Gå til innhold

Ingen blir glad for å høre at vi venter nr. 4 :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.6.2018 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Vi har 3 flotte fine og planlagte barn, men jeg merket det allerede på nr. 3. ‘Oj, skal dere virkelig ha nr. 3!’ Nå på nr 4 ble jeg bare møtt med slike ansikter:😬😬😬

Hva med å bare si gratulerer og holde tankene sine for seg selv. Jeg blir så såret, ‘Ojoj, jaja’ var alt min egen mor greide å si. Vi har jo valgt dette, vi ønsker dette. Hvorfor er det så vanskelig å være glad på våre vegne?

Anonymkode: 7dffd...677

Synes ikke det er rart om folk ikke er like entusiastiske fjerde gangen som første. Det betyr ikke at de ikke synes det er hyggelig. Det viktigste er vel at dere i kjernefamilien gleder dere?

Anonymkode: 35bed...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer forresten! Det blir nok fint med en barneflokk på fire :)

Anonymkode: 35bed...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WCKD skrev:

Hvordan kan man oppriktig mene at man klarer å følge opp 4, 5, 6, 7 eller 8 barn like godt som man følger opp 2 eller 3?

Stort sett ender det med at de eldre søsknene må passe på de yngre, men dette er rett og slett uansvarlig av foreldrene. Det er ikke barnas oppgave å passe barn, det er ikke de som har satt de til verden. Greier man ikke passe egne barn har man for mange.

Jeg må innrømme at mine eldste (de over 16) glatt passer de små

Det er ikke forventer men de har lyst.

De som har flytter hjemmenfra låner småsøsknen når det passer slik, heller ikke dette er forventet.

Det jeg forventer er at alle barna som bor hjemme følger de voksende regler, at alle barna gjør sine huslige oppgaver.

Mener du at jeg skal nekte feks 23 åringen min å bytte på 3 åringen pga at det er min eller pappaens oppgave?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kitten skrev:

Hva venter du deg? Stående aplaus?

Hun ventet seg vel bare et lite "gratulerer", men fikk i stedet et "jaja, oioi".

Det koster ikke så mye å gratulere, og det er vel de færreste som venter seg applaus  

Anonymkode: 83994...89d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er rart om folk ikke er like entusiastiske fjerde gangen som første. Det betyr ikke at de ikke synes det er hyggelig. Det viktigste er vel at dere i kjernefamilien gleder dere?

Anonymkode: 35bed...ae1

Det handler ikke om ‘like entusiastisk’ det har jeg aldri bedt om, eller forventet, men folk kan ha skamvett nok til å si gratulerer! Isteden blir jeg møtt med sure miner...

ts

Anonymkode: 7dffd...677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, The Kitten skrev:

Hva venter du deg? Stående aplaus?

Gratulerer. Intet mer, intet mindre. Det går da an å være høflig og hyggelig, selv om vi har valgt noe annet enn ‘alle andre’. 

Hvis noen sier til meg at de skal få seg hund, sier jeg jo gratulerer, selv om jeg aldri kunne tenke meg det selv. Hva skjedde med helt vanlig høflighet?

ts

Anonymkode: 7dffd...677

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, WCKD skrev:

Hvordan kan man oppriktig mene at man klarer å følge opp 4, 5, 6, 7 eller 8 barn like godt som man følger opp 2 eller 3?

Stort sett ender det med at de eldre søsknene må passe på de yngre, men dette er rett og slett uansvarlig av foreldrene. Det er ikke barnas oppgave å passe barn, det er ikke de som har satt de til verden. Greier man ikke passe egne barn har man for mange.

Har du flere enn tre barn selv, siden du er så sikker på at man ikke klarer å følge opp alt over det? Merkelig at man skal ha så meninger om alt, selv uten erfaring.

Du er klar over at du nå forteller HI at det var dumt av henne å bli gravid med nr fire fordi hun ikke klarer å ta ordentlig være på det, hun spurte aldri etter din mening om det!

