Gå til innhold

Er det tungt miljø over alt på østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville søkt opp de stedene som har et godt idrettslag med bredde som noen her nevnte tidligere, men også steder som har godt kulturliv ellers. Teater, live musikk på café el. pub, ungdomsklubb, turgrupper og pubquiz. Svømmehall kanskje, kino osv. Steder som lager festival og folkefest -enda bedre. Miljøet er alltid bedre når folk gjør ting sammen og når det finnes aktiviteter for alle aldre. 

Anonymkode: 3c497...2e8

Alt det du ramser opp finnes i «min» by! Askim i Østfold :-) Stortrives!

Anonymkode: 63417...104

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode utfylllende svar. Når vi har det så trygt og fint her vi bor no, og har barn og de kommer først. Er det ikke så lett å bare flytte til østlandet uten å sjekke litt først. Og man blir såklart skeptisk når det er snakk om mye mobbing,gjenger,dop osv. Når det er veldig lite av det her. Vil gjerne vite hva vi begir oss ut på,selv om man uansett aldri kan være sikker. Så er det greit å forhøre seg litt rundt. Skien,Tyristrand,Hof,Fredrikstad,Halden og Ørje er mest aktuelt etter å ha lest her og der no. Men så nevntr noen at halden var fælt og skien. Blir ikke klok. Tenker ikke at det skal være perfekt. Men trenger ikke bosette oss ett sted det ikke er trygt eller bra. 

Ts

Anonymkode: 8fb3d...9c1

Ikke Ørje... Bygdedyr. 

Anonymkode: 63417...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg de minste stedene, der er det ofte vanskelig å være ny. 

Jeg har svart før, og bor i Drammen. Dritt finner man alle steder, men bor man litt større steder, så er det ett veldig godt aktivitetstilbud for barna. Og det er lettere for at de er i det gode miljøet, er de oppdratt rett. For flertallet er jo der, og er de så mange elever, klarer ikke de få og dra med seg alle andre.

Jeg har og bodd i en liten by, og det var mye mer dritt der, mobbing fra første klasse på barneskolen, foreldre som ikke vil inkludere, vanskelig å få nye venner, og mye dårligere miljø blant tenåringene. 

Vi trives utrolig godt i Drammen, og min 17 åring er i ett svært godt miljø, holder på med idrett. Og idretten barnet holder på med, ville barnet aldri kunne holdt på med, på dette nivået i en mindre by. I den lille byen vi bodde i før, så var det ikke tilbud om den idretten overhodet. 

Anonymkode: 3fad7...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2018 at 10:48 AM, Mrs.Purdey said:

Askim blir kalt «hasjim» av ungdommen for en grunn....  

Før, ja. Men ikke nå lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke velg de minste stedene, der er det ofte vanskelig å være ny. 

Jeg har svart før, og bor i Drammen. Dritt finner man alle steder, men bor man litt større steder, så er det ett veldig godt aktivitetstilbud for barna. Og det er lettere for at de er i det gode miljøet, er de oppdratt rett. For flertallet er jo der, og er de så mange elever, klarer ikke de få og dra med seg alle andre.

Jeg har og bodd i en liten by, og det var mye mer dritt der, mobbing fra første klasse på barneskolen, foreldre som ikke vil inkludere, vanskelig å få nye venner, og mye dårligere miljø blant tenåringene. 

Vi trives utrolig godt i Drammen, og min 17 åring er i ett svært godt miljø, holder på med idrett. Og idretten barnet holder på med, ville barnet aldri kunne holdt på med, på dette nivået i en mindre by. I den lille byen vi bodde i før, så var det ikke tilbud om den idretten overhodet. 

Anonymkode: 3fad7...ac9

Har helt omvendt erfaring. På mindre steder får du tettere oppfølging, kommer ordentlig inn i nærmiljøet og blir tatt imot med åpne armer. I byen er det mye lettere å føle seg anonym og alene fordi alle «har nok med seg selv». Så klart krever det innsats begge steder, men er man med på sport, aktiviteter eller er aktiv i organisasjoner så er det lett å komme inn i miljøet på bygda. 

