Gå til innhold

Søke om å overta pappapermisjon.. samlivsbrudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Hadde eksen til TS vært en god og omsorgsfull far hadde hun nok latt han få pappa permen uten problem. 

Dette er ikke et likestillingsspørsmål,  det er snakk om å tenke på barnets beste og det er ikke rart at en mor ikke vil overlate sitt lille barn til en mann som ikke viser ansvar overhode. 

Utrolig at jeg må forklare deg dette....

Ts er ikke riktig person til å vurdere eller avgjøre om exen er skikket til å være far.

Barnet har to foreldre som begge har like mye rett til ungen. Det er det noen kjerringer som ikke forstår

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, lyx22 skrev:

Ts er ikke riktig person til å vurdere eller avgjøre om exen er skikket til å være far.

Barnet har to foreldre som begge har like mye rett til ungen. Det er det noen kjerringer som ikke forstår

Hun er barnets mor! Selvfølgelig er hun riktig person til å se om han er en god far eller ikke. 

Mannen er uansvarlig og lat, han setter sine behov over barnets. Da er han ikke egnet. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det vært interessant å høre hans versjon. Dette var mye svartmaling gitt, så mye at Ts framstår som lite troverdig.

Anonymkode: 42aac...ef0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ruccula skrev:

Hun er barnets mor! Selvfølgelig er hun riktig person til å se om han er en god far eller ikke. 

Mannen er uansvarlig og lat, han setter sine behov over barnets. Da er han ikke egnet. 

 

Han er barnets far! Selvfølgelig skal han få sin farspermisjon.

Offermentalitet på sitt beste. Far er like viktig som mor

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde det vært interessant å høre hans versjon. Dette var mye svartmaling gitt, så mye at Ts framstår som lite troverdig.

Anonymkode: 42aac...ef0

Ikke bare det. Kvinner er veldig flinke til å overdrive også. Sette ting langt ut av proposjoner. Jeg tipper på at han er en ok far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lyx22 skrev:

Han er barnets far! Selvfølgelig skal han få sin farspermisjon.

Offermentalitet på sitt beste. Far er like viktig som mor

Beklager å si det, men det første året(så lenge mor ammer) er hun viktigere enn far. Det er ikke noe som heter pappaperm i dyreverdenen. Det er naturens gang at barnet er mer knyttet til mor i starten. 

Anonymkode: 51799...a4f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mye mulig han her kan bli vrang ang adresseendring også, må ringe å prate med nav. 

 

Vi skal på mekling ganske snart, så får med attest fra der da. 

Ts

Anonymkode: 95001...58f

Det står i regelverket dems, men det er mange som ikke vet om det. Jeg fikk først avslag på stødnadene, men klagde og henviste til rette praragafen og fikk dermed medhold. Dersom du ikke får endret adressen på barna, kan du sannsynliggjøre ved å ha meklingsattest og en samværsavtale. Du kan si til han at han ikke må signere flyttemeldingen, men at en samværsavtale vil gjøre det mer forutsigbart for dere begge. Bruk så samværsavtalen for å sannsynliggjøre at du har den faktiske daglige omsorgen, også sender du flyttemelding til skatteetaten, så kan de på selvstendig grunnlag fatte vedtak om flytting på barnas adresse (etter 6 mnd kan de det) ;)

 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-5-enslig-mor-eller-far

§ 15-5 Andre ledd - "aleneomsorg"

Generelt

[Endret 2/09, 6/15]

Det er et vilkår for rett til stønad at forsørgeren har aleneomsorg for barn. Bestemmelsen gir en nærmere presisering av begrepet “aleneomsorg”. Presiseringen ble inntatt i loven i 1993.

Hvorvidt forsørgeren har aleneomsorg, vurderes bare i forhold til den andre av barnets foreldre. Det er den faktiske og daglige omsorgen som gir grunnlag for ytelser. Foreldrene kan dele den “juridiske omsorgen” - foreldreansvaret, jf. barnelovens kapittel 5 - uten at dette har betydning for stønadsretten. Det er videre uten betydning hvordan de deler utgiftene til barnet mellom seg. Det vises til at begge har plikt til å underholde barnet etter evne, jf. barnelovens kapittel 8.

Anonymkode: a2753...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, lyx22 skrev:

Ikke bare det. Kvinner er veldig flinke til å overdrive også. Sette ting langt ut av proposjoner. Jeg tipper på at han er en ok far

Det er vel strengt talt ingen her som vet hva slags far han er, liten vits å hverken forsvare eller angripe. 

