Gå til innhold

Harryhandel etter begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Hersketeknikk og personangrep.

Det er dette inntrykket jeg sitter med jeg også.

Anonymkode: 17756...3dd

Ja jeg er vel kald og unormal jeg da. Helt ok det :P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren min var gammel da han døde, og det var ikke så ille som da moren min døde da hun var i 60-årene. Likevel hadde jeg ikke orket å dra langt avgårde etter begravelsen. En begravelse er veldig psykisk slitsomt, så man orker som regel ikke så mye etterpå. 

Likevel er folk forskjellige og kanskje de syntes det var godt å komme seg vekk og tenke på noe annet etter en sånn dag. Sorgen bærer man med seg uansett, men ved å komme seg bort så tenker man ikke på det hele tiden.

Anonymkode: 9ee09...29a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri være belærende i forhold til andres sorg. 

I nærhet til å ha fått dødsbudskap i nær familie (tre stk), har jeg henholdsvis tatt en lang treningstur, vasket ned hele huset, gjennomført presentasjon for 100 stk på jobb. Og jeg er alltid tilbake på jobb timer etter dødsfallet, selv når det gjaldt egen forelder. 

Etter begravelsene har jeg tilsvarende funnet meg noe å gjøre. Inkludert aktiviteter mange her sikkert vil fordømme. 

Ikke våg å fortelle meg at jeg ikke sørger. Bare fordi jeg ikke sørger på din måte.

Jeg må bare gjøre noe, bruke hodet, bruke kroppen. 

Og jeg vet at personene jeg har vært så uendelig glade i, også var glade i meg, og derfor ville respektert min måte å sørge på. 

Anonymkode: 62847...f78

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som nesten ikke virker berørt av å ha mistet en nær og kjær på samme dag som begravelsen synes jeg er kalde og unormale mennesker ja. Man kan fint handle dagen etterpå.

Anonymkode: 17756...3dd

Det er vel et nøkkel ord her. Det betyr jo ikke at de ikke ER berørt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Ja jeg er vel kald og unormal jeg da. Helt ok det :P

Kanskje du er det. Det er forresten snakk om selve begravelsesdagen jeg reagerer på. Den bør respekteres.

Anonymkode: 17756...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puny skrev:

Det er vel et nøkkel ord her. Det betyr jo ikke at de ikke ER berørt. 

Ts sine folks virket ikke særlig påvirket... Begravelsesdagen bør respekteres.

Anonymkode: 17756...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sirah skrev:

Hvorfor har jeg ikke forståelse for andre fordi jeg mener at det er forskjellige måter å takle sorg på? Hadde det vært annerledes om personen hadde sagt "Jaja, vi tar oss en tur til Rema 1000 og handler vi nå"? Er det ikke lov å reagere på forskjellige måter?

Selv om jeg mister noen jeg er glad i så forstår jeg faktisk at verden ikke stopper fullstendig opp for alle andre. Og ja, jeg har faktisk vært der.

Mitt poeng er ikke hvor du skal eller hva du skal gjøre etter en begravelse, men hva du sier til de etterlatte. Man tar jo avskjed, forsvinner ikke bare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er det. Det er forresten snakk om selve begravelsesdagen jeg reagerer på. Den bør respekteres.

Anonymkode: 17756...3dd

Hva da med folk som må på jobb både før og etter en begravelse?

Anonymkode: 188df...22b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye verre å kjøpe melk og brød i Sverige enn på Kiwi? 

Uansett om man kommer fra en begravelse eller ikke. 

Hva er forskjellen? Og blir den stakkaren som sniker seg inn på Kiwi for å kjøpe med 2 liter melk etter begravelsen hengt ut på samme måte som de som hengir seg til forlystelser (harrytur med billig snop og brus)? 

 

Anonymkode: b9daf...d2f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts sine folks virket ikke særlig påvirket... Begravelsesdagen bør respekteres.

Anonymkode: 17756...3dd

men det betyr jo ikke at de ikke ER påvirket. De kan være veldig påvirket og sørge på sin måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av respekt til den avdøde og fordi man har følelser som normale mennesker har? Det er bare noe kaldt over slike folk...

Anonymkode: 17756...3dd

Så din måte er korrekt å sørge på? Og alle andre skal ta hensyn til deg? For du blir krenket av at andre sørger på en annen måte... 

Men får si fra til jobben neste gang om at de må beregne flere fridager så jeg ikke krenker de andre ved å dra på jobb... 

Anonymkode: c4627...c98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva da med folk som må på jobb både før og etter en begravelse?

Anonymkode: 188df...22b

Forhåpentligvis får de fleste fri på en slik dag.

Anonymkode: 17756...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er det. Det er forresten snakk om selve begravelsesdagen jeg reagerer på. Den bør respekteres.

Anonymkode: 17756...3dd

Hva mener du at er "lov" å gjøre resten av dagen da?

Akkurat nå, Arabella skrev:

Mitt poeng er ikke hvor du skal eller hva du skal gjøre etter en begravelse, men hva du sier til de etterlatte. Man tar jo avskjed, forsvinner ikke bare.

Det er jeg helt enig med deg i. Man trenger jo ikke akkurat å reklamere høyt og tydelig at man skal på harryhandel/konsert/fest eller hva det enn måtte være. Men å sette en fasit for hvordan man skal håndtere sorg og si at den ene måten er feil, ufølsomt og kald blir fryktelig feil. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også at det er litt spesielt at de dro på harryhandel like etter en begravelse. Det er selvsagt ikke noe feil med å handle mat, men harryhandel blir vel mer en utflukt eller road trip. Det er klart at folk reagerer og slapper av på ulike måter, men jeg tror ikke jeg hadde hatt energi eller lyst til noe slikt etter å ha begravet en nær slektning, uansett hvor gammel den avdøde hadde vært. 

