Gå til innhold

Irland stemmer om abort


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria
5 hours ago, Grønn Frosk said:

På VG+ står det en hjerteskjærende historie som virkelig viser hvor vanskelig det irske systemet har vært til nå. Gravid tobarnsmor får på ultralyd vite at fosteret ikke er levedyktig. Lungene har ikke utviklet seg. Ved fødsel vil babyen kveles. Den kan kun ta til seg oksygen mens den er i magen. Det er ingenting som kan gjøres for å redde fosteret, ikke før fødsel, og ikke etter. Men...mor kan ikke få abort. Eneste muligheten til å få innvilget abort i Irland er dersom morens liv er i fare. Det er det ikke. Hun må bære fram barnet. 

Moren må derfor reise til England for å ta aborten. Hun har i ettertid da fortalt at det føltes om fosteret fikk en verdigere død ved å gjøre det, enn ved at barnet skal kveles ved fødsel. 

Det er for meg uforståelig at man skal tvinge noen til å gå gjennom dette. Tenk hva dere vil om abort, men vær klar over hvor firkantet og vondt dette systemet har vært i Irland. 

Det har vært så mange historier som dette på irsk TV og radio i dag. Kvinner som dro alene til England for å ta abort, og gikk rundt i Birmingham med en ispose på magen mens de ventet på flyet hjem, uten noen form for støtte, og disse tilfellene med kvinner som blir tvunget til å bære frem barn som helt klart ikke vil overleve utenfor livmoren er også forferdelig.

Det mest kjente saken, og den som er hovedgrunnen til at så mange stemte ja i Irland i dag er Savita Halappanavar, en tannlege fra India som bodde i Galway med sin mann. Hun var 17 uker på vei da hun begynte å føle seg dårlig og gikk til legen. Noe hadde gått galt, hun ble innlagt på sykehus og det ble tidlig klart at fosteret aldri kom til å overleve. Hun ba derfor om abort. Dette fikk hun ikke, da legene ikke var helt sikre på at hun var i livsfare, og fosteret fortsatt hadde hjerteslag. Da kunne legene risikere 14 års fengsel om de utførte en abort, så det turte de ikke. Hun begynte å vise tegn til blodforgiftning fikk en dødfødt baby. Blodforgiftningen ble verre og verre og Savita døde av hjertestans. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Savita_Halappanavar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Silkebris skrev:

Kan du bli gravid og føde barn?

Jeg kan ikke, fordi jeg ikke ønsker å føde barn samt at helsen min ikke tillater dette. Men som sagt, teknisk sett er det faktisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Silkebris skrev:

Som mann kan du faktisk ikke uttale deg angående graviditet! 

Hvorfor ikke det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PussLe! skrev:

Jeg kan ikke, fordi jeg ikke ønsker å føde barn samt at helsen min ikke tillater dette. Men som sagt, teknisk sett er det faktisk mulig.

Helsen din er dårlig? Hva med å påtvinge deg å føde et barn? Er det ok? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silkebris skrev:

Kan du føde barn?

Kan du lage barn alene?

1 minutt siden, klompi skrev:

Du bruker jo faktorer som ikke er relevante for situasjonen. Jeg ber deg velge mellom et befruktet egg og et levende menneske, og du sidestiller det med å velge mellom to levende mennesker. Det er en vesentlig forskjell, og kan som sagt ikke sammenlignes.

Det sier ingenting om noe er et liv eller ikke. Du setter opp to onder, og prøver å argumentere konsekvent ut fra en unntakstilstand. Vi snakker ikke om spekulative "ville du blitt voldtatt 1000 ganger, eller voldtatt noen 1000 ganger" her. La oss holde dette saklig og on topic.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linaria skrev:

Det har vært så mange historier som dette på irsk TV og radio i dag. Kvinner som dro alene til England for å ta abort, og gikk rundt i Birmingham med en ispose på magen mens de ventet på flyet hjem, uten noen form for støtte, og disse tilfellene med kvinner som blir tvunget til å bære frem barn som helt klart ikke vil overleve utenfor livmoren er også forferdelig.

Det mest kjente saken, og den som er hovedgrunnen til at så mange stemte ja i Irland i dag er Savita Halappanavar, en tannlege fra India som bodde i Galway med sin mann. Hun var 17 uker på vei da hun begynte å føle seg dårlig og gikk til legen. Noe hadde gått galt, hun ble innlagt på sykehus og det ble tidlig klart at fosteret aldri kom til å overleve. Hun ba derfor om abort. Dette fikk hun ikke, da legene ikke var helt sikre på at hun var i livsfare, og fosteret fortsatt hadde hjerteslag. Da kunne legene risikere 14 års fengsel om de utførte en abort, så det turte de ikke. Hun begynte å vise tegn til blodforgiftning fikk en dødfødt baby. Blodforgiftningen ble verre og verre og Savita døde av hjertestans. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Savita_Halappanavar

Men blir ikke loven bare endret slik at det blir lov med abort til og med 12. uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Silkebris skrev:

Hva med å påtvinge deg å føde et barn? Er det ok? 