Anonymkode: ad4a7...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men det første året(så lenge mor ammer) er hun viktigere enn far. Det er ikke noe som heter pappaperm i dyreverdenen. Det er naturens gang at barnet er mer knyttet til mor i starten. 

Anonymkode: 51799...a4f

Pappaperm er jo i realiteten den tiden mor er på jobb, altså er det vanlig at mor ikke er der for å amme dersom foreldrene er sammen heller. Det går an å løse det slik at far kan ha barnet i pappapermen, men det forutsetter jo at man klarer og vil samarbeide. Feks kan far være hjemme i leiligheten mens mor er på jobb (som kanskje er mest praktisk for barnets del, eller at barnet blir levert hos far og far leverer hos mor når mor er hjemme igjen (eller omvendt). 

Anonymkode: ad4a7...3d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, lyx22 skrev:

Han er barnets far! Selvfølgelig skal han få sin farspermisjon.

Offermentalitet på sitt beste. Far er like viktig som mor

Ikke denne faren tydeligvis... 

Barnets behov kommer før foreldrenes! Du synes det er greit at barnet må lide fordi far behov er viktigere?

Hvis far skjerper seg får han nok være med barnet sitt igjen..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men det første året(så lenge mor ammer) er hun viktigere enn far. Det er ikke noe som heter pappaperm i dyreverdenen. Det er naturens gang at barnet er mer knyttet til mor i starten. 

Anonymkode: 51799...a4f

Helt enig. 

Mor bærer frem barnet, føder det og ammer det. Hvem som helst kan faktisk erstatte far uten at barnet bryr seg.

Mor er uten tvil den viktigste for barnet i de første årene.. 

Sånn er biologien, uansett hvor mye menn synes det er urettferdig! 

Anonymkode: daef9...f60

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ruccula skrev:

Ikke denne faren tydeligvis... 

Barnets behov kommer før foreldrenes! Du synes det er greit at barnet må lide fordi far behov er viktigere?

Hvis far skjerper seg får han nok være med barnet sitt igjen..

faren har all rett il å være med barnet like mye som henne. det er ikke hennes barn alene.

som sagt. det er ikke ts som avgjør eller bestemmer om han er skikket til pappaperm eller ikke

forøvrig så hører vi bare ts sin side av saken....og som andre her har nevnt så er det ikke alle som tror på det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. 

Mor bærer frem barnet, føder det og ammer det. Hvem som helst kan faktisk erstatte far uten at barnet bryr seg.

Mor er uten tvil den viktigste for barnet i de første årene.. 

Sånn er biologien, uansett hvor mye menn synes det er urettferdig! 

Anonymkode: daef9...f60

skulle gjerne sagt det til andre ting også. nekte kvinner å være med i militæret . Der har vi jo gått så langt at vi har senket de fysiske kravene for at kvinner skal kunne få sjangs til å være med. men likestilling gjelder vell kun til kvinners favør har jeg lært for lenge siden

ang denne saken så er det pappaperm det er snakk om. Og den kan man jo ta etter moren er ferdig å amme, så ts har ingen rett til å ta denne ifra ham.

ingen kan erstatte far, nå mp du faen meg gi deg. barnet har 2 foreldre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. 

Mor bærer frem barnet, føder det og ammer det. Hvem som helst kan faktisk erstatte far uten at barnet bryr seg.

Mor er uten tvil den viktigste for barnet i de første årene.. 

Sånn er biologien, uansett hvor mye menn synes det er urettferdig! 

Anonymkode: daef9...f60

Trist at du har det synet på far. Glad jeg aldri har nedgradert min mann på den måten, selv om det var jeg som bar frem barnet, fødte og ammet. En far som har vært deltagende og tilstede er også viktig for barnet (viktig poeng, da noen fedre absolutt ikke går gjør dette). Har du aldri sett en baby vise gjensynsglede når han/hun ser pappaen? Eller roe seg i pappas armer? 

Mitt barn har alltid hatt et godt bånd til sin far, selv som baby. Så lenge det ikke var snakk om sult, var pappaen like god trøst og trygghet som meg. Far kunne absolutt ikke bare vært erstattet av en annen, barnet kjenner begge sine foreldre. 

Anonymkode: ad4a7...3d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, lyx22 skrev:

faren har all rett il å være med barnet like mye som henne. det er ikke hennes barn alene.

som sagt. det er ikke ts som avgjør eller bestemmer om han er skikket til pappaperm eller ikke

forøvrig så hører vi bare ts sin side av saken....og som andre her har nevnt så er det ikke alle som tror på det

Du fortsetter å snakke om "fars rett" 

Det er barnas behov som er det viktige her!!!!! 

