Gå til innhold

ALTFOR FLINK MANN - EKSPRIMENT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes forøvrig tråden din er interessant! Skjønner at du er lei, håper det blir bedre ettehvert nå da... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende å følge denne tråden! Jeg bodde sammen med en mann som heller ikke gjorde noe husarbeid. Han vasket av og til egne klær, men da aldri mine. Jeg vasket alltid hans hvis han hadde noe skittentøy som passet inn i det jeg vasket. 

Forstår godt at du er lei. Jeg ble etter hvert så lei at jeg var sint hele tiden, må si du takler det bedre. 

Anonymkode: f4622...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt lat ut å si at man ikke gidder å gå ned og opp kjelleren. Skjønner at det var en unnskyldning for å ikke vaske klær, men tror ikke spreke folk bruker den unnskyldningen. Eller jo, det kan vel mange. Men i dette huset hadde vi ikke brukt den unnskyldningen, men heller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvordan det går. Jeg holder ut rotet. Ganske morsomt i går, jeg nevnte at vi hadde vært på fjelltur. Jeg hadde sneket et håndkle inn i garderobeskapet mitt. Jeg dusjet og visste at kona ikke hadde håndkle fordi de var våte. Senere kom hun nydusjet og jeg spurte "fant du håndkler?".. hun: "brukte om igjen det jeg hadde i morges"...... syns hun fortjener det :)

Jeg har ikke rørt noe siden sist. Kjøkkenet så ut som et helvete i morges, og da mener jeg ikke plass til å lage frokost eller noe på. Så spurte kona om hun kunne fikse litt før jeg lager middag i dag. Joda det kunne hun. Så gikk vi på tur og når vi kom hjem hadde 16 åringen ryddet og shinet kjøkkenet kjempeflott. Jeg spurte om 16 åringen hadde funnet på det selv, men det var kona som hadde spurt ham... syns det er ugreit, venter fortsatt på at hun skal trå til litt selv. Maskinen med håndkler som kona satte på i går er fortsatt ikke tørket, og tørketrommelen er full av rene håndkler fra vasken før der igjen. Jeg rører fortsatt ingenting :) Nå har jeg i hvert fall helt rent og ryddet kjøkken til å lage middag på senere i dag. Jeg føler at dette går litt fremover selv om det er langt igjen :) 

Hilsen "flink mann" 

Anonymkode: d775e...6ae

Virker som 16 åringen er flinkere enn kona...

(Og skulle også kommentere det med håndklene, vi bruker også de samme i flere dager. Å være miljøvennlig er viktig i vår tid, alle monner drar.)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF

Oppdatering: 

 

Middagssamtalen: 

Jeg: "Noe du har lyst på til middag i dag?"

Hun: "Tja...."

Jeg: "Jeg vet ikke..."

Hun: " Så noe på pinterest...Quesedillas" 

Jeg: " Det høres veldig godt ut... Da kan du lage det, så rydder jeg etter middag, om du lager?"

Hun: "Oki" 

Og sånn ble det, hun laget middag, jeg ryddet kjøkkenet for å vise at det faktisk fungerer greit å dele på ting ........ og ellers,  "Hennes" håndklevask ligger fortsatt i vaskemaskinen våt. Lurer på hvor lenge den blir der før den hilser på tørketrommelen :)

Hilsen "Flink mann" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KALKHOFF skrev:

Oppdatering: 

 

Middagssamtalen: 

Jeg: "Noe du har lyst på til middag i dag?"

Hun: "Tja...."

Jeg: "Jeg vet ikke..."

Hun: " Så noe på pinterest...Quesedillas" 

Jeg: " Det høres veldig godt ut... Da kan du lage det, så rydder jeg etter middag, om du lager?"

Hun: "Oki" 

Og sånn ble det, hun laget middag, jeg ryddet kjøkkenet for å vise at det faktisk fungerer greit å dele på ting ........ og ellers,  "Hennes" håndklevask ligger fortsatt i vaskemaskinen våt. Lurer på hvor lenge den blir der før den hilser på tørketrommelen :)

Hilsen "Flink mann" 

 

Kanskje hun har glemt det. Du bør ikke dra for hardt i det. De er jo kjempeflinke 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KALKHOFF
1 minutt siden, jenta7 skrev:

Kanskje hun har glemt det. Du bør ikke dra for hardt i det. De er jo kjempeflinke 

Det er helt greit å glemme ting, det gjør alle. Jeg syns det er flott at det går i riktig rettning. Jeg nevner ikke sånt, bare lar det gå seg til og så fikser hun det etterhvert. Jeg setter pris på at ting er på gli her. 

