Gå til innhold

Er det tungt miljø over alt på østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er svært mye mobbing, rus, arbeidsledighet og uhygge det, endel narkotika og kriminalitet. Mye gjenger og vold..🙁

Og slåsskamper og skyting,ellers koslig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud. Drittunger med foreldre som ikke ser at gullungen deres kan gjøre noe galt finnes overalt. Jeg tror det er veldig tilfeldig.

Det kan være en fordel å bo et sted med et stort og godt idrettslag, barn som driver med idrett har visst mindre sjanse for å drive med dop og slikt. De som driver med dop har nok ofte en vanskelig bakgrunn. Narkotika, festing og merkepress er et stort problem på Oslo vest og i Bærum og deler av Asker. 

Anonymkode: ab386...da1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Snart skal jeg ta jobb i Sarpsborg, og gleder meg :) Alltid vært fascinert av harrykulturen. Kanskje jeg kan gjøre råner ut av meg? Har ingen Volvo 240, da. Østfold kan også - så vidt jeg har sett - skimte med flotte veier, dog indre Østfold er så øde som det høres ut som. Lite snø! Kjempebra! Med unntak av turer over grensa har jeg tilbrakt lite tid i Østfold, men har fått et flott inntrykk! Halden og Tistedal virker litt mer stakkarslig, riktignok.

Du vil nok bli overrasket

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Sandefjord ligger ikke i Østfold :vetikke:

Ja miljøene her er ganske tøffe. I hvert fall før når jeg var mer innblandet. Snakker så om alle miljøene jeg var i så var det tull. Alt fra rideskolen, til klassen med sossefolka, ungdomsklubbene, ja you name it.

Anonymkode: 28bf2...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men Sandefjord ligger ikke i Østfold :vetikke:

Ja miljøene her er ganske tøffe. I hvert fall før når jeg var mer innblandet. Snakker så om alle miljøene jeg var i så var det tull. Alt fra rideskolen, til klassen med sossefolka, ungdomsklubbene, ja you name it.

Anonymkode: 28bf2...0da

Glemte også å nevne at de fleste vennene mine var nærkiser også. Og det var alkohol hver dag.

Anonymkode: 28bf2...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Kongsberg? Det ligger jo i Buskerud, nabokommunen til Vestfold. Har hørt gode ting fra flere om Kongsberg, og jeg kjenner en som er inspektør på en skole der, han er en fantastisk person og vil garantert ta tak i mobbing etc.

Anonymkode: 4805b...974

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Kongsberg? Det ligger jo i Buskerud, nabokommunen til Vestfold. Har hørt gode ting fra flere om Kongsberg, og jeg kjenner en som er inspektør på en skole der, han er en fantastisk person og vil garantert ta tak i mobbing etc.

Anonymkode: 4805b...974

Det er minst like mye mobbing her som andre steder. Født og oppvokst i byen så har jeg jobbet på diverse skoler. 

Anonymkode: 4c3d4...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt av denne tråden :fnise: Som om hele Østlandet ligger badet i rus og elendighet og unger som vokser opp der er dømt til bank fra gjenger og mobbing på skolen. Ærlig talt folkens 

Har selv vokst opp i Vestfold og kjenner mange familier både der og på Østlandet som ikke opplever dette. Mobbing forekommer overalt dessverre, man kan ikke gardere seg mot det. Mye mobbing vet lærere og foreldre aldri om heller. 

Anonymkode: d608f...89e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vestlandsværet du flykter fra vil du få deg en overraskelse her på østlandet. For været er her absolutt ikke noe bedre.

Hvis det er været du flykter fra, bør du heller vurdere  flytte til Nice i Frankrike. 

Anonymkode: afbb1...733

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikstad, litt lenger ut. På Manstad/Saltnes. Flott barne og ungdomsskole. Ligger ved havet og ikke noe mobbin på barneskolen i hvertfall som jeg vet om. Aktivt idrettsmiljø og lite samfunn hvor man blir godt kjent med mange. 

Flytter hit med barn for 5 år siden og stortrives. 

 

Anonymkode: a35c9...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på Ullern i Oslo, og jeg fryktet at det skulle være sossete og kjipt, men vi stortrives og guttungen på 14 har alltid hatt det fint og trygt på skolen. Han er ikke blant de kule kidsa, noe jeg er glad for, fordi det er der det er press og drama. Han har trygge gode venner! Han går på ungdomskolen og jeg har ikke hørt et pip om merkeklær el l.

Jeg er fra Groruddalen selv og har vært livredd for at sønnen vår skulle bli en "kjip vestkanter". Man kan godt si at det var fordommer, men jeg opplevde jo disse kjipe folka da jeg var ung selv. De finnes helt sikkert enda, men er jo ikke representative for alle barn og unge her! Tvert i mot virker det som om det er utrolig mange fine barn her, med foreldre som har gitt dem fine verdier, selv de som går med merkeklær.

Hvis du har gitt dine egne barn god selvfølelse og fine verdier, så klarer de seg nesten uansett, og det er ikke sånn at det er mer mobbing på Østlandet enn vestlandet!

Skolene som vår sønn har gått på ligger faktisk helt på topp iforhold til trivselsmålinger!

