Gå til innhold

Å forfalle utseendemessig - by/bygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man hovedsakelig ser på vekt, er det ingen tvil om at folk i byer generelt er slankere enn folk i bygder. Folk med høyere utdanning (som det er flere av i byer) er også slankere enn folk med lav utdanning (som det er flere av på bygda). Som flere nevner er det er globalt fenomen.

Å holde seg forholdsvis slank, børste håret og ta på seg OK klær (altså ikke sidrumpa joggebukser og utslitte t-skjorter) når man skal "ut blant folk" er jo ikke akkurat veldig tidkrevende. Det er jo ikke det samme som at man er overdrevent opptatt av utseende. Jeg bruker f.eks aldri sminke til daglig, ingen skjønnhetsprodukter utover at jeg vasker håret og bruker fuktighetskrem, og det er veldig mye i livet mitt som er viktigere enn hvordan jeg ser ut. Jeg klarer likevel å se OK ut når jeg er på butikken, i byen, på jobb, på ferie. 

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

OG treningsstudio rett utenfor døra. 

Jeg har selv bodd i byen, jeg har masterutdanning, jeg har et travelt liv med barn og krevende jobber. Jeg vet av erfaring at en kjapp og effektiv treningsøkt er lettere i byen enn på bygda. Mye på grunn av alle mulighetene for trening som er rett utenfor nesetippen. Jeg kunne gå på yoga eller pilates-timer flere ganger daglig om jeg ville i byen, men her i bygda har vi en time på søndag klokka fem og jeg bruker tjue minutter å kjøre dit hver vei. Spinning onsdager og fredager! Var mye enklere i byen, dessverre. 

Anonymkode: 7c982...2a6

Det er jeg ikke helt enig i. På bygda er jo skog og skogsstier rett utenfor døra, og man kan bare gå/jogge seg en tur, helt gratis. Ikke alle liker, eller har råd til, treningssentre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvis man hovedsakelig ser på vekt, er det ingen tvil om at folk i byer generelt er slankere enn folk i bygder. Folk med høyere utdanning (som det er flere av i byer) er også slankere enn folk med lav utdanning (som det er flere av på bygda). Som flere nevner er det er globalt fenomen.

Å holde seg forholdsvis slank, børste håret og ta på seg OK klær (altså ikke sidrumpa joggebukser og utslitte t-skjorter) når man skal "ut blant folk" er jo ikke akkurat veldig tidkrevende. Det er jo ikke det samme som at man er overdrevent opptatt av utseende. Jeg bruker f.eks aldri sminke til daglig, ingen skjønnhetsprodukter utover at jeg vasker håret og bruker fuktighetskrem, og det er veldig mye i livet mitt som er viktigere enn hvordan jeg ser ut. Jeg klarer likevel å se OK ut når jeg er på butikken, i byen, på jobb, på ferie. 

TS her. Enig med dette. Å holde seg godt/se bra ut, er noe annet enn å være «overdrevent opptatt av utseende». Mange som har kommentert i tråden ser ut til å tro jeg snakker om botox/silikon/solarium/fake ditten og datten. Men i min verden er det (i alle fall alt samtidig) ikke særlig classy, og ikke i det hele tatt det samme som å holde seg godt/se bra ut. Snakker mer om så ne som holder deg sunne og slanke, bruker 15 min på badet om morgenen og har rene, ok klær.

Anonymkode: 2aa9d...7e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Apis skrev:

Det tror jeg er essensen, vi nordmenn tilhører øvre middelklasse og er egentlig alle bønder, selv folk fra Holmenkollen skal ikke gå så mange generasjoner bakover for og finne en familiegård der slekta kommer fra. Historisk sett så har vi aldri hatt adelskap og store klasse forskjeller, i grove trekk