Hilsen "Flink mann" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd! Har noen av forsøkene dine til nå ikke fungert forresten?

Virker bare som du er happy-go-lucky og hyggelig (!) foreslår at dere deler å oppgavene og de gjør som du sier. Er det så enkelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør vi. Har ganske lite bad, og de må jo henges til tørk mellom hver gang? Men ja, det er lite miljøvennlig. Sett bort fra miljøperspektivet så har det gått greit. Jeg vasker nemlig stort sett hver eneste dag for å holde skittentøyet tomt. Nå så jeg lar de andre holde på, så hoper det seg opp. Hvor mange er dere og hvor henger dere opp våte håndkler? 

Hilsen "flink mann"

Anonymkode: d775e...6ae

Dette er helt idiotisk. Dere kan spare mye arbeid og miljøet ved å bruke håndklær om igjen to til tre ganger. Håndklær blir tørre av å henge på en knagg på et oppvarmet bad, over dusjvegg/stang i dusjen eller lignende. Jeg bruker to, maks tre håndklær i uken når jeg dusjer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
9 timer siden, Høsta skrev:

Interessant tråd! Har noen av forsøkene dine til nå ikke fungert forresten?

Virker bare som du er happy-go-lucky og hyggelig (!) foreslår at dere deler å oppgavene og de gjør som du sier. Er det så enkelt?

Hei. Som jeg har skrevet tidligere. Jeg har foreslått arbeidsfordeling, faste oppgaver, lister, snakket sammen, fortalt henne at jeg føler meg som en hushjelp, latt dem bestemme arbeidsoppgaver - jeg kan gjøre hva som helst.... uansett har det utviklet seg til opprivende krangler når hun ikke deltar. Har også prøvd å boikotte før men jeg har alltid gitt meg. Det er veldig vanskelig å fordele oppgaver når vedkommende ikke ønsker å delta. Derfor prøver jeg denne taktikken nå. Jeg jobber med å slippe all kontroll, overse alt rot og surr og la de andre oppleve hva som skjer dersom de ikke har rene klær, håndkler, ikke har fat å spise på osv.... Jeg er ferdig med å gjøre alt. Prøver virkelig å ha en avslappet holdning til det hele og la det være opp til dem. 

Hilsen "flink mann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig ikke fremgangsmåten din. Den virker litt konfliktsky og destruktiv(= passiv aggressiv). Det er ikke mye til hint å lage en laksemiddag, f.eks.

Det er mye mer realt og konstruktivt å si ting rett ut:

-"Nå vasker jeg bare mine egne klær"

-"Denne uka lager jeg kun tre middager, så får dere ta de to andre." 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
24 minutter siden, Isambard skrev:

Jeg liker egentlig ikke fremgangsmåten din. Den virker litt konfliktsky og destruktiv(= passiv aggressiv). Det er ikke mye til hint å lage en laksemiddag, f.eks.

Det er mye mer realt og konstruktivt å si ting rett ut:

-"Nå vasker jeg bare mine egne klær"

-"Denne uka lager jeg kun tre middager, så får dere ta de to andre." 

Jeg liker fremgangsmåten min ganske godt. Det ser ut til at kone og 16 åringen også liker den ganske godt, eller i det miste endrer så smått adferd, siden de faktisk er begynt å gjøre noe hjemme. Dersom det man gjør ikke virker, så er det hensiktsmessig å gjøre noe nytt. Det hverken er eller har vært mangel på kommunikasjon. Jeg har formiddlet nok om denne situasjonen til kona uten at det har sunket inn. Da er det på tide med en ny fremgangsmåte. Jeg er fortsatt ganske tydelig i min kommunikasjon, som for eksempel: .... " da lager du middag og så rydder jeg etterpå?"..... eller " takk for at du laget middag, jeg jeg tenker at jeg rydder kjøkkenet etterpå"...... - Hvor tydelig syns du jeg skal være? - Dette har ingenting med passiv agressiv adferd å gjøre i det hele tatt. 

