pessimistisk Skrevet 2. mars 2018 #901 Skrevet 2. mars 2018 Jeg tenker at moren først og fremst må få kraftig beskjed av forsvaret at hun bare svekker sin egen sak. Jeg synes ikke hun skal bli tvunget til noe, da det plutselig forandrer hele rettsystemet vi har. Samtidig holder de jo folk i varetekt, hvorfor kan ikke da noen kontrollere at hun iallfall får i seg riktig mat og riktig mengde insulin før rettsaken for å forhindre det? Forstår det er strenge regler på dette, men de må jo på en eller måte få løst denne saken. 13
The Kitten Skrevet 2. mars 2018 #902 Skrevet 2. mars 2018 18 minutter siden, Alivamale skrev: Hun kan trenere saken, og det er frustrerende, men det virker som dere vil at domstolen skal gjøre noe. Hva mener dere at de skal gjøre? Mesteparten av tråden er harping på de samme momentene i det uendelige. Det hjelper ikke at x antall personer gjentar det samme gjennom 20 sider. Så kom med noe nytt du da? Vi er flere som er frustrert over hva som skjer i henhold til rettsaken og alle har like stor rett til å uttrykke sin frustrasjon. 7
Alivamale Skrevet 2. mars 2018 #903 Skrevet 2. mars 2018 4 minutter siden, The Kitten skrev: Så kom med noe nytt du da? Vi er flere som er frustrert over hva som skjer i henhold til rettsaken og alle har like stor rett til å uttrykke sin frustrasjon. Må jeg komme med noe nytt? Frustrert kan man være. Hvis «dere» vil være frustrert over hvordan noen kan uttvære og misbruke rettssystemet; google drapet på Ingse M Rønnestad i 2004. 1
The Kitten Skrevet 2. mars 2018 #904 Skrevet 2. mars 2018 1 minutt siden, Alivamale skrev: Må jeg komme med noe nytt? Frustrert kan man være. Hvis «dere» vil være frustrert over hvordan noen kan uttvære og misbruke rettssystemet; google drapet på Ingse M Rønnestad i 2004. Nei, du må ikke komme med noe nytt. Skal google i løpet av helgen. Jeg vil jo at moren skal få en rettferdig rettsak, men den som setter hinder i veien for det er jo hun selv. 5
Vampyrina Skrevet 2. mars 2018 #905 Skrevet 2. mars 2018 Flere utdrag fra tiltalen nederst i denne saken: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaBVXj/valdres-saken-dette-er-de-avgjoerende-spoersmaalene-aktor-vil-ha-svar-paa
Vampyrina Skrevet 2. mars 2018 #906 Skrevet 2. mars 2018 Og her står det om bildet mor tok av datteren dagen før hun døde, som hun slettet. Bildet kommer til å bli lagt frem som bevis i retten: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/politiet-fant-bilde-av-avmagret-angelica-13-paa-morens-mobil/a/23981456/ 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #907 Skrevet 2. mars 2018 2 timer siden, pessimistisk skrev: Jeg tenker at moren først og fremst må få kraftig beskjed av forsvaret at hun bare svekker sin egen sak. Jeg synes ikke hun skal bli tvunget til noe, da det plutselig forandrer hele rettsystemet vi har. Samtidig holder de jo folk i varetekt, hvorfor kan ikke da noen kontrollere at hun iallfall får i seg riktig mat og riktig mengde insulin før rettsaken for å forhindre det? Forstår det er strenge regler på dette, men de må jo på en eller måte få løst denne saken. Forsvarets strategi er jo at hun er for syk til at rettssaken skal fortsette, så jeg tviler på at hun får noen slik beskjed av dem. Hva dommeren har mulighet til å gjøre, vet jeg ikke. Hvis saken faktisk gjennomføres (med eller uten vitnemål) og det blir en dom, vil den garantert ankes uansett. Anonymkode: 3e1ba...9db 6
Gjest chisandra Skrevet 2. mars 2018 #908 Skrevet 2. mars 2018 I og med at det er innkalt så mange vitner, så går jeg ut fra at en del av disse er de moren anklager for å ha sviktet. Da regner jeg med at det etterhvert blir tegnet et klarere bilde av hva som faktisk har skjedd. Er det bl.a. det moren prøver å trenere? Jeg sliter med å finne en fornuftig årsak til at hun gjør så voldsomt stor innsats for å forsinke rettsaken.