Anonymkode: e56ff...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har helt omvendt erfaring. På mindre steder får du tettere oppfølging, kommer ordentlig inn i nærmiljøet og blir tatt imot med åpne armer. I byen er det mye lettere å føle seg anonym og alene fordi alle «har nok med seg selv». Så klart krever det innsats begge steder, men er man med på sport, aktiviteter eller er aktiv i organisasjoner så er det lett å komme inn i miljøet på bygda. 

Anonymkode: e56ff...1c1

Ja det er litt sånn vi tenker og. Erfaringsmessig.  hmm

Anonymkode: 8fb3d...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kun narkotika, vold og kriminalitet over hele Østlandet. 

Bosett deg heller i Finnmark.

Anonymkode: 82dd1...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for Moss ❤️ Her får du by, natur, sjø, mangfold, kort vei til Oslo og riksgrensen, gode boligpriser og en by i utvikling. Selvsagt finnes det dårlige miljøer her også - som det finnes over alt! Kvinneguiden er nok ikke den beste plassen å spørre ut om fordommer om plasser. Har selv mine fordommer mot folk fra både Finnmark, Halden, Oslo vest og Oslo øst. Realiteten at menneskene jeg kjenner fra de områdene er gode folk. 

Jeg vil si det viktigste er hvem du omgås med. Man må ikke bli beste venn med «Kjell» på andre sia av gata som kjører 240. Og man trenger heller ikke å bli bestevenn med «Peer» som polerer Porschen sin hver dag. Du finner rike og fattige over alt, smarte og dumme. I dagens teknologiske samfunn burde det være ganske enkelt å sjekke hvor «krise ille» et nabolag er. Du kan bruke Finn til å sjekke hvordan folk opplever nabolaget. SSB, skattelister, skoleresultater osv.. du kan lese deg blind om du orker. 

I sommer så bør familien sette seg i bilen. Kjør fra by til by, dra på visninger, snakk med naboer, sjekk ut forskjellige attraksjoner. En liten road trip på Østlandet? Vi kan lokke med sol og softis.. :fnise: sa jeg sol? Lykke til! 

Anonymkode: 8d5ae...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet til sarpsborg fra et lite sted i nord for 6 år siden. Bor i sentrum og har barn både på ungdomsskole og barneskole(kruseløkka og Kurland). Vi har aldri merket noe til hverken mobbing, rus eller vold. Ungene har masse å gjøre og går til skolen med liv og lyst hver morgen. Kvaliteten på skolene er bra. Klimaet er fantastisk og folk er trivelige. Du skal ikke være redd for å flytte, det blir så bra som du gjør det selv.

Anonymkode: cdaef...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss for en merkelig tråd! Hele Østlandet er bare gjenger,rus og mobbing? 

Vi bor 40 minutter unna Oslo (akershus,skedsmo). Gode skoler, lite mobbing, stille og rolig. Verken gjenger eller synlig rusmiljøer. 

Anonymkode: 6978b...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/24/2018 at 9:53 PM, AnonymBruker said:

VESTFOLD er ille. Enkelte steder I Akershus er bedre 

Anonymkode: 042bb...75c

Er det ille i Vestfold????? Det har jeg ikke merket noe til  Det er hyggelig og godt miljø her. Litt snobbete men ikke ekstremt heller bortsett fra enkelte steder i Tønsberg-området. Ingen av barna våre har blitt mobbet, skolene har vært knallbra, ungdommene har sunne interesser og jeg kan ikke huske å ha sett en narkoman her noensinne. Gjenger av den skumle typen må man til Buskerud(Drammen) for å finne. 

Anonymkode: ecdd0...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jøss for en merkelig tråd! Hele Østlandet er bare gjenger,rus og mobbing? 

Vi bor 40 minutter unna Oslo (akershus,skedsmo). Gode skoler, lite mobbing, stille og rolig. Verken gjenger eller synlig rusmiljøer. 

