Gå til innhold

Harryhandel etter begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt sånne episoder på jobb og. Hvor folk må gjøre sitt aller beste for å klare å komme seg i kirka. Gjerne ved hjelp av kollegaer som påtar seg ekstra for å få det til å gå opp. 

 

Anonymkode: c4627...c98

Heldigvis går det jo stort sett i orden ved hjelp av hjelpsomme kolleger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne og har sikkert også gjort mye rart etter å ha vært i begravelse, særlig hvis det er i oslo. Men det er ikke poenget, hva man har lov til å gjøre eller ikke. 

For jeg har også mistet noen veldig nære, og da er begravelsen altoppslukende, jeg sto der knust etterpå og så kista forsvinne og tenkte ting som var dette alt? Er han borte, det var ikke nok, talene var ikke lange nok, han var så mye mer... Jeg var helt fortapt av sorg og ingenting annet betød noe.  Tror jeg hadde svart noe ikke så pent hvis noen da istedetfor å kondolere,eller snakke om hvor fantastisk han var og gode minner og den fine musikken osv, hadde spurt om jeg ville bli med til sverige for å kjøpe snus og redbull, da tror jeg det hadde føltes helt rotalt respektløst og ganske ødeleggende. Spesielt fra en nær slektning.

Hadde ikke brydd noe meg om de dro til sverige eller på butikken eller jobben eller på nudiststrand, men det er bare det å SI det, som er så upassende, respektløst og dumt! Fatter ikke at det er så vanskelig å forstå!  Sånn, dett var dett, nå er han borte, livet går videre, obladioblada... Til enken, på begravelsesdagen. 

Anonymkode: 61e7b...344

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Ser ikke problemet med å handle mat etter minnesamværet, hvor går grensa for hva de kan gjøre? Greit om de går en tur i skogen, men ikke dra på butikken, ser ikke forskjellen jeg, de kan jo sørge for det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg

Mange har et selskap etter begravelsen så man kan prate litt med hverandre og sørge sammen. Det hadde vel vært greit at om ikke enken hadde det, iallefall samlet den nærmeste familien hos en slektning som hadde mulighet til å ha en liten samling. Det hadde vært mer naturlig enn å ta med en kvinne som nettopp har begravet mannen sin, på harryhandel.

Endret av Snø_fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ofte at sørgehøytideligheten avsluttes ved graven. Etter den tid kan en vel gjøre det en føler er best for seg selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe rart med det. Synes forøvrig også det er hyggelig at de inviterer med mor som nå er alene. Men kan forstå at hun takket nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ser ikke problemet med å handle mat etter minnesamværet, hvor går grensa for hva de kan gjøre? Greit om de går en tur i skogen, men ikke dra på butikken, ser ikke forskjellen jeg, de kan jo sørge for det...

 

 

Du ser ikke forskjellen på en rusletur i skogen sammen med en etterlatt og masete butikker, gjerne med bakgrunnsmusikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer ikke, men det betyr ikke at det var noe galt i det de gjorde heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det sånn at dette var en gammel mann, og da har man forberedt seg på dette en god stund. Så det er ikke sikkert at sorgen er sånn kjempe trykkende. Og da klarer man å gjøre andre ting også. Litt rart å spørre enken, enig i det. Men ellers så synes jeg ikke det er så rart å dra å handle etter en begravelse. 

Anonymkode: 35cc9...120

En ting er at man kanskje klarer å gjøre andre ting rett etter en begravelse. Noe annet er at det er respektløst overfor avdøde og ufølsomt ovenfor enken. I forbindelse med dødsfall er det ikke alltid bare sine egne følelser man bør ta hensyn til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes også at det er litt spesielt at de dro på harryhandel like etter en begravelse. Det er selvsagt ikke noe feil med å handle mat, men harryhandel blir vel mer en utflukt eller road trip. Det er klart at folk reagerer og slapper av på ulike måter, men jeg tror ikke jeg hadde hatt energi eller lyst til noe slikt etter å ha begravet en nær slektning, uansett hvor gammel den avdøde hadde vært. 

Og dere som dro på konsert etter å ha begravet besteforeldre, det blir faktisk noe annet. Vil dere også ha dratt på et shoppingraid etter at moren eller faren deres sin begravelse? Tror ikke det, nei.

Anonymkode: 36358...97a

Vi var og handlet etter min fars begravelse. Først nå har kvinneguiden lært meg at det var uhørt, får håpe ingen så  det.

Anonymkode: f425e...487

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er rart å handle etter en begravelse. Og det blir jo ikke noe verre om man da velger å handle der det er billig. Blir som å si at det er ok å reise på rema, men ikke på meny. Å be enken bli med var dog noe rart, men sikkert velment.

Anonymkode: f425e...487

Enken er jo moren til en av ts' foreldre, så vil tro de kjenner henne godt!

Anonymkode: cfff2...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Folk eier ikke takt og tone lenger. De burde vært hjemme og tatt vare på bestemor som hadde mistet mannen, eller være til disposisjon. Mat kan de få i nærbutikken, de trenger ikke reise på kosetur til Sverige. Det er snakk om 1 dag! På denne dagen kan du vise respekt.

