Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Tara Thornton said:

Ikke for å være kynisk, men dette er typisk agurktid uten mange store nyheter. Jeg tror ikke denne saken hadde fått like stor oppmerksomhet hvis den skjedde samtidig som valget i USA for eksempel.

Godt mulig, men tror nok mange synes at valget i USA får alt for mye dekning. USAs presidentvalg går jo over enormt lang tid, spesielt fordi man først skal velge kandidater. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, An0nymBruker said:

Her er det en som skriver hva han mener om oppmerksomheten rundt saken:  "Tusenvis av mennesker sulter, lider og dør, mens en hel verden følger redningsaksjonen i Thailand.  Hva gjør at akkurat disse tretten får hele verdens oppmerksomhet, når tusenvis av menn, kvinner og barn sliter, sulter og dør andre steder i verden? Hvorfor retter man oppmerksomheten mot tretten personer på en frivillig grottetur i Thailand? Jeg vil ikke spekulere på årsaken, selv om saken er eksepsjonell. Hendelsen er en mediesak, en historie som folk lar seg rive med i. Der elementene barn, usikkerhet og tidspress spiller nøkkelroller. Det følger spenningsoppbygningen til en vellykket Hollywoodfilm.Media og myndigheter velger den enkle løsningen. Den minste motstands vei." https://www.nrk.no/ytring/meningslos-grotteinnsats-1.14118242

Det er klart at de fleste av oss er enkle sjeler, som elsker det når sterke, modige menn ordner opp i en tilnærmet umulig situasjon. Beundringen for helter er vel noe allmennmenneskelig. En som ordner opp i en krisesituasjon får mer ære og berømmelse enn en som forebygger kriser.

Vi så noe lignende her hjemme også etter andre verdenskrig; actionmenn som gutta på skauen og Max Manus har fått mye mer oppmerksomhet enn de mange som jobbet i det stille, for eksempel med informasjonsspredning, eller som sjømenn, også med livet som innsats.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Det vet jeg ikke. Hva med deg?

Etter å ha forvisset meg om at det hadde gått bra med de første så ville jeg vært nr seks sju eller åtte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Helsetisltanden til de fem gjenværende i grotta i Thailand er god, sa lederen for redningsaksjonen, Narongsak Osottanakorn, på en pressekonferanse i ettermiddag." https://www.nrk.no/nyheter/fotballag-innestengt-i-grotte-1.14113116

"Dei friskaste er redda ut først" https://www.nrk.no/urix/fire-gutar-er-ute-av-grotta_-dei-friskaste-er-redda-ut-forst-1.14116871

Da ble de som var mest medtatt hentet ut i pulje 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, An0nymBruker skrev:

"Helsetisltanden til de fem gjenværende i grotta i Thailand er god, sa lederen for redningsaksjonen, Narongsak Osottanakorn, på en pressekonferanse i ettermiddag." https://www.nrk.no/nyheter/fotballag-innestengt-i-grotte-1.14113116

"Dei friskaste er redda ut først" https://www.nrk.no/urix/fire-gutar-er-ute-av-grotta_-dei-friskaste-er-redda-ut-forst-1.14116871

Da ble de som var mest medtatt hentet ut i pulje 2?

På NRK sier de gjentatte ganger at det haster å få de gjenværende ut og at det er en kamp mot klokka, har ikke hørt at det er så mye hast fra andre medier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Etter å ha forvisset meg om at det hadde gått bra med de første så ville jeg vært nr seks sju eller åtte. 

Takk for svar! I en slik situasjon får man kanskje heller ikke velge selv, men man kan jo alltids spørre om å få bli reddet i pulje nr 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, An0nymBruker said:

"Helsetisltanden til de fem gjenværende i grotta i Thailand er god, sa lederen for redningsaksjonen, Narongsak Osottanakorn, på en pressekonferanse i ettermiddag." https://www.nrk.no/nyheter/fotballag-innestengt-i-grotte-1.14113116

"Dei friskaste er redda ut først" https://www.nrk.no/urix/fire-gutar-er-ute-av-grotta_-dei-friskaste-er-redda-ut-forst-1.14116871

Da ble de som var mest medtatt hentet ut i pulje 2?