Bør abort være lov helt til barnet er født?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silkebris skrev:

?

Har du ingen begrunnelse for påstanden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
2 minutter siden, Testosteron said:

Men blir ikke loven bare endret slik at det blir lov med abort til og med 12. uke?

Også etter uke 12 i spesielle tilfeller, som legen kan vurdere ut fra situasjonen, men det blir selvbestemt abort fram til uke 12.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KimKamTang skrev:

Kan du lage barn alene?

Det sier ingenting om noe er et liv eller ikke. Du setter opp to onder, og prøver å argumentere konsekvent ut fra en unntakstilstand. Vi snakker ikke om spekulative "ville du blitt voldtatt 1000 ganger, eller voldtatt noen 1000 ganger" her. La oss holde dette saklig og on topic.

Kan du bære barnet frem i 9 måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Testosteron skrev:

Bør abort være lov helt til barnet er født?

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silkebris skrev:

Helsen din er dårlig? Hva med å påtvinge deg å føde et barn? Er det ok? 

Hva mener du? Selvfølgelig er det ikke ok for noen å påtvinge et menneske i å føde barn det har jeg jo sagt tidligere i tråden, det jeg reagerer på er din bastante måte å bestemme at menn ikke får være med i diskusjonen, du bringer samtidig inn at menn ikke kan føde som argument som er et dårlig argument for i realiteten er dette faktisk mulig.

Jeg har aldri ønsket, vil eller tenker på å føde eller å ha barn. Men å delta i debatten for å støtte selvbestemt abort ønsker jeg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Silkebris skrev:

?

Har du ingen begrunnelse for hvorfor menn ikke skal kunne mene noe om abort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KimKamTang skrev:

Kan du lage barn alene?

Det sier ingenting om noe er et liv eller ikke. Du setter opp to onder, og prøver å argumentere konsekvent ut fra en unntakstilstand. Vi snakker ikke om spekulative "ville du blitt voldtatt 1000 ganger, eller voldtatt noen 1000 ganger" her. La oss holde dette saklig og on topic.

Det er jo bare et tenkt scenario, ment for å få igang tankene hos abortmotstandere som ikke ser noe problem med å sette det såkalte livet til en celleklump foran livet til et levende menneske, ingenting annet. Det er riktig å kalle det en levende organisme, ja, men det er ikke intelligent liv, og det er heller ikke i stand til å føle smerte (faktisk ikke før 24-27 uker etter unnfangelsen). For å sette det på kanten er en bille mer livlig enn den celleklumpen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Testosteron skrev:

Har du ingen begrunnelse for påstanden din?

Har du opplevd å bli å bli gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Silkebris skrev:

Kan du bære barnet frem i 9 måneder?

Nei, og du kunne heller ikke det om ikke en mann hadde gjort deg gravid. At du prøver å vri det om til en "kvinnesak" der mannen liksom skal holde kjeft, når barnet har 50% av vårt dna finner jeg dypt provoserende. 

Kan vi ikke bare akseptere at begge kjønn har rett til å uttale seg om det ufødte barn? Bør da være rimelig åpenbart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PussLe! skrev:

Hva mener du? Selvfølgelig er det ikke ok for noen å påtvinge et menneske i å føde barn det har jeg jo sagt tidligere i tråden, det jeg reagerer på er din bastante måte å bestemme at menn ikke får være med i diskusjonen, du bringer samtidig inn at menn ikke kan føde som argument som er et dårlig argument for i realiteten er dette faktisk mulig.

Jeg har aldri ønsket, vil eller tenker på å føde eller å ha barn. Men å delta i debatten for å støtte selvbestemt abort ønsker jeg gjerne.

Menn skal ikke avgjøre hva som er best for en gravid kvinne,

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Silkebris skrev:

Har du opplevd å bli å bli gravid?

Dette handler ikke om å kunne bli gravid, men om man har en hjerne å tenke med, og her stiller menn og kvinner likt. Å ville nekte menn å mene noe om abort er bare trangsynt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KimKamTang skrev:

Nei, og du kunne heller ikke det om ikke en mann hadde gjort deg gravid. At du prøver å vri det om til en "kvinnesak" der mannen liksom skal holde kjeft, når barnet har 50% av vårt dna finner jeg dypt provoserende. 

Kan vi ikke bare akseptere at begge kjønn har rett til å uttale seg om det ufødte barn? Bør da være rimelig åpenbart.

Dette er en viktig sak for kvinner da kvinnen føder barn! 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...