Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Interessant hvordan to aviser refererer vidt forskjellig.

Budstikka:

Sitat

– Jeg har aldri sett at isolert stress alene kan gi så lavt blodsukker som det vi har opplevd her, påpeker Berg.

Dagbladet:

Sitat

Overlegen, som er ansatt ved Oslo universitetssykehus, forklarte at han aldri har sett så lave verdier som hos kvinnen. Ifølge data fra insulinpumpa hennes sank sukkernivået fra 11-12 mmol/l på morgenen tirsdag til kritiske 1,3 mmol under forklaringen.

Han har garantert sett verdier nede på det nivået før, men de har da ikke vært forårsaket av isolert stress alene. Kun Budstikka får med seg denne meget viktige presiseringen.

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må også tilstå at både rettssaken og skriveriene hennes gjør at jeg også gjør meg noen tanker om hvor vanskelig det har vært for både skole, helsevesen og BV å forholde seg til denne dama. En ting er å sitte på sidelinja og se på det hele nå. Jeg vil tro det har vært krevende å ha denne kvinnen i innboksen med jevne mellomrom. 

  • Liker 33
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant hvordan to aviser refererer vidt forskjellig.

Budstikka:

Dagbladet:

Han har garantert sett verdier nede på det nivået før, men de har da ikke vært forårsaket av isolert stress alene. Kun Budstikka får med seg denne meget viktige presiseringen.

Anonymkode: 1c8ce...74f

Budstikka gjør et imponerende stykke journalistisk arbeid i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke?

Dessuten får man strafferabatt dersom saken tar lang tid.

Anonymkode: 48845...25c

Nei det kan hun ikke. Strafferabatter er mest aktuelt dersom det er påtalemyndigheten/politi sin feil at saken har tatt lang tid. Her er jo staten ikke å bebreide for at saken ikke har hatt nødendig fremgang.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Citronella skrev:

Budstikka gjør et imponerende stykke journalistisk arbeid i denne saken!

Ja, det gjør de. Jeg er glad for all den innsatsen de har lagt ned i dekningen av denne saken. Det er et imponerende stykke arbeide.

http://www.skup.no/wp-content/uploads/2017/03/metoderapport-da-lommedalen-mistet-en-av-sine.pdf

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Vampen skrev:

Heh, ja. Og historien viser jo at det kan bli noe trøblete å finne en behandler hun er fornøyd med. 

Ja. Det er interessant å se på historien. En veldig spesiell sak dette her.

Husker da det hendte i 2015 så tenkte jeg at jeg trodde på at dette handlet om en mor som hadde kjempet alt hun kunne for barnet sitt, men møtt på et system som ikke fungerer (noe jeg kan relatere meg til, men i en litt annen skala). Jeg tenkte at alt som kunne gå galt, gikk galt, i denne saken... 

Men nå kjenner jeg at jeg tenker at du tar jo virkelig ikke barnet ditt med deg og isolerer deg på en hytte, når barnet er sykt. Uansett hvor mye motstand du føler du møter i diverse systemer, så får du barnet ditt til sykehus og camper der om nødvendig for å få hjelp. Du taler de midt imot de som du føler ikke hører deg... du skaffer deg advokat som kan hjelpe deg å kjempe mot systemet. Du stikker ikke av.

Innlegget er redigert for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var neste skremmende å lese all støtten hun fikk i kommentarfelt på diverse nyhetsredaksjoner facebook sider.
Nesten samtlige kalte dette en heksejakt første dagen og var helt sikre på at hun var uskyldig.

Ene og alene basert på at de har hatt problemer med det offentlige selv, eller at de har sett intervjuet med henne og tenkt "denne stakkars damen ser så snill og stakkarslig ut, hun kunne aldri gjort noe som var med på å forverre situasjonen til barnet".

Trynefaktor er veldig viktig. Tviler på at det hadde vært like mange som var sikre i sin sak hvis ansiktet var byttet ut med f.eks. viggo kristiansen.

Anonymkode: 87841...111

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Vampen skrev:

Altså, hvis hun må få terapi, hvorfor har hun ikke gått til intensiv terapi siden april? 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål. Det sto i en av nettavisene at hun nylig har funnet en behandler som hun "kan stole på". (Om det i kursiv, tar jeg forbehold om jeg husker rett).

Anonymkode: fad9c...735

Det stod på VG.no:

Sitat

Forsvarer Aasmund O. Sandland sa tidligere på dagen til VG at han mener saken bør utsettes. 

– Jeg mener hun bør få gå i terapi for å få bearbeidet sine traumer.

Har hun gått i terapi i perioden fra saken ble avbrutt sist?

