Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan jo ikke være slik at diabetes 1 gir grunnlag for å slippe rettssaker i 2018. I så fall blir det få diabetikere i retten i tiden fremover.

 

Anonymkode: 48845...25c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bøff Eløff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men i dag er blodsukkeret for høyt, ikke sant? Er det da man skal sette insulin? Jeg skjønner ingenting. For på mandag og tirsdag var blodsukkeret for lavt, ikke sant? Og det er DA hun kan ha tatt for mye insulin. Hvordan blir blodsukkeret for høyt?

Anonymkode: f367f...57e

Blodsukkeret blir for høyt om man ikke setter nok insulin i forhold til det man spiser. Det påvirkes i tillegg av stress og andre belastninger. Man kan ikke bare sette en kjempedose med insulin, for da risikerer man at det blir for lavt. Man setter små doser med insulin over tid for å få det kontrollert ned i normalområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men i dag er blodsukkeret for høyt, ikke sant? Er det da man skal sette insulin? Jeg skjønner ingenting. For på mandag og tirsdag var blodsukkeret for lavt, ikke sant? Og det er DA hun kan ha tatt for mye insulin. Hvordan blir blodsukkeret for høyt?

Anonymkode: f367f...57e

Ved å spise mye sukker uten å ta mer insulin. Det er veldig enkelt for en diabetiker å styre blodsukkeret sitt sånn at det blir både høyere og lavere. 

Anonymkode: 6035a...4b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bøff Eløff skrev:

Blodsukkeret blir for høyt om man ikke setter nok insulin i forhold til det man spiser. Det påvirkes i tillegg av stress og andre belastninger. Man kan ikke bare sette en kjempedose med insulin, for da risikerer man at det blir for lavt. Man setter små doser med insulin over tid for å få det kontrollert ned i normalområdet.

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ved å spise mye sukker uten å ta mer insulin. Det er veldig enkelt for en diabetiker å styre blodsukkeret sitt sånn at det blir både høyere og lavere. 

Anonymkode: 6035a...4b7

Takk! Nå forstår jeg :)

Anonymkode: f367f...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har type 1 diabetes, som er ekstremt ustabil og vanskelig å kontrollere. Han kan plutselig få skyhøyt blodsukker uten å ha spist, og må ta flere høye doser med insulin før det senkes. Det samme andre veien. Han kan sette den samme insulindosen to dager med samme måltid, men pga andre faktorer som stress og aktivitet kan det en av dagene falle for mye. Jeg er derfor litt uenig i påstanden til lege Berg som sier at det er lett å kontrollere. Enkeltes diabetes påvirkes mye mer av stress osv. Men nå er det slik at en diabetiker bør kjenne kroppen sin godt, og en får som regel signaler på at det begynner å bli lavt før det er for sent. I tillegg bør en alltid måle blodsukkeret før en setter insulin, og dersom en vet at en påvirkes mye av stress så tar en hensyn til det når en velger dose. Uansett så har han aldri falt så drastisk med mindre han selv har feilvurdert. 

 Samboers diabetes er for ustabil til at han kan ha pumpe, han har derimot en kontinuerlig blodsukkermåler som han bytter en gang i uka. Han må måle 2 ganger om dagen ved å stikke for å kalibrere, men ellers leser den av helt av seg selv. Han har da et lite apparat som hele tiden viser blodsukkernivået, med piler som peker opp eller ned. Det piper om det går fort opp eller ned, så han vet om han bør spise eller om han bør sette mer insulin. Uten de pilene så vet en jo ikke når en måler om det er på vei opp eller ned. Står det 18, som er høyt, så kan en finne på å sette mye insulin. Men det en ikke visste er at det allerede var på vei ned, en har jo som regel langtidsvirkende i kroppen i tillegg til tidligere doser som kan virke en stund. Kombinert da med ytre faktorer så kan en falle ytterligere. Uten et slikt apparat må en i såfall stikke veldig ofte i løpet av en times tid for å se svingninger og ta det deretter, men det er tungvint og ikke alltid det passer seg. 

Det finnes også en annen type, freestyle libre, hvor du ikke trenger å stikke. Men den er ikke dekket av helse-Norge og koster derfor ekstremt mye i bruk. Den andre kan de som har for ustabilt blodsukker, og derfor vansker med å kontrollere, få dekket. Det er faktisk lange køer for å få de, da det er et så stort hjelpemiddel og kan redde liv på langsikt ved at risikoen for senkomplikasjoner minsker.

Det jeg ikke skjønner er at dersom hun er nesten døden nær så burde vel et slikt apparat kunne hjelpe? At det burde være noe hun ønsket selv om det ble tilbudt? Ikke bare for at rettsaken skal gå sin gang, men for sin egen helses skyld. 

