Gå til innhold

13 reasons why sesong 2


Rosewood

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg sett sesong 2. Spolte over doscenen. Siste episode var sterk. Jeg gråt da de alle danset sammen på ballet. Fint å se at de er snille med hverandre, men skulle ønske Hannah fikk oppleve det også. 

Er også glad for at skoleskytingen ble avverget. Hjertet mitt hadde ikke taklet det også. Og vil tro at mange backer ut av å gjennomføre en massakre. 

Var det ikke meth-seth som satt i bilen da justin og de andre var inne på cafeen? Det skjedde liksom ikke noe mer der. Var redd hele episoden for at han skulle ødelegge for justin. Jeg har hele veien hatt medfølelse for justin, og spesielt i sesong 2. Håper det ordner seg med han og jessica. 

Jeg føler egentlig at serien stopper her. Det var visse ting som var uavklart på slutten (justin+Jessica, chloe..), men i det store og det hele er det vel over nå? Skjønner ikke helt hva sesong 3 i så fall skal handle om. 

Anonymkode: 237c7...baa

Åh jeg var skikkelig nervøs for Justin hele tiden etter vi så meth Seth! Tenkte meg at han drev og fulgte etter han og planla ett eller annet sykt mot ham. Så hver gang Justin liksom gikk vekk fra de andre og gikk på badet, eller ble etterlatt for seg selv så tenkte jeg bare «Nei nei nei nei!😱😱 nå kommer Seth og dreper/kidnapper/banker deg!» eller et eller annet krise. Wooh, heldigvis. Justin er så søt stakkar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Sparks skrev:

Spørsmål til folk som har sett alle episodene:

  Skjul innhold

Jeg tenker at Hannah sin historie er over, ettersom hun gikk ut av kirken (når Clay forestilte seg at hun var tilstede) og ut døra. Han sa at han fortsatt kan elske henne samtidig som han lar henne gå. Tenker dere det samme eller tror dere at vi kommer til å se karakteren hennes igjen i en eventuell tredje sesong?

 

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan de kan føre historien hennes videre. Skal de bruke henne må det nesten være i relevante flashbacks. Men, produsentene er kreative da så man vet jo aldri.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også sett den scenen alle snakker om i episode 13. Fyfaen så brutalt. Jeg fikk helt vondt av Tyler... 😭

Anonymkode: 3ffbe...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som spiller Hannah, har bekreftet i et intervju at hun ikke skal ha noe del av sesong 3 og at karakteren hennes er avsluttet. 

Anonymkode: 6f5f6...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun som spiller Hannah, har bekreftet i et intervju at hun ikke skal ha noe del av sesong 3 og at karakteren hennes er avsluttet. 

Anonymkode: 6f5f6...4dd

Litt trist egentlig, liker Hannah!😞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 23.57, *melis* skrev:

Jeg er vanligvis ingen fan av tenåringsserier, men denne serien synes jeg er utrolig bra. Jeg var også av de som var skeptisk til en sesong 2, men etter å ha sett over halvparten av episodene synes jeg faktisk denne er bedre enn første sesong. Jeg synes første sesong gjorde en god jobb i å belyse selvmord og å vise hvordan summen av en lang rekke små og store hendelser, som kanskje ikke i seg selv virker alvorlige nok, kan få noen til å tippe over. Ingen har skyld i noens selvmord, men vi har alle et ansvar for hvordan vi behandler andre, og ingen vet hvor mye en person tåler eller når begeret er fullt.

 I andre sesong får vi presentert saken fra den andre siden og sett hvordan misforståelser og frykt kan hindre folk i å stå opp for andre. Det jeg liker spesielt godt med denne sesongen er at den viser hvordan mektige folk med mektige forbindelser kan slippe unna med nesten hva som helst, og hvordan man, spesielt som tenåring, må ha et utrolig mot for å stå opp imot disse menneskene og risikere å falle utenfor. Jeg synes absolutt serien har relevans for alle aldersgrupper, og det er ikke vanskelig å relatere den til virkeligheten. For eksempel er det lett dra paralleller mellom Bryce Walker og OJ Simpson, Harvey Weinstein og flere andre som i kraft av makten sin har kunnet forgripe seg på kvinner i en årrekke uten å bli tatt for det. Bryce Walker er en perfekt illustrasjon på hvordan folk lar seg blende og kontrollere av menn(esker) med makt, sjarm og (sosial) intelligens, og hvor vanskelig det er å være den som går mot strømmen og tør å ta opp kampen mot disse menneskene.

