Gå til innhold

Tanker på vei mot målet


Butter

Anbefalte innlegg

33+0 oppsummering uke 33

81,6 fullført og 52 dager igjen

Høygravid: skrev vel feil forrige uke, for i dag er det 22 dager igjen! 😂😂

Vekt: har bevisst prøvd å spise litt mer- 64,8. jeg har nemlig måttet ta av meg giftering pga den holder på å gli av!!

Legetime: som forrige uke, men har fått også bestilt hos fastlegen den 11.10. Håper de da har fått inn influensavaksinen! 
 

Innkjøp: har fått kjøpt overmadrass til bed side cribe.

Forberedelser: begynt å lese litt mer om fødsel og prøver å forberede meg litt mentalt . Tror også jeg etterhvert må begynne å lese om det å ha baby igjen 🙈😂.

Forventinger: mye det samme- også denne uken. Tenker mye på hvordan det blir med to- både i permisjonen og ikke minst etterpå. At jeg gleder meg til å møte lille- alt vi skal i gjennom på nytt- både av gleder og de tøffere tingene. Spent på hvordan lille er, om han blir like lett som A eller langt mer krevende. Og så gleder jeg meg veldig til permisjonen starter. 

liv i magen: godt med liv- sparker endel i ribbena når jeg ligger og slapper av på sofaen. 

Trening:  tre økter pluss yoga og gåturer. Er vel stort sett i aktivitet rundt 90 minutter om dagen.

Formen: mye som før, men merker det begynner å bli tyngre. Må ha en del pauser når jeg jobber for å strekke på kroppen. Merker også at det er ubehagelig å legge seg dersom jeg har spist for mye rett før- og kveldsmat er liksom da jeg spiser mest. 

Ukens opptur: deilig fridag mandag, gleden (de fleste dager) til A når henter henne i bhg. 

Ukens nedtur: Mannen har jobbet overtid tre dager denne uken- det har derfor vært meg som måtte ta alt tre av kveldene. Så skulle vi ut og spise fredag på «spis ute uke», men han var da så dårlig etter dose 2 av corona vaksine, at det var bare å glemme. Istf lå han rett ut og jeg måtte i tillegg ta meg av alt annet 😢☹️.

Endret av Butter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34+0 oppsummering uke 34

84.1 fullført og 45 dager igjen

Høygravid: fem dager igjen!!! Ser jeg surret det til forrige uke, og ikke uken før der! Pregnancy brain 🙈🙈

Vekt: 65,2.

Legetime: JM i morgen. Har deretter time for coronavaksine den 30 og legetime 11.10. 

innkjøp: tror ikke vi har gjort noen innkjøp denne uken.

Forberedelser: har lest alle artiklene på Preglife- appen og også lastet ned fødselsboken. Har også gjort noen meditasjonsøvelser, men lurer på om jeg skal gjøre noen som er mer rettet mot fødsel. Men må ikke totalt sett bli for mye heller, merker jeg…

Liv i magen. Ja, nå begynner jeg virkelig å kjenne «alt». Godt med liv. Han er ikke så vill som A, men mer jevn. Men føler noen ganger han lar foten gli utenpå ribbena 😳😳.

Trening: tror det ble fire treningsøkter denne uken pluss endel yoga og gåtur hver dag.

Formen: stort sett som før. Det som nå er mest plagsomt er at jeg føler at hele fordøyelsessystemet havner opp i halsen 😳😳.

Forventninger: gleder meg, men tenker mye på hvordan ting blir på godt og vondt også ❤️😊😳.

Ukens opptur: ut å spise med kolleger på fredag. Herlig! Og en lang kosestund lørdag formiddag i sengen med mann og A. Vi bare tok det som det kom og hadde det veldig gøy. 

Ukens nedtur: en kjip krangel med mannen.

 

Endret av Butter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+0 oppsummering uke 35

86,6 % passert og 38 dager igjen 

Høygravid: JA!!

