Gå til innhold

The Handmaid’s Tale’, sesong 2


Helado

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod det slik at barnet ikke var Mr. Waterford sitt, men Nick sitt? 

Anonymkode: 85441...62b

Ja, det er jo det og Serena vet nok om det, men Mr.Waterford vet ikke det. Han tror at barnet biologisk er hans. 

Endret av Virrevirrevapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker også å bli mer kjent med Aunt Lydia!

Anonymkode: 25d76...a9b

Ja! Det hadde vært spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

dobbeltpost

 

Endret av Virrevirrevapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Ja, det er jo det og Serena vet nok om det, men Mr.Waterford vet ikke det. Han tror at barnet biologisk er hans. 

Serena fortalte jo Mr. Waterford at det ikke var biologisk hans barn i sesong 1 når hun var sint på han. Så han vet det nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vinglass skrev:

Serena fortalte jo Mr. Waterford at det ikke var biologisk hans barn i sesong 1 når hun var sint på han. Så han vet det nok.

Han anser henne som en dramaqueen, så er ikke sikkert at han tror det. Ingen av "generalene" tror jo at de er sterile, de tror at det er det bare damene som er blitt. Eller han føler at det uansett er hans fordi hans tjenere også tilhører ham, kanskje? 

Uansett tror jeg Serena er ganske misunnelig på June for graviditeten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trikken skrev:

Elsker den 😍 

Men 1 episode 1 gang i uka 😱

Gi meg 1 sesong i uka!

Hahahahaha, jaaa!! Jeg sa AKKURAT det samme til kjæresten på torsdag 😄

Anonymkode: e2369...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig har lyst til å bli mer kjent med Serena jeg også. Kanskje nettopp det at det eneste hun faktisk kan realisere seg gjennom er å være mor gjør det å få barn enda viktigere. Da vil hun jo ha en unge å oppdra selv om hun aldri vil kunne føde barn selv. Hun får jo ikke realisert seg gjennom å være hustru. Som du sier så gjør hun jo ikke noe husarbeid, hun har ikke sex med mannen og han tar heller ikke hennes råd. 

Men så det jo også i sesong 1 når Serena fikk June til å ligge med sjåføren. Det viser jo at om valget står mellom å få barn eller å følge samfunnets regler og hennes religion så velger hun det første. Å være mor er alt for henne. 

Ønsker også å bli mer kjent med Aunt Lydia!

Anonymkode: 25d76...a9b

Hvor i serien har det kommet frem at hun ikke har sex med mannen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket det at Mr. Waterford ønsker en utstasjonering i Canada som et frampek på at June har en siste sjanse for å bli smuglet over grensa. Vi ved jo at Mr. Waterford har en svakhet for June og at det virker som han ser Serena i et annet lys om dagen. Jeg kan gjerne tro at hun blir smuglet over dit med hjelp fra han. Spørsmålet er når og om hun får ha med seg barnet.

Anonymkode: aab53...397

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Minosa skrev:

Hvor i serien har det kommet frem at hun ikke har sex med mannen sin?

Hvor i serien kommer det frem at de har et samliv i det hele tatt? De virker på meg som to mennesker som en gang var forelsket og nå bor i samme hus. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, funginger said:

Hvor i serien kommer det frem at de har et samliv i det hele tatt? De virker på meg som to mennesker som en gang var forelsket og nå bor i samme hus. 

Ja, og det er også en scene hvor Fred ikke klarer å få ereksjon. Serena prøver å hjelpe han, men blir avslått. 

Senere i serien: But perhaps the most explicit tell arrives during a moment with his wife, the desperate and spiteful Serena Joy. When she confronts him about his and Offred's clandestine trips to Jezebel's, he immediately deflects the blame toward her. "Control myself?" he sneers. "You brought lust and temptation back into this house on your back, and on your knees. If I have sinned, then you led me to it."

https://www.bustle.com/p/the-handmaids-tale-finale-used-fred-to-personify-rape-culture-opened-up-a-huge-conversation-in-the-process-63878

Jeg tolket den "on your knees" som en kommentar om da Serena gikk ned på kne for å prøve å gi Fred en ereksjon. 