Hilsen "flink mann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KALKHOFF skrev:

Jeg liker fremgangsmåten min ganske godt. Det ser ut til at kone og 16 åringen også liker den ganske godt, eller i det miste endrer så smått adferd, siden de faktisk er begynt å gjøre noe hjemme. Dersom det man gjør ikke virker, så er det hensiktsmessig å gjøre noe nytt. Det hverken er eller har vært mangel på kommunikasjon. Jeg har formiddlet nok om denne situasjonen til kona uten at det har sunket inn. Da er det på tide med en ny fremgangsmåte. Jeg er fortsatt ganske tydelig i min kommunikasjon, som for eksempel: .... " da lager du middag og så rydder jeg etterpå?"..... eller " takk for at du laget middag, jeg jeg tenker at jeg rydder kjøkkenet etterpå"...... - Hvor tydelig syns du jeg skal være? - Dette har ingenting med passiv agressiv adferd å gjøre i det hele tatt. 

Hilsen "flink mann"

Det å lage mat kona ikke liker, uten å fortelle hvorfor er omtrent definisjonen på passiv-aggressiv adferd. Du gir stikk uten å konfrontere direkte. 

Det viktigste med metoden din er at du dropper å gjøre ting. Det støtter jeg deg i, men ser ingen grunn til å ikke si rett ut hva du gjør. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Isambard skrev:

Det å lage mat kona ikke liker, uten å fortelle hvorfor er omtrent definisjonen på passiv-aggressiv adferd. Du gir stikk uten å konfrontere direkte. 

Det viktigste med metoden din er at du dropper å gjøre ting. Det støtter jeg deg i, men ser ingen grunn til å ikke si rett ut hva du gjør. 

Men det ville jo ikke funket. Ts driver oppdragelse. (en oppgave alle med voksne rundt seg med mangel i oppdragelsen burde tatt på seg)

Alle som har drevet med det vet at en SIER jo ikke til ungene at "hei pjokken. Nå skal vi ut i skogen og gå tur. Det skal vi delvis fordi det er sunt og sånt, men mest fordi det er viktig å øve på dine motoriske evner når det kommer til ulendt terreng" Eller "skal vi leke med den artige kubeleken i dag så du utvikler din romlige intelligens?" Vi presenterer ønskede handlingsmønster som fristende konsept. Så avventer vi.

Anonymkode: 9eba0...2f2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Dette er helt idiotisk. Dere kan spare mye arbeid og miljøet ved å bruke håndklær om igjen to til tre ganger. Håndklær blir tørre av å henge på en knagg på et oppvarmet bad, over dusjvegg/stang i dusjen eller lignende. Jeg bruker to, maks tre håndklær i uken når jeg dusjer hver dag.

La folk gjøre det de vil. Jeg personlig syntes det er ekkelt, uansett hvor ren en er etter vask, Her er vi en voksen og to tenårings døtre, alle dysjer hver dag, og bruker et dusjhåndkle som legges på vask etter bruk, vaskes håret blir det to pr.person, og de dagene det er trening så blir det flere håndklær. Vi bor ved sjøen og nær badeplass så nå i sommer har det vært mange ekstra håndklær. Får heller spare inn på miljøet ellers, men akkurat klesvask sparer jeg ikke på, her går det minst en maskin for dagen . Og for TS er det bra at ihvertfall sønnen har fremgang, det vil han ha igjen for senere. 

Anonymkode: 3e908...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La folk gjøre det de vil. Jeg personlig syntes det er ekkelt, uansett hvor ren en er etter vask, Her er vi en voksen og to tenårings døtre, alle dysjer hver dag, og bruker et dusjhåndkle som legges på vask etter bruk, vaskes håret blir det to pr.person, og de dagene det er trening så blir det flere håndklær. Vi bor ved sjøen og nær badeplass så nå i sommer har det vært mange ekstra håndklær. Får heller spare inn på miljøet ellers, men akkurat klesvask sparer jeg ikke på, her går det minst en maskin for dagen . Og for TS er det bra at ihvertfall sønnen har fremgang, det vil han ha igjen for senere. 

Anonymkode: 3e908...ccb

Tips til løsning for de som tenker over sånt (inkludert oss): Vi bruker håndklær om igjen, både tre og fire ganger. Men vi bruker klut til å tørke oss i underlivet og på føttene etter dusj, slik at håndklærne vi bruker om igjen ikke har vært i kontakt med de områdene av kroppen :) Sparer mye klesvask, ingen opplever brukte håndklær som møkkete lenger. 

Anonymkode: d521b...8fe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tips til løsning for de som tenker over sånt (inkludert oss): Vi bruker håndklær om igjen, både tre og fire ganger. Men vi bruker klut til å tørke oss i underlivet og på føttene etter dusj, slik at håndklærne vi bruker om igjen ikke har vært i kontakt med de områdene av kroppen :) Sparer mye klesvask, ingen opplever brukte håndklær som møkkete lenger. 

