Gå til innhold

Å forfalle utseendemessig - by/bygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.7.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo og kommer fra en bygd. Ser jo når jeg er hjemme på besøk at jeg skiller meg veldig ut, og ser ti år yngre ut enn mine jevnaldrende der. Ikke samtlige altså, men om man skal kjøre litt skråblikk og generaliseringer her.

Mest av alt er det kanskje klærne, man blir påvirket av folk rundt seg så uansett om man så ikke mener utseende er alt så blir man mer eller mindre ubevisst inspirert av trendy, velkledde Oslo-folk rundt seg, imens det i hjembygden er større tendens til å bare slenge på seg noe "safe" som jeans og en genser og det har en smitte-effekt det også. Og skal de pynte seg så velger de ut de merkeligste plagg, ser ut som det hang igjen i skapet fra 90-tallet. Og da mener jeg ikke det 90-tallet som er tilbake nå. Det LYSER jo av meg at jeg ikke bor der, og selv i voksen alder føler jeg veldig på at jeg skiller meg ut og at det kanskje tiskes og hviskes bak min rygg pga at jeg ikke glir inn i saueflokken. Folk reagerer liksom på den minste ting som Oslo-folk ikke hadde hevet et øyenbryn av, et par kulotter eller en jumpsuit vekker stor oppsikt.

Null botox på meg, men jeg går jo ofte til frisøren, holder neglene velstelte, tar jevnlig hudpleie, trener litt, har hatt vipper noen ganger, bruker sminke. Der blir man også påvirket av trender rundt, jeg sminker meg naturlig, på bygda har de som er opptatt av utseende oftere helt fucked up overnappa og overmarkerte øyenbryn, og hvis de tar vippe extensions så kjører de den tykkeste gardinen penger kan kjøpe sånn at de knapt kan åpne øynene uten å forstrekke øyelokk-muskulaturen. Resten av dem har sluttet med sminke, og da har de sluttet HELT. Huden er helt kjørt, leppene skriker etter bare en dæsj lypsyl og håret er bare i en hale med higlightsene fra fjor sommer godt utvokst.

Er nok mer press i Oslo, på godt og vondt. Merker selv etter et par dager hjemme at jeg går på butikken i joggebuksa, med null sminke og håret i dult, og synes det er helt fint og behagelig. Mye mer staffasje og styr i Oslo.

Anonymkode: 01365...ed9

Hvor i alle dager er denne bygda di? Inderst i dalføret uten veg forbindelse, TV eller internet?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.7.2018 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på tilsvarende «beste vest»  i Bergen. Etter en del år i Oslo, flyttet jeg tilbake til Bergen. Det er ikke påfallende mange her som «gifter seg innen sin stand», det vil si at mennesker her gjerne velger sin partner ut fra felles interesser/utdanningsnivå, det er få «erkebergensere» med røtter i Hansatiden som leter hvileløst etter en partner med samme røtter.

Anonymkode: e6744...d64

Bergen er ikke lik Oslo, i Bergen det mindre klasseforskjeller uavhengig av om du bor på Hjellestad, i Fana eller Kalfaret eller Bønes, Fyllingen, Laksevåg m.m

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, a l'orange said:

Kjenner du noen av disse vestkamtdamene du snakker om? 

Sikkert noen som trener kun for å holde seg fit, sikkert enkelte av de som har eget studio hjemme også. Oooh!! 🤭

Men majoriteten finner du nok på sjøen, i marka og på fotballbanen. Ikke sjelden jeg ser en kvinne på butikken, i alderen førti pluss, som selv har vært på fotballtrening, ikke bare kjørt ungene rundt. Og eldre damer som drar på sykkeltur i alpene.

Trodde de fleste visste at kvinner fra Oslo vest hevder seg ganske greit på idrettsfronten. Det er ikke noen pingler med veskehunder og høye hæler, dette her, det er damer som seiler forbi deg på sjøen, og suser forbi deg i marka.

 

👏🏻👏🏻👏🏻 Nemlig! Treningssenteret er for PINGLER!

Skulle likt å se disse folkene utendørs uten tak over hodet og proteindrink med jordbærsmak.

Jada. Faren min er gift med en. 

Anonymkode: 5ce13...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tirben skrev:

Det er dessverre høyere forekomst av barnevernsaker på små steder, så teorien din holder ikke mål... 

Har du link som underbygger påstanden din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

OG treningsstudio rett utenfor døra. 