For min samboer så har langtidsblodsukkeret gått ned og diabetesen mye mer stabil. Han har sjelden alt for høyt og enda sjeldnere følinger. Moren får ingen sympati fra verken meg eller samboer. Samboer sier at dersom hun virkelig tenkte på datteren hadde hun gjort alt for å klare og forklare seg. Om det så er å sette på en alarm, en kontinuerlig måler eller gi en sykepleier total kontroll over diabetesen. På den måten kan hun jo selv da eventuelt bevise at hun ikke forårsaker svingningene selv om så er tilfelle. 

Anonymkode: 3cf03...08f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men i dag er blodsukkeret for høyt, ikke sant? Er det da man skal sette insulin? Jeg skjønner ingenting. For på mandag og tirsdag var blodsukkeret for lavt, ikke sant? Og det er DA hun kan ha tatt for mye insulin. Hvordan blir blodsukkeret for høyt?

Anonymkode: f367f...57e

Ja, hun trenger mer insulin. Insulinet må settes over tid, som noen over meg nevner, for ellers kan det falle for raskt, og det kan man også bli uvel av.

Diabetes er komplisert, men SÅ komplisert som denne damen forsøker å gi inntrykk av, er det vitterlig ikke. 

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg er spent på hva far har å si, for å si det slik. 

Jeg også. Veldig spent! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved å spise mye sukker uten å ta mer insulin. Det er veldig enkelt for en diabetiker å styre blodsukkeret sitt sånn at det blir både høyere og lavere. 

Anonymkode: 6035a...4b7

Og du er utdannet spesialist indremedisin og endokrinologi forstår jeg? 

Herrehud da. La nå denne Berg gjøre jobben sin iallefall uten at dere bagatelliserer situasjonen helt.

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du er utdannet spesialist indremedisin og endokrinologi forstår jeg? 

Herrehud da. La nå denne Berg gjøre jobben sin iallefall uten at dere bagatelliserer situasjonen helt.

Anonymkode: 37999...62f

Innlegget du siterte er cirka det samme som Berg har sagt i retten. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og du er utdannet spesialist indremedisin og endokrinologi forstår jeg? 

Herrehud da. La nå denne Berg gjøre jobben sin iallefall uten at dere bagatelliserer situasjonen helt.

Anonymkode: 37999...62f

Det var ikke jeg som skrev det som du siterer, men ifølge Budstikka sa sakkyndige akkurat dette selv:

Aktor Dymbe tar ordet. Han sier han har et spørsmål til sakkyndig Tore Julsrud Berg om det som akkurat skjedde - med det mener han den plutselige pausen ett minnutt inn i tiltaltes forklaring.

 

-I hvilken grad kan tiltalte selv styre blodsukkeret, hvis hun ønsker det? spør aktor.

 

-Diabetespasienter styrer det helt selv. Det er lett å få lavt eller høyt blodsukker, det avhenger av hvor mye insulin man setter, svarer Berg.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ketoacidose ?

Anonymkode: fad9c...735

 Insulinsjokk, kan gå i koma 

Anonymkode: e2865...fb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle vel tro at folk som påstår å være uskyldig - og da i en så spesiell sak som dette - ville være ekstremt opptatt av å renvaske seg for enhver pris???

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Insulinsjokk, kan gå i koma 

Anonymkode: e2865...fb3

Nei, det er det stikk motsatte av insulinsjokk.

Diabetisk ketoacidos er et resultat av langvarig høyt blodsukker, noe man får av å ha for lite insulin i kroppen.

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 Insulinsjokk, kan gå i koma 

Anonymkode: e2865...fb3

Ketoacidose er ikke insulinsjokk - insulinsjokk er det samme som føling = for mye insulin

Ketoacidose er insulinmangel. 

Anonymkode: 470d8...5d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig så handler jo alt i denne rettssaken om mor.... og ikke datteren som er død. En farse, som nevnt her tidligere....

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror dere vi noen gang kommer til å få høre henne forklare? Og da mener jeg ikke til facebook eller media etter dette er over.

Hun sier hun ikke husker noe, men vil likevel forklare.

Anonymkode: f367f...57e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror dere vi noen gang kommer til å få høre henne forklare? Og da mener jeg ikke til facebook eller media etter dette er over.

Hun sier hun ikke husker noe, men vil likevel forklare.

Anonymkode: f367f...57e

Det henger ikke på greip. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ketoacidose er ikke insulinsjokk - insulinsjokk er det samme som føling = for mye insulin

Ketoacidose er insulinmangel. 

Anonymkode: 470d8...5d1

Jeg håper inderlig ikke at hun får medhold! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere vi noen gang kommer til å få høre henne forklare? Og da mener jeg ikke til facebook eller media etter dette er over.

Hun sier hun ikke husker noe, men vil likevel forklare.

Anonymkode: f367f...57e

Nei, personlig tror jeg ikke det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...