Gå til innhold

Guttene som sitter fast i grotten i Thailand


Mazarini

Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke noe om noen andre innganger til grotten, og jeg leste et sted at sekkene deres m.m. ble funnet langs den ruten som redningen foregår gjennom.

Grotte-thai-drenge-JH-264x300.png
81dcfc3a-af19-47c0-b67c-559888e9e43c?fit

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mippi skrev:

Hvorfor har det vært snakk om å henrette eller straffefordølge treneren? 

Han har vel bare gjort det beste han kunne. Nå blir de forhåpentligvis reddet i live alle sammen, regner med alternativet var at alle druknet da vannet steg første dagen? Han gjorde sitt beste tror jeg, alt tyder på det. Folk kan gjøre feil og jeg kan ikke forstå at det treneren har gjort er straffbart?

Hvor har du lest om straffeforfølgelsen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Mulig han vil få fengsel, men de vil ikke uttale seg noe om det akkurat nå. Men dødsstraff er helt uaktuelt. Han gjorde en dum feil og det var ikke intensjon om å skade noen. Han ofret også matrasjonene sine for guttene. Ham har vist dem kjærlighet, omtanke, støtte og vært der for dem så tror nok at barna vil være på hans side. Foreldrene bekrefter også at han pleide å ta dem med på masse turer rundt omkring.

http://www.khaosodenglish.com/news/crimecourtscalamity/calamity/2018/07/03/coach-faces-charges-for-leading-boys-into-cave/

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Selv om jeg ikke er noen spåkone, er jeg også rimelig sikker på at treneren ikke vil få dødsstraff. Det var kanskje en desperat reaksjon fra noen i begynnelsen, og de har hele verdens blikk rettet på seg nå. Det var forbudt å gå inn i grotta fra 1. juli, hadde vært der før. De gikk inn 23. juni og gikk angivelig lenger inn etter hvert som vannet som trengte seg på. Om treneren også er slank, som det ble spurt om tidligere? Ja, dette er slanke thailendere og idrettsfolk.

For mye oppmerksomhet i media? Denne saken må jo være veldig spesiell og historisk når erfarne dykkere også sier at de ikke har opplevd lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene vil gjøre grotten til en stor turistattraksjon. "Myndighederne vil udnytte den store opmærksomhed, som den grotte har fået, hvor 12 drenge og deres fodboldtræner har været spærret inde siden forrige lørdag.
 Men for at undgå nye katastrofer vil der blive sat skilte op inde i grotten, som klart advarer folk mod at gå ind i de dele, som kan blive oversvømmet." https://costaposten.com/thailand-vil-goere-grotte-til-stor-turistattraktion/nyheder/udland/193137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, An0nymBruker said:

Jeg finner ikke noe om noen andre innganger til grotten, og jeg leste et sted at sekkene deres m.m. ble funnet langs den ruten som redningen foregår gjennom.
 

Det er bare én inngang til grotten. Så guttene må tilbake akkurat den veien de kom inn.

Den trangeste delen av grotten kan et slankt menneske akkurat åle seg gjennom, men ikke med dykkerflaske på ryggen (eller ryggsekk, derfor ble ryggsekkene etterlatt før guttene krøp inn). Da guttene gikk inn i grotten, var dette partiet tørt, mens etter regnskyllet ble det vannfylt. Om det fremdeles er vann der, vet jeg ikke, men jeg har inntrykk av det. Uten dykkerutstyr er dette partiet umulig å forsere, når det er vann der. Og dykkere er nødt til å skyve dykkerflaska foran seg, mens de åler seg fram uten å se noe som helst. Så det er en smule ugreit. Klaustrofobisk er bare fornavnet.

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er bare én inngang til grotten. Så guttene må tilbake akkurat den veien de kom inn.

Den trangeste delen av grotten kan et slankt menneske akkurat åle seg gjennom, men ikke med dykkerflaske på ryggen (eller ryggsekk, derfor ble ryggsekkene etterlatt før guttene krøp inn). Da guttene gikk inn i grotten, var dette partiet tørt, mens etter regnskyllet ble det vannfylt. Om det fremdeles er vann der, vet jeg ikke, men jeg har inntrykk av det. Uten dykkerutstyr er dette partiet umulig å forsere, når det er vann der. Og dykkere er nødt til å skyve dykkerflaska foran seg, mens de åler seg fram uten å se noe som helst. Så det er en smule ugreit.

Jeg forstår. Takk! :)  Jeg lurer på om de har tenkt å lage det trange partiet mer romslig, før det blir en turistattraksjon. Hva om noen setter seg fast inne i den trange delen? @T-Rex
Jeg synes at det burde vært krav om svømme- og dykkeferdigheter for å få lov til å gå inn dit.