Planen var først (ifølge det jeg har lest) å hente ut de friskeste, men det har kommet motstridende meldinger senere.

Jeg tror vi kanskje aldri får klarhet i hvem som var medtatt og ikke (og måtte dopes ned, om det har vært ulikt), siden myndighetene ikke ønsker å stigmatisere noen av guttene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok første VM der alle heier på samme fotballag! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

På NRK sier de gjentatte ganger at det haster å få de gjenværende ut og at det er en kamp mot klokka, har ikke hørt at det er så mye hast fra andre medier. 

Det er rart at ikke andre medier skriver det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Planen var først (ifølge det jeg har lest) å hente ut de friskeste, men det har kommet motstridende meldinger senere.

Jeg tror vi kanskje aldri får klarhet i hvem som var medtatt og ikke (og måtte dopes ned, om det har vært ulikt), siden myndighetene ikke ønsker å stigmatisere noen av guttene.

Takk :) Jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Forhåpentlugvis har de gjort det sånn. De gjorde det også sånn under forrige redning av gruvearbeidere i Chile i 2011. 

Håper den astmatiske gutten er ute nå. Foreldrene hadde allerede mistet en unge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, An0nymBruker skrev:

Det er rart at ikke andre medier skriver det samme. 

Ser ikke bort ifra at de sier det så folk fortsatt skal følge med på NRK

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Forhåpentlugvis har de gjort det sånn. De gjorde det også sånn under forrige redning av gruvearbeidere i Chile i 2011. 

Håper den astmatiske gutten er ute nå. Foreldrene hadde allerede mistet en unge

Ja, får håpe det. Det sto også i en av avisene at til og med foreldrene til guttene ikke får vite hvem som  er reddet ut og hvem som fremdeles er  i grotten, før alle er ute av grotten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Pipaluk said:

På NRK sier de gjentatte ganger at det haster å få de gjenværende ut og at det er en kamp mot klokka, har ikke hørt at det er så mye hast fra andre medier. 

Så lenge vannstanden ikke stiger, er neppe situasjonen særlig verre enn den har vært, nå som det går an å sikre de innesperrete både mat, drikke og oksygen.

Men så var det dette med uberegnelige værguder, da... Og det er vel også en bekymring for at det er større fare for 'cave disease' (en soppinfeksjon) jo lenger de gjenværende sitter innesperret.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Så lenge vannstanden ikke øker, er neppe situasjonen særlig verre enn den har vært, nå som det går an å sikre de innesperrete både mat, drikke og oksygen.

Men så var det dette med uberegnelige værguder, da... Og det er vel også en bekymring for at det er større fare for 'cave disease' (en soppinfeksjon) jo lenger de gjenværende sitter innesperret.

Hva med psyken til de som fortsatt sitter der? Er faren for at de får gedigent panikk ved å skulle vente enda lengre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva med psyken til de som fortsatt sitter der? Er faren for at de får gedigent panikk ved å skulle vente enda lengre?

Jeg tror  ikke det er så stor sjanse for at de får panikk, nå som de vet at hjelpen er på vei, og de i tillegg også har lært å meditere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Pipaluk said:

Hva med psyken til de som fortsatt sitter der? Er faren for at de får gedigent panikk ved å skulle vente enda lengre?

Jeg håper da at de gjenværende blir hentet ut i morgen, sånn at vi aldri finner ut av det.

De som var innesperret i gruven i Chile i flere måneder, klarte seg tilsynelatende brukbart. Men flere har fått PTSD og andre problemer senere. Det forventer psykofardene at kan skje med guttene i hulen også. De som har kommet ut, blir heldigvis skjermet for mediekjøret, og de vil vel få hjelp til å bearbeide opplevelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at NRK mener at det haster fordi at de må få alle ut før vannstanden stiger og at det ikke nødvendigvis er helsetilstanden som gjør det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...