Anonymkode: fb3ce...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig at det blir mindre ståhei rundt det hele når man har en hel flokk fra før. Kan det være at moren din opplever det litt belastende med mange barnebarn, eller at hun bekymrer seg for hvordan dere skal ha ork til enda en unge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/11/2018 at 11:33 AM, AnonymBruker said:

Fordi 4 er FOR mange unger

Anonymkode: 1e463...13e

Tøv. 4 er det perfekte antall. Da blir det liv og røre i heimen og barna har lekekamerater hele tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer. Intet mer, intet mindre. Det går da an å være høflig og hyggelig, selv om vi har valgt noe annet enn ‘alle andre’. 

Hvis noen sier til meg at de skal få seg hund, sier jeg jo gratulerer, selv om jeg aldri kunne tenke meg det selv. Hva skjedde med helt vanlig høflighet?

ts

Anonymkode: 7dffd...677

Jeg er enig med deg her. Jeg har ikke blitt glad for at mine bekjente får barn nummer 4. Eller nummer 5, 6, 7 for den saks skyld. Men jeg har da klart å si gratulerer og til og med klistret på meg et smil. Men ville du følt det bedre om de var falske og jugde og sa gratulerer? Er det kun for høfligheten du reagerer eller er det for at de faktisk ikke blir glade?

Moren din synes jeg må få si hva hun føler. Dere er så nære at du kan ikke forvente at hun skal juge om følelsene sine.

Anonymkode: fc5f6...ad1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2018 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Venter nr 3 , 40 år gammel. Får reaksjonen som " ehhh er ikke du for gammel ". Svarer bare tydeligvis ikke 😅

Anonymkode: b9b49...2e6

blir aldri overrasket over folks frekkhet. Livet slutter når man er 40 tydeligvis? Kjenner en som ble far da han var langt 55år, og han var virkelig verdens beste far. Masse kunnskap, klokskap, hadde en indre ro man ofte ikke finner hos yngre foreldre som skal haste hit og dit, satt ikke på facebook eller ipad, men tok istedet med seg ungen masse i skogen, hadde TID. Jeg har ikke barn selv, men blir ganske provosert over at enkelte reagerer på folks alder. Argumentet om at man kan dø tidlig om man får barn veldig sent ser jeg jo, men man har aldri noen garanti. 

Anonymkode: 44460...1d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2018 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Fordi 4 er FOR mange unger

Anonymkode: 1e463...13e

Hvorfor? Er det kun 2 som er godkjent? alle skal holde seg til standarden, må følge saueflokken vet du. Jeg vokste opp med 3 søsken, vi hadde ikke alltid god økonomi men i voksen alder har jeg god kontakt med alle og er så takknemlig for alle søsknene mine. 

Jeg skal ikke ha barn selv, så de 4 barna TS får balanserer de barna jeg ikke får :) Har fått kommentarer om at vi uten barn ikke er med å opprettholde befolkningsveksten i norge,  og når man ser at det er flere og flere som ikke ønsker barn ser jeg ikke problemet med at enkelte får 4 eller 5 barn, så lenge de har ressurser og tid til barna sine. Og det er det som er viktig. 

Anonymkode: 44460...1d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/11/2018 at 11:40 AM, AnonymBruker said:

4 unger er alt for mye. De tenker vel at dere ikke gjør noe annet ut av livene deres enn å produsere unger. 

Anonymkode: 37f57...03d

Kan man ikke gjøre noe ut av livet sitt når man har en stor ungeflokk, sier du? Æsj da. Jammen godt vi ikke har kjent til dette, for vi har begge master/doktorgrader, god inntekt, spennende jobber, fritidsinteresser og mange venner. Vi har gjort alt feil, tydeligvis :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

blir aldri overrasket over folks frekkhet. Livet slutter når man er 40 tydeligvis? Kjenner en som ble far da han var langt 55år, og han var virkelig verdens beste far. Masse kunnskap, klokskap, hadde en indre ro man ofte ikke finner hos yngre foreldre som skal haste hit og dit, satt ikke på facebook eller ipad, men tok istedet med seg ungen masse i skogen, hadde TID. Jeg har ikke barn selv, men blir ganske provosert over at enkelte reagerer på folks alder. Argumentet om at man kan dø tidlig om man får barn veldig sent ser jeg jo, men man har aldri noen garanti. 

