Gå til innhold

ALTFOR FLINK MANN - EKSPRIMENT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne må jeg følge med på. 

Du bør også kun rydde ditt eget rot, si du ikke orker å lage middag en dag for å se hva reaksjonen blir.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Macillah skrev:

Denne må jeg følge med på. 

Du bør også kun rydde ditt eget rot, si du ikke orker å lage middag en dag for å se hva reaksjonen blir.

Akkurat det er ikke planen min, å si så mye altså. Tror jeg kommer til å "tilfeldigvis" lage middag som kona ikke er så særlig glad i, eller bare si at alle får lage noe selv, eller at jeg har spist.... vet ikke, det er mange muligheter. Jeg har ingen ide om hvordan dette kommer til å ende.

Hilsen "Flink mann"

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fjærestein skrev:

Vil bare ønske deg lykke til :) 

Tusen takk :) 

Hilsen "Flink mann"

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære voksne ryddighet og orden, er veldig vanskelig.  Jeg har en tanke om at mange havner i forhold uten å ha bodd alene, eller trengt a ta ansvar for sine omgivelser.  Det stilles mindre og mindre krav til barns deltagelse i husarbeidet, så det blir ikke enklere i framtida heller.  

Jeg er ikke sikker på at din passiv-aggressive tilnærming gjør susen.  Du bør i såfall kalle inn til husråd først, og fortelle hva du tenker å gjøre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt urimelig at en person skal ta nesten alt arbeidet når man er 2 voksne i huset. Krev at hun begynner å bidra, om ikke så slutter du å gjøre ting for henne. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende.. Jeg burde kanskje gjøre det samme selv :) jeg har prøvd, men kom ikke så langt da etter 2 dager så huset helt bomba ut.. Men burde nok prøvd litt lenger. Kanskje reist bort en liten stund 🤔

 

Lykke til!! 

Anonymkode: a1fad...445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Tror dette kan være en vel så god øvelse for deg selv i det å ha litt mindre støv på hjernen. Det høres utrolig slitsomt ut sånn som du styrer på, ikke bare for deg selv, men også for de rundt deg. Du tror kanskje selv at du gjør familien din en tjeneste ved å være som en slags onkel Sofie, men det kan godt hende de i større grad skulle ønske seg en fyr som kunne slappe mer av, og la noen ting flyte. Nå får du altså øve deg litt i det, hvilket også er en god ting. Støtter prosjektet ditt, men håper ikke du går inn i det med en holdning om det kun er alle andre som har noe å lære her.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tenker at grunnen til at andre ikke gjør oppgaven er fordi du gjør den og fordi man er uenig om standarden.

Jeg mener at to voksne som deler et hjem bør kunne sette seg ned og bli enige om hvordan standarden skal være og hvordan arbeidet skal deles. Hvis det ikke lar seg gjøre frykter jeg at forholdet etterhvert vil skrante fordi den som gjør alt blir lei og etterhvert mister enhver interesse for såvel fellesskap som intimitet.

Det er kommunikasjon som er problemet her. Jeg forstår deg veldig godt altså - det er irriterende å måtte be om at noen setter på en maskin eller rydder ut av en oppvaskmaskin og like irriterende er det at de glatt venter til du gjør det selv om de ser at det må gjøres. Har du kommunisert dette til dem? Har dere prøvd oppgavelister der dere er enige om hva som skal gjøres og at dette er oppgaver som ALLE skal gjøre?

Og jo da, det går an å lære voksne å rydde etter seg. Jeg er et godt eksempel på det. Jeg har ingen høy standard der speil, overflater og gulv skal være desinfiserte til enhver tid. Jeg får ikke noia av at en bok ligger på salongbordet eller lignende. Men JEG er avhengig av at det er enkelt å holde ting ryddig. Og da treger man at ting har sin vante plass, at det er praktisk og enkelt å sortere klær for vask, at det er nok plass i klesskapet til at klærne kan ryddes på plass. Her hvor jeg bor nå har jeg vært bevisst på å lage standarden, oppbevaring og gulvflatene slik at det er enkelt å opprettholde den. Dvs at jeg har sortert bort klær som ikke passer eller er ute av sesong. Sesongklær oppbevares i klesbod. 