Vekt: 65,8

Legetime: var hos JM på mandag. Alt bra. Ligger med hodet ned, men litt på skrått. 

Liv i magen: Stort sett jevnt hele dagen. Og også jevnt fra dag til dag, men på fredag var det veldig stille fra rundt lunsj og frem til 20-tida, så takk å bli litt bekymret.

Trening: 

Formen: leste et innlegg fra omtrent samme tid forrige gang og det er AKKURAT som nå! Har derfor lyst til å sitere:

Sliter litt med magesyre og lignende som kommer opp i halsen om natten om jeg ikke ligger med hodet høyt nok. Derimot å ligge med hodet for høyt, gir meg vondt i nakken. Beste sofastilling er heller ikke så god da ting «skvises» sammen. Fordøyelsen går det (relativt) bra med for tiden, men passer på å få i meg svisker, blåbær, Biola og nok fiber. Ikke så mye vann i kroppen heller, ringene sitter nesten løsere enn før, men kan se rundt anklene at sokkene strammer litt mer enn normalt, dog ikke plagsomt.

Er jo AKKURAT som om jeg skulle ha skrevet det nå.

Kan dog slenge på at jeg må bruke duphlolac for å kontrollere fordøyelsen.

Innkjøp: ingenting denne uken. Men har bestilt babypakke fra kiwi

Forberedelser: har begynt å lese litt mer i fødselsboken og reflektere mer. Men har ennå en liten jobb å gjøre. Leser mye om at ens holdninger til smerte påvirker i stor grad. Jeg gruer meg ikke så til riene. Selv om de er vonde føler jeg at jeg til en viss grad har kontroll under riene. Men jeg gruer meg til smerten når hodet står midt i- det var en sinnsyk smerte som jeg må få en bedre holdning til. I den perioden følte jeg bare alt car vanvittig vondt og at alt stod i spenn uten pause. 

Ukens nedtur: syk A 😢.

Ukens opptur: fantastisk koselig ettermiddag sammen A** og mannen fredag med kos, tull, tøys og dans. 

Forventinger: begynner å innse at om bare ca 5-6 uker er jeg tobarnsmor! Det er liksom helt vanvittig med alt det måtte innebære av gleder, men også bekymringer og slit. Jeg er spent på hvordan jeg takler at ting går mer i ett og at jeg får mindre tid til meg og mitt. 
Har samtidig litt dårlig samvittighet for at jeg gruer meg til den biten. Dette er et høyt ønsket barn og for ikke lenge siden var det å skulle få TO barn kun en meget fjern drøm som jeg ikke en gang turte håpe på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp selv blitt tobarnsmor (minste er to mnd) og det er herlig, men var ikke forberedt på alt tankekjøret etter fødsel (opplevde ikke det med første) og at jeg skulle føle veldig mye på det å ivareta eldste barnet, prøve å strekke til for begge hele tiden for å unngå sjalusi. Syns det har vært en overgang, sjalusi er jo ikke farlig, men man ønsker jo at begge skal ha det bra. Det er kaos til tider og spesielt når man er alene med begge, men det er også herlig med baby i hus igjen og det å se hvordan eldste er blitt glad i lillesøsteren sin. 
 

men dette er bare noen tanker og opplevelser fra meg, man vokser inn i rollen og løser ting på sin egen måte ☺️
 

Lykke til med innspurten! Spennende 😄
 

Edit: ville ikke hatt dårlig samvittighet for å grue seg til det, det er naturlig og det er nok ikke dumt med realistiske forventninger heller. Det er en overgang, og man må være snill med seg selv og gi rom for sine egne følelser, både positive og negative 😊

Endret av Aryamili
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36+0 oppsummering uke 36

89 % passert og 31 dager igjen! 

Høygravid: JA! Og kun en mnd igjen til termin og 7 arbeidsdager igjen!