Og dere som dro på konsert etter å ha begravet besteforeldre, det blir faktisk noe annet. Vil dere også ha dratt på et shoppingraid etter at moren eller faren deres sin begravelse? Tror ikke det, nei.

Anonymkode: 36358...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forhåpentligvis får de fleste fri på en slik dag.

Anonymkode: 17756...3dd

Veldig mange får dessverre ikke det :( Man har ikke krav på fri pga begravelse... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var nettopp i begravelse til min bestefar. Rett etterpå dro foreldrene mine på harryhandel til Sverige (ca 30 minutter fra begravelsen). I tillegg spurte de bestemor om å være med på handelen!  

Anonymkode: 09f69...e7a

Vi gjør ulike ting etter en begravelse. Noen drar på Sverigtur, noen drar på jobb - noen sitter til og med på kvinneguiden! ;)

Det merkelige her var kanskje at de annonserte hva de skulle, og spurte om enken ville være med. Det var i overkant. Men det er èn ting du ikke har sagt noe om; hvor langt unna svenskegrensen bor de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Sirah skrev:

Veldig mange får dessverre ikke det :( Man har ikke krav på fri pga begravelse... 

Nær familie har de fleste krav på. Barn, foreldre og besteforeldre, og tipper søsken og. Men tanter, onkler, venner etc har vi ikke krav på nei, og mange av oss må få det til å gå opp med jobb. 

Jeg jobber natt eksempel. Så da får jeg en natt fri. Dvs jeg kan velge å dra fra jobb til begravelsen (og være stup trøtt), eller dra fra begravelse til jobb (fungerer best). Men tydeligvis krenker jeg folk med å la livet gå videre...

Anonymkode: c4627...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nær familie har de fleste krav på. Barn, foreldre og besteforeldre, og tipper søsken og. Men tanter, onkler, venner etc har vi ikke krav på nei, og mange av oss må få det til å gå opp med jobb. 

Jeg jobber natt eksempel. Så da får jeg en natt fri. Dvs jeg kan velge å dra fra jobb til begravelsen (og være stup trøtt), eller dra fra begravelse til jobb (fungerer best). Men tydeligvis krenker jeg folk med å la livet gå videre...

Anonymkode: c4627...c98

Ja helt nær familie har man krav på. En nær venn døde og en av hans beste venninner fikk ikke fri. Hun fikk etter mye om og men fri den timen selve begravelsen varer. Hun måtte altså nesten løpe fra jobb til kirken og løpe rett tilbake igjen etterpå. Jeg har selv opplevd å ikke få fri til begravelsen til en bekjent. Veldig, veldig kjedelig :( 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så etter en begravelse, hva er greit og ikke greit å gjøre? Handle mat er ikke greit tydeligvis. Er det innafor å dra på jobb? Jeg måtte det en gang, var det respektløst for de etterlatte? Hva med å trene? Gå tur? Gå på kino? Eller må man sitte hjemme i tre dager og sørge sånn at etterlatte ikke føler seg støtt? 

Anonymkode: c4627...c98

Folk eier ikke takt og tone lenger. De burde vært hjemme og tatt vare på bestemor som hadde mistet mannen, eller være til disposisjon. Mat kan de få i nærbutikken, de trenger ikke reise på kosetur til Sverige. Det er snakk om 1 dag! På denne dagen kan du vise respekt.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts sine folks virket ikke særlig påvirket... Begravelsesdagen bør respekteres.

Anonymkode: 17756...3dd

Helt enig.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mye verre å kjøpe melk og brød i Sverige enn på Kiwi? 

Uansett om man kommer fra en begravelse eller ikke. 

Hva er forskjellen? Og blir den stakkaren som sniker seg inn på Kiwi for å kjøpe med 2 liter melk etter begravelsen hengt ut på samme måte som de som hengir seg til forlystelser (harrytur med billig snop og brus)? 

 

Anonymkode: b9daf...d2f

Hvis du ikke klarer å skjønne forskjellen, da er det noe galt et sted. Forstår du ikke hva respekt og hensyn er for noe?

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så din måte er korrekt å sørge på? Og alle andre skal ta hensyn til deg? For du blir krenket av at andre sørger på en annen måte... 

Men får si fra til jobben neste gang om at de må beregne flere fridager så jeg ikke krenker de andre ved å dra på jobb... 

Anonymkode: c4627...c98

Det var da voldsomt så individuelle alle skal være, og ikke minst egoistiske. Her skal de etterlatte ta hensyn til akkurat din måte å sørge på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sirah skrev:

Ja helt nær familie har man krav på. En nær venn døde og en av hans beste venninner fikk ikke fri. Hun fikk etter mye om og men fri den timen selve begravelsen varer. Hun måtte altså nesten løpe fra jobb til kirken og løpe rett tilbake igjen etterpå. Jeg har selv opplevd å ikke få fri til begravelsen til en bekjent. Veldig, veldig kjedelig :( 

Vi har hatt sånne episoder på jobb og. Hvor folk må gjøre sitt aller beste for å klare å komme seg i kirka. Gjerne ved hjelp av kollegaer som påtar seg ekstra for å få det til å gå opp. 

 

Anonymkode: c4627...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...