Jeg har selv bodd i byen, jeg har masterutdanning, jeg har et travelt liv med barn og krevende jobber. Jeg vet av erfaring at en kjapp og effektiv treningsøkt er lettere i byen enn på bygda. Mye på grunn av alle mulighetene for trening som er rett utenfor nesetippen. Jeg kunne gå på yoga eller pilates-timer flere ganger daglig om jeg ville i byen, men her i bygda har vi en time på søndag klokka fem og jeg bruker tjue minutter å kjøre dit hver vei. Spinning onsdager og fredager! Var mye enklere i byen, dessverre. 

Anonymkode: 7c982...2a6

Og jeg har 6 turstier på alt fra 800m til 4 mil, rett utenfor døra. Jeg kan løpe 2.4 mil på skogssti før jeg treffer veien. Og det kan jeg gjøre når som helst, dag og natt, 100% gratis. Vil jeg trene yoga, eller pilates, så har jeg instruktørvideoer på youtube som jeg kan strømme til TV'n. De tingene du nevner der har ikke noe med bygd vs by å gjøre, men hvor huset ditt er og hvor flink du er selv til å finne løsninger. 

Anonymkode: 5ce13...88d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KALKHOFF skrev:

Hvordan kan du, i en fornøyelsespark på sørlandet, konkludere med at de menneskene som du mener holder seg dårlig, er fra bygdenorge eller fra lavere samfunnslag enn deg selv? Har du spurt dem hvor de kommer fra og om økonomisk situasjon?

Problemet med en del folk fra "høyere samfunnslag", er at dere er opptatt av glasur og ikke det som er viktig i livet. 

Fordi jeg bor i Oslo / og bor/ beveger meg stort sett i de vestlig deler av byen — og disse folkene jeg snakker om, finnes omtrent ikke her! Vanskelig å forklare om du ikke har opplevd det selv.

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.7.2018 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Nei. For ts glemmer at det og er gener, psykisk, fysisk, og godt mulig at de fleste kvinnene det er snakk om lever i et forhold som ødelegger psyken og det er svært vanskelig å få gjort noe med.

Finn deg noe bedre å utforske, enn å snakke ned på mennesker med å bruke ord som "forfall". 

Anonymkode: 17e59...a91

Enig. Jeg tror også at de fleste overvektige blir dårlig behandlet av partneren. Det er den mest naturlige forklaringen, og det viser hvor mange onde kvinner som er der ute siden så mange menn har pappakropp. Hvis kona snakker hardt til meg må jeg ligge i sofaen med en pose bamsemums og en cola for å trøste meg.

Grusomt å se hva hun får meg til å gjøre! Buhuuu😥😪

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiurleik skrev:

Men, som flere har påpekt, så handler jo nettopp dette om klasse?

Veldig mange av de som bor på bygdene i dag er jo det man før i tida kalte arbeiderklassen. Folk som har mindre å rutte med. Det er en mengde forskning (og common sense) som viser koblinger mellom sosial klasse/økonomi og faktorer som helse, tannhelse, kosthold, mosjon, mengde av klær i garderoben, osv.

Om man har et lavtlønnsyrke, kanskje eneansvar for barn, sykdom osv. så vil jo dette påvirke utseende på gruppenivå. Å ha levd et tøft liv med flere bekymringer vil jo også sette merker på et ansikt, en kropp, enn det å ha levd med god råd i en by og hatt fleksitid, penger til ferier, treningssenter, aldri trengt å telle på kronene når man valgte matvarer, osv. Og det føles ikke så veldig nærliggende å "ta vare på seg selv" hvis det meste av energien handler om å få livet til å gå rundt. Da har man et annet fokus, og omgir seg som regel med andre av samme sosiale klasse.

Så har det også med kultur å gjøre. Om man jobber som kvinne f.eks. i et industrimiljø så vil man gjerne ha helt andre forhold til klær og estetikk enn noen som jobber på kontor i et fancy forlag eller advokatkontor i Oslo.

Skulle tro dette var ganske opplagt.

TS her. Jeg har aldri hevdet at ikke det finnes grunner til at folk i by/folk i bygd holder seg ulikt.

Utgangspunktet for tråden var et slags skråblikk på den stadig tilbakevendende påstanden på KG om at kvinner er i raskt forfall etter fylte 30. Jeg har aldri kjent meg igjen i dette — men etter å ha gjort meg noen tanker på ferie sør i landet, har jeg kommet fram til at det kanskje er slik at (snittet av) kvinner i byen holder seg godt, mens kvinner i utkantstrøk kanskje starter dette berømmelige forfallet en gang i tyveårene.

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seriøst: Jeg har inntrykk av at både menn og kvinner forfaller raskere på bygda. Det var veldig tydelig da jeg besøkte hjembygda. Det har nok noe med at de som flyttet, studerte og endte opp i byen var de mest ressurssterke. 