Så jeg tror det kun er lov å ha sex med formål å få barn. Når Serena ikke kan bli gravid så kan hun heller ikke ha sex med mannen sin. 

Er også mange kristne som mener at onani er en synd og at sex med kondom er synd.  Da er det ikke så unaturlig å også anta at sex med en som ikke kan bli gravid er synd. 

I det gamle testamentet er det en historie om Onan(mannen onani har navnet fra). Han fikk en befaling fra Gud om å gi sin brors enke :blink: et barn.  Han har sex med henne, men hopper av i svingen. Gud straffer Onan med døden! Det er en av historiene som har blitt tolket som at det kun er akseptabelt med sex om formålet er barn. 

Samfunnet Gilead har jo nettopp hentet reglene sine fra gamle testamentet og plukket ut de mest ekstreme reglene derfra. Er jo der de også har hentet konseptet med handmaid.  Konseptet med handmaid er jo at mannen har lov til å ligge med handmaiden så lenge formålet er at hun skal gi han et barn. 

Endret av godjenten
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke rart Serena misliker June. Hun kan bli gravid og i tillegg har mannen hennes omtrent virket mer kjærlig overfor June enn det han er overfor henne selv om June bare er en handmaid. I hvert fall fikk June mye mer oppmerksomhet enn Serena. I første sesong så traff jo June og Fred hverandre, spilte spill og hadde det "hyggelig" sammen. De ble noe mer enn bare handmaid og mester(hjernen fungerer ikke helt, så kom ikke på et bedre ord :P).

Så det er ikke rart at Serena vil ha June ut, bort og vekk. Et slikt opplegg er jo dømt til å skape problemer. Det virker egentlig som det er mye kjærlighetsløse ekteskap der fasade, lover, regler og ritualer er det som preger hverdagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, godjenten skrev:

Ja, og det er også en scene hvor Fred ikke klarer å få ereksjon. Serena prøver å hjelpe han, men blir avslått. 

Senere i serien: But perhaps the most explicit tell arrives during a moment with his wife, the desperate and spiteful Serena Joy. When she confronts him about his and Offred's clandestine trips to Jezebel's, he immediately deflects the blame toward her. "Control myself?" he sneers. "You brought lust and temptation back into this house on your back, and on your knees. If I have sinned, then you led me to it."

https://www.bustle.com/p/the-handmaids-tale-finale-used-fred-to-personify-rape-culture-opened-up-a-huge-conversation-in-the-process-63878

Jeg tolket den "on your knees" som en kommentar om da Serena gikk ned på kne for å prøve å gi Fred en ereksjon. 

Så jeg tror det kun er lov å ha sex med formål å få barn. Når Serena ikke kan bli gravid så kan hun heller ikke ha sex med mannen sin. 

Er også mange kristne som mener at onani er en synd og at sex med kondom er synd.  Da er det ikke så unaturlig å også anta at sex med en som ikke kan bli gravid er synd. 

I det gamle testamentet er det en historie om Onan(mannen onani har navnet fra). Han fikk en befaling fra Gud om å gi sin brors enke :blink: et barn.  Han har sex med henne, men hopper av i svingen. Gud straffer Onan med døden! Det er en av historiene som har blitt tolket som at det kun er akseptabelt med sex om formålet er barn. 

Samfunnet Gilead har jo nettopp hentet reglene sine fra gamle testamentet og plukket ut de mest ekstreme reglene derfra. Er jo der de også har hentet konseptet med handmaid.  Konseptet med handmaid er jo at mannen har lov til å ligge med handmaiden så lenge formålet er at hun skal gi han et barn. 