Vekt: 65,3

Liv i magen: stort sett jevnt og trutt og kraftige bevegelser. Men på fredag var det veldig stille. Like før jeg ringte sykehuset flere ganger. Mulig han også reagerte på og var dårlig etter dose 2 😳😔.

legetime: fikk dose 2 av coronavaksinen. Glad for nå å være fullvaksinert. Bivirkningene dagen etterpå var kraftigere enn forrige gang, men ikke like ille som mannens. Verket i hele kroppen så vondt å bevege seg, som er en dårlig kombo med at jeg må bevege meg støtt og stadig for å ikke stivne til ellers.

I morgen har jeg egentlig innskrivingssamtale med sykehuset over telefon. Men jeg har som følge av en forkjølelse mistet stemmen nesten totalt. Så hvis jwg ikke får den igjen må jeg vel utsette… ☹️☹️.

Trening: blitt litt mindre denne uken som følge av sykdom hos Ada og også etterhvert bivirkninger fra coronavaksine hos meg. Men har trent to ganger. Den ene gangen en ganske hard økt også. Også endel yoga.

Formen: Stort sett som før. Men litt mer sliten denne uken. Synes at det at A har vært syk vært tøft i seg selv, men også fordi når mannen har vært hjemme har jeg ikke fått min vanlige luftetur på ettermiddagen før de kommer hjem. 

Ellers har jeg i går og i dag (som jo er første dag i uke 37) vært ganske preget av at jeg selv har blitt smittet. Tett i nesen, «slimete» i brystet osv, som er en veldig dårlig kombo med at lunger og tarmsystem og alt er most og skvist fra før av…. ☹️☹️

Forberedelser: lest litt mer i fødselsboken. 

Innkjøp: Mannen har kjøpt laken til bed-siden. 

ukens nedtur: den største nedturen har vel vært generelt at A har vært syk hele uken. Begynte jo forrige uke, men eskalerte virkelig forrige lørdag/søndag. 
Mest sannsynlig RS-viruset. Natt til mandag var hun så ille at hun våknet av å ikke få puste og jeg bare måtte sitte å holde henne i en time nesten. Så vondt å se henne slik. Men var godt å bare kunne sitte der med henne. 
Utover det har jo det at hun har vært syk medført mye endringer i planer og hverdagen, som i seg selv har vært kjipe. Men det verste er selvsagt hvordan hun har hatt det.

Ellers er jo jeg blitt smittet og kjenner det er en dårlig kombo med å være høygravid. ☹️☹️

Ukens opptur: ikke så mange oppturer denne uken, ikke det at alt har vært kjipt, men har vært mange sånn småkjipe ting, så så lenge det bare har vært vanlig er jeg egentlig fornøyd. Men jeg kan jo nevne fårikål - middag hos svigers på mandag og tilfeldig lunsj med S på fredag 😊.

Forventninger: akkurat nå tenker jeg faktisk mest på permisjonen om kun SYV arbeidsdager.

Endret av Butter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37+0 oppsummering uke 37

24 dager igjen og 91,5 % passert

Vekt: 65,1

Legetime: i morgen. Skal til lege, plan om både influensavaksine, celleprøve (hvis jeg kan ta når gravid), sjekk av noe med fingeren og vanlig svangerskapskontroll.

Liv i magen: jevnt og trutt 😊.

Trening: fire økter, men to av dem ganske lette. Pluss yoga hver dag, tror jeg.

Formen: vært forkjølet hele uken. Stort sett gått greit, men søvnen har blitt ganske påvirket, så har vært ganske sliten pga det.

Innkjøp: kjøpt og fått enda en baby unit til babycallen.

Andre forberedelser: har lest ferdig fødselsboken, kjenner også jeg mentalt begynner å forberede meg mer. Tenkt å gjøre en siste innsats her i permisjonstiden. Også snakket litt med mannen om tiden etter fødsel.

Mannen har også gjort ferdig sengen.  
Nesten ferdig med å pakke fødebagen. 
 

Ukens nedtur: den langvarige forkjølelsen og hvordan det har påvirket formen. 