Når det gjelder kvinner vs menn mener jeg det er uavgjort. Jeg kjenner mange tjukke menn med spreke damer, og mange spreke menn med tjukke damer.

Jeg ser egentlig ikke noe grunnlag for å diskutere kjønn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KALKHOFF
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg bor i Oslo / og bor/ beveger meg stort sett i de vestlig deler av byen — og disse folkene jeg snakker om, finnes omtrent ikke her! Vanskelig å forklare om du ikke har opplevd det selv.

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Så du har faktisk ikke peiling. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet fra dyrehagen er vel ikke helt bra. Selv er jeg i god form, kler meg i jeans og en pen genser eller lignende om jeg skal på butikken/i møter/på café- ikke i joggebukse. Jeg går til frisør når det trengs og er aktiv i skog og mark.

MEN I DYREPARKEN....🙈 etter dagevis på biltur med småbarn,  varmt vær, dårlig søvn og stress med folkemengden som ofyd er et slikt sted på denne tiden,  kastes all forfengelighet bort... Da er det joggebukse/shorts og hår i en dott. Og ingen sminke... Guri jeg hater sånne parker, men barna elsker det!! 

Jeg tror alle som kommenterer her,  naturligvis ser det fra sitt perspektiv. 

Og sånn til sist, om noen er lykkelige ved å fokusere på utseende, la dem gjøre det. Om noen er lykkelige med joggebukse hver dag,  og avslappet hårsveis, la dem det. Jeg tror man har det best om man gjør det som man liker.  

Men interessant diskusjon!!

Anonymkode: a9a7f...b9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KALKHOFF skrev:

Så du har faktisk ikke peiling. 😂

Peiling på hva? Skjønner ikke helt hva du vil fram til. TS

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at du var student og ikke hadde barn da du jobbet i by? Da er det selvsagt enklere å stikke innom treningsstudioet nårsomhelst. Prøv å være trebarnsmamma i full jobb og bo i by du. Skal love deg at den tiden du da bruker på trening, den tar du fra barna.

Anonymkode: 2aa9d...7e7

Var verken student eller trebarnsmamma, vi hadde bare ett barn. Men det var lettere å la mannen sitte hjemme en time alene på kvelden, enn det er å stikke på langtur i fjellet for å få samme treningseffekt nå. 

Anonymkode: 7c982...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har 6 turstier på alt fra 800m til 4 mil, rett utenfor døra. Jeg kan løpe 2.4 mil på skogssti før jeg treffer veien. Og det kan jeg gjøre når som helst, dag og natt, 100% gratis. Vil jeg trene yoga, eller pilates, så har jeg instruktørvideoer på youtube som jeg kan strømme til TV'n. De tingene du nevner der har ikke noe med bygd vs by å gjøre, men hvor huset ditt er og hvor flink du er selv til å finne løsninger. 

Anonymkode: 5ce13...88d

Det er vel større sjanse for 6 turstier utenfor døra på bygda enn i byen? De fleste vet vel at motivasjonen alene på stuegulvet er noe helt annet enn motivasjonen med en trener som vet hva han driver med. Det er klart at man får det til på bygda også, men det er enklere i byen. Jeg sa aldri at det var umulig å holde seg i form på bygda. 

Anonymkode: 7c982...2a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel større sjanse for 6 turstier utenfor døra på bygda enn i byen? De fleste vet vel at motivasjonen alene på stuegulvet er noe helt annet enn motivasjonen med en trener som vet hva han driver med. Det er klart at man får det til på bygda også, men det er enklere i byen. Jeg sa aldri at det var umulig å holde seg i form på bygda. 

Anonymkode: 7c982...2a6

Ikke i Oslo, nei. Mye enklere å komme seg både på ski, ut i marka og i sjøen, enn mange andre steder i Norge. Løypene er også meget gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at det er det indre som betyr mest. Resten vil forfalle. Men et godt indre vil gjøre seg gjeldende hele livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygda har ikke så masse fancy treningssenter og bra tilbud som byen. Det er jo egentlig ikke en unnskyldning for å ikke trene, da man kan gjøre hjemmetrening på nett, man kan bruke naturen. 
Og husk at janteloven er sterkere på bygda enn i byen. 
Det skulle ikke masse til før man ble "for fin" husker jeg. Når jeg var i Oslo når jeg var liten syntes jeg folk kledde seg så kult/fint, mens i min hjembygd var det  jobbebukse som gjaldt. Man burdte i hvertfal ikke komme med pannebånd, hårbøyle, skjørt osv... 

Anonymkode: 7f132...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser vel så mange velstelte mennesker på landet som i byen for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...