Gå til innhold

Søke om å overta pappapermisjon.. samlivsbrudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folketrygdeloven.

§ 14-15.Uttak der mor eller far er alene om omsorgen for barnet og ved samlivsbrudd

Hvis en av foreldrene er eller blir alene om omsorgen for barnet, kan han eller hun ta ut foreldrepenger i den gjenværende delen av stønadsperioden.

Ved et samlivsbrudd kan foreldrene avtale hvordan den gjenværende delen av stønadsperioden skal fordeles. Dersom foreldrene ikke blir enige, kan hver av dem kreve uttak av foreldrepenger for de hverdagene de har omsorgen for barnet, dersom de øvrige vilkårene for dette er oppfylt. For øvrig gjelder første ledd.

Foreldre som flytter fra hverandre på grunn av samlivsbrudd, kan fritt avtale å dele den gjenværende stønadsperioden.Foreldrene kan kreve foreldrepenger for de hverdagene de har den faktiske omsorgen for barnet. Det presiseres at de øvrige vilkårene i kapittel 14 må være oppfylt, blant annet vilkårene i § 14-13 hvis far skal ta ut ordinære foreldrepenger.

Jeg tenker du må bevise at far ikke er skikket, og få en rettsavgjøresle der han ikke har samvær hvis skal du kunne overta hele hans permisjon. Hvis ikke har far krav på permisjon den tiden han har samvær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Peter007 skrev:

Folketrygdeloven.

§ 14-15.Uttak der mor eller far er alene om omsorgen for barnet og ved samlivsbrudd

Hvis en av foreldrene er eller blir alene om omsorgen for barnet, kan han eller hun ta ut foreldrepenger i den gjenværende delen av stønadsperioden.

Ved et samlivsbrudd kan foreldrene avtale hvordan den gjenværende delen av stønadsperioden skal fordeles. Dersom foreldrene ikke blir enige, kan hver av dem kreve uttak av foreldrepenger for de hverdagene de har omsorgen for barnet, dersom de øvrige vilkårene for dette er oppfylt. For øvrig gjelder første ledd.

Foreldre som flytter fra hverandre på grunn av samlivsbrudd, kan fritt avtale å dele den gjenværende stønadsperioden.Foreldrene kan kreve foreldrepenger for de hverdagene de har den faktiske omsorgen for barnet. Det presiseres at de øvrige vilkårene i kapittel 14 må være oppfylt, blant annet vilkårene i § 14-13 hvis far skal ta ut ordinære foreldrepenger.

Jeg tenker du må bevise at far ikke er skikket, og få en rettsavgjøresle der han ikke har samvær hvis skal du kunne overta hele hans permisjon. Hvis ikke har far krav på permisjon den tiden han har samvær.

Takk for svar. 

Fra nav har jeg fått i svar at jeg må levere inn meklingsattest, godkjenning fra arbeidsgiver om forlenging av perm og endre adresse. 

 

Ts

Anonymkode: 95001...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Fra nav har jeg fått i svar at jeg må levere inn meklingsattest, godkjenning fra arbeidsgiver om forlenging av perm og endre adresse. 

 

Ts

Anonymkode: 95001...58f

Kan vel tilføye at foreldrepenger gis mandag til fredag. Altså ikke ikke lørdag og søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 21.21, Ruccula skrev:

Hun er barnets mor! Selvfølgelig er hun riktig person til å se om han er en god far eller ikke. 

Mannen er uansvarlig og lat, han setter sine behov over barnets. Da er han ikke egnet. 

 

Den vurdering av mannen som har kommet frem er subjektiv. Så sant barnet ikke får primærbehovene oppfylt så er han ikke egnet. Frem til nå har mor vært tilstede og han har trekt seg tilbake, det er normalt. Blir han alene med ungen tar han nok ansvar.

Mange kvinner er faktisk ikke egnet til å se om mannen er egnet, fordi de ser kun sin vinkling av omsorg for riktig. Ikke er det at de blir engstelig grunn nok, for dette er en følelse man hsr og i tillegg subjektiv. Får barnet primærbehovene dekket så tilpasser også barnet seg omgivelsene og miljø.

Anonymkode: c173f...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har rett på å bli tatt vare på og det skal være forsvarlig. Tanken på at noe skulle skjedd barna mine mens han sitter opptatt på skjermen e.l gjør meg dårlig. 

Jeg kommer ikke til å nekte ham å være med barna så mye han vil, for all del. Men den permen tror jeg at jeg søker om. 

Hadde han vært halvparten av far enn det han er nå, hadde det ikke vært noe problem. Men å fraskrive seg ansvar fordi jeg er her, eller lempe ansvaret for søsknene over på en 10åring (som han har fra før) er for meg helt på trynet. 

Hvorfor er det at fedre som er dritdårlig på å ta vare på familien sin skal rope 50/50 så snart det er snakk om brudd? Det har man sett før også.. 

Jeg blir så irritert på sånne holdninger, og spesielt du som ikke kjenner noen av oss. 

JA, han skal få se barna så ofte han vil, men akkurat den permen søker jeg om. Baby er mest vant til meg, det er jeg som gjør alt. Jeg er heldig om han skifter ei bleie i løpet av uka!

 

Han har null selvinnsikt, så hans versjon hadde selvfølgelig blitt noe helt annet.

 

Ts

Anonymkode: 95001...58f

Du skifter bleier, han skifter dekk på bilen osv...

Anonymkode: c173f...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen barn ammer. Mor ammer, barnet dier. Å amme betyr å gi bryst...

Anonymkode: 1ba64...073

Lite å gjøre i påsken? 

 

 

:a034:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skifter bleier, han skifter dekk på bilen osv...

Anonymkode: c173f...9b4

Han gjør faktisk ikke det heller..

 

Ts

Anonymkode: 95001...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...