Gå til innhold

Er det tungt miljø over alt på østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som flere allerede har vært inne på, dette er en snodig tråd. Det finnes selvfølgelig ikke en hel landsdel som er bortimot livsfarlig å flytte til. Halloooo :murvegg:

Selv har jeg bodd mange steder i landet (Nordligst i Troms fylke, men mest på østlandet). De eneste stedene jeg ikke har funnet meg helt til rette har vært i to små bygder, men det går mest på meg som person. Jeg fiksa ikke det at alt var så "gjennomsiktig"  og at alle visste fikk med seg alt jeg gjorde.  Andre igjen vil sikkert synes at disse bygdene er paradis på jord :) 

Hvis jeg skulle flyttet med barn nå, så ville jeg sjekket at det var en stor andel etnisk norske barn i skolen og gode muligheter for fritidsaktiviteter. Jeg personlig ville ikke flyttet til vestkant-Oslo med barn, det er fordi jeg ikke ville hatt økonomisk mulighet til å gi ungene det samme som veldig mange av barna der har. (Nå skal det sies at vestkanten ikke bare er for de rike, det finnes flere slags miljøer der også)

Noe dritt finnes det overalt der det bor folk, men Norge er generelt et trygt land!

Anonymkode: 259da...78f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Østlandet er mye mer enn bare de områdene som blir nevnt her. Hva med å flytte nord for Oslo? 

Selv bor jeg i en liten by litt over 1 time fra Oslo, og vil si at det er en veldig fin og barnevennlig by. 

Ikke mer eller mindre av dårlige miljøer eller mobbing her enn andre steder i landet. 

Har selv ikke opplevd noe negativt i den forstand i oppveksten, det har heller ikke mine søsken, eller våre barn. 

Det positive er at boligprisene her er relativt mye lavere enn Oslo og omegn. Så man kan få ett stort hus

til prisen av det en liten leilighet ville kostet i Oslo. Og bare 1 knapp time med tog eller bil så er man i Oslo. 

Anonymkode: 8ab25...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Fredrikstad og har bodd her hele livet. Synes det er veldig fint i Falchåsen/Rolvsøy/Ambjørnrød. Her er det virkelig barnevennlig og flott. Masse turmuligheter og alt ligger i nærheten

Anonymkode: daa2b...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et seriøst innlegg? Jeg bor i mindre by i Buskerud, og her er det ingen vold, gjenger eller utpreget rusmiljø. Mobbing finnes på ALLE skoler. Å tro noe annet er ekstremt naivt. Jeg har opplevd min oppvekst som veldig trygg og vil gjerne at mine barn vokser opp her. Det er jo strengt tatt ikke mange steder i Norge som sliter med gjenger, vold, narkotika osv. Dette er ikke USA

Anonymkode: 5fcca...3cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spør de rette (feil) folka så har alle byer/steder noe negativt. Vil du se gjenger, rus, vold, så ser du det. Det bor jo mange tusener i disse byene det snakkes negativt om, kan ikke tenke meg at alle de hadde bodd der om de opplevde mobbing, rus og vold. 

 

 

Anonymkode: 21a73...56d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det er vestlandsværet du flykter fra vil du få deg en overraskelse her på østlandet. For været er her absolutt ikke noe bedre.

Hvis det er været du flykter fra, bør du heller vurdere  flytte til Nice i Frankrike. 

Anonymkode: afbb1...733

Har du bodd på vestlandet? Jeg har selv bodd flere steder på vestlandet og østlandet og vet at det er flere soldager på østlandet.

Anonymkode: 4805b...974

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp i Sogndal på vestlandet, og kan skrive under på at der er det både gjenger, vold, mobbing og narkotika. Flyttet derfra så fort jeg var ferdig på videregående.

Anonymkode: 4805b...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig. Men kom deg opp til Mjøsa, hold deg laaaangt unna ØvreRomerike. Jessheim, Råholt f. eks.  Ville heller latt mine barn vokse opp i de innerste bygdelag i Sogn og Fjordane enn der.

Anonymkode: cde6c...927

Jeg bor ved Mjøsa, men enda i Akershus og Øvre Romerike. Trives her jeg bor, men er enig i at miljøet generelt i Øvre Romerike ikke er så bra. Ville iallfall styrt unna Råholt! 

Jeg har godt inntrykk av Gjøvik og Lillehammer, syns sistnevnte er en kjempefin by, og har hørt masse positivt om å bo der av ei bekjent som selv flyttet dit for en del år siden. Men er ikke veldig kjent med hvordan miljøet er der med tanke på mobbing, rusmidler, gjengmiljø osv. 

Anonymkode: b906f...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Skien og her tror jeg det er veldig greit. Trives godt her og ypperlig for barn. Nære sjøen og fjellet. Telemark er jo Norge i miniatyr.

Anonymkode: 9eabd...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen steder er stort verre enn andre. Jeg har aldri følt merkepress, fordi klær ikke interesserer meg. Narkomiljø er det på de aller fleste steder. Betyr ikke det er noe vi andre ser stort til. 