Har man for mange håndklær på badet må man rydde bort noen. Det har ingen hensikt å oppbevare slike ting på badet hvis det ikke blir brukt. Det skal ikke stå ørten påbegynte shampoer og balsam'er i min dusj. Det skal ikke ligge sminke som ikke er i daglig bruke fremme. I gangen er det skap for yttertøyet og det skal inn dit. Sko skal også være i skapet - gangen er knøtt liten og kun et - til nød to - par sko som kan stå på matten kan stå fremme om gangen.

På kjøkkenet er ting som brukes daglig i de nederste hyllene og skapene, mens ting som brukes sjeldnere er satt opp i hyllene nærmest taket - eller i bod dersom det er sånn "en gang i året" saker. Jeg kjøper ikke tre ganger så mye mel, sukker og annet som jeg trenger fordi det er på tilbud. Jeg har en sånn trestige med to trinn lett tilgjengelig slik at jeg kommer til det som er stuvet vekk.

Tøy skal enten være i klesskapet eller i skittentøyskurvene på badet. Jeg har to kurver (farget og hvitt) og skulle gjerne hatt tre (silke/ull/annen finvask i nr tre). Det er det ikke plass til så da blir det med de to jeg har. Dette gjør klesvask enkelt fordi det jo er grov sortert. 

Jeg bor riktignok alene, men det å opprettholde den standarden jeg nå har satt er noe jeg ville forventet av enhver jeg skulle bodd sammen med eller så ville jeg ikke bodd med dem fordi dette er et minimum. Dette er en liten bolig, men fordi gulv og overflater er ryddig tar det maks 15 minutter å vaske hele boligen.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en alt for "flink" mann i hjemmet. Jeg ønsker mer deltakelse fra kone og 16 åring når det gjelder husarbeid. Jeg gjør 90% av husarbeidet. Lager mat hver dag (jeg er dyktig på kjøkkenet - hun ikke - det innrømmer hun selv). Jeg handler, vasker klær/sengetøy, rydder/vasker kjøkken, støvsuger gulver og vasker kjøkkengulvet. 16 åring vasker fast badet hver uke. Tørke støv gidder jeg ikke, så det gjør ingen andre heller. Jeg sørger for å skifte dekk, ta bilen på service (hun bruker den til og fra jobb, ikke jeg). Sist hun lurte på om det skulle vaskes håndkler sa hun at vi ikke skulle vaske fordi vi ikke har plass til så mange rene på håndklehylla!!!! (stemmer selvfølgelig ikke) Holder vi på med oppussing, montere møbler osv så er det jeg som rydder embalasje, verktøy osv osv.... "min side" av soverommet blir ryddet med jevne mellomrom - hennes side er som et bombet horehus til tider. 

 For ordens skyld, jeg har ikke urealistiske forventinger til standard når det gjelder renslighet og orden, ønsker bare at alle bidrar.

Er lei av å spørre om noen kan gjøre noe, er lei av at det blir opprivende konflikter om husarbeid med kona. Forventer at voksne folk fikser opp etter seg selv. Så nå skal jeg i all hemmelighet se om jeg kan få de til å gjøre ting helt av seg selv... er det umulig å få til?  

Nå er det sommerferie, skal prøve dette noen uker og se hvordan det går. Nå nettopp satt jeg på en vaskemaskin med bare mine klær.... 

Kom gjerne med lure tips eller følg med utviklingen på hvordan dette går. Superpappa har sagt opp sin stilling som hushjelp, kokk og hovmester. 

I denne tråden vil det komme oppdateringer etterhvert som situasjonen utvikler seg. 

Hilsen "Flink mann" 

Anonymkode: d775e...6ae

Si ifra før du bare lar ting gå også så er det større sjanse for at hun prøver.