 All ære til alle Clay Jensens der ute i verden, hadde det bare vært flere av de!

Jeg er enig i alt dette! 

På 23.5.2018 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Enig at det var unødvendig, fordi han hadde min sympati fra ganske tidlig av. Fikk litt hevnlyst jeg også. Det å ta et liv er aldri greit, men om noen virkelig har opplevd noe så grusomt.. så forstår jeg at man en dag får nok og eksploderer i ukontrollerbart sinne. Det er jo en oppskrift på å form en morder. På lik linje som at voldtekt kan føre til selvmord. 

Forstår ikke helt denne "trigger" maset, at denne serien skaper flere selvmord.
Denne serien er nok den viktigste serien som har blitt laget i nyere tid. Fordi den viser råskapen, smerten og hvor for jævlige ungdommer egentlig kan være mot hverandre. Folk er raske til å kalle selvmord for en feig handling. Men om en person har opplevd en brøkdel av det disse karakterene har gjennomgått, så får man litt mer forståelse. Voksne er også rask til å feie ting under teppe, "hele skolen har sett nakenbilder av deg? Ikke så farlig, ignorer det så går det over skal du se". Det er ikke så enkelt. Men viktigst av alt, denne serien gir de svake en stemme. Man er ikke alene og at om man gir medmennesker en sjanse, så kan man få hjelp og støtte fra uventet hold. Slik som den scene midt på dansegulvet. 

Har også mer sympati for Justin enn det jeg hadde i sesong 1. Det viser også hvor fælt narkotika er og hvor komplisert det er. Der har han en bonusfamilie som tar han inn. Venner som bryr seg, venner fra utforventet hold som bryr seg, mister alt han har og få så mye positivt.. også går han tilbake til rusen når han egentlig skal ha det så godt. Som den scenen da han satte en sprøyte i foten, så seg selv som barn og nølte i et sekund. Jeg håpet på at han skulle legge ned sprøyten.. men det er ikke slik i det virkelige liv. At "Nå er alt så bra, nå trenger jeg ikke rusen". 

Anonymkode: 56ecb...dd1

Er helt enig i alt du skriver. Og jeg tror ingen tar livet av seg bare basert på en serie, da skal det være rimelig jævlig i utgangspunktet - om det er det som får vektskålen til å "vippe" feil vei... Jeg var suicidal når jeg så sesong 1, men ble ikke verre - heller bedre - av å se den. Tar man livet av seg skal det nok litt mer til, men jeg tror mange, spesielt i USA er ute etter å ha noe å skylde på. Har lest noen artikler om selvmord som angivelig skal ha skjedd pga serien i amerikanske medier, og grunnene som nevnes er tynne... A la "noen på skolen sa at hun hadde spurt om de hadde sett 13RW i et friminutt to uker før selvmordet". 

På 24.5.2018 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker både sesong 1 og 2, føles litt tomt ut når jeg har sett ferdig denne serien. Skjønner ikke hvorfor sesong 2 fikk så dårlig kritikk? 

Jeg kan relatere meg så utrolig mye med Hannah fra da jeg var ungdom, bortsett fra at jeg ikke ble voldtatt eller tok selvmord. Jeg ble merket som skolens hore uten spesiell årsak, alt jeg sa og gjorde ble manipulert videre på ryktebørsen til at jeg var billig og ekkel, og det fikk jeg høre på daglig basis. Gjorde skolen eller noen andre noe med problematikken de visste om etter jeg til og med navnga mobberne? Nei, det ble til slutt JEG som måtte være hjemme, mens mobberne fikk 0 konsekvenser. Denne serien viser ensomheten og virkeligheten for unge mennesker. Skulle ønske jeg hadde denne serien å støtte meg til på den tiden, håper andre ungdommer finner styrke i den. 

Skal også vise den til barna når de blir større. 

Anonymkode: 36599...724

Jeg relaterer også veldig til Hannah, men jeg ble også voldtatt. Jeg la meg inn på psykiatrisk en liten periode fordi jeg var usikker på om jeg kom til å ta livet av meg, og jeg hadde faktisk skrevet flere selvmordsbrev der jeg "angrep" diverse folk, litt som Hannah gjorde med kassettene. Glad for at jeg ikke tok livet av meg, og skjønte at de brevene ikke ville bli noen sukess... Tror dessverre at for mange, så ville kassettene/hevnbrev etc ikke bli en så stor greie som i serien, og den delen er vel kanskje noe "romantisert". Jeg var heldigvis populær på skolen selvom de kalte meg hore/billig etc, men jeg tror likevel ikke det ville skapt så mye oppstyr - spesielt ikke om det var en av skolens mer "Tyler"-aktige karakterer. 