– Nei, ikke noe fast. Men hun har nå kommet i kontakt med noen som hun har tillit til og klarer å snakke med, sier Sandland.

Link til artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rLVRa3/forsvarer-begjaerer-valdres-saken-utsatt-hun-er-naa-rede-til-aa-gaa-i-terapi

Må si jeg synes det er veldig merkelig at hun i løpet av de drøyt to årene det har gått siden datteren døde ikke har funnet en behandler hun stoler på, men i det man skal gjøre et nytt forsøk på å gjennomføre rettssaken mot henne som ble utsatt pga at hun brøt sammen i fjor så finner hun endelig noen og da mener forsvareren at saken skal utsettes nok en gang så tiltalte får gå i terapi.🤔

5 minutter siden, Vampen skrev:

Det tenker jeg også. Jeg opplevde å miste en av mine nærmeste på en ganske dramatisk måte, selv om det selvfølgelig ikke var i nærheten av dette. I løpet av kort tid hadde både legen min og andre eksterne sørget for at jeg fikk time hos psykolog. To psykologer til og med. Og kommunen sørget også for at familien fikk besøk av kriseteam. Så jeg tror neppe at hun ikke har fått tilbud. Denne saken er såpass dramatisk at jeg tør anta at hun hadde fått terapi, om hun ønsket det. 

Dette! Jeg har vært i en lingnende situasjon og opplevde det samme. Familien ble ivaretatt av kommunens kriseteam og fastlegen min skaffet meg psykologtime ganske raskt.  Jeg tviler sterkt på at denne kvinnen ikke har fått tilbud om behandling før, men det har nok vært en utfordring å finne rett behandler...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en uke?  Eller skrev de feil og mener fredag?

Anonymkode: f33ca...6c7

De skrev feil, er rettet til fredag nå.

Anonymkode: 7ce6e...5ef

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carol80
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Valdres-saken: Den rettsmedisinske kommisjon kritisk til psykolog-rapport.  Den rettsmedisinske kommisjon mener rapporten fra psykolog Atle Austad, som konkluderer med at moren som er tiltalt i Valdres-saken har Posttraumatisk stressyndrom (PTSD), har store mangler.  Kommisjonen støtter ikke Austands konklusjon, og mener det ikke er grunnlag for å konkludere med  at tiltalte har PTSD slik Austad har gjort, oppsummerer aktor Arne Ingvald Dymbe i retten.

 Under Dymbes opplesning reiste den tiltalte seg og forlot rettssalen." Fra VG.no

Anonymkode: fad9c...735

Ifølge sakkyndigerklæringen kan personlighetsforstyrrelsen gi seg utslag i manipulering, krenkbarhet, samt «et oppmerksomhetssøkende og dramatiserende tilstandsbilde».

Sørheim mener retten må være forberedt på flere episoder med såkalt «maladaptiv adferd» - som enkelt forklart betyr sviktende eller forstyrret tilpasning til en gitt situasjon. 

Dette er jo typisk oppførsel som den Sørheim beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette må man vel virkelig kunne kalle en avsporing.

Anonymkode: 7fdbe...473

Så lenge vi ved vår regjering forårsaker at barn omkommer eller sulter så kommer jeg til å avspore alt jeg kommer over som får meg til å tenke i den retningen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Valdres-saken: Den rettsmedisinske kommisjon kritisk til psykolog-rapport.  Den rettsmedisinske kommisjon mener rapporten fra psykolog Atle Austad, som konkluderer med at moren som er tiltalt i Valdres-saken har Posttraumatisk stressyndrom (PTSD), har store mangler.  Kommisjonen støtter ikke Austands konklusjon, og mener det ikke er grunnlag for å konkludere med  at tiltalte har PTSD slik Austad har gjort, oppsummerer aktor Arne Ingvald Dymbe i retten.

 Under Dymbes opplesning reiste den tiltalte seg og forlot rettssalen." Fra VG.no

Anonymkode: fad9c...735

Hadde ikke andre tiltalte fått en advarsel for så en konsekvens av å reise seg å bare forlate rettssalen på den måten? Hvorfor tolererer retten denne oppførselen? Det er ikke ett barn i trassalder vi snakker om men en voksen kvinne som nekter å være tilstede og rett og slett reiser seg opp og går ut. Dette har da ingenting med diabetesen hennes å gjøre men rett og slett en protest og hvordan hun kommer unna med å vise retten så lite respekt er ett under for meg.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, I Grosny skrev:

Så lenge vi ved vår regjering forårsaker at barn omkommer eller sulter så kommer jeg til å avspore alt jeg kommer over som får meg til å tenke i den retningen. 

Jaja, da får vi andre bare fortsette å overse deg i mellomtiden.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.2.2018 den 14.20, Rosalie skrev:

Dette.

