Gå til innhold

Harryhandel etter begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Så livet stopper opp etter en begravelse?

Tror neppe TS mener at livet stopper opp, men at h*n mente at det kanskje var litt tidlig å dra avgårde på harryhandel rett etter en begravelse.

Jeg syns som flere her sier at det var nok litt kleint å spørre enken om å bli med, men at man drar på harryhandel etter at begravelse og gravøl er over ser jeg ikke på som noe problem. 

Anonymkode: 0159d...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet. Man gjør kanskje ting etter en  begravelse, men man annonserer det ikke i etterselskapet! Unskyld oss, vi må videre, har en annen avtale...  Husker noen gjorde det i min datters konfirmasjon, og det lagde oppbruddstemning og føltes frekt. Enkelte ting ofrer man hele dagen på, eller man later som! Jezez.

Anonymkode: 61e7b...344

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så etter en begravelse, hva er greit og ikke greit å gjøre? Handle mat er ikke greit tydeligvis. Er det innafor å dra på jobb? Jeg måtte det en gang, var det respektløst for de etterlatte? Hva med å trene? Gå tur? Gå på kino? Eller må man sitte hjemme i tre dager og sørge sånn at etterlatte ikke føler seg støtt? 

Anonymkode: c4627...c98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da ha mat også, spiller vel ingen rolle om det er på obs eller maximat :forvirra:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg reagerer på hvor ufølsomme noen er her inne! Etter en begravelse så er man gjerne trist og lei sei og har ikke lyst å dra på harrytur, kino eller konsert. Ja, på en begravelsesdag hadde jeg ønsket å sørget hjemme. Enten alene eller med familie.

Anonymkode: 17756...3dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi var nettopp i begravelse til min bestefar. Rett etterpå dro foreldrene mine på harryhandel til Sverige (ca 30 minutter fra begravelsen). I tillegg spurte de bestemor om å være med på handelen! Jeg synes det var veldig ufølsomt å dra på harryhandel etter begravelsen. Og bestemor sa selvsagt nei da hun var utrolig lei seg etter å ha mistet ektemannen gjennom 70 år. Følte liksom det ble veldig sånn at man skulle "slå to fluer i en smekk" og at det ble noe uverdig over det hele.

Overreagerer jeg?

Anonymkode: 09f69...e7a

Om du overreagerer, nei, ikke nødvendigvis, du bare blander deg i noe du ikke har noe med. 

Hva noen velger å gjøre etter en begravelse er en privatsak. Det hjelper ikke å sette seg ned å sørge når livet må gå videre. Sorg bærer man med seg i sitt hjerte uansett hva en gjør. Hvordan et menneske klarer eller velger å sørge er ikke noe som angår noen andre enn nettopp det menensket som bærer og eier sorgen. 

Når noen har levd sammen i 70 år, og da tidiligst har kunnet gifte seg som 20 åringer, så er den døde kommet til sjels år og alder. Det er noe alle vet, og kan forholde seg til. Sorgen blir ikke mindre om en eldre person dør enn om et yngre menneske dør, men jeg vil påstå at sorgen blir annerledes bassert på egen erfaring og samtaler med mange i sorg. 

Det er lettere å akseptere døden hos et menneske på over 90 år, enn hos en 30/40/50 åring. De yngre de skal normalt sett ha langt flere år igjen å leve enn han på 90år. Det gjør og en forskjell for menneskers tanker og følelser når døden intreffer og etetrpå. 

Det er påskens stille uke. Man fra butikken må alle ha. Om noen velger å dra til Sverige for å handle eller om de går på Remabutikken i nabolaget spiller ingen rolle. Noen ganger kan det faktisk være godt å gjøre noe aktivt etter en begravelse eller når en er i sorg. 

Ergo hv andre gjør når de bærer sorg det angår ingen andre enn den sørgende. Det er faktisk mest av alt respektløst å legge ut historien på nettet og å sette seg til dommer over andres handlinger og andre menneskers måte å sørge på. 

Anonymkode: 1550b...505

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at jeg reagerer på hvor ufølsomme noen er her inne! Etter en begravelse så er man gjerne trist og lei sei og har ikke lyst å dra på harrytur, kino eller konsert. Ja, på en begravelsesdag hadde jeg ønsket å sørget hjemme. Enten alene eller med familie.

Anonymkode: 17756...3dd

Du ja. Men må alle andre sitte hjemme og av hensyn til deg? 

Anonymkode: c4627...c98

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du ja. Men må alle andre sitte hjemme og av hensyn til deg? 

Anonymkode: c4627...c98

Av respekt til den avdøde og fordi man har følelser som normale mennesker har? Det er bare noe kaldt over slike folk...

Anonymkode: 17756...3dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si at jeg reagerer på hvor ufølsomme noen er her inne! Etter en begravelse så er man gjerne trist og lei sei og har ikke lyst å dra på harrytur, kino eller konsert. Ja, på en begravelsesdag hadde jeg ønsket å sørget hjemme. Enten alene eller med familie.

Anonymkode: 17756...3dd

Så alle som ikke reagerer på sorg på samme måte som deg er unormale som du skriver i innlegget over? Nei vettu hva! Nå må du faktisk ta deg sammen! At du ønsker å sitte hjemme og sørge er helt ok, men du må samtidig respektere at andre håndterer sorg på en annen måte. Ingen av delene er feil og det er fryktelig arrogant av deg og påstå at din måte er den eneste riktige.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Så alle som ikke reagerer på sorg på samme måte som deg er unormale som du skriver i innlegget over? Nei vettu hva! Nå må du faktisk ta deg sammen! At du ønsker å sitte hjemme og sørge er helt ok, men du må samtidig respektere at andre håndterer sorg på en annen måte. Ingen av delene er feil og det er fryktelig arrogant av deg og påstå at din måte er den eneste riktige.