Det gamle testamentet er virkelig grusomt. Folk liker å kritisere Koranen og muslimer, men de aner ikke hvor mye dritt som finnes i GT og hvor grusomt samfunn du kan basere på det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2018 at 1:14 AM, Virrevirrevapp said:

Jeg skulle ønske vi kunne se mer av kona i serien, Serena Waterford. Det må jo være veldig rart for henne at mannen hennes har en slags sex med ei anna dame jevnlig - pluss at hun vet nok om at han har "frivillig" sex med handmaidens og andre på den hemmelige klubben. Mens hun selvfølgelig må være dydig og bare være med ham, også i perioder hvor han jobber mye og er emosjonelt utilgjengelig, eller at han har sex med/flørter med andre enn henne. 

 

Jeg håper også at vi får mer om Serena i denne sesongen. Har et håp om at hun skal ta litt mer til vettet etterhvert og innse hvor på trynet alt er, og så prøve å gjøre noe. Hun er jo egentlig en sterk og smart kvinne, og virker som hun oppriktig trodde at de kom til å endre verden til å bli et bedre sted. Langt fra det resultatet de har fått.

Jeg har ikke fått inntrykk av at hun vet om Jezebels. Det var etter kommentaren fra hun venninna at hun fattet mistanke til Fred og June, da gikk hun igjennom kontoret hans, og fant ulovlige ting som scrabble-spillet.

On 5/13/2018 at 1:14 AM, Virrevirrevapp said:

Og så er Serena jo steril, i et samfunn der alt handler om å få barn. Riktignok er hun jo i et system der mange av de andre rikdamene er sterile, men det virker som om hun er opprørt over at June er gravid med hennes manns barn. Kanskje fordi hun med rette mistenker at mannen var seksuelt interessert i June også.

Hun er vel ikke det? Det er Fred (og de andre mennene) som er sterile?

Jeg har fått inntrykk av at hun er bitter ovenfor June som kan få barn i det hele tatt, at hun er avhengig av June for å kunne få et barn og utføre det hun er ment til å gjøre.

On 5/13/2018 at 1:14 AM, Virrevirrevapp said:

Og så er det den biten med at Serena og de andre "grønne" damene ikke bestemmer noe særlig eller har noen jobb å gjøre. En skulle jo kanskje tro at det var noe sånn sosietetsarbeid hun kunne gjøre ihvertfall, men de har jo ikke frivillig/veldedig arbeid i det samfunnet siden staten bestemmer alt. De kan vel drive med håndarbeid og sånne ting, men lager ikke mat siden de har kjøkkenhjelp, ordner ikke i hagen siden de har gartner, og skriver ikke eller lager musikk etc. Samfunnet er jo fortsatt i en slags aggressiv overgangsfase, så det er vel ikke akkurat mye spennende å gjøre eller se på sånn som overklassen ellers kunne drevet med. Det er aldri snakk om at det finnes journalistikk eller kunst, alle er liksom bare militære eller deres tjenere, og kanskje bønder et sted som skaffer mat til dem. Det virker dritkjedelig å være dem. Mennene kan ihvertfall gå på jakt, mens alt damene kan gjøre er å forberede seg  på å - kanskje - bli mødre. De er sitter liksom på et evig venteværelse, ihvertfall til de har fått en unge. Serena pleide jo å være politisk aktiv før, eller var det media hun var i, men når har hun ingenting som er bare hennes, hun er redusert til arm-pynt for mannen sin og må tolerere at han er utro, mens hun foreløpig ikke en gang har en unge.

Hun holder jo på i hagen, maler, er sammen med venninner, etc. Men går jo egentlig bare og venter på et barn som hun skal ta seg av. Begrenset hva man kan gjøre og se på når man ikke får lov til å lese.