Når det gjelder scenen med Tyler:

Spoiler

Den var helt jævlig grotesk. Forferdelig å se på. Jeg undrer meg litt over at han ikke måtte til lege/sykehus, for når man så hvor høyt opp på kosten blodet gikk er det langt forbi endetarmen og der har man noen ganske krappe og forjævlige svinger (har tatt et par koloskopier etterhvert). Sannsynligvis ville tarmen sprukket om det var en faktisk hendelse. Skjønner at det er film og at det nok ville ødelagt hendelsesforløpet en del, men samtidig føler jeg at hvis unge ser dette må de vite hvor enormt farlig det er å kjøre en kost opp i ræven på noen.


Fikk også veldig sympati for Justin og Alex i denne sesongen!

Anonymkode: 40fee...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Macro skrev:

Den do-scenen er det jævligste jeg noen gang har sett. Tårene trillet og jeg satt bare helt apatisk å glodde i veggen i 20-30 minutter. Utrolig rar følelse og forferdelig følelse.

Det samme gjorde jeg, var tom for ord.

Anonymkode: af262...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

SPOILER ALLERT!

IKKE LES DETTE OM DU IKKE HAR SETT SISTE EPISODE! 

(Vet ikke hvordan jeg skjuler teksten)... - Jeg tror den berømte do-scenen er så ubehagelig å se,ikke utelukkende pga det grafiske, men at han forsøker å ta ibruk de verktøy og mestringsstrategier han har lært mens han var borte. Så ser man liksom hva som kom uttav det. Hvor mye det hjalp..og derifra føler man at hatet hans og håpløsheten blir mer legitim. Man får forståelse for  at han gir opp. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre sier så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor serien er så kritisert. Jeg tror de fleste som kritiserer den har ikke sett den.

scenen hvor Clay blir kalt inn på rektors kontor tror jeg er bevisst et stikk til reaksjonene første sesongen fikk.

Rektoren har bannlyst å snakke om Alex og Hannah på skolen, og kasettene. Han vil beskytte barna og sier selvmord-smitteeffekt er reelt. Clay spør om han har hørt kassettene, det har han ikke sier han. Kanskje du burde det, svarer Clay. 

Dette tolket jeg som et pek til de som kritiserer serien for å være selvmordstriggende. Se serien før du dømmer. 

Andre som tenkte det samme? 

Endret av veggteppe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter igjen med enormt mye følelser etter denne sesongen. Mer enn den første. Har sympati for alle (utenom de åpenbare), særlig han rådgiveren som gjorde et stort feilgrep som kostet han jobben og et liv på samvittigheten, og ikke minst Tyler. Når han kom tilbake fra det atferdsprogrammet så tenkte jeg først at han virka litt apatisk og likegyldig. Og når Cyrus (? han punkerkompisen) avslo tilbudet om å dra på konsert igjen, så tenkte jeg at det var siste dråpen. Men så når Montgomery og guttene kom på badet, skjønte jeg at det var det her som kom til å vende på alt.

Den doscenen som alle dere også nevner, er det verste jeg har sett på tv noen gang tror jeg. Det føltes så ekte. Man har liksom brukt ganske mange timer på å få et inntrykk av karakteren Tyler, som en ensom og usikker enstøing som egentlig bare trenger noen å støtte seg til. Det var grotesk, hjerteskjærende og helt forjævlig. Tenker enda på det, og jeg så episoden igår.

Syns de er utrolig dyktige skuespillere de fleste av de, høyt nivå gjennomsnitlig. Men fikk aldri helt med meg hvorfor hun Jackie plutselig forlot moren til Hannah? Jeg skjønte at det hadde noe med at hun fikk et annet bilde av Hannah etter hun som ble mobbet av Hannah vitnet, men fikk vi noen gang vite hva som stod i det brevet? Hun var slitsom uansett, så good riddance.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som tenker på mange av de som har utført skoleskytinger i USA? Mange blir beskrevet som stille, einstøinger, få venner.. Altså, er det ikke stooor sannsynlighet for at disse har blitt mobba såpass mye som Hannah, Tyler, osv.?