Jeg har ei venninne som hadde anoreksia, og hun ble bare tynnere og tynnere mens vi sto maktesløse og så på. Helt til hun hadde gått fra mager til «krigsfangeaktig» i ansiktet over natta. Da gikk vi til helsesøster, og hun ble tvangsinnlagt. Hun hadde da en BMI på 11,4, og så dårlige elektrolyttverdier at legen sa det var et under at hjertet ikke hadde stanset. (Hun bodde på hybel og foreldrene hadde ikke sett henne på flere uker på dette tidspunktet).

Jeg var veldig redd for å stå frem. Det er jeg som har skrevet alt dette anonymt. Det er mulig å få hjelp, men da (som barn) må du ha noen bak deg fordi du ikke er ferdig utviklet i hjernen! Man får problemer som her grusomme, det er ikke bare undervekten, det er også at hjertemuskelen blir "slanket"  man kan få hjerteinfarkt og du får problemer med blodet. Det sier jo sikkert segselv, dette er den "beste" måten å ta sakte selvmord på.  Det jeg skal frem til er at hvis du sliter som 30 åring (det er veldig trist) så har du ansvar for degselv. Når du er 13 år har du ikke det, det er foreldrene som har det. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, nedsettende utsagn, identifisering av andre privatpersoner og persondebatt, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du ser ikke svakheten med rettssystemet når en åpner for at folk kan spekulere i dette for fremtiden? For å ikke snakke om kostnadene med denne typen saksgang. 

Tror jeg må si meg enig med denne mora: "Jeg stoler ikke en døyt på rettssytemet i Norge"

https://www.dagbladet.no/nyheter/stoler-ikke-en-doyt-pa-rettssystemet-i-norge/69538853

Anonymkode: c6795...eca

Er mao de samme svakhetene her so. I helsevesen, bv osv....

men disse systemfeilene og svakhetene har jo majoriteten av dere ( de som jobber slike steder?) jo bortforklart, rettferdiggjort og tildels også bagatellisert i hele denne tråden.....

forstå det den som kan 🙄

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er mao de samme svakhetene her so. I helsevesen, bv osv....

men disse systemfeilene og svakhetene har jo majoriteten av dere ( de som jobber slike steder?) jo bortforklart, rettferdiggjort og tildels også bagatellisert i hele denne tråden.....

forstå det den som kan 🙄

Anonymkode: 37999...62f

Heh, nei. Det er ingen som verken har bortforklart, rettferdiggjort eller bagatellisert systemfeilene. Vi er derimot flere som har forsøkt å forklare hvordan systemet fungerer PR nå, samtidig som man har ytret ønsker om endring. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vampen said:

Heh, nei. Det er ingen som verken har bortforklart, rettferdiggjort eller bagatellisert systemfeilene. Vi er derimot flere som har forsøkt å forklare hvordan systemet fungerer PR nå, samtidig som man har ytret ønsker om endring. 

Mener dere fortsatt at denne moren er så ressurssterk da? 

På bakgrunn av alt som utspiller seg nok engang i denne rettssaken? 

 

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener dere fortsatt at denne moren er så ressurssterk da? 

På bakgrunn av alt som utspiller seg nok engang i denne rettssaken? 

 

Anonymkode: 37999...62f

Jeg har skrevet tidligere i tråden at jeg ikke er så sikker på om moren egentlig er så ressurssterk. Det kommer nok litt an på hva man legger i ordet. Uten at jeg helt ser hva for en rolle det spiller om hun er ressurssterk eller ikke. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Jeg klarer ikke flere stikk. Den tiltalte morens forklaring på hvorfor hun ikke har anskaffet en blodsukkersensor. Forsvareren begjærer saken utsatt.

Den tiltalte kvinnen har forklart Dagbladet hvorfor hun ikke har gått til anskaffelse av en blodsukkersensor, som krever et ekstra stikk i kroppen i tillegg til stikket som skyldes insulinpumpa hun går med fra før.

- Jeg klarer ikke flere stikk, så jeg måler blodsukkeret manuelt ved å stikke i fingeren. En god sensor koster dessuten 800 kroner i måneden, og det er ikke noe som dekkes av det offentlige. Jeg har fått tilbud om en sensor, men har problemer nok med å sette kanylen, skrev 46-åringen i en SMS mandag."

https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-klarer-ikke-flere-stikk/69566459

Hvor mange stikk pr døgn gir en slik blodsukkersensor? Er det smertefullt? Er det noe man kan gjøre for å forhindre smerten, om det er smertefullt? Man kan vel også få hjelp av sykepleier dersom det er problematisk å greie å gjøre det selv?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...