Helt enig.

Hvis du ikke klarer å skjønne forskjellen, da er det noe galt et sted. Forstår du ikke hva respekt og hensyn er for noe?

Det var da voldsomt så individuelle alle skal være, og ikke minst egoistiske. Her skal de etterlatte ta hensyn til akkurat din måte å sørge på. 

Det er ikke alle som står i den posisjonen at det er naturlig å være igjen og ta vare på de etterlatte. Og det er heller ikke en jobb alle kan gjøre på en gang. Det møter ofte opp flere mennesker i en begravelse enn de nærmeste og. Etter begravelsen og evt selskap er over står folk fritt frem til å la livet gå sin gang. 

Takt og tone handler om oppførsel i kirka og slikt. Ikke resten av dagen, tre dager, en uke eller hvor lenge folk mener de skal bli tatt hensyn til. 

Anonymkode: c4627...c98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsen var over, dere var ferdig med minnestunden som var etter begravelsen.

Da kan en vel gjøre som en vil, men feil å spørre enken om hun ville være med....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser egentlig ikke problemet. Var man nærmere svenskegrensen enn normalt er det en grei anledning, og jeg forstår det slik at de dro dit da samværet etterpå var over. Hadde de droppet minnesamvær for å rekke stengetid på Systembolaget, og gitt uttrykk for det, hadde det vært noe annet.

Det med å spørre bestemor hørtes derimot litt pussig ut. Mulig jeg misforstår, men ut fra at trådstarter snakker om "bestefar", bestemor" og "foreldrene mine" forstår jeg det slik at trådstarters mor eller far hadde begravet sin far og deretter spurte sin mor om å bli med på harrytur. I seg selv synes jeg ikke det er noe galt i det, folk håndterer ting ulikt, men om hun var "utrolig lei seg" og "selvsagt sa nei" bommet de jo totalt. Noen kunne helt sikkert vært med på dette, og egentlig ikke noe galt i å spørre, men det er jo synd at det ble så forferdelig galt som her. Jeg skulle tro de fleste kjente sine foreldre såpass godt at de klarte å unngå å legge sten til byrden på den måten. Eller at man i hvert fall lar være å foreslå det i selve begravelsen, og heller spør før, hvis man er usikker på hvordan det tas imot. 

Men jeg synes ikke det er noe galt i at de dro. Og egentlig ikke noe veldig galt i at de spurte heller, selv om det ble ganske klønete. Etter begravelser skal folk mye forskjellig, også hverdagslige ting som handel., og det er greit. Hvilken side av grensen det skjer på synes jeg er underordnet.

Anonymkode: 2ee14...b3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo stor forskjell på om de trakk enken diskret til side og sa "du vi hadde tenkt oss over til Sverige for å handle litt til påsken. Kunne du tenke deg å bli med for å komme deg vekk litt". Eller skrålte over hele forsamlingen "blir du med å harryhandler, muttern?"

Alle og enhver må få lov til å takle sorgen sin som de selv vil, og det finnes ikke rett eller feil måte. Men av hensyn til andre så går det jo an å la være å ta det i plenum, uansett hva man skal gjøre like etter begravelse/minnestund. Og vi vet altså ikke hvordan det skjedde her, det kan jo også ha vært diskret, og gjort i beste mening, og at enken fortalte det til ts etterpå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, Arabella skrev:

Du ser ikke forskjellen på en rusletur i skogen sammen med en etterlatt og masete butikker, gjerne med bakgrunnsmusikk?

Jo, jeg ser forskjellen. Men fatter ikke hvorfor det ene er så mye verre å gjøre etter et minnesamvær enn det andre. Vil man ikke dra på harryhandel, så gjør man det ikke. Vil man, så gjør man det, ikke verre enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som om enkelte mener at harrytur=råne over grensen mens man skråler og stikker stumpen ut av vinduet og vifter med sørstatsflagg. 

Anonymkode: f425e...487

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trude.lutt skrev:

Begravelsen var over, dere var ferdig med minnestunden som var etter begravelsen.

Da kan en vel gjøre som en vil, men feil å spørre enken om hun ville være med....

Det var enkens sønn eller datter som invterte henne med. Tenker  de kjenner hverandre godt....

Anonymkode: cfff2...09d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var enkens sønn eller datter som invterte henne med. Tenker  de kjenner hverandre godt....

Anonymkode: cfff2...09d

Folk er forskjellige. Hvis jeg blir så gammel som i nittiårene, tror jeg neppe jeg hadde hatt lyst til å gå rundt i et kjempemessig kjøpesenter med mye lyd og bråk. Det er noe av det verste jeg kan tenke meg til og med nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som om enkelte mener at harrytur=råne over grensen mens man skråler og stikker stumpen ut av vinduet og vifter med sørstatsflagg. 

Anonymkode: f425e...487

Det blir i hvert fall helt sikkert sånn på skjærstorsdag. :ler: Politiet i Sverige er i beredskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...