Anonymkode: 6978b...460

Denne tråden er jo helt vill! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Rart at folk trives så godt og skolene har gode resultater hvis det er så ille som disse menneskene vil ha det til. 

Anonymkode: ecdd0...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har helt omvendt erfaring. På mindre steder får du tettere oppfølging, kommer ordentlig inn i nærmiljøet og blir tatt imot med åpne armer. I byen er det mye lettere å føle seg anonym og alene fordi alle «har nok med seg selv». Så klart krever det innsats begge steder, men er man med på sport, aktiviteter eller er aktiv i organisasjoner så er det lett å komme inn i miljøet på bygda. 

Anonymkode: e56ff...1c1

Min erfaring er motsatt. Når vi flyttet til Drammen kjente vi ingen, og vi har blitt tatt godt imot, barna og jeg har mange venner. Jeg bodde i 12 år på det lille stedet, og ble aldri tatt inn i varmen. Jeg prøvde mye hardere der, enn hva jeg gjorde i Drammen. Der så starter barna og drikke og pule fra de er 13 år gamle, for det er ikke noe annet gøy å gjøre der. Her vi bor, startet de ikke med det, før etter 16 år. Og her er det en fest i ny og ne, ikke hver helg som er på det lille stedet.

Jeg er oppvokst i Oslo, og samme var det da og. Jeg og mine venner rørte ikke alkohol før videregående. På dette lille stedet, startet de da de var 13. 

Og selvfølgelig er det forskjellig fra sted til sted. Men min erfaring, og de jeg kjenner sine erfaringer. Så føler de at det er lettere å bli inkludert på større steder.

Anonymkode: 3fad7...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste på 1990- og tidlig 2000-tall opp med et postnummer som begynte på 01, og det blir vel ikke mer "skumleste Østlandet" enn det. Midt i Oslo by.

Det verste jeg har vært utfor er at noen en gang ringte på hos oss og løp før vi fikk åpnet døren. En gang var det også en som kjørte på søppelkassen vår ved et uhell så den fikk en bulk, men han la igjen en lapp med navn og telefonnummer. Begge deler var hardt, men i ettertid føler jeg at det bare har gjort meg sterkere.

Anonymkode: 4e039...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste setningen i innlegget mitt over er selvfølgelig en fleip, men det før er for ordens skyld helt sant. Jeg skjønner like lite av denne tråden som alle andre. Ganske nøyaktig halvparten av befolkningen i et Norge som er blant verdens rikeste, tryggeste og lykkeligste land bor på Østlandet. Nei, det er ikke tungt miljø overalt på Østlandet.

Anonymkode: 4e039...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larvik sentrum er ille. Kan enkelt sammenlignes med bydel Grorud i Oslo. Mye rus, sosial nød. Veldig mye innvandring. Ekstrem stor barnefattigdom. 

Anonymkode: c600e...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor på Jessheim.

Ja, det er rusproblemer på ungdomsskolene her innimellom. Men det er "offisielt". Synes det er verre når alt skal skjules. Her tas problematikken opp i offentligheten, noe som gjør at man vet om det.

Jeg har tre barn. Den yngste går i 7.klasse, den eldste er russ nå. Ingen av dem har noen gang vært borti noe som helst eller vært plaget av noe. Det er et rikt idrettsliv her, håndball, fotball, ishall med kunstløp og hockey, flere turnforeninger, innebandy, dans, kulturskole med teater, svømming osv. Mine barn har alle stortrivdes med sine idretter. Kino daglig, stort storsenter, teater, flere restauranter, marka, vann, kort vei til alpinanlegg, kort vei til Gardermoen og en halvtime til Oslo.

Ørje ville jeg aldri flyttet til. Aner ikke noe om oppvekst der, men det må jo være veldig stille der... Nært svenskegrensa, da.... Da ville jeg heller ha valgt Halden! Trivelig by! (har hytte i dette distriktet).

Anonymkode: 516a0...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...