Helt idiotisk å ikke flytte av frykt for mobbing, det er et lotteri uansett!

Anonymkode: 2decb...d91

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mobbing, gjenger og rus overalt og gode miljøer overalt. Østlandet er ikke verre enn vestlandet, det er bare at du kjenner din lille krok av vestlandet mens østlandet er stort og skummelt og du har ingen som helst kjennskap og baserer alle antagelser på fordommer og merkelige rykter. 

Anonymkode: 05053...b99

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvilken liten vestlandsstein du bor under? Bergen kan det umulig være😬

Anonymkode: 09892...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bor vel 2-3 millioner mennesker i det området du nevner. Grønnland i Oslo har like lite til felles med Holmenkollåsen som Tafjord har med Finnmark 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på VGS et tettsted i Sogn og Fjordane med gjengslagsmål, narkotika og masse fyll. Ofte mye verre miljø i de områdene hvor ungdom må eller pleier å flytte på hybel når de begynner på videregående. 

Anonymkode: adc75...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Kongsberg? Det ligger jo i Buskerud, nabokommunen til Vestfold. Har hørt gode ting fra flere om Kongsberg, og jeg kjenner en som er inspektør på en skole der, han er en fantastisk person og vil garantert ta tak i mobbing etc.

Anonymkode: 4805b...974

Jeg har bodd i Kongsberg noen år, og synes det er et godt og trygt oppvekstmiljø her.  Ligger sentralt på Østlandet, med greie kollektivtransport-muligheter til Drammen, Oslo, Gardermoen. 

Anonymkode: d577e...14c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må le litt av denne tråden :fnise: Som om hele Østlandet ligger badet i rus og elendighet og unger som vokser opp der er dømt til bank fra gjenger og mobbing på skolen. Ærlig talt folkens 

Har selv vokst opp i Vestfold og kjenner mange familier både der og på Østlandet som ikke opplever dette. Mobbing forekommer overalt dessverre, man kan ikke gardere seg mot det. Mye mobbing vet lærere og foreldre aldri om heller. 

Anonymkode: d608f...89e

Helt enig!

Jeg har bodd flere steder i landet, og Østlandet (og Vestfold spesifikt siden det var flest steder i Vestfold TS nevnte) er hverken bedre eller verre enn andre plasser.

Anonymkode: 38a63...0e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
11 timer siden, KaDust skrev:

I Askim er det lite mobbing. Merker ikke noe særlig til det på hverken barneskole eller ungdomskole. Aner ikke hvordan det er på VGS da, men ofte er jo mobbing et mindre problem innen VGS uansett. Det er flere steder på Østlandet med lite mobbing også. Det er jo like variabelt her, som der. Kommer helt an på hvordan skolene håndterer mobbing, og hvilke tiltak de har mot det.

Askim blir kalt «hasjim» av ungdommen for en grunn....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritt er det alle steder, men de fleste barna har det jo bra, og er ikke utsatt for dette.

Jeg bor i Drammen med en 17 åring og 12 åring, de har det begge bra, vokser opp i ett godt miljø. 17 åringen er den sosiale, utadvendte som vil være med på alt, og er derfor på en del fester og lignende. Men ikke noe dop, og ikke noe press. Vet at noen røyker hasj av hennes bekjente. Men de presser ingen andre til det. 

Vet at det er litt mobbing på videregående her, men min datter og hennes venner er ikke utsatt for dette. De er heller ikke blant de kule, heller midt på treet. 

Den skolen med best rykte i Drammen er Gulskogen skole. Ett koselig område å bo, ikke for langt unna sentrum. 

Vi bor på Konnerud, fornøyd med barneskolen, ikke like fornøyd med ungdomsskolen, det har blitt bedre. Men den er så stor, at det er litt vanskelig å få det helt bra der. De fleste stortrives der, og opplever ikke noe negativt. Men noen opplever jo noe, for mobbing skjer overalt.

Anonymkode: 3fad7...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Øvre Romerike, og JA, vet at det skjer ting her (som alle andre steder!)

Men, nå har jeg hatt fire barn (stebarn og eget) som har vokst opp her, tre av dem er nå pr definisjon voksne. De har ikke gått på samme skoler, engang. Og alle fire har/har hatt en fin barndom! Alle har holdt seg unna det som måtte være av dårlige miljøer og vi har merket minimalt til det i det hele tatt.

Jeg vokste selv opp i Oslo, og selv om det var mange "dårlige" miljøer betyr jo ikke det at man må bli en del av det selv. Man har faktisk et valg.

At det forekommer mobbing? Garantert! Mitt barn har vært utestengt i en periode. MEN det kunne like gjerne skjedd på bygda på Nordvestlandet som her. Fornøyd med måten skolen tok det på? Nei. Men igjen, det kommer an på hvem du møter... 

Kjenner flere som bor i Vestfold med barn. De har snakket noe om merkepress, men ikke noe spesielt annet. Jeg tror det meste blir hva man gjør det til selv. Samtidig skjønner jeg at det er vanskelig å ta en avgjørelse, for man vet hva man har men ikke hva man flytter til... Og folk kan bo i samme nabolag og ha barn på samme skole og ha fullstendig ulik oppfatning av hvordan det er å bo der... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...