Så vis du der du nå bor ikke merker noe til slikt, så er det tvilsomt du vil merke det andre steder. Mobbing er det over alt, selv om ikke alle merker til den.

Oppvokst i Fredrikstad. Byen der alle smiler og hilser når man får tilfeldig øyekontakt. Og det er noe jeg savner i resten av landet.

Anonymkode: eae76...914

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et utrolig fordomsfullt innlegg (og mange fordomsfulle svar)! Mobbing og dårlig miljø forekommer overalt, det er ikke noen Østlands-greie. Noen skoler har mobbing, andre ikke. Og så endrer jo det seg etterhvert som elever går ut og nye kommer inn. så ingen steder er sikret mot mobbing.

Bor i en av Vestfold-byene, hører stadig (fra folk som aldri har bodd her) at det skal være så ille her, har aldri merket noe til det selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Må le litt av denne tråden :fnise: Som om hele Østlandet ligger badet i rus og elendighet og unger som vokser opp der er dømt til bank fra gjenger og mobbing på skolen. Ærlig talt folkens 

Har selv vokst opp i Vestfold og kjenner mange familier både der og på Østlandet som ikke opplever dette. Mobbing forekommer overalt dessverre, man kan ikke gardere seg mot det. Mye mobbing vet lærere og foreldre aldri om heller. 

Anonymkode: d608f...89e

Jeg vet nesten heller ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg vet at mange fra distriktene er livredd for Oslo og tror vi lever i ytterste livsfare her, men at noen kan ha så store fordommer mot omtrent hele Østlandsområdet? Bevares... :laugh::vetikke:

Anonymkode: 11a87...cff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråletårer

Født og oppvokst i Vestfold.  Ikke merket at det er så ille her. Noe er det selvfølgelig som det er overalt men ellers er det helt ok å bo her. Litt dyrt men føler at kommunen jeg bor i har gode tilbud til mine barn osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

KG er sånn "jeg har hatt en dårlig opplevelse, derfor er min opplevelse fasit og alle andre kommer til å oppleve det helt likt". 

Hvis det var så elendig å bo på Østlandet, så hadde vi vel flyttet vestover alle sammen? Hm?

Østlandet er ikke noe verre enn andre steder. Tenk litt gjennom hva du trenger av service og handel i nærheten, så er det bare å pakke bilen. God flyttetur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing finnes nok på de fleste skoler uansett om det er østlandet, vestlandet eller i nord. Hva slags tiltak skolen har mot det varierer nok slik at noen skoler har lite med mobbing, andre mye 

Når det gjelder press om merke klær så elsisterer det nok overalt, men presset er nok størst i Oslo vest og Bærum. Fordel med å bo feks enten i Asker/Bærum/Follo/Skedsmo er at det er veldig kort vei til oslo med kollektivt og går gjerne mellom 2 til 4 ganger i timen fra kl 06 om morgen til 00 på kvelden. Ufordelen er at det er omtrent like dyrt å kjøpe som i Oslo.

Drar man feks mer mot Vestfold eller Østfold er prisen for bolig nesten halvert for samme kvadratmeter. I Sarpsborg/ Fredrikstad/Halden, samt store deler av Vestfold er det også lite med snø om vinteren. Eneste forskjell fra Vestlandet er at det er flere soldager og det regner mye mindre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vokst opp i Sogndal på vestlandet, og kan skrive under på at der er det både gjenger, vold, mobbing og narkotika. Flyttet derfra så fort jeg var ferdig på videregående.

Anonymkode: 4805b...974

Hmmmm.... merkelig. Tror det må ha noe med hvilke miljø du holder deg i. Min sønn har i sommer avsluttet 3 år der på VGS.         Bodd på hybel siden han var 16. Verken han eller kompisene hans har merket noe til dette. Trivdes godt.

Anonymkode: cde6c...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du bodd på vestlandet? Jeg har selv bodd flere steder på vestlandet og østlandet og vet at det er flere soldager på østlandet.

Anonymkode: 4805b...974

Ja så definitift !  Kan ikke sammenlignes i hele tatt.

Anonymkode: cde6c...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå Oppland og Hedmark med byer som Lillehammer og Hamar. Mye snobberi og vanskelig å bli kjent med folk. Lillehammer er spesielt ille.

Anonymkode: a580a...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd både på vestlandet og østlandet, og klimamessig foretrekker jeg helt klart østlandet! Jeg bor i en av mjøsbyene, og er godt kjent med hele området rundt Mjøsa, både Toten, Biri, Landkommunene, deler av Hedmark og de tre byene. Min mening er at indre østland er et perfekt sted for barnefamilier. Rolig og trygt, men allikevel mange muligheter for jobb, bra boliger, fritidsaktiviteter og hobbyer for hele familien. 

Å tro at man slipper unna mobbing, dop eller andre ubehagligheter noe som helst sted, er i beste fall naivt.

Anonymkode: 07f84...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...