Anonymkode: 44460...1d9

For svært mange, meg selv inklusiv, slutter livet med barn.

Jeg er helt klar på at det var en tabbe av meg å gjøre de valgene jeg gjorde, og jeg skulle sikkert ha prøvd å vente med å få barn til jeg ble 40, ganske enkelt fordi at samfunnet har utviklet seg en helt annen vei enn jeg forventet. Målet mitt var å oppleve som 50 åring det andre opplevde som 20 åring; har ikke spilt ut helt som jeg håpte på, og det er lav til ingen aksept for forståelsen av hva som gir meg som menneske ett godt liv i forhold til hva som er den samfunnsmessige forpliktelsen.

Jeg forstår TS sitt problem, men hun bør tenke på det slik : Høflighet og distanse til hennes valg, handler om å være avgrenset til henne.

Jeg har ingen problem med å være høflig til en bekjent som sier hun skal ha nummer 4, men var det en VENN, ville jeg bli sjokkert og min første tanke ville være : "Hvem er hun?, kjenner jeg henne virkelig så dårlig?, Hvorfor er vi venner?"

(nr 1 vil jeg forstå, nr 2 også; jeg har vært der selv ;) jeg kjenner presset. Nr 3 vil jeg rynke øyenbrynene på og nr 4 vil jeg ikke ha noen som helst unnskyldning for. Poenget er at for å komme til nr 4 MÅ du like unger, for 1-2 må du like sosial fred og nr 3 kan komme av at du liker knulling.

Nr 4 er ett bevist valg som er udiskutabelt.)

Anonymkode: e2980...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For svært mange, meg selv inklusiv, slutter livet med barn.

Jeg er helt klar på at det var en tabbe av meg å gjøre de valgene jeg gjorde, og jeg skulle sikkert ha prøvd å vente med å få barn til jeg ble 40, ganske enkelt fordi at samfunnet har utviklet seg en helt annen vei enn jeg forventet. Målet mitt var å oppleve som 50 åring det andre opplevde som 20 åring; har ikke spilt ut helt som jeg håpte på, og det er lav til ingen aksept for forståelsen av hva som gir meg som menneske ett godt liv i forhold til hva som er den samfunnsmessige forpliktelsen.

Jeg forstår TS sitt problem, men hun bør tenke på det slik : Høflighet og distanse til hennes valg, handler om å være avgrenset til henne.

Jeg har ingen problem med å være høflig til en bekjent som sier hun skal ha nummer 4, men var det en VENN, ville jeg bli sjokkert og min første tanke ville være : "Hvem er hun?, kjenner jeg henne virkelig så dårlig?, Hvorfor er vi venner?"

(nr 1 vil jeg forstå, nr 2 også; jeg har vært der selv ;) jeg kjenner presset. Nr 3 vil jeg rynke øyenbrynene på og nr 4 vil jeg ikke ha noen som helst unnskyldning for. Poenget er at for å komme til nr 4 MÅ du like unger, for 1-2 må du like sosial fred og nr 3 kan komme av at du liker knulling.

Nr 4 er ett bevist valg som er udiskutabelt.)

Anonymkode: e2980...26e

jeg hadde litt problemer med å forstå innlegget ditt. Livet slutter med barn? 

