Gå til innhold

Harryhandel etter begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var nettopp i begravelse til min bestefar. Rett etterpå dro foreldrene mine på harryhandel til Sverige (ca 30 minutter fra begravelsen). I tillegg spurte de bestemor om å være med på handelen! Jeg synes det var veldig ufølsomt å dra på harryhandel etter begravelsen. Og bestemor sa selvsagt nei da hun var utrolig lei seg etter å ha mistet ektemannen gjennom 70 år. Følte liksom det ble veldig sånn at man skulle "slå to fluer i en smekk" og at det ble noe uverdig over det hele.

Overreagerer jeg?

Anonymkode: 09f69...e7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er veldig harry å dra på harrytur etter en begravelse

Anonymkode: b2370...850

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes det er utrolig respektløst. Det er en dag man skal sørge over den døde, og finne trøst i familie og venner. Harryhandel kunne de ventet med. Blir helt satt ut, jeg...:riste:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det sånn at dette var en gammel mann, og da har man forberedt seg på dette en god stund. Så det er ikke sikkert at sorgen er sånn kjempe trykkende. Og da klarer man å gjøre andre ting også. Litt rart å spørre enken, enig i det. Men ellers så synes jeg ikke det er så rart å dra å handle etter en begravelse. 

Anonymkode: 35cc9...120

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, The Kitten skrev:

Dro de direkte fra begravelsen?

Nei etter at vi hadde spist og møtt familie. 

Anonymkode: 09f69...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det sånn at dette var en gammel mann, og da har man forberedt seg på dette en god stund. Så det er ikke sikkert at sorgen er sånn kjempe trykkende. Og da klarer man å gjøre andre ting også. Litt rart å spørre enken, enig i det. Men ellers så synes jeg ikke det er så rart å dra å handle etter en begravelse. 

Anonymkode: 35cc9...120

Ikke bare handle men kjøre et godt stykke og "laste opp" med billig mat.

Anonymkode: 09f69...e7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var nettopp i begravelse til min bestefar. Rett etterpå dro foreldrene mine på harryhandel til Sverige (ca 30 minutter fra begravelsen). I tillegg spurte de bestemor om å være med på handelen! Jeg synes det var veldig ufølsomt å dra på harryhandel etter begravelsen. Og bestemor sa selvsagt nei da hun var utrolig lei seg etter å ha mistet ektemannen gjennom 70 år. Følte liksom det ble veldig sånn at man skulle "slå to fluer i en smekk" og at det ble noe uverdig over det hele.

Overreagerer jeg?

Anonymkode: 09f69...e7a

Hadde gjort det samme. Verdighet er sterkt overvurdert og i tillegg meget individuelt.

Anonymkode: ba9c2...624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk takler sorg på forskjellige måter og det var en av dem. De prøvde nok bare å få bestemor på andre tanker.

Endret av MajorasMaske
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk takler sorg på forskjellige måter. Noen takler det best ved å sørge, andre ved å få tankene over på noe annet. Ingen av delene er feil, det er bare to forskjellige måter å håndtere sorgen på.

Syntes ikke dine foreldre gjorde noe galt i å dra på harryhandel. Hadde det vært annerledes om de dro på det lokale kjøpesenteret og tok unna handelen der? De spurte nok din bestemor for å være greie og for å få tankene hennes over på noe annet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk velger å gjøre etter at begravelse og minnesamvær er over må da være opp til den enkelte. Å invitere med enken var kanskje litt korttenkt, men sannsynligvis godt ment.

Jeg dro på konsert etter min bestefars begravelse.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daria skrev:

Hva folk velger å gjøre etter at begravelse og minnesamvær er over må da være opp til den enkelte. Å invitere med enken var kanskje litt korttenkt, men sannsynligvis godt ment.

Jeg dro på konsert etter min bestefars begravelse.

Enig i dette. Ikke alle har behov for å sitte å sørge sammen etter en begravelse og minnesamvær. Jeg dro også på konsert etter min bestefars begravelse. Husker det var en tante som reagerte på det, men jeg tenker som så at hva ville den døde ønsket at vi gjorde? Sittet sammen og sørget over at vedkommende var død, eller gjøre noe som kunne gi oss litt glede og/eller få tankene over på noe annet? Jeg vet i alle fall at jeg vil ønske det siste for de etterlatte når jeg dør. 
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er konservativ og bruker vanligvis å være mer strikt enn folk flest på ting, men dette reagerte jeg ikke på i det hele tatt. Stiller meg bak vedkommende som sa at det var muligens litt korttenkt å be med enken, men neppe vondt ment. De tenke vel hun kanskje hadde behov for å få tankene litt vekk i fra det hele, uten at det betyr at hun ikke sørger like mye.

Hva folk velger å gjøre etter at begravelsen og sammenkomsten etterpå er over må være helt opp til hver enkelt. Har hørt om de som har gått rett på fest etterpå også og danset hele natten. Ikke fordi de ikke sørger, men fordi vi mennesker har så forskjellig måte å takle ting på. 

Jeg kunne helt klart å gjort det samme som dine foreldre, og må ærlig innrømme at det har ikke falt meg inn at noen kunne reagere på det.

Anonymkode: 9f48d...514

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva folk velger å gjøre etter minnesamværet må da få være opp til dem. Min bestefar ble begravet for ikke så lenge siden. Jeg er en person som har det helt forjævlig vondt frem til begravelsen er over. Når minnesamværet starter er jeg mer glad for å være med familie og tenker på det gode. Men jeg har ingen behov for å henge med familien resten av dagen/kvelden. De andre i familien er også sånn. Etter minnesamværet gjør man som man vil. Jeg kunne fint funnet på å dra til Sverige. Vi mennesker takler ting forskjellig.

Anonymkode: dfc6e...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er rart å handle etter en begravelse. Og det blir jo ikke noe verre om man da velger å handle der det er billig. Blir som å si at det er ok å reise på rema, men ikke på meny. Å be enken bli med var dog noe rart, men sikkert velment.

Anonymkode: f425e...487

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gjort det samme. Verdighet er sterkt overvurdert og i tillegg meget individuelt.

Anonymkode: ba9c2...624

Jeg hadde også gjort det samme, men jeg hadde ikke harry-handlet da. Når begravelsen er over, så er den over og en kan gjøre hva en vil resten av dagen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For min del undrer jeg meg på hvilken glede en nyligblitt enke i 90-årene skulle ha av å sose rundt på et stort kjøpesenter rett etter begravelsen av hennes mann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

For min del undrer jeg meg på hvilken glede en nyligblitt enke i 90-årene skulle ha av å sose rundt på et stort kjøpesenter rett etter begravelsen av hennes mann.

Dette vil også være individuelt.

Anonymkode: ba9c2...624

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannen må jo ha vært rundt 90 år, og det er ikke så uvanlig at de går bort når de når denne alderen. Det betyr selvsagt ikke at det ikke er noe å sørge over, men det har gått en stund siden dødsfallet og frem til begravelse, og kan ikke se at det er ille og be sin mor med på handletur etter at minnestund er over. Kanskje like mye for å få tankene over på noe annet, og få tilbringe litt tid sammen med nær familie. Det er mindre viktig hvor det skal handles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...