Ukens opptur: veldig koselig lørdag i dyreparken med A. Selvom jeg har veldig sliten! Men hjalp med en tur ut!

Forventninger: to arbeidsdager igjen til Permisjon! 🤩🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38+0 oppsummering uke 38

94 % passert og 17 dager igjen

Vekt:64,9- på vei ned igjen altså…greit nok å ikke legge på meg så voldsomt, men er redd jeg blir veldig tynn etter fødsel - særlig når ammingen kommer igang.

Legetime: var hos legen på mandag. Fikk tatt celleprøve i tillegg til svangerskapskontroll. Alt normalt på celleprøve 😊. Ang SF mål havnet jeg akkurat på streken! Det vil si større enn forrige gang, men ikke så veldig stor likevel.

Liv i magen: masse liv 😊😊

Trening: tre økter pluss yoga alle de andre dagene. Har også gått tur hver dag.

Formen: forkjølelsen begynner å gi seg. Kjenner med ellers sliten, selvom permisjonen har startet. Men har styrt endel flere av dagene, og i dag (søndag) har det vært full rulle med lille A. Koselig, men kjenner det godt.

Har også begynt å få noen vonde ilinger ned langs ligamentene. Usikker på om det er bekkenet eller ligamentene. 

Innkjøp: kjøpte noen tørrkluter til bleieskift.

Andre forberedelser: mannen har gjort noen monteringer. I dag (dog begynnelsen på uke 39) har vi flyttet A sin seng over på nytt rom. Har også byttet og flyttet litt om på A sitt tøy og babytøyet. 
Ukens nedtur: ukens opptur og nedtur er egentlig den samme (eller ikke helt, men nedturen ble en liten opptur). Da A plutselig skulle overnatte hos svigers fra fredag til lørdag. Hadde sett for meg mest mulig tid med henne nå, så ble skuffet. Men var faktisk utrolig sliten fredag, så var ganske godt.

Ukens opptur: permisjonsstart!

Forventinger: går mer og mer opp for meg at det faktisk kommer en liten en til. Akkurat som forrige gang var jeg bare «gravid». Rent fornuftsmessig forstår jeg jo selvsagt hva det innebærer. Men er veldig vanskelig å emosjonelt forstå at det faktisk kommer en liten en og at «gravid» kun er en midlertidig tilstand.

Ellers håper jeg på en ukes tid til for meg selv før lille kommer. Etter det skal det bli godt å få tilbake egen kropp. Men også mtp hvordan vi har lagt opp permisjonsløpet er det lite gunstig om han kommer alt for tidlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39+0 oppsummering uke 39

96,5% passert og 10 dager igjen

Vekt: 65,2

Legetime: skal til jordmor i morgen

Liv i magen: jevnt og trutt, men akkurat i dag synes jeg det har vært veldig stille. Så er akkurat nå litt urolig.

Trening: har, på tross av permisjon, vært mindre trening. Men føler meg jo også mer sliten, samt jeg har levert A** noen morgninger og har bare orket yoga når jeg har kommer hjem. Gått tur hver dag da og yoga de fleste dager.

Formen: grei, men kjenner jeg begynner å bli sliten. Tungt i ryggen når jeg går og står lenge. Også presser han utrolig på blæra mi!!

Våkner også ganske lett av lyder om nettene. 
 

Innkjøp: bomullspinner til navlestell og olje til bading. 

Forberedelser: har gått mest i sånne småting, samt puslet litt i huset med noen ryddeting jeg aldri har tid og ork til. Har også prøvd å forberede meg litt mer mentalt. 
Ukens høydepunkt:Vært veldig hyggelig med cafelunsj med gode venninner både tirsdag og onsdag. Også hyggelig med FNcafe i bhg, selvom litt kaotisk. Meb hyggelig å endelig delta på noe.

Ukens nedtur: kjip krangel med mannen som jeg ikke helt husker hva gikk ut på lengre.