Ulzzang Skrevet 2. mars 2018 #909 Skrevet 2. mars 2018 Sitat Mora som er tiltalt for omsorgssvikt, etter at den 13-årige dattera hennes sulta i hjel på ei hytte i Valdres, burde slippe rettssaken. Det mener pensjonert høyesterettsadvokat, Sverre Thune. https://www.nrk.no/ho/_-mora-skulle-aldri-vaert-tiltalt-1.13941386 Unnskyld meg...Nå er ikke jeg jurist så jeg trenger input fra noen som er det eller har mer peiling enn meg. Men er ikke dette straffbart? uttale seg om en omgående sak på den måten? 2
Mitral Skrevet 2. mars 2018 #910 Skrevet 2. mars 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man har så store problemer som hun hevder å ham vil hun uten poblemer få det dekket av det offentlige. Den må kalibreres, noe som medfører kun to stikk i fingeren pr døgn. Man kan få hjelp med å sette sensoren på om man det ønsker; og det kjennes knapt. Man kan dessuten bruke bedøvende krem (embla), som kan kjøpes på apoteket. Mulugens kan man kanskje få også den gratis, om man spør. De som ikke får tildelt fra det offentlige, kan betale av egen lomme. Men som sagt, hun vil få det om hun slitr så mye som hun påstår, så kostnaden er et ikke-argument i denne sammenhengen. Anonymkode: 1c8ce...74f Må nå uansett være en fordel med en sånn måler. Måler du blodsukkeret manuelt så blir det fort 3 ganger så mange stikk om dagen som det en måler vil gi. Ble helt oppgitt når jeg leste det, uttalelsen hennes gir jo kun mening for seg selv... 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #911 Skrevet 2. mars 2018 8 minutter siden, Mitral skrev: Må nå uansett være en fordel med en sånn måler. Måler du blodsukkeret manuelt så blir det fort 3 ganger så mange stikk om dagen som det en måler vil gi. Ble helt oppgitt når jeg leste det, uttalelsen hennes gir jo kun mening for seg selv... Ja. Slik kontinuerlig blodsukkermåling er det veldig mange med diabetes som ønsker seg, mange flere enn de som får det dekket av det offentlige. Anonymkode: 3e1ba...9db 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #912 Skrevet 2. mars 2018 5 timer siden, Alivamale skrev: Dette er ikke et forsvar for mor. Det er forferdelig tragisk at et barn har dødd. Jeg kan ikke forstå de valg mor har tatt. Jeg er selv mor. Det er fremdeles opp til domstolen å dømme. Det virker som enkelte i denne tråden er blinde for rettslige prinsipper, og utålmodige over at man ikke bare «skjærer igjennom». Dersom man gjennomfører det, kan det gi grunnlag for klage på prosessfeil, samt klager til menneskerettighetsdomstolen. Man kan ikke tvinge en person til å ha en insulinmonitor på seg. Jeg håper advokatene forteller sin klient at nekting av dette vil gi et ufordelaktig inntrykk. I denne tråden virker det likevel som at flere forlater rettslige prinsipper vi har i demokratiske land, uansett hvor skyldig eller hvor uskyldig en er. Flere regner med at presse/lokalpresse gir et riktig inntrykk av «sannheten», være seg fra det ene eller det andre ståsted. Mange går ut fra at denne moren lyger om alt. Noen mistror at hun kan ha hatt et vanskelig, voldelig samliv med sin eksmann. Det er ikke nødvendigvis sånn at fordi enkelte unngår sannhet, manipulerer og er «underlige» og har en personlighetsforstyrrelse, at alt de sier er usant/løgn. Jeg er ikke uenig i det du skriver her. Dommeren har nok en vanskelig oppgave her, når han skal både ta vare på hennes rettssikkerhet - og samtidig sørge for at en personlighetsforstyrret person med en somatisk sykdom ikke klarer å manipulere rettssystemet for å gå fri. Han må være veldig forsiktig slik at han ikke blir felt på formelle feil hvis han tillater at rettssaken går videre uten mors vitnemål. For det er vel ingen som tror at hun faktisk kommer til å vitne på fornuftig vis lenger? Anonymkode: 3e1ba...9db 17