Anonymkode: 42020...170

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen andre som tenker på mange av de som har utført skoleskytinger i USA? Mange blir beskrevet som stille, einstøinger, få venner.. Altså, er det ikke stooor sannsynlighet for at disse har blitt mobba såpass mye som Hannah, Tyler, osv.?

Anonymkode: 42020...170

Joda. «Trenchcoat mafia» som var noen av de første high school skyterne laget video hvor de sier at de gjorde det fordi de ble mobbet og støtt ut. De ønsket videoene skulle bli frigitt. Skytingen var for å ta hevn og for å belyse mobbing.

De ropte navnet etter barn de ville drepe, og de sendte også andre barn de møtte på veg til skolen hjem, slik tyler forsøker å gjøre. Så dette er høyst reelt i USA, dessverre. :( 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tuppa skrev:

Jeg sitter igjen med enormt mye følelser etter denne sesongen. Mer enn den første. Har sympati for alle (utenom de åpenbare), særlig han rådgiveren som gjorde et stort feilgrep som kostet han jobben og et liv på samvittigheten, og ikke minst Tyler. Når han kom tilbake fra det atferdsprogrammet så tenkte jeg først at han virka litt apatisk og likegyldig. Og når Cyrus (? han punkerkompisen) avslo tilbudet om å dra på konsert igjen, så tenkte jeg at det var siste dråpen. Men så når Montgomery og guttene kom på badet, skjønte jeg at det var det her som kom til å vende på alt.

Den doscenen som alle dere også nevner, er det verste jeg har sett på tv noen gang tror jeg. Det føltes så ekte. Man har liksom brukt ganske mange timer på å få et inntrykk av karakteren Tyler, som en ensom og usikker enstøing som egentlig bare trenger noen å støtte seg til. Det var grotesk, hjerteskjærende og helt forjævlig. Tenker enda på det, og jeg så episoden igår.

Syns de er utrolig dyktige skuespillere de fleste av de, høyt nivå gjennomsnitlig. Men fikk aldri helt med meg hvorfor hun Jackie plutselig forlot moren til Hannah? Jeg skjønte at det hadde noe med at hun fikk et annet bilde av Hannah etter hun som ble mobbet av Hannah vitnet, men fikk vi noen gang vite hva som stod i det brevet? Hun var slitsom uansett, så good riddance.

Jeg synes faktisk hun var sympatisk. Jeg synes mora til Hanna var slitsom og hadde faktisk lite sympati med henne. Hun leter hele tiden etter andre å klandre. Det var nok som du sier den krakkeleringen hun hadde av Hanna, da de ble tydelig at Hanna også hadde mobbet noen andre, OG at moren VISSTE om dette, (uten å fortelle om det?) - som gjorde at hun dro.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken episode og tid er doscenen ?

Anonymkode: 68c6e...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken episode og tid er doscenen ?

Anonymkode: 68c6e...ef7

Siste episode, husker ikke helst når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken episode og tid er doscenen ?

Anonymkode: 68c6e...ef7

Siste episode, 39 min. Tyler vasker hendene og da spolte jeg et par minutter frem. 

Anonymkode: 237c7...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønte ikke helt dette med at Hannah var en mobber, jeg trodde det var slik at Hannah ble mobbet på den forrige skolen? Så det var bare en løgn da? 

Anonymkode: 5b475...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, veggteppe skrev:

Joda. «Trenchcoat mafia» som var noen av de første high school skyterne laget video hvor de sier at de gjorde det fordi de ble mobbet og støtt ut. De ønsket videoene skulle bli frigitt. Skytingen var for å ta hevn og for å belyse mobbing.

De ropte navnet etter barn de ville drepe, og de sendte også andre barn de møtte på veg til skolen hjem, slik tyler forsøker å gjøre. Så dette er høyst reelt i USA, dessverre. :( 

 

Så trist! Syns det er bra at det blir belyst på denne måten.. da når man ut til flere

Anonymkode: 42020...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Hvilken episode og tid er doscenen ?

Anonymkode: 68c6e...ef7

Siste episode ja, når Tyler går inn på badet og Monty + noen andre gutter kommer inn. 

Anonymkode: 31440...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siste episode ja, når Tyler går inn på badet og Monty + noen andre gutter kommer inn. 

Anonymkode: 31440...e37

Jeg så ikke den scenen. Men jeg lurer på, var det kun monty som voldtok han, eller var de alle med på det? 

Anonymkode: 237c7...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...