Og ts er barnets mor, et lite barn som er under 1 år. Selvfølgelig er det hun som ser om faren er egnet eller ikke.  Et så lite barn klarer seg ikke uten mor, men klarer seg faktisk meget fint uten far 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, lyx22 skrev:

skulle gjerne sagt det til andre ting også. nekte kvinner å være med i militæret . Der har vi jo gått så langt at vi har senket de fysiske kravene for at kvinner skal kunne få sjangs til å være med. men likestilling gjelder vell kun til kvinners favør har jeg lært for lenge siden

ang denne saken så er det pappaperm det er snakk om. Og den kan man jo ta etter moren er ferdig å amme, så ts har ingen rett til å ta denne ifra ham.

ingen kan erstatte far, nå mp du faen meg gi deg. barnet har 2 foreldre

Barnet kjenner igjen mors lukt, stemme og hjerterytme. Mor og barn er svært nært bundet den første tiden. Se på  naturen! Så på hunder, katter, kuer, aper...osv osv... 

Barnet har ikke denne tilknytningen til far før senere. Og DA er han absolutt like viktig

Anonymkode: daef9...f60

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.3.2018 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Litt komisk egentlig hvor plutselig UEGNET mange fedre er å ha samvær med barna ETTER samlivsbrudd.   Føler litt synd på mange fedre der ute som ender opp med skikkelig kjerringer etter de føder!

Anonymkode: 5d881...f93

Det er vel gjerne oppdagelsen av denne uegnetheten som fører til samlivsbruddet i utgangspunktet. Ofte ser man ikke hva folk er lagd av før de blir prøvd.

Anonymkode: f89dc...460

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. 

Mor bærer frem barnet, føder det og ammer det. Hvem som helst kan faktisk erstatte far uten at barnet bryr seg.

Mor er uten tvil den viktigste for barnet i de første årene.. 

Sånn er biologien, uansett hvor mye menn synes det er urettferdig! 

Anonymkode: daef9...f60

Hvem som helst kan erstatte mor når som helst etter at barnet er født. Morsmelkerstatning funker greit nok. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel gjerne oppdagelsen av denne uegnetheten som fører til samlivsbruddet i utgangspunktet. Ofte ser man ikke hva folk er lagd av før de blir prøvd.

Anonymkode: f89dc...460

Har en så lite oversikt bør en avstå fra og få barn til en er klar over hva en vil her i livet. 

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, RoH skrev:

Noen trenger enn ringeklokke.

Setter en to barn til verden med samme mann kan en ikke legge ansvaret på mannens egenskaper, da bør en kunne forventet at paret kjenner hverandre.

Mønsteret de har kjørt seg i er ikke den enes ansvar som det virker på TS. Egenkritikk er derfor på sin plass. Som jeg ser det er hun er ikke en gang ute av ammetåka før hun skal skilles og splitte opp familien. Å ansvaret for dette er hennes udugelige mann. 

Men for all del regnbuer og rosa ponnier 

Hmm.. Jeg kan strekke meg til å være enig på generelt grunnlag når det gjelder å kjenne personen man får barn med, ikke bare en men to ganger - men jeg er også veldig klar over at det å få barn kan endre den man trodde man kjente... Ting skjer, forhold forandrer seg. Å være så hard mot noen man ikke har forutsetning for å kjenne er en risiko man tar, og jeg for min del ser ikke hvorfor det å slenge ut dritt er nødvendig når man kan få frem samme budskap på en mildere måte?

Ja det er hennes ansvar også - men nå innser hun at dette ikke går lengre og tar konsekvensen av det for egen del, man kan ikke forandre andre menensker, man kan kun ta ansvar for seg selv. Og man skal virkelig ikke bli i et dårlig forhold fordi man "har ansvar selv" og i allefall ikke om man har barn å ta hensyn til.

Når det er sagt, i dag med dagens lover kan man ikke uten videre flytte ut av kommunen, men man kan flytte ut av felles hjem. Den andre forelderen må godkjenne flyttingen, man må via megling og det er langt mer den andre parten kan kreve enn tidligere og i en vanskelig prosess er det slike ting som gjør at eksempelvis voldelige kan fortsette ha kontroll på offeret sitt osv.

Så det er kanskje greit om du prøver tar innover deg at det ikke er enten eller, ditt svar er ikke en fasit som er riktig for andre enn deg - det ene slår ikke ihjel det andre, og kommentaren om regnbuer og rosa ponnier kan umulig beskrives som annet enn tankeløs og selvgod slik flere av svarene dine i tråden er.

Endret av Carrot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...