Du mener også at du fikk barn for tidlig? Og hvorfor hadde blitt så sjokkert om ei venninne fikk nr.4? Som sagt lever jeg et barnefritt liv selv (jeg skriver barnefritt fordi barnløs tolkes mer i retning av at man vil ha barn, men ikke kan få), men jeg hadde da ikke reagert om ei veninne ville ha flere barn. 4 barn er uaktuelt for deg, men ikke for andre. Jeg blir litt skremt av A4 samfunnet mange tydeligvis har trykket seg inn i, alle skal passe inn i en mal. Jeg har venner som elsker livet med barn, og andre venner som synes det er et slit, men selv om jeg selv ikke kunne tenke meg barn forstår jeg at for enkelte er mange barn drømmelivet .Jeg undres over mangelen på perspektiv enkelte har når andre gjør valg vi selv ikke kunne tenkt oss. 

 

 

Anonymkode: 44460...1d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg her. Jeg har ikke blitt glad for at mine bekjente får barn nummer 4. Eller nummer 5, 6, 7 for den saks skyld. Men jeg har da klart å si gratulerer og til og med klistret på meg et smil. Men ville du følt det bedre om de var falske og jugde og sa gratulerer? Er det kun for høfligheten du reagerer eller er det for at de faktisk ikke blir glade?

Moren din synes jeg må få si hva hun føler. Dere er så nære at du kan ikke forvente at hun skal juge om følelsene sine.

Anonymkode: fc5f6...ad1

Ja, selvsagt. Det er jo som når man har kjøpt en ny kjole eller klippet seg, man sier "så fin" uansett. Jeg hadde jo blitt mer glad hvis de virkelig følte det, men deres reaksjon nå gjør meg faktisk bare lei meg. 

Moren min kan også få lov til å forholde seg til normal folkeskikk. 

TS

Anonymkode: 7dffd...677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ramlet tilfeldigvis inn i denne tråden og må si jeg er sjokkert over hva folk lirer ut av seg! Jeg har ikke barn og visste ikke at det var så "ille" å ha flere barn i Norge at en blir nærmest hetset anonymt på et nettsted. Synes det er kjemperart at folk skal føle et behov for å legge ut om hvor mange barn DE vil ha og at DE ikke har råd, tid, ork osv. Skjønner ikke folk at folk er forskjellige?

Anonymkode: 21193...4bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk blir oppgitt fordi barnerike familier sliter ut alt og alle rundt seg uten selv å være særlige bevisste på det. Også er det kjipt å se at de aldri har råd til en tur på kino, et tur på restaurant, aldri et nytt klesplagg, Kun First Price når de handler, ferie utenom besøk til slekt & venner er en fjern drøm.

Jeg hadde en bestevenninne som jeg mistet helt kontakten med i ungdomsårene for hun måtte alltid passe smøsøsknene sine hver dag etter skolen og var aldri med på noe. Hun fikk heller aldri fred til å gjøre lekser eller ha et eget liv. Hun er i dag voksen og valgte tidlig et liv uten barn. Hun vil ha ro & fred sier hun. 

Endret av Antoinette
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt. Det er jo som når man har kjøpt en ny kjole eller klippet seg, man sier "så fin" uansett. Jeg hadde jo blitt mer glad hvis de virkelig følte det, men deres reaksjon nå gjør meg faktisk bare lei meg. 

Moren min kan også få lov til å forholde seg til normal folkeskikk. 

TS

Anonymkode: 7dffd...677

Jeg er delvis enig. Nå er du jo gravid og da har toget gått for å uttrykke hva man tenker. Man gratulerer så overstrømmende som man får til og holder tankene for seg selv. Så får man heller vurdere om ungeflokken din blir for mye og om det er på tide å fase ut dere som venner. Hadde du sagt at du planla nummer fire er det mer rom for å komme med meningen sin.

Når det kommer til moren din så skjønner jeg det slik at dere har et godt forhold siden hun valgte å reagere ærlig. Har du spurt henne om hvorfor hun har denne reaksjonen? Kanskje du får et svar på hvorfor hun er slik og mer forståelse for hennes side av saken.

Og jeg synes fremdeles en ekte reaksjon på noe som påvirker en så mye som enda et barnebarn burde være lov. Man kan være diplomatisk, men det skal ikke være nødvendig å lyve til sine nærmeste.

Anonymkode: fc5f6...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...