Dette er jo bare tull. Like store sosiale og økonomiske forskjeller mellom nordmenn som mellom andre folk. Norge har hatt adelskap (mange nålevende familier er jo etterkommere av disse), selv om mye av det ble byttet ut med dansker fra 1600-tallet av. At slekta kommer fra en gård gjelder jo veldig mange, ettersom jordbruk var største levevei i Norge (og verden for øvrig) frem til 1800-tallet. Det å komme fra gård var ikke lik å være bonde før i tiden. Alle rikingene hadde jo gårder, det var stort sett det de tjente penger på, selv om de ikke fysisk drev dem selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Dette er jo bare tull. Like store sosiale og økonomiske forskjeller mellom nordmenn som mellom andre folk. Norge har hatt adelskap (mange nålevende familier er jo etterkommere av disse), selv om mye av det ble byttet ut med dansker fra 1600-tallet av. At slekta kommer fra en gård gjelder jo veldig mange, ettersom jordbruk var største levevei i Norge (og verden for øvrig) frem til 1800-tallet. Det å komme fra gård var ikke lik å være bonde før i tiden. Alle rikingene hadde jo gårder, det var stort sett det de tjente penger på, selv om de ikke fysisk drev dem selv. 

 

Det er litt forskjell fra sted til sted i landet. På Sørlandet var det alltid mindre drift, småbruk og fiske, og dermed små forskjeller mellom fattig og rik, mens det på Østlandet var større gårder og større forskjeller mellom tjenerskap og herskap. Altså forskjeller basert på geografisk landskap og hvorvidt man drev gård eller fiske. Så utviklet dette seg videre, reflektert i større grad av lavkirkelighet og lekmannstradisjon på Sørlandet, mindre forskjell på folk og også mellom mennesket og Gud; hvert menneske kunne tale direkte til Gud, og høyere grad av høykirkelighet på Østlandet, større forskjell mellom folk og også mellom mennesket og Gud; en lærd måtte tale til Gud på vegne av mennesket. På denne måten er det enda i dag et ideal på Sørlandet at det ikke skal være forskjell på folk, mens på Østlandet er det helt innafor, ja, kanskje tilmed ønskelig, at det er det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, a l'orange skrev:

Det er litt forskjell fra sted til sted i landet. På Sørlandet var det alltid mindre drift, småbruk og fiske, og dermed små forskjeller mellom fattig og rik, mens det på Østlandet var større gårder og større forskjeller mellom tjenerskap og herskap. Altså forskjeller basert på geografisk landskap og hvorvidt man drev gård eller fiske. Så utviklet dette seg videre, reflektert i større grad av lavkirkelighet og lekmannstradisjon på Sørlandet, mindre forskjell på folk og også mellom mennesket og Gud; hvert menneske kunne tale direkte til Gud, og høyere grad av høykirkelighet på Østlandet, større forskjell mellom folk og også mellom mennesket og Gud; en lærd måtte tale til Gud på vegne av mennesket. På denne måten er det enda i dag et ideal på Sørlandet at det ikke skal være forskjell på folk, mens på Østlandet er det helt innafor, ja, kanskje tilmed ønskelig, at det er det. 

Jada, regionale forskjeller er det helt klart, men det er det jo i andre land også. Var bare kommentaren om at det aldri har vært adel i Norge og historisk sett har vært lite klasseforskjeller jeg følte jeg måtte kommentere, for det er altså helt feil.

Men tiden etter andre verdenskrig har vært prega av små klasseforskjeller i Norge, selv om forskjellene har økt de siste 20-30 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Tipper at kun folk som føler seg truffet av hovedinnlegget, definerer det å «holde seg godt» på den måten du gjør i starten der.

Cecilie Skog er flott! Og det er flere som ligner henne i de bedre strøk av Oslo, enn som ligner Kardashians.

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Jeg skjønner ikke hvorfor man tror glorete spraytan fake øyevipper etc har noe m by/ vestkant å gjøre ...

Anonymkode: d6030...780

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Jada, regionale forskjeller er det helt klart, men det er det jo i andre land også. Var bare kommentaren om at det aldri har vært adel i Norge og historisk sett har vært lite klasseforskjeller jeg følte jeg måtte kommentere, for det er altså helt feil.

Men tiden etter andre verdenskrig har vært prega av små klasseforskjeller i Norge, selv om forskjellene har økt de siste 20-30 åra.

