Gå til innhold

Er det tungt miljø over alt på østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unngå Oppland og Hedmark med byer som Lillehammer og Hamar. Mye snobberi og vanskelig å bli kjent med folk. Lillehammer er spesielt ille.

Anonymkode: a580a...d04

Synes du. Mange andre vil nok ha helt motsatt oppfatning.

Anonymkode: 07f84...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Vestlandet, flyttet til Halden. Bare positive opplevelser, veldig hyggelige folk. Her passer alle inn, og alle er sær. Veldig gøye mennesker å ha rundt seg 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er vestlandsværet du flykter fra vil du få deg en overraskelse her på østlandet. For været er her absolutt ikke noe bedre.

Hvis det er været du flykter fra, bør du heller vurdere  flytte til Nice i Frankrike. 

Anonymkode: afbb1...733

Hæ? Har du oppholdt deg på vestlandet i det hele tatt? Jeg flyttet fra Bergen til østlandet, og forskjellen når det gjelder været er enorm! 

Jeg har ellers bodd flere steder på østlandet og trivdes alle steder. Bor nå i Asker med barn, og syns det er topp. Mye mindre snobbete enn jeg hadde trodd, gode skoler, nærhet til naturen, samtidig kort til Oslo med tog og mange jobbmuligheter.

Anonymkode: 7a000...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fredrikstad, litt lenger ut. På Manstad/Saltnes. Flott barne og ungdomsskole. Ligger ved havet og ikke noe mobbin på barneskolen i hvertfall som jeg vet om. Aktivt idrettsmiljø og lite samfunn hvor man blir godt kjent med mange. 

Flytter hit med barn for 5 år siden og stortrives. 

 

Anonymkode: a35c9...ace

Saltnes ? Ja, da snakker en bygdedyr. Dessuten er Saltnes barneskole ikke bra nei. 

Anonymkode: a4dcd...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tønsberg (Vestfold), og det er veldig ille rundt om i hele fylket, ihvertfall når det kommer til rus og kriminalitet. Vestfold er faktisk verre enn Oslo, og det er veldig trist at det har blitt sånn. Men det er helt klart et fint fylke med fine byer uansett, så lenge du ikke oppsøker sånt selv så går det jo helt fint, men du legger nok fort merke til hvordan det er her om du flytter bortover! :) 

"Kysten" (Fredrikstad, Moss, Halden, Sarpsborg) i Østfold og flere steder i Telemark (Porsgrunn og Skien), er også litt på kanten når det kommer til miljø som i rus og kriminalitet, men ikke like ille som Vestfold. 

Anonymkode: 29ed8...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unngå Oppland og Hedmark med byer som Lillehammer og Hamar. Mye snobberi og vanskelig å bli kjent med folk. Lillehammer er spesielt ille.

Anonymkode: a580a...d04

Haha. Spesielt innlegg -"unngå Oppland og Hedmark"😂. Jeg synes både Hamar og Lillehammer er koselig;)

Anonymkode: 81b5c...ecb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Tønsberg (Vestfold), og det er veldig ille rundt om i hele fylket, ihvertfall når det kommer til rus og kriminalitet. Vestfold er faktisk verre enn Oslo, og det er veldig trist at det har blitt sånn. 

Anonymkode: 29ed8...1df

Jeg bor også i Tønsberg, og jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver.

Det er et rusmiljø her, men personlig har jeg aldri merket noe spesielt til det, annet enn de som selger = Norge.  Jeg spurte barna mine, og akkurat som meg vet de at det finnes, men har ikke merket noe til det.

Anonymkode: 38a63...0e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville søkt opp de stedene som har et godt idrettslag med bredde som noen her nevnte tidligere, men også steder som har godt kulturliv ellers. Teater, live musikk på café el. pub, ungdomsklubb, turgrupper og pubquiz. Svømmehall kanskje, kino osv. Steder som lager festival og folkefest -enda bedre. Miljøet er alltid bedre når folk gjør ting sammen og når det finnes aktiviteter for alle aldre. 

Anonymkode: 3c497...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

eg vet at mange fra distriktene er livredd for Oslo og tror vi lever i ytterste livsfare her, men at noen kan ha så store fordommer mot omtrent hele Østlandsområdet? Bevares... :laugh::vetikke:

Anonymkode: 11a87...cff

Den redselen og fordommene har mange fra Oslo også. Det er skremmende mange Oslofolk som ser på alt utenfor bygrensen som bondelandet. 

