med klar tale, diskusjoner, prøve å fordele arbeid, lage avtaler, forhandle osv osv.. 

Hilsen "Altfor flink mann" 

Anonymkode: bab42...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2018 den 10.55, Alterego666 skrev:

Fantastisk tråd, både eksperimentet og mange av kommentarene. Gleder meg til nye oppdateringer! 

Er tilbake. :) 

Hilsen "Altfor flink mann"

Anonymkode: bab42...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har gått veldig bra lenge. Men det dabber av med innsats hos kona og tenåringen. Jeg tenker at alle kan vaske litt klær innimellom men det er jeg som ender opp med å være "vaskemannen". Og så ender jeg opp med å være "middagsmannen" - han som planlegger middag, handler den og lager den. Avtalen er at den som har laget middag slipper å rydde - innsatsen her også er ganske laber. Det hender både hun og tenåringen tømmer oppvaskemaskinen - det skal de ha ros for! 

Her en dag kom hun hjem med en sånn kalender som man skal planlegge middag på. Trodde det var håp og ble positiv overrasket. Så langt har ikke en dritt blitt planlagt, men hvem vet, kanskje det kommer? Det er i hvert fall et positivt tegn.

Disse to områdene er de som irriterer meg mest, altså klesvask og middag/kjøkkengreier. Jeg vasker for eksempel opp alt av klær, håndkler og sengetøy slik at vi er på "null". Så går det ikke lange stunden før hele kurven er stapp full igjen og ingen av de to gjør noe på ukesvis. For en uke siden har jeg vasket utelukkende en hel maskin kun med mine klær (i skjul) slik at jeg har alt mitt rent. I sted fikk jeg sure kommentarer fordi hun ikke har noe rent, noe som hun har nevnt i løpet av uken men ikke gjort noe med. Hun har vel forventet at jeg skulle fikse det noe som jeg ikke gjorde... - nå har hun satt på en hurtigvask..... handklevasken som var ferdigtørket i maskinen slang hun ut i en stol i stuen demonstrativt og nå er hun inne på soverommet og muligens sutrer.

Når det gjelder badet, som er tenåringens faste oppgave å vaske hver fredag, blir gjort annenhver fredag i stedet for hver. Ser fortsatt ut som om maktkampen for å dele på husarbeid ikke er over. 

Tenker det er på tide med en kampanje...... 

Kom gjerne med kommenetarer, tips og triks på hvordan jeg skal løse dette. 

Hilsen "Altfor flink mann" 

Anonymkode: bab42...ca6

 

2 timer siden, Alterego666 skrev:

Nå er vi spente!

Det er vel ikke så mye å vente spent på. Over skrev jeg den siste utviklingen. 

Hilsen "Altfor flink mann"

Anonymkode: bab42...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til alle dere: 

Hvor lenge kan man bruke samme sengetøy? (Dere skjønner sikkert hvor jeg vil hen)

Hilsen "Altfor flink mann"

Anonymkode: bab42...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål til alle dere: 

Hvor lenge kan man bruke samme sengetøy? (Dere skjønner sikkert hvor jeg vil hen)

Hilsen "Altfor flink mann"

Anonymkode: bab42...ca6

Max 2 uker. Jeg bytter som oftest hver uke, fordi jeg har husstøvmiddallergi. 

Anonymkode: e2b41...158

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
På 14.7.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev:

Nå må jo klær vaskes, noen må ta ut av vaskemaskina, det må være et minimum av hygiene på kjøkkenet, dekkene må skiftes, bilen må tas til service, møblene må monteres,osv.

Fyren har jo ikke støv på hjernen. Han gjør jo bare det aller nødvendigste for at husholdningen skal fungere. Han sier jo han aldri tørker støv eller gjør noe som helst som tyder på at hjemmet er skinnende.  

De er foreldre. Det er ikke et reelt alternativ at det ikke går an å lage mat i hjemmet fordi ingen vil vaske kjelene og stekepannen.

Forskjell på hvordan man kan leve som 20 år gammel student på hybel og hva som forventes når man har ansvaret for et barn. 

 

 

Anonymkode: c6b59...15c

Ja, klær må vaskes, men en 16 åring og en voksen kvinne klarer dette.

Jeg hadde vasket mine egne klær pg håndklær etc. Så får de gå tom for klær og tørke seg i skitne håndklær. Eller begynne å vaske. 

Gjorde det med mannen i starten av forholdet og da han plutselig sto uten klær innså han måtte ta i et tak. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har gått veldig bra lenge. Men det dabber av med innsats hos kona og tenåringen. Jeg tenker at alle kan vaske litt klær innimellom men det er jeg som ender opp med å være "vaskemannen". Og så ender jeg opp med å være "middagsmannen" - han som planlegger middag, handler den og lager den. Avtalen er at den som har laget middag slipper å rydde - innsatsen her også er ganske laber. Det hender både hun og tenåringen tømmer oppvaskemaskinen - det skal de ha ros for! 

Her en dag kom hun hjem med en sånn kalender som man skal planlegge middag på. Trodde det var håp og ble positiv overrasket. Så langt har ikke en dritt blitt planlagt, men hvem vet, kanskje det kommer? Det er i hvert fall et positivt tegn.

