Gå til innhold

Er jeg forferdelig hvis jeg bare hjelper det ene barnet mitt med egenkapital?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to barn på 25 og 28 år. Far er helt ute av bildet, og jeg går på trygd og har ikke god råd. Jeg har imidlertid klart å spare litt oppgjennom årene, som var tiltenkt barnas egenkapital. Det er dessverre slik at jeg bare har nok til å gi én av dem egenkapital til bolig.

Eldste barnet mitt har alltid vært ansvarsfull og stått på. H*n begynte å studere rett etter videregående og jobbet ved siden av studiene. H*n hadde ikke fullt lån pga deltidsjobben, og klarte i tillegg å spare en del i BSU. H*n har spart mye egenkapital og jeg tror det er snakk om max et halvt år før h*n er i mål med egenkapitalen til sin del av et hus, som h*n skal kjøpe med samboer. 

Den yngste har alltid vært litt mer "det ordner seg"-typen, og noe latere. H*n har surret litt rundt mellom studier og småjobber h*n ikke trivdes med. Nå har h*n endelig funnet noe h*n brenner for, og går tredje året på et masterstudium(litt over to år igjen.) H*n har i det siste begynte å bli voksen og ta mer ansvar. H*n er imidlertid veldig fortvilet fordi h*n ser at det blir umulig for h*n å kjøpe bolig før langt opp i 30-årene.

Min eldste vil altså snart ha nok egenkapital selv, men h*n har også jobbet veldig hardt for dette. Jeg vet h*n ville blitt såret hvis søsknet hadde fått gratis det h*n har jobbet hardt for. Samtidig ønsker jeg at begge barna mine skal ha trygghet i å eie en egen bolig.

Hva bør jeg gjøre med pengene?

Anonymkode: 252dc...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dele dem likt selvsagt. Eller beholdt dem selv. Det er da ikke synd på noen som må vente "til langt oppi 30-årene" med å eie egen bolig. Ikke del ut noe før de faktisk trenger det/skal bruke det, og gi likt.

Anonymkode: 5ecdc...505

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit og du kan ødelegge søskenforholdet. Del summen likt. 

Anonymkode: 2ff6f...9c8

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vil at pengene skal gå til egenkapital til barna, er det ingenting i veien for at du kan dele dem likt. Da får begge kjøpt bolig tidligere enn ellers, og ingen blir urettferdig behandlet.

Edit: Og vi var plutselig mange som var veldig enige om det!

Endret av Alan Smithee
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du deler det på to. Det er ikke noe annet valg. Gir du kun til den yngste sårer du den eldste så grundig at du må regne med, og tåle, at kontakten vil bli svært kjølig.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du deler likt. Selvfølgelig. Ellers vil du ødelegge søskenforholdet, og du straffer den eldste for å være arbeidsom og strukturert. Jeg synes du er voldsomt urettferdig som i det hele tatt tenker tanken. Det at det er så forferdelig viktig å eie bolig er noe særnorsk jeg aldri har forstått, og det er slett ikke hverken urettferdig eller uvanlig med å være over 30 før man kjøper bolig. 

Anonymkode: 77708...6b4

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del likt!!

Det er helt krise om du bare gir til den ene og ikke den andre! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i vår familien, i samme situasjonen, min lillebror fikk alt. Det var avtalt, og mamma snakket med meg, og jeg er enig. Jeg har mer penger, jeg er bedre stilt, har allerede kjøpt bolig, så sånn sett, jeg trenger ikke de ekstra pengene. Nice to have, men han broren min trenger de mindre.

Det er greit at alt skal alltid være rettferdig men ikke sikkert det er rettferdig å dele likt. 

Anonymkode: d10ba...384

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dei likt!

Jeg er den ansvarsfulle. Alltid jobbet hardt og målrettet spart og aldri brukt penger på tull. Mitt søsken har aldri fullført noe og mener alle andre alltid skal ordne opp. Å bli straffet forå jobbe hardt vil ødelegge mye. Hvorfor skal det late barnet belønnes? 

Anonymkode: b2e4b...3cc

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

i vår familien, i samme situasjonen, min lillebror fikk alt. Det var avtalt, og mamma snakket med meg, og jeg er enig. Jeg har mer penger, jeg er bedre stilt, har allerede kjøpt bolig, så sånn sett, jeg trenger ikke de ekstra pengene. Nice to have, men han broren min trenger de mindre.

Det er greit at alt skal alltid være rettferdig men ikke sikkert det er rettferdig å dele likt. 

Anonymkode: d10ba...384

og bare for å oppklare, dette skjedde 10 år siden, ingen vonde følelser, og både jeg og broren min er venner, og jeg har fortsatt samme gode forhold til mamma. Det er ikke som jeg eide hennes penger, og hun må da få lov å velge selv hva hun gjør med egne penger. Synes folk her er grådige.

Anonymkode: d10ba...384

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det normalt at foreldre hjelper voksne barn i det hele tatt økonomisk? Jeg og mine søsken er alle voksne (men langt i fra alle av oss eier bolig enda) og ingen av oss har fått en eneste krone til hjelp eller kausjonist. Mine foreldre er millionærer, men om jeg låner penger med dem i stedet for i banken (f.eks billån) må jeg betale tilbake hver krone. Jeg er ikke sur for det. Mitt poeng er at du bør ha pengene selv, for du kommer til å trenge dem om du blir minstepensjonist. 

Anonymkode: c8d4e...af6

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...