Endret av An0nymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, An0nymBruker said:

Jeg forstår. Takk! :)  Jeg lurer på om de har tenkt å lage det trange partiet mer romslig, før det blir en turistattraksjon. Hva om noen setter seg fast inne i den trange delen?
Jeg synes at det burde vært krav om svømme- og dykkeferdigheter for å få lov til å gå inn dit.

Jeg leste om en thai som ofte hadde vært inne i grotten, men som aldri hadde gått forbi det punktet der hulen blir virkelig smal. Det er jo et godt stykke inn dit, og en lang nok tur for de fleste, som ikke er utpreget eventyrlystne.

Jeg leste også, men kan jo ikke gå god for det, at det er en slags lokal manndomsprøve å ta seg helt til enden av hulen, og risse inn navnet sitt der, for så å gå tilbake. Det må være en temmelig lang, slitsom og klaustrofobisk tur, så en manndomsprøve er det definitivt. Det er ikke nødvendigvis en spesielt farlig tur i den tørre årstiden, forutsatt at de som går den har fysikken i orden og er lite klaustrofobisk anlagt (og har en lyskilde som ikke feiler). Men hvis x antall feite turister skal begynne å ta seg langt inn, kan nok myndighetene få verre problemer enn vi har på Trolltunga.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg leste om en thai som ofte hadde vært inne i grotten, men som aldri hadde gått forbi det punktet der hulen blir virkelig smal. Det er jo et godt stykke inn dit, og en lang nok tur for de fleste, som ikke er utpreget eventyrlystne.

Jeg leste også, men kan jo ikke gå god for det, at det er en slags lokal manndomsprøve å ta seg helt i enden av hulen, og risse inn navnet sitt der, for så å gå tilbake. Det må være en temmelig lang, slitsom og klaustrofobisk tur, så en manndomsprøve er det definitivt. Det er ikke nødvendigvis en spesielt farlig tur i den tørre årstiden, forutsatt at de som går den har fysikken i orden og er lite klaustrofobisk anlagt (og har en lyskilde som ikke feiler). Men hvis x antall feite turister skal begynne å ta seg langt inn, kan nok myndighetene få verre problemer enn vi har på Trolltunga.

Takk for informasjon :) Turistgrupper burde vel kun ha anledning å gå inn dit sammen med en kjent fører, og i tillegg betale en viss sum i inngangspenger (som også skal dekke lønn til den som fører de inn og ut og lønn til eventuelle redningsmannskaper o.l.)? I tillegg burde de kanskje sette grensen for når det er forbudt å gå inn dit, til enda litt tidligere enn det er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, An0nymBruker said:

Takk for informasjon :) Turistgrupper burde vel kun ha anledning å gå inn dit sammen med en kjent fører, og i tillegg betale en viss sum i inngangspenger (som også skal dekke lønn til den som fører de inn og ut og lønn til eventuelle redningsmannskaper o.l.)? I tillegg burde de kanskje sette grensen for når det er forbudt å gå inn dit, til enda litt tidligere enn det er nå?

I Thailand har de nok en viss erfaring med teite turister, så de finner vel på noe, om de vil gjøre området til en turistattraksjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

I Thailand har de nok en viss erfaring med teite turister, så de finner vel på noe, om de vil gjøre området til en turistattraksjon.

Det har du rett i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men imorgen tar de ut de resterende 4 barna,  EVT treneren, sa de på nyhetene. Skal treneren sitte aleine i grotten til neste dag han da?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Det har stått litt forskjellig, men på Tv2 sto det at "det er de svakeste barna som ble hentet ut først, blant annet 11-åringen som var yngstemann i gruppen".  https://www.tv2.no/a/9962778/

https://www.nrk.no/nyheter/_-har-hentet-ut-de-friskeste-forst-1.14117320

her er det motsatt. Rent logisk så bør de vel starte med de friskeste? Da gjør de seg noen erfaringer før de går løs på det mest krevende 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, UnderCover skrev:

Men imorgen tar de ut de resterende 4 barna,  EVT treneren, sa de på nyhetene. Skal treneren sitte aleine i grotten til neste dag han da?

 

Forhåpentligvis så er det annet personell sammen med han 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, UnderCover skrev:

Men imorgen tar de ut de resterende 4 barna,  EVT treneren, sa de på nyhetene. Skal treneren sitte aleine i grotten til neste dag han da?

 

Hvis det blir tilfelle, blir det en av redningsmennene som blir der med ham, hørte det på BBC, en reporter som sa det i en live sending, at det ikke ble aktuelt å la dem sitte alene. Håper det er riktig! For jeg tenkte som deg. Det må være noen grusomt ensomme timer i så fall. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at de bruker 7 timer på veien inn og 6 timer på veien ut av grotten, som det sto i en av nettavisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mange km det fra inngangen til der guttene ble funnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...