Folk som nesten ikke virker berørt av å ha mistet en nær og kjær på samme dag som begravelsen synes jeg er kalde og unormale mennesker ja. Man kan fint handle dagen etterpå.

Anonymkode: 17756...3dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sirah skrev:

Så alle som ikke reagerer på sorg på samme måte som deg er unormale som du skriver i innlegget over? Nei vettu hva! Nå må du faktisk ta deg sammen! At du ønsker å sitte hjemme og sørge er helt ok, men du må samtidig respektere at andre håndterer sorg på en annen måte. Ingen av delene er feil og det er fryktelig arrogant av deg og påstå at din måte er den eneste riktige.

Så hvis barnet ditt eller mannen din blir syk og dør, er vel ikke det noe å bry seg om. Verden er overbefolket, og en ny mann finner du nok om du skulle ønske det.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som nesten ikke virker berørt av å ha mistet en nær og kjær på samme dag som begravelsen synes jeg er kalde og unormale mennesker ja. Man kan fint handle dagen etterpå.

Anonymkode: 17756...3dd

Nei nå må du ta deg sammen. Mennesker er forskjellige og det er ikke alle som håndterer sorg ved å grine sammen med storfamilien! Det er det overhodet ikke noe unormalt med. Heldigvis er vi mennesker forskjellige og takler ting på ulike måter. Man er hverken kald eller unormal fordi man reagerer ulikt det du personlig mener er den eneste riktige måten å regagere på. Lurer på hvem som er kald og unormal her jeg, jeg holder en knapp på AB som mener at hennes/hans form for sorg er den eneste riktige 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Arabella skrev:

Så hvis barnet ditt eller mannen din blir syk og dør, er vel ikke det noe å bry seg om. Verden er overbefolket, og en ny mann finner du nok.

Var det DET du fikk ut av innlegget mitt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Nei nå må du ta deg sammen. Mennesker er forskjellige og det er ikke alle som håndterer sorg ved å grine sammen med storfamilien! Det er det overhodet ikke noe unormalt med. Heldigvis er vi mennesker forskjellige og takler ting på ulike måter. Man er hverken kald eller unormal fordi man reagerer ulikt det du personlig mener er den eneste riktige måten å regagere på. Lurer på hvem som er kald og unormal her jeg, jeg holder en knapp på AB som mener at hennes/hans form for sorg er den eneste riktige 🙄

Faktisk synes jeg at det er du som må ta deg sammen, som kommer med mange personangrep mot meg :) Traff jeg et sårt punkt hos deg kanskje?

Anonymkode: 17756...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Faktisk synes jeg at det er du som må ta deg sammen, som kommer med mange personangrep mot meg :) Traff jeg et sårt punkt hos deg kanskje?

Anonymkode: 17756...3dd

Hvor har jeg kommet med personangrep?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne fint gjort det samme. Hadde jeg begravd min far ved svenskegrensen så har jeg ikke hatt betenkeligheter med å reise innom Sverige for å handle, nå var det litt lenger til Sverige enn til Mega så da gikk vi der og handlet etter begravelsen og det som følger med.

Og det er stor forskjell iallfall for meg og begrave en eldre syk mann enn hva det hadde vært å være i begravelsen til et barn. Blir noe helt annet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Var det DET du fikk ut av innlegget mitt?

Ja, faktisk. Du virker ikke til å ha noen forståelse for andre. "Jaja, vi tar oss en tur til Sverige og handler vi nå", proklamert like etter at personen er lagt i graven. Helt OK det, vel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sirah skrev:

Så alle som ikke reagerer på sorg på samme måte som deg er unormale som du skriver i innlegget over? Nei vettu hva! Nå må du faktisk ta deg sammen! At du ønsker å sitte hjemme og sørge er helt ok, men du må samtidig respektere at andre håndterer sorg på en annen måte. Ingen av delene er feil og det er fryktelig arrogant av deg og påstå at din måte er den eneste riktige.

 

6 minutter siden, Sirah skrev:

Nei nå må du ta deg sammen. Mennesker er forskjellige og det er ikke alle som håndterer sorg ved å grine sammen med storfamilien! Det er det overhodet ikke noe unormalt med. Heldigvis er vi mennesker forskjellige og takler ting på ulike måter. Man er hverken kald eller unormal fordi man reagerer ulikt det du personlig mener er den eneste riktige måten å regagere på. Lurer på hvem som er kald og unormal her jeg, jeg holder en knapp på AB som mener at hennes/hans form for sorg er den eneste riktige 🙄

Hersketeknikk og personangrep.

Akkurat nå, Arabella skrev:

Ja, faktisk. Du virker ikke til å ha noen forståelse for andre. "Jaja, vi tar oss en tur til Sverige og handler vi nå", proklamert like etter at personen er lagt i graven. Helt OK det, vel.

Det er dette inntrykket jeg sitter med jeg også.

Anonymkode: 17756...3dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Ja, faktisk. Du virker ikke til å ha noen forståelse for andre. "Jaja, vi tar oss en tur til Sverige og handler vi nå", proklamert like etter at personen er lagt i graven. Helt OK det, vel.

Hvorfor har jeg ikke forståelse for andre fordi jeg mener at det er forskjellige måter å takle sorg på? Hadde det vært annerledes om personen hadde sagt "Jaja, vi tar oss en tur til Rema 1000 og handler vi nå"? Er det ikke lov å reagere på forskjellige måter?

Selv om jeg mister noen jeg er glad i så forstår jeg faktisk at verden ikke stopper fullstendig opp for alle andre. Og ja, jeg har faktisk vært der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...