Gjest chisandra Skrevet 2. mars 2018 #913 Skrevet 2. mars 2018 Å se punktene i tiltalen oppramset i VG gir frysninger på ryggen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaBVXj/valdres-saken-dette-er-de-avgjoerende-spoersmaalene-aktor-vil-ha-svar-paa Her blir tiltalen lest opp av aktor: https://www.nrk.no/nyheter/her-er-tiltalen-mot-moren-1.13486148
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #914 Skrevet 2. mars 2018 Hun kan ikke dømmes til tvungent psykisk helsevern, nei. Anonymkode: c9f27...32b 4
Vampyrina Skrevet 2. mars 2018 #915 Skrevet 2. mars 2018 Nå er det vel bare en time til vi får vite mer om hva som skjer videre i saken. Jeg frykter utsettelse ennå en gang, men håper det virkelig ikke!! For Angelicas skyld! 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #916 Skrevet 2. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun kan ikke dømmes til tvungent psykisk helsevern, nei. Anonymkode: c9f27...32b Kan du forklare hvorfor? Jeg er ikke kjent med hva som skal til for at noen får en slik dom og mener ikke å si at tiltalte bør dømmes til dette. Anonymkode: 4319d...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #917 Skrevet 2. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du forklare hvorfor? Jeg er ikke kjent med hva som skal til for at noen får en slik dom og mener ikke å si at tiltalte bør dømmes til dette. Anonymkode: 4319d...7a6 Hun var ikke og er ikke psykotisk. Anonymkode: c9f27...32b 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #918 Skrevet 2. mars 2018 5 timer siden, Alivamale skrev: Dette er ikke et forsvar for mor. Det er forferdelig tragisk at et barn har dødd. Jeg kan ikke forstå de valg mor har tatt. Jeg er selv mor. Det er fremdeles opp til domstolen å dømme. Det virker som enkelte i denne tråden er blinde for rettslige prinsipper, og utålmodige over at man ikke bare «skjærer igjennom». Dersom man gjennomfører det, kan det gi grunnlag for klage på prosessfeil, samt klager til menneskerettighetsdomstolen. Man kan ikke tvinge en person til å ha en insulinmonitor på seg. Jeg håper advokatene forteller sin klient at nekting av dette vil gi et ufordelaktig inntrykk. I denne tråden virker det likevel som at flere forlater rettslige prinsipper vi har i demokratiske land, uansett hvor skyldig eller hvor uskyldig en er. Flere regner med at presse/lokalpresse gir et riktig inntrykk av «sannheten», være seg fra det ene eller det andre ståsted. Mange går ut fra at denne moren lyger om alt. Noen mistror at hun kan ha hatt et vanskelig, voldelig samliv med sin eksmann. Det er ikke nødvendigvis sånn at fordi enkelte unngår sannhet, manipulerer og er «underlige» og har en personlighetsforstyrrelse, at alt de sier er usant/løgn. Fint innlegg fra deg. Jeg har skrevet en del lignende mtp at tingretten ikke kan presse dette gjennom for fort, men moderator har av en eller annen grunn slettet det. Forstår ikke hvordan det kan gå under spekulasjon, men det er nå en gang blitt slettet. Men jeg forstår at folk blir frustrert, og da er det bra at retten/dommere er så godt trenet til å holde et objektivt syn på dette slik at saken går riktig for seg. Mors rettssikkerhet er også viktig, uavhengig av om hun er skyldig eller ikke. Anonymkode: 7fdbe...473 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #919 Skrevet 2. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun var ikke og er ikke psykotisk. Anonymkode: c9f27...32b Takk! Anonymkode: 4319d...7a6 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #920 Skrevet 2. mars 2018 (endret) Er hun diagnostisert med en personlighetsforstyrrelse? Diabetes er en somatisk sykdom, ikke en psykisk sykdom. Anonymkode: a895a...7e8 Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 2. mars 2018 av Yvonne 2
Fremhevede innlegg