Disse to områdene er de som irriterer meg mest, altså klesvask og middag/kjøkkengreier. Jeg vasker for eksempel opp alt av klær, håndkler og sengetøy slik at vi er på "null". Så går det ikke lange stunden før hele kurven er stapp full igjen og ingen av de to gjør noe på ukesvis. For en uke siden har jeg vasket utelukkende en hel maskin kun med mine klær (i skjul) slik at jeg har alt mitt rent. I sted fikk jeg sure kommentarer fordi hun ikke har noe rent, noe som hun har nevnt i løpet av uken men ikke gjort noe med. Hun har vel forventet at jeg skulle fikse det noe som jeg ikke gjorde... - nå har hun satt på en hurtigvask..... handklevasken som var ferdigtørket i maskinen slang hun ut i en stol i stuen demonstrativt og nå er hun inne på soverommet og muligens sutrer.

Når det gjelder badet, som er tenåringens faste oppgave å vaske hver fredag, blir gjort annenhver fredag i stedet for hver. Ser fortsatt ut som om maktkampen for å dele på husarbeid ikke er over. 

Tenker det er på tide med en kampanje...... 

Kom gjerne med kommenetarer, tips og triks på hvordan jeg skal løse dette. 

Hilsen "Altfor flink mann" 

Anonymkode: bab42...ca6

Slutt å lage mat til dem. Lag middag til deg selv og si at inntil de begynner å ta ansvar og vasker og rydder etter middag som dere har avtalt så får de lage egen mat og rydde sitt eget rot. 

Som nevnt over så vasker du kun ditt eget. Jeg hadde gått så langt at jeg bare skiftet mitt eget sengetøy(byttet laken om det er dobbelt da, men hun får ligge i middinfisert pute og sengetrekk) og tørke seg i skitne håndklær. Og ikke vask klærne verken til henne eller ungen.

Det hjelper tydeligvis ikke å si noe da det tydeligvis har veldig dårlig hukommelse. Da får de lære ved konsekvenser. Til datteren deres så ville jeg også fjernet goder. Bidrar en ikke så får en heller ikke goder.

Og innimellom hadde jeg latt det smelle. Gitt klar og tydelig beskjed om at du ikke er en jævla hushjelp og at om de ikke tar ansvar og bidrar så hvorfor i helvete skal du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det søndag. Blåste i å gå på butikken i går kveld - resultatet er at det ikke er middag eller brød til i dag, bare en pakke med rundstykker. Ingen ville gå på butikken i går kveld, kommentaren jeg fikk når jeg spurte om noen ville bli med på butikken var: "kan du ikke fikse noe fra frysen?" - Jeg: " vi har ikke noe i frysen som kan brukes...".... Så får vi se da, om det blir noe mat eller om vi sulter. Ellers er planen for mandag at jeg delegerer middagslaging og handling til en av de to hjemme siden jeg slutter sent. Tenkte forøvrig en middagsvri fremover, enten å kjøre en kjip grandis til middag hver dag siden ingen gidd engasjere seg, eller kjøre på ting som de ikke er så glad i, for å motivere til litt engasjement fra de andre. Skittentøyskurven er fortsatt full på badet, det er ikke mine ting oppi den. 

Forøvrig. Lurer på med litt omvendt psykologi. Kanksje jeg skal holde kjøkkenet 100% i orden hele tiden. Tømme oppvaskemaskingen, rydde og vaske gulvet osv osv. Kanskje noen får et snev av dårlig samvittighet eller begynner å gjøre noe der? Det er jo kjekkere å lage mat med et ryddig kjøkken som utgangspunkt. 

Kom gjerne med tips!

Hilsen " Altfor flink mann" 

Anonymkode: bab42...ca6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det søndag. Blåste i å gå på butikken i går kveld - resultatet er at det ikke er middag eller brød til i dag, bare en pakke med rundstykker. Ingen ville gå på butikken i går kveld, kommentaren jeg fikk når jeg spurte om noen ville bli med på butikken var: "kan du ikke fikse noe fra frysen?" - Jeg: " vi har ikke noe i frysen som kan brukes...".... Så får vi se da, om det blir noe mat eller om vi sulter. Ellers er planen for mandag at jeg delegerer middagslaging og handling til en av de to hjemme siden jeg slutter sent. Tenkte forøvrig en middagsvri fremover, enten å kjøre en kjip grandis til middag hver dag siden ingen gidd engasjere seg, eller kjøre på ting som de ikke er så glad i, for å motivere til litt engasjement fra de andre. Skittentøyskurven er fortsatt full på badet, det er ikke mine ting oppi den. 

Forøvrig. Lurer på med litt omvendt psykologi. Kanksje jeg skal holde kjøkkenet 100% i orden hele tiden. Tømme oppvaskemaskingen, rydde og vaske gulvet osv osv. Kanskje noen får et snev av dårlig samvittighet eller begynner å gjøre noe der? Det er jo kjekkere å lage mat med et ryddig kjøkken som utgangspunkt. 

Kom gjerne med tips!

Hilsen " Altfor flink mann" 

Anonymkode: bab42...ca6

Ingen får dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 43762...d8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen får dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 43762...d8d

Hva mener du? 

Hilsen "Altfor flink mann"

Anonymkode: bab42...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? 

Hilsen "Altfor flink mann"

Anonymkode: bab42...ca6

Jeg forsøkte dette med min eksmann, men det fungerte overhode ikke. Han så slett ikke om det var ryddig eller rotete. Maten spiste han like godt uansett for den måtte jeg lage, ellers ville resten av familien sultet. Og skulle han rydde etter maten så stod skittenkoppene fortsatt på kjøkkenbordet neste dag når jeg skulle dekke bordet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...