Kjenner meg igjen da samboer er flink på kjøkkenet og veldig ryddig av seg. Til gjengjeld så tar jeg alt av renhold og han tar rydding da så jeg er ikke helt lat. Jeg er bare veldig dårlig på å se rotet slik han gjør. Jeg roser han også for alt han gjør, jeg vet jeg er dårlig på det han er god på. Ser for meg litt irritasjon fra hans side i blant. Han har veldig mye energi, mens jeg sliter med energinivået mitt, noe jeg behandles for.

Mitt beste råd er å ta opp med henne hvordan det føles, så får dere sette opp en plan som kan være ukentlig på hvem som gjør hva. Samboeren min sa ifra til meg at han syns han alltid måtte rydde/vaske kjøkken så fort han kom hjem fra jobb. Så jeg har i 2 måneder sørget for at kjøkkenet er ryddig når han kommer hjem. 

 

Anonymkode: 1eddb...fc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare veldig dårlig på å se rotet slik han gjør.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Ærlig talt - det der blir for dumt. Det riktige er at du ikke bryr deg om at det er rotete - i alle fall ikke nok til at du bruker energi på det. Når han irriterer seg over at det er rotet eller hele tiden tar rotet før du rekker det så må du rett og slett ta ansvar for at det er ryddig på samme måte som han. Du har lagt deg selen når det gjelder kjøkkenet - fordi du vet at det gleder han. Du vet at det må gjøres - dette vet du med rotet også.

Jeg er også en person som er noe makelig anlagt. Men det er feil å si at man ikke ser rot. Det gjør man, men man bryr seg ikke om at det er rotet - i hvert fall ikke nok til å komme seg opp av godsstolen for å gjøre noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har altså oppgavene den alminnelige kvinne har. Ingenting å sutre over vel? Vi får jo bare beskjed om å suck it up og slutte å klage og mase og må finne oss i det. Now go give that girl her sandwhich!! 

 

Fra spøk til alvor; ujevnheter i hjemmet (der mannen ikke bidrar) er hovedårsak til brudd , nr to er manglende kommunikasjon. Siden du ikke får noe respons eller hjelp fra kona di så kanskje det er på tide å gå hardere til verks å fortelle hun at med mindre hun endrer seg er det duken for forholdet? 

Anonymkode: b32fc...0a5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal si til henne at du ønsker mer deltakelse uten å måtte be om det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: 

Jeg og 16 åringen diskuterer middag, blir enig om å lage pizza. 

Jeg: Stikker du ned på butikken?

16 åring: Jeg tenkte at du gikk på butikken.

Jeg: Ok, da lager du middag.

16 åring: Ok

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kona kommer hjem fra by tur på formiddagen - jeg har akkurat vært på butikken og handlet middag til søndag:

Hun: Pappa og mamma kommer på laks på søndag. 

Jeg: Da må du gå på butikken, jeg har akkurat vært å handlet. (Tenker samtidig, he he, her er det muligheter for å få henne til å rydde ;) ) 

Hun: Jeg er trøtt etter byturen. 

Jeg: Det haster ikke, du kan gå senere, Kiwi har åpent til 23.

Hun: `(Skuffet uttrykk i ansiktet og lettere irritert) 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Etter middag: 

Jeg: Greit at dere rydder ut etter middag og tar kjøkkenet? - Skal fikse med litt klær og sånn 

Hun: Ja

16 åringen: Ja

Jeg: (Går fra middagsbordet og henger opp solo vasken min ;) ) 

 

Hilsen "Flink mann" 

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til. Du er en modigere mann enn meg. Du gjør herrens salige arbeid.

Anonymkode: d220d...290

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en bedre tilnærming til dette ville vært å kjøpe en ukeplan hvor man fordeler husarbeidet jevnt. Så kan man rullere på hvem som gjør hva slik at det blir rettferdig.  

Med taktikken du kjører nå kan det fort hende at kone og barn tenker at du er i en slags midtlivskrise, eller kanskje at du er på vei ut av forholdet. 

Anonymkode: 857e0...607

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FluffyJuggernaut skrev:

Det er helt urimelig at en person skal ta nesten alt arbeidet når man er 2 voksne i huset. Krev at hun begynner å bidra, om ikke så slutter du å gjøre ting for henne. 