Forventninger: Begynner å gå mer og mer opp for meg at innen tre uker, og mest sannsynlig før, har vi en liten til i hus. Helt utrolig! Gleder meg til å møte lillegutt, kose meg i permisjonstiden og alt som følger med. Samtidig som jeg om noen ting tenker «så må jeg gjennom det- en gang til…»

Som jeg har vært inne på før, tenker jeg også mye på hvordan det blir når vi begge skal ut i full jobb igjen og hele den kabalen.

Ifbm at alt nærmer seg med stormskritt tenker jeg jo også mer og mer på fødselen. Både gleder og gruer meg….

Samtidig er det faktisk vemodig å tenke på at jeg mest sannsynlig snart er ferdig med- for alltid å - ha et voksende liv inne i meg. Selvom det er tungt nå på slutten er det også en utrolig følelse at det vokser et menneske inni meg. Kjenne sparkene og bare nyte det- noe jeg føler jeg burde ha gjort mer. Det er helt fantastisk og mest sannsynlig skal jeg ikke oppleve det en gang til. Både fordi det er vanskelig for meg å bli gravid, men også fordi jeg tror det holder med to barn for vår del.

Så får vi se om lysten melder seg til en gang å la det siste embryoet få en sjanse. Mulig man skal gi det en sjanse, og går det ikke så går det ikke. Hvem vet?

Endret av Butter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+ 0 oppsummering uke 40

98,9 % passert og 3dager igjen

Vekt: 65

Legetime: skal til jordmor i morgen grunnet utflatende SF-mål. Har også UL på sykehuset på termindato av samme grunn. 

Liv i magen: jevnt og trutt.  Grunnet utflatende SF mål på forrige kontroll fikk jeg beskjed om å være ekstra oppmerksom på liv, men har vært jevnt og trutt med liv hele uken.

Trening: Tur hver dag bortsett fra i går, lørdag. Men var da på senteret og i lekeland med A** og gikk endel der. 
Ellers har jeg hatt en eller to treningsøkter (husker ikke helt) og yoga hver dag, tror jeg.

Formen: grei, men kjenner jeg begynner å bli sliten. Tungt i ryggen når jeg går og står lenge. Også presser han utrolig på blæra mi!!

Det verste har imidlertid denne uken vært at jeg er veldig tett i nesen om nettene og sliter med å puste.

Våkner også ganske lett av lyder om nettene. 
Sliter også litt med at jeg lekker litt tiss innimellom 🙄😞.

Innkjøp: Tror ikke jeg/vi har kjøpt noe denne uken til lille. Det meste er vel klart nå….

Forberedelser: har gått mest i sånne småting, samt puslet litt i huset med noen ryddeting jeg aldri har tid og ork til. Har også prøvd å forberede meg litt mer mentalt.  Føler meg vel stort sett klar nå, sånn bortsett fra når jeg bare ikke har lyst til å føde eller er trøtt 😂.


Ukens høydepunkt:
Koselig dag med mannen og A** på senteret lørdag. Jeg hadde faktisk energi nok til å henge med henne å løpe rundt med henne og rutsje i lekeland. Gøy å ha ork til å gjøre noe sånn fysisk med henne!


Ukens nedtur: tur til sykehuset grunnet usikker vannavgang (noe det ikke var) natt til mandag. 
Også kjipt med helt utflatende SF mål på kontroll mandag 39+1.

Forventninger:

Nå føler jeg meg stort sett veldig klar for å føde, selvom det er litt trist å tenke på at jeg nok aldri skal bære liv inni meg igjen. Det begynner å bli tungt og jeg begynner å lengte. Klarer dog enda å kose meg med egentid, men håper virkelig han kommer i løpet av denne uken.

Tenker dog mye på åssen fødselen blir og gleder meg vel ikke akkurat til smertene, men føler meg nok så klar som jeg kan få blitt. Må jo uansett gjennom det!!

Vet jo også at jeg forrige gang sa «JA!!» til at jeg kunne tenke meg å føde igjen.  

Endret av Butter
Kopi feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...