Anonymkode: d521b...8fe

ville uansett ikke brukt håndklær flere ganger. Rett i vasken etter bruk, henges til tørk på vaskerommet så det ikke blir liggende våte men brukes aldri mer enn en gang. klesvask er ikke mye jobb, vaskemaskin og tørketrommel gjør jobben , kun brette sammen og rydde vekk, tar ikke mange minuttene daglig

Anonymkode: 3e908...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det ville jo ikke funket. Ts driver oppdragelse. (en oppgave alle med voksne rundt seg med mangel i oppdragelsen burde tatt på seg)

Alle som har drevet med det vet at en SIER jo ikke til ungene at "hei pjokken. Nå skal vi ut i skogen og gå tur. Det skal vi delvis fordi det er sunt og sånt, men mest fordi det er viktig å øve på dine motoriske evner når det kommer til ulendt terreng" Eller "skal vi leke med den artige kubeleken i dag så du utvikler din romlige intelligens?" Vi presenterer ønskede handlingsmønster som fristende konsept. Så avventer vi.

Anonymkode: 9eba0...2f2

Oppdragelsen hennes er det ikke noe gale med. Hun har flotte foreldre, hun har vært vant med å gjøre masse hjemme. Fra de var liten av fikset de middag, vasket opp og mye annet. Det var skikkelig oldschool oppdragelse med mye bra. 

Hilsen "Flink mann"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvordan det går. Jeg holder ut rotet. Ganske morsomt i går, jeg nevnte at vi hadde vært på fjelltur. Jeg hadde sneket et håndkle inn i garderobeskapet mitt. Jeg dusjet og visste at kona ikke hadde håndkle fordi de var våte. Senere kom hun nydusjet og jeg spurte "fant du håndkler?".. hun: "brukte om igjen det jeg hadde i morges"...... syns hun fortjener det :)

Jeg har ikke rørt noe siden sist. Kjøkkenet så ut som et helvete i morges, og da mener jeg ikke plass til å lage frokost eller noe på. Så spurte kona om hun kunne fikse litt før jeg lager middag i dag. Joda det kunne hun. Så gikk vi på tur og når vi kom hjem hadde 16 åringen ryddet og shinet kjøkkenet kjempeflott. Jeg spurte om 16 åringen hadde funnet på det selv, men det var kona som hadde spurt ham... syns det er ugreit, venter fortsatt på at hun skal trå til litt selv. Maskinen med håndkler som kona satte på i går er fortsatt ikke tørket, og tørketrommelen er full av rene håndkler fra vasken før der igjen. Jeg rører fortsatt ingenting :) Nå har jeg i hvert fall helt rent og ryddet kjøkken til å lage middag på senere i dag. Jeg føler at dette går litt fremover selv om det er langt igjen :) 

Hilsen "flink mann" 

Anonymkode: d775e...6ae

Et håndkle varer vel lengre enn en dusj? Ellers skjønner jeg at det blir fort tomt. 

Reagerer også på måten du latterliggjør kona di på nett. Dere er virkelig ikke der for hverandre. Dere er ikke er team, hva er dere?? Venner som bor sammen pga et barn?

Anonymkode: 1eddb...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KALKHOFF skrev:

Jeg liker fremgangsmåten min ganske godt. Det ser ut til at kone og 16 åringen også liker den ganske godt, eller i det miste endrer så smått adferd, siden de faktisk er begynt å gjøre noe hjemme. Dersom det man gjør ikke virker, så er det hensiktsmessig å gjøre noe nytt. Det hverken er eller har vært mangel på kommunikasjon. Jeg har formiddlet nok om denne situasjonen til kona uten at det har sunket inn. Da er det på tide med en ny fremgangsmåte. Jeg er fortsatt ganske tydelig i min kommunikasjon, som for eksempel: .... " da lager du middag og så rydder jeg etterpå?"..... eller " takk for at du laget middag, jeg jeg tenker at jeg rydder kjøkkenet etterpå"...... - Hvor tydelig syns du jeg skal være? - Dette har ingenting med passiv agressiv adferd å gjøre i det hele tatt. 

Hilsen "flink mann"

Virker som et hjem uten følelser, uten å snakke om følelser og at en aldri skal snakke om ting. Kun manipulere frem viljen sin. Altså hadde dere bodd alene hadde jeg driti i det, men dere oppdrar en tenåring som får med seg alt.

Anonymkode: 1eddb...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...