Men alle disse her «klassegreiene», totalt sett, tror jeg man må regne med at enkelte av oss stiller oss nokså utenforstående til, på samme måte som mennesker som er vokst opp i større byer ikke er i stand til, eller i hvertfall ikke like gode til, å sette seg inn i, som omhandler temaer i distriktene. 

Ta f.eks. denne ekstreme gnålingen om øst og vest i Oslo. Fra begge sider. Klassereise, bedre enn, vokst opp med penger etc etc etc. Fader heller, for en utenforstående så kan det forekomme helt vilt - og ikke minst navlebeskuende - å klare å flette inn så mye dritt/triumf/spydighet/glede over å selv komme fra ett sted og over noen andre som kommer fra et annet sted. 

Tror mennesker i distriktene kan vente lenge før innfødte osloborgere ser utover til de, de har nemlig nok med de som bor på andre siden av en elv.

Og den elva er ofte ikke en elv en gang - men en liten bekk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 13.56, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor man tror glorete spraytan fake øyevipper etc har noe m by/ vestkant å gjøre ...

Anonymkode: d6030...780

Jeg tror nok at du nokså uproblematisk kan dra assosiasjonen slik; lavere utdanning -> en type kultur/underholdning som er mer overfladisk -> glorete spraytan og ellers et karikert feminint utseende.

Dette har ikke med by å gjøre i det hele tatt.

Men ser for meg at enkelte av disse er golddiggere, oppsøker byene og jetset-miljøene der. Det gjelder ikke bare på Oslo vest, det gjelder nedover mot både Østfold og Sørlandet også, hvor enn det finnes gull finnes det noen som graver :) 

Det samme gjelder mennene de finner der. De du finner på slike steder er ofte ikke fra Oslo en gang, men like gjerne fra Sunnmøre eller Trøndelag.

De kvinner som vokser opp på Oslo vest utdanner seg typisk, ofte i utlandet, og har flere arenaer å treffe sine egne menn på. De behøver ikke ty til vulgariteter for oppmerksomhet.

Skal ikke påstå at alt dette er sant, for så mye erfaring har jeg ikke med utelivet på Oslo vest. Men den lille erfaringen jeg har, passer sammen med dette. 

 

På samme måte som en person sa at lokalbefolkningen på Sørlandet ikke er de samme som man ser på besøk i dyreparken, så bør vi være forsiktig med å anta at de vi ser rundt oss er lokalbefolkning. Ellers risikerer man jo faktisk å tro at den gjennomsnittlige osloborger er asiatisk av utseende og vandrer rundt med skjerm-hatt og selfie-stang :P 

Endret av a l'orange
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, a l'orange skrev:

Men alle disse her «klassegreiene», totalt sett, tror jeg man må regne med at enkelte av oss stiller oss nokså utenforstående til, på samme måte som mennesker som er vokst opp i større byer ikke er i stand til, eller i hvertfall ikke like gode til, å sette seg inn i, som omhandler temaer i distriktene. 

Ta f.eks. denne ekstreme gnålingen om øst og vest i Oslo. Fra begge sider. Klassereise, bedre enn, vokst opp med penger etc etc etc. Fader heller, for en utenforstående så kan det forekomme helt vilt - og ikke minst navlebeskuende - å klare å flette inn så mye dritt/triumf/spydighet/glede over å selv komme fra ett sted og over noen andre som kommer fra et annet sted. 

Tror mennesker i distriktene kan vente lenge før innfødte osloborgere ser utover til de, de har nemlig nok med de som bor på andre siden av en elv.

Og den elva er ofte ikke en elv en gang - men en liten bekk!

Tror ofte - uten å påstå noe om din bakgrunn - at det å ikke forstå hva klasse er betyr at man selv tilhører den øvre middelklassen eller høyere. Hvis man selv ikke har opplevd noen konflikter eller ubehagelige opplevelser knyttet til sosial bakgrunn, er det lett å tenke at slikt ikke finnes, eller bare finnes i liten grad.