Dette har vært oppe til diskusjon mange ganger. Det har ikke ført fram.

4 timer siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Tror dette kan være en vel så god øvelse for deg selv i det å ha litt mindre støv på hjernen. Det høres utrolig slitsomt ut sånn som du styrer på, ikke bare for deg selv, men også for de rundt deg. Du tror kanskje selv at du gjør familien din en tjeneste ved å være som en slags onkel Sofie, men det kan godt hende de i større grad skulle ønske seg en fyr som kunne slappe mer av, og la noen ting flyte. Nå får du altså øve deg litt i det, hvilket også er en god ting. Støtter prosjektet ditt, men håper ikke du går inn i det med en holdning om det kun er alle andre som har noe å lære her.

Dette er dine tanker. Ikke min virkelighet. Du har ingen forutsettinger for å konkludere med dette. Jeg må øve meg på å la de andre klare seg selv og passe på at jeg ikke blir utnyttet.

4 timer siden, B.Wooster skrev:

 

Jeg er ikke sikker på at din passiv-aggressive tilnærming gjør susen.  Du bør i såfall kalle inn til husråd først, og fortelle hva du tenker å gjøre. 

Det er gjentatte ganger forsøkt å oppnå forståelse. Har spurt om vi kan fordele arbeidsoppgaver på hyggelige måter, har foreslått å lage lister osv , har fortalt at jeg føler meg som en hushjelp og ønsker endring. Har også gitt klare greie beskjeder uten å legge noe imellom, har hatt haugevis med diskusjoner og krangler. Har vært positivt og roset/annerkjent de få gangene når kona og 16 åringen faktisk har gjort noe. Det er ikke mangel på informasjon og forsøk fra min side

4 timer siden, FluffyJuggernaut skrev:

 Krev at hun begynner å bidra, om ikke så slutter du å gjøre ting for henne. 

 

4 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg tenker at grunnen til at andre ikke gjør oppgaven er fordi du gjør den og fordi man er uenig om standarden.

Det er kommunikasjon som er problemet her. Jeg forstår deg veldig godt altså - det er irriterende å måtte be om at noen setter på en maskin eller rydder ut av en oppvaskmaskin og like irriterende er det at de glatt venter til du gjør det selv om de ser at det må gjøres. Har du kommunisert dette til dem? Har dere prøvd oppgavelister der dere er enige om hva som skal gjøres og at dette er oppgaver som ALLE skal gjøre?

 

 

Som nevnt over. Har prøvd uttallige metoder og typer kommunikasjon. Ingenting biter på eller er noe som hun ønsker å være med på. Flere ganger har jeg fått høre at det ordner seg dersom jeg ikke maser. Er ikke uenig om standard.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si ifra før du bare lar ting gå også så er det større sjanse for at hun prøver.

Mitt beste råd er å ta opp med henne hvordan det føles, så får dere sette opp en plan som kan være ukentlig på hvem som gjør hva. 

 

Anonymkode: 1eddb...fc5

Been there, done that. Hjelper ikke. Les svar over.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra spøk til alvor; ujevnheter i hjemmet (der mannen ikke bidrar) er hovedårsak til brudd , nr to er manglende kommunikasjon. Siden du ikke får noe respons eller hjelp fra kona di så kanskje det er på tide å gå hardere til verks å fortelle hun at med mindre hun endrer seg er det duken for forholdet? 

Anonymkode: b32fc...0a5

Vi har et veldig fint forhold over mange mange år. Har ingen intensjoner om å be henne flytte. Tenker heller at situasjonen skal løses på et vis. 

3 timer siden, exictence skrev:

Synes du skal si til henne at du ønsker mer deltakelse uten å måtte be om det. 

Les tråden. Det har vært kommunisert en mengde ganger. 

 

Hilsen "flink mann"

Anonymkode: d775e...6ae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor lenge dere bodde hver for dere før dere ble sammen og flyttet sammen? Bodde hun alene eller i kollektiv?

Ren nysgjerrighet.

Anonymkode: 7bdd9...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...