Jeg synes serien klarer seg bra så langt, jeg hadde ikke forventet mye av det som har skjedd. Spennende å få se nye sider av Gilead med econowives og koloniene, spent på om vi får møte kona fra familien som hjalp June igjen. Regner nesten med det etter samtalen hvor kona sier hun aldri ville godtatt å havne i June sin situasjon - og nå er hun der selv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne serien er for spennende! Gi meg mer enn bare én episode i uken!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Serena kan få barn. Hun har sikkert prøvd en elsker(kanskje Nick?) i desperasjon over å få barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Violetta said:

Jeg tror ikke Serena kan få barn. Hun har sikkert prøvd en elsker(kanskje Nick?) i desperasjon over å få barn.

Hvorfor tror du det? Det har jo kommet mange hint til at det er mannfolka som er problemet (er visstnok klarere i boka), f.eks. da June var hos legen og han tilbød seg å hjelpe henne. For meg virker det som Serena har tatt hele opplegget veldig seriøst, kan ikke se for meg at hun har noen på si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Duckie said:

Hvorfor tror du det? Det har jo kommet mange hint til at det er mannfolka som er problemet (er visstnok klarere i boka), f.eks. da June var hos legen og han tilbød seg å hjelpe henne. For meg virker det som Serena har tatt hele opplegget veldig seriøst, kan ikke se for meg at hun har noen på si.

I boka er hun vel vesentlig eldre?  Da kan det jo være at hun ikke lenger har mulighet til å få barn pga alderen?

Når hun nå er mye yngre i serien så blir det kanskje vanskeligere for henne å vite om hun kan bli gravid. Hun har jo muligens ikke hatt sex med andre enn mannen sin siden hun jo er veldig religiøs. Og siden hun er såpass ung så har hun kanskje ikke sjekket fruktbarheten sin mens hun enda hadde sjansen før revolusjonen. Samtidig vet hun åpenbart at Fred også kan være problemet siden hun får June til å ligge med sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, godjenten said:

I boka er hun vel vesentlig eldre?  Da kan det jo være at hun ikke lenger har mulighet til å få barn pga alderen?

Når hun nå er mye yngre i serien så blir det kanskje vanskeligere for henne å vite om hun kan bli gravid. Hun har jo muligens ikke hatt sex med andre enn mannen sin siden hun jo er veldig religiøs. Og siden hun er såpass ung så har hun kanskje ikke sjekket fruktbarheten sin mens hun enda hadde sjansen før revolusjonen. Samtidig vet hun åpenbart at Fred også kan være problemet siden hun får June til å ligge med sjåføren.

Har ikke lest boka selv, bare lest hva andre har skrevet. Jeg ser i hvert fall ikke for meg at hun er typen til å ligge rundt, enda så lyst hun har på barn. Jeg tipper hun ikk vet om seg selv, men som du sier så var det jo hennes iniativ til at June skulle ha sex med Nick, så hun er tydeligvis klar over at det kan være problemer hos mannfolka. Hun sa til Fred at det ikke var hans barn fordi han ikke var bra nok til at Gud lot han bli far, lurer på om hun oppriktig tror dette eller om det bare var for å såre han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at nesten alle kvinnene - og derfor også kvinnene til kommandørene - er sterile. Det er noe som er veldig oppe i dagen. Hvis kommandørkvinnene kunne føde selv, hadde de nok gjort det. Derimot kommer det fram i løpet av serien at også en del av mennene er sterile, men at man ikke klarer eller vil måle dette på samme måte som man har målt og funnet ut at de fleste damene er sterile. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Poenget er at nesten alle kvinnene - og derfor også kvinnene til kommandørene - er sterile. Det er noe som er veldig oppe i dagen. Hvis kommandørkvinnene kunne føde selv, hadde de nok gjort det. Derimot kommer det fram i løpet av serien at også en del av mennene er sterile, men at man ikke klarer eller vil måle dette på samme måte som man har målt og funnet ut at de fleste damene er sterile. 

Jepp. Flertallet av kvinnene, og mest sannsynlig mennene, er jo sterile. Forøvrig, kommer ikke dette mest sannsynlig av et kjemisk angrep av noe slag? Jamfør koloniene? Eller er jeg på bærtur nå..

Anonymkode: e2369...07c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...