Understreker at jeg snakker generelt nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dagend herligste underholdning🤓🍿

Anonymkode: 01dc8...c70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Tror ofte - uten å påstå noe om din bakgrunn - at det å ikke forstå hva klasse er betyr at man selv tilhører den øvre middelklassen eller høyere. Hvis man selv ikke har opplevd noen konflikter eller ubehagelige opplevelser knyttet til sosial bakgrunn, er det lett å tenke at slikt ikke finnes, eller bare finnes i liten grad.

Understreker at jeg snakker generelt nå.

Skjønner den.

Samtidig føles det surrealistisk å møte mennesker som har det materielt sett langt bedre enn en selv og samtidig er langt mer misfornøyd. Og som nok heller aldri - i hele sitt liv - kommer til å bli fornøyd, glad, lykkelig. Da handler det ikke bare om de ytre materielle omstendighetene, men om mind-set.

Det er tross alt en enorm rikdom som ligger i det å være fornøyd med det man har, og ikke alltid se til andre og tro de har det bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KALKHOFF
På 12.7.2018 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Etter å ha reist litt rundt i landet i sommer, har jeg gjort meg en betraktning.

Har ofte sett menn på kg hevde at kvinner forfaller raskere enn menn. Har stusset over dette, da de fleste kvinner rundt meg holder seg veldig bra lagt opp i trettiårene og inn i førtiårene. Det samme forsåvidt med mennene, men likevel ikke i så stor grad som kvinnene.

Jeg bor på Oslo vest.

Etter noen uker bl.a på Sørlandet, har jeg sett folk fra hele landet (fornøyelsespark). Ser mange, både kvinner og menn, som er svært overvektige, sjuskete og som holder seg generelt dårlig. I disse parene ser jeg imidlertid at det ofte er kvinnene som har forfalt mest. Endel av mennene med disse forfalte konene, ser ikke så verst ut.

Det jeg vil fram til, er at dette med at kvinner forfaller raskere enn menn, kanskje er et bygdefenomen? Som ikke gjør seg gjeldende i høyere samfunnslag? Alle blir vi såklart eldre, får rynker osv. Nå snakker jeg i hovedsak om det å ta vare på seg selv.

Noen andre?

 

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Hvordan kan du, i en fornøyelsespark på sørlandet, konkludere med at de menneskene som du mener holder seg dårlig, er fra bygdenorge eller fra lavere samfunnslag enn deg selv? Har du spurt dem hvor de kommer fra og om økonomisk situasjon?

Problemet med en del folk fra "høyere samfunnslag", er at dere er opptatt av glasur og ikke det som er viktig i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brydd meg mer om forfall på personlighet. Jeg bor kanskje ikke langt unna deg Ts, men jeg styrer konsekvent unna overfladiske jålerier, folk som er for opptatt av kropp, utseendet og materielle goder, byr meg faktisk i mot! Å ta vare på seg selv er så mangt og i storbyene ser jeg dessverre flere og flere som glemmer det indre. Da hjelper ikke solbruningskremer, tannbleking og fillers. Overfladiske personligheter er det styggeste uavhengig om de kommer fra bygd eller by. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, a l'orange skrev:

Skjønner den.

Samtidig føles det surrealistisk å møte mennesker som har det materielt sett langt bedre enn en selv og samtidig er langt mer misfornøyd. Og som nok heller aldri - i hele sitt liv - kommer til å bli fornøyd, glad, lykkelig. Da handler det ikke bare om de ytre materielle omstendighetene, men om mind-set.

Det er tross alt en enorm rikdom som ligger i det å være fornøyd med det man har, og ikke alltid se til andre og tro de har det bedre.

Helt klart. 

Men sosial klasse handler jo i dag (og de siste 30-40 årene) ikke like mye om materielle goder som om utdannelse, generell dannelse/kunnskap, arbeids- og ansettelsesforhold og makt/påvirkning i samfunnet. Mange fra arbeiderklasse/lavere sosiale lag kan jo ha vel så mye penger og materielle ting som folk fra øvre middelklasse, men sistnevnte gruppes tilgang til utdanning, kunnskap, interessante/berikende jobber, påvirkning på samfunnet rundt seg osv er betraktelig større enn førstnevntes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

På 14.7.2018 den 15.15, Anonymus Notarius skrev:

Helt klart. 