Anonymkode: 05053...b99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Tønsberg (Vestfold), og det er veldig ille rundt om i hele fylket, ihvertfall når det kommer til rus og kriminalitet. Vestfold er faktisk verre enn Oslo, og det er veldig trist at det har blitt sånn. Men det er helt klart et fint fylke med fine byer uansett, så lenge du ikke oppsøker sånt selv så går det jo helt fint, men du legger nok fort merke til hvordan det er her om du flytter bortover! :) 

"Kysten" (Fredrikstad, Moss, Halden, Sarpsborg) i Østfold og flere steder i Telemark (Porsgrunn og Skien), er også litt på kanten når det kommer til miljø som i rus og kriminalitet, men ikke like ille som Vestfold. 

Anonymkode: 29ed8...1df

Vanker i begge fylker og synes det er faktisk mere rus og div problem på Østfold siden.  Tror det kommet mye Ann på hva du velger å se etter. 

Anonymkode: 311b6...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også i Tønsberg, og jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver.

Det er et rusmiljø her, men personlig har jeg aldri merket noe spesielt til det, annet enn de som selger = Norge.  Jeg spurte barna mine, og akkurat som meg vet de at det finnes, men har ikke merket noe til det.

Anonymkode: 38a63...0e1

Helt enig med denne.

Anonymkode: 311b6...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket stort til dette og har bodd i Vestfold nesten hele livet mitt, dog ute på bygda. Gikk på vgs i Horten og har såklart hørt at det er litt belastet der, men ellers synte jg Vestfold er helt supert. Bodde nordpå en periode og der kan jeg love deg at det er mye mer belastet. Her på Østlandet er det på en måte mye lettere å «luke ut» folk med dårlig innflytelse siden det er så lett å se hva slags type mennesker det er. (Huff nå hørtes jeg kynisk ut). Men jeg ville nok kjørt på å bosatt meg nord i Vestfold (Holmestrand, Sande, Re, Hof, Lardal) da det er relativt lave boligpriser, og en liten svipptur til de fleste større byer (Oslo, Drammen, Tønsberg, Kongsberg, Sandefjord, Larvik). Jeg har hvertfall hatt en fantastisk oppvekst med masse venner, sleepovers, grilling og strandliv, båtturer og fiske, skiturer, aketurer og egentlig hatt det rimelig prima. I tillegg har skolen hatt bra opplegg, kommunen har hatt aktiviteter og turer for barn i feriene og skiløypene går nesten utenfor vinduet. 

Uansett: husk at det alltid er folk som har negative oppfatninger av steder og det finnes folk med dårlig innflytelse overalt. 

Anonymkode: e56ff...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke merket stort til dette og har bodd i Vestfold nesten hele livet mitt, dog ute på bygda. Gikk på vgs i Horten og har såklart hørt at det er litt belastet der, men ellers synte jg Vestfold er helt supert. Bodde nordpå en periode og der kan jeg love deg at det er mye mer belastet. Her på Østlandet er det på en måte mye lettere å «luke ut» folk med dårlig innflytelse siden det er så lett å se hva slags type mennesker det er. (Huff nå hørtes jeg kynisk ut). Men jeg ville nok kjørt på å bosatt meg nord i Vestfold (Holmestrand, Sande, Re, Hof, Lardal) da det er relativt lave boligpriser, og en liten svipptur til de fleste større byer (Oslo, Drammen, Tønsberg, Kongsberg, Sandefjord, Larvik). Jeg har hvertfall hatt en fantastisk oppvekst med masse venner, sleepovers, grilling og strandliv, båtturer og fiske, skiturer, aketurer og egentlig hatt det rimelig prima. I tillegg har skolen hatt bra opplegg, kommunen har hatt aktiviteter og turer for barn i feriene og skiløypene går nesten utenfor vinduet. 

Uansett: husk at det alltid er folk som har negative oppfatninger av steder og det finnes folk med dårlig innflytelse overalt. 

Anonymkode: e56ff...1c1

Glemte å legge til at det er kjempegodt tilbud både når det gjelder fotball, håndball, ski, teater og musikk. Syntes alt ligger til rette for en fantastisk barndom her.

Anonymkode: e56ff...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Spesielt innlegg -"unngå Oppland og Hedmark"😂. Jeg synes både Hamar og Lillehammer er koselig;)

Anonymkode: 81b5c...ecb

Hehe .... Ja, det virker som uansett hvilket sted du nevner, så kommer det noen å :  " Nei, der er det heelt forferdelig".               Tror at holder du (og barna) deg unna disse miljøene, går det stort sett bra.

Anonymkode: cde6c...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Hof i Vestfold, et utrolig koselig sted! Gode barnehager, skole og bra fritidstilbud. Rett ved E18, 30 min til Drammen og Tønsberg. Hilsen innflytter som oppdrar barna sine der.

Anonymkode: 7dc7c...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode utfylllende svar. Når vi har det så trygt og fint her vi bor no, og har barn og de kommer først. Er det ikke så lett å bare flytte til østlandet uten å sjekke litt først. Og man blir såklart skeptisk når det er snakk om mye mobbing,gjenger,dop osv. Når det er veldig lite av det her. Vil gjerne vite hva vi begir oss ut på,selv om man uansett aldri kan være sikker. Så er det greit å forhøre seg litt rundt. Skien,Tyristrand,Hof,Fredrikstad,Halden og Ørje er mest aktuelt etter å ha lest her og der no. Men så nevntr noen at halden var fælt og skien. Blir ikke klok. Tenker ikke at det skal være perfekt. Men trenger ikke bosette oss ett sted det ikke er trygt eller bra. 

Ts

Anonymkode: 8fb3d...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hmmmm.... merkelig. Tror det må ha noe med hvilke miljø du holder deg i. Min sønn har i sommer avsluttet 3 år der på VGS.         Bodd på hybel siden han var 16. Verken han eller kompisene hans har merket noe til dette. Trivdes godt.

Anonymkode: cde6c...927

Det finnes selvsagt forskjellige miljøer, og studenter lager sitt eget miljø og trenger ikke blande seg så mye med lokalbefolkingen. Det er generelt veldig fint å studere der, men studenter har også blitt banket opp der flere ganger, og han som var leder for studentforeningen for endel år siden gjemte en mann hjemme hos seg som torpedoer var ute etter. Han har bodd i Bergen og Oslo blant annet men han hadde aldri opplevd noe sånt før.
Jeg ble mobbet på skolen der i 9 år, og var flere ganger med på å forhindre at venner av meg ble banket opp av idioter som jeg faktisk gikk i klasse med. Lærere løp gråtende ut av klasserommet etc. Det var også en gutt som var mørk i huden som ble drept der, ikke av Sogndøler, men det er så typisk at folk bare ser på at han løper mot elva med to gærninger etter seg.
En venninne døde av narkotikamisbruk for ikke så lenge siden også, hun kom seg aldri vekk derfra dessverre. Noe av grunnen til at hun døde var nok all sladderen, det tar på å bli snakket om hele tiden og du har ikke mye lyst å gå ut døra nykter.
MEN det dårlige miljøet er selvsagt lite fordi Sogndal er lite og det går fint an å unngå det, som de fleste steder regner jeg med. Men Sogndal er ikke bare den idyllen det kan se ut til å være på overflaten altså.

Anonymkode: 4805b...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Sarpsborg, har halvstore barn. Ja, det er et rusmiljø her, som omtrent hele Norge. Men jeg har aldri hverken sett eller vet om noen som selger eller bruker noe. Så det skjer ikke akkurat åpenlyst. 

Så om man ønsker å komme i kontakt med et rusmiljø, så klarer man sikkert det. Men det er ikke akkurat vanskelig å holde seg unna heller. 

Mobbing har vi heller ikke opplevd. 

Men, jeg hadde ikke latt barna mine gå på sentrumsskolen. Vi bor i utkanten og er fornøyd med skolen og tilbudene her. 

Anonymkode: 625ee...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Kongsberg? Det ligger jo i Buskerud, nabokommunen til Vestfold. Har hørt gode ting fra flere om Kongsberg, og jeg kjenner en som er inspektør på en skole der, han er en fantastisk person og vil garantert ta tak i mobbing etc.

Anonymkode: 4805b...974

Kongsberg er bra! Har selv bodd her i 9 år og trives! Lett å komme inn i et miljø, akkurat passe stor/liten by. Mobbing finnes det over alt, uansett hvor man bor. Selv har min sønn blitt mobbet, men skolen har tatt tak og fått slutt på det. Mye pent og varmt vær om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på VGS et tettsted i Sogn og Fjordane med gjengslagsmål, narkotika og masse fyll. Ofte mye verre miljø i de områdene hvor ungdom må eller pleier å flytte på hybel når de begynner på videregående. 

Anonymkode: adc75...ef3

Det må være Byrkjelo

https://www.youtube.com/watch?v=QOCJ1LPlWlU

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...