Men sosial klasse handler jo i dag (og de siste 30-40 årene) ikke like mye om materielle goder som om utdannelse, generell dannelse/kunnskap, arbeids- og ansettelsesforhold og makt/påvirkning i samfunnet. Mange fra arbeiderklasse/lavere sosiale lag kan jo ha vel så mye penger og materielle ting som folk fra øvre middelklasse, men sistnevnte gruppes tilgang til utdanning, kunnskap, interessante/berikende jobber, påvirkning på samfunnet rundt seg osv er betraktelig større enn førstnevntes. 

Ser den. Men dette er også et problem begge veier.

Hele byn er på mange måter bygd opp rundt dette skillet.

Barn som vokser opp på vestkanten har - i hvertfall tradisjonelt, litt usikker på utviklingen fremover - ikke på langt nær de samme mulighetene til å tilegne seg denne dannelsen og utviklingen, som hva barn som vokst opp på østkanten har, dersom det finnes noen svikt hos foreldrene. Da tenker jeg på kommunale tilbud som idrettsanlegg, svømmehaller og bibliotek. Har i mange år vært bare et par filialer på vestkanten, mens på østkanten har det vært mange, og langt større tradisjoner for å gi ungene det kulturelle og kunnskapsmessige påfyllet de ikke får hjemme.

Det er nok litt det samme når det gjelder å fange opp barn som ikke har det bra hjemme. Vil tro det er litt enklere å sette i gang undersøkelser i familier i miljøer hvor man er vant med offentlig inngripen, mens det er verre jo mer samfunnsmakt foreldrene har, eller er forventet å ha.

Så det å falle gjennom på alt dette, kan oppleves kanskje enda verre for et barn som vokser opp på vest.

Dette er barn i samme kommune.

Jeg ser helt klart fordelen med å unngå skille. Og det gjør man i større grad i mindre byer, på mindre steder....helt til det blir så smått at man må være sin egen prest og tannlege ;) 

Endret av a l'orange
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun lest hovedinnlegget og der står det ingen poeng utenom   en observasjon fra Ts, @a l'orange. Jeg synes generelt folk er for opptatt av overfladiske ting i dag. Om folk vil kle seg som en dass, så får de gjøre det da- så lenge de er lykkelige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Enig med dette. Å holde seg godt/se bra ut, er noe annet enn å være «overdrevent opptatt av utseende». Mange som har kommentert i tråden ser ut til å tro jeg snakker om botox/silikon/solarium/fake ditten og datten. Men i min verden er det (i alle fall alt samtidig) ikke særlig classy, og ikke i det hele tatt det samme som å holde seg godt/se bra ut. Snakker mer om så ne som holder deg sunne og slanke, bruker 15 min på badet om morgenen og har rene, ok klær.

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Men, som flere har påpekt, så handler jo nettopp dette om klasse?

Veldig mange av de som bor på bygdene i dag er jo det man før i tida kalte arbeiderklassen. Folk som har mindre å rutte med. Det er en mengde forskning (og common sense) som viser koblinger mellom sosial klasse/økonomi og faktorer som helse, tannhelse, kosthold, mosjon, mengde av klær i garderoben, osv.

Om man har et lavtlønnsyrke, kanskje eneansvar for barn, sykdom osv. så vil jo dette påvirke utseende på gruppenivå. Å ha levd et tøft liv med flere bekymringer vil jo også sette merker på et ansikt, en kropp, enn det å ha levd med god råd i en by og hatt fleksitid, penger til ferier, treningssenter, aldri trengt å telle på kronene når man valgte matvarer, osv. Og det føles ikke så veldig nærliggende å "ta vare på seg selv" hvis det meste av energien handler om å få livet til å gå rundt. Da har man et annet fokus, og omgir seg som regel med andre av samme sosiale klasse.

Så har det også med kultur å gjøre. Om man jobber som kvinne f.eks. i et industrimiljø så vil man gjerne ha helt andre forhold til klær og estetikk enn noen som jobber på kontor i et fancy forlag eller advokatkontor i Oslo.

Skulle tro dette var ganske opplagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...