Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest chisandra
7 minutter siden, Hege899 skrev:

Klarer ikke engang å se for meg et sånn kaos i en liten hytte :(

Nei, det dukker opp bilder i hodet jeg faktisk ikke klarer å tenke ferdig når jeg går gjennom den dagens beskrivelser. Og kulden i hytta, med en kropp så undervektig at den ikke har mulighet til å produsere varme i det hele tatt, samtidig som annekset der moren angivelig sov var godt og varmt. Kripos målte temperaturen inne i hytta dagen etter til 7-8 grader, og da sto varmeovnene på. 

Endret av chisandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håpte A var så redusert den siste tiden at hun ikke fikk med seg hva som skjedde,men de sendte visst sms til hverandre samme dagen som hun døde :(

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hege899 skrev:

Jeg håpte A var så redusert den siste tiden at hun ikke fikk med seg hva som skjedde,men de sendte visst sms til hverandre samme dagen som hun døde :(

Akkurat det at det ble sendt meldinger mellom A og moras telefoner den siste dagen er vel satt store spørsmål ved fra aktors side... https://www.nrk.no/ho/angelica-_13_-i-sms-til-tiltalt-mor_-_jeg-gidder-ikke-leve_-1.13961527

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/ho/rettsmedisiner_-13-aring-kan-ha-vaert-dod-i-6_12-timer-1.13945423

Edit: Altså at hvis rettsmedisineren som utførte obduksjonen har rett om dødstidspunktet var ikke Angelica i live når de siste meldingene mellom hennes og morens telefon ble sendt på nyttårsaften....

Endret av 282_NaughtySpark
Tillegg
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Skulle hun mot all formodning bli frikjent i lagmannsretten mister jeg fullstendig troen på barns rettssikkerhet og på lovverket rundt plikten til de som har ansvaret for å handle til barns beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
miss spjåk skrev (På 17.1.2019 den 10.31):

Datteren din ligger såvidt ved bevissthet, evnt død i senga. Og moren prioriterer å pakke bag. Istedetfor å sitte ved siden av den bevisstløse datteren og holde øye med henne. Dvs, nå er jeg overbevist om det samme om ambulansepersonalet og obdusenten mente, hun var død før moren ringte. 

Er det bare meg som reagerer på nødsamtalen?  datteren hennes puster ikke og hun "trenger litt hjelp". Og måten hun snakker om datteren- "det er en her som.."  og "jente på 13år" akkurat som om moren distanserer seg helt fra datteren. Hun sier aldri "datteren min". 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det er så mange artikkler at jeg blir svimmel. Vet du om det finnes en med flere direkte sitater fra nødstamtalen? har du link?

Kopiert fra Budstikka, fikk ikke kopiert linken dessverre! Når mor sa i retten at hun ikke la merke til at hun var blitt så tynn men i samtalen med AMK bekrefter hun jo at Angelica veier mindre enn 30 kg.                                               «Tiltalt mor i nødsamtale: – Vi har holdt på altfor lenge

– Det var et grusomt syn. Hun så ut som hun var seks eller syv år gammel, forklarte kvinnen.

https://www.budstikka.no/valdres-saken/aasmund-olav-sandland/arne-ingvald-dymbe/tiltalt-mor-i-nodsamtale-vi-har-holdt-pa-altfor-lenge/s/5-55-791325

Innlegget er ryddet for opphavsrett. Lenke til artikkel er lagt inn.

Yvonne (teamleder)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
moroklompen skrev (På 18.1.2019 den 20.27):

(.....)

– Det var et grusomt syn. Hun så ut som hun var seks eller syv år gammel, forklarte kvinnen.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dommeren ber rettsmedisineren om å kun vise høyst nødvendige bilder i retten, ja da er det ganske ille. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvis man Googler og ser bilder av mennesker med bmi under 10. Bilder på mennesker med bmi 8.8 finner man nærmest ikke, så da kan man jo tenke seg grunnen. Det at mor sier at Angelina var i form helt til hun døde er helt koko.... Med en bmi på 8.8 er det ett under at man lever, og dette vet mor godt gjennom alle sine møter med helsevesenet. Hun har tilogmed en liste over alle ulempene ved for lite inntak av mat. Jeg syntes at det er flott at mor forklarer seg i retten, men skjønner godt at hun har prøvd å unngå dette i tingretten. Jo mer hun sier jo verre blir det og jeg syntes at aktoratet har enda bedre sak enn i tingretten. Det gjør vondt lang inn i hjerterota... En grusom sak hvor jeg håper rettferdigheten seirer. 

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Uff da skrev:

Når dommeren ber rettsmedisineren om å kun vise høyst nødvendige bilder i retten, ja da er det ganske ille. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvis man Googler og ser bilder av mennesker med bmi under 10. Bilder på mennesker med bmi 8.8 finner man nærmest ikke, så da kan man jo tenke seg grunnen. Det at mor sier at Angelina var i form helt til hun døde er helt koko.... Med en bmi på 8.8 er det ett under at man lever, og dette vet mor godt gjennom alle sine møter med helsevesenet. Hun har tilogmed en liste over alle ulempene ved for lite inntak av mat. Jeg syntes at det er flott at mor forklarer seg i retten, men skjønner godt at hun har prøvd å unngå dette i tingretten. Jo mer hun sier jo verre blir det og jeg syntes at aktoratet har enda bedre sak enn i tingretten. Det gjør vondt lang inn i hjerterota... En grusom sak hvor jeg håper rettferdigheten seirer. 

Enig. Det er omtrent umulig å bli frikjent i denne saken, slik jeg ser det. Resultatet kan faktisk bli strengere straff. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Vampyrina skrev:

Anbefaler dokumentaren «Emma wants to live». Handler om 18 år gamle Emma med anorexia, og der ser man hvor svak man blir av å veie altfor lite.... At A hadde god helse mot slutten, tror jeg ingenting på. https://www.vg.no/nyheter/i/21e40R/se-dokumentaren-emma-wants-to-live

Det er en veldig god og veldig sterk dokumentar. Helt forferdelig å se hvor ødelagt man kan bli av anoreksi. Samtidig viste meg den noe annet som jeg tenker også er relevant i denne saken: Hvor manipulative personer med anoreksi kan være. Selv helt mot slutten ser vi at Emma (eller: anoreksien) forsøker å manipulere dem rundt seg slik at hun skal slippe å spise. Selv om hun vil leve, så klarer hun det ikke. Vi har jo også lest meldingene mellom Angelica og moren, hvor Angelica (sykdommen) helt tydelig manipulerer sin mor. Det er en del av sykdommen. Det er noe de pårørende må få hjelp til å lære seg å stå imot. 

Man har ikke stått imot når man reiser til hytta og blir der i månedsvis mens man krangler om mat på SMS.

Forskjellene mellom dem er likevel store: Emma var myndig. Hun hadde også vært syk mye lengre, og hun var blitt gitt opp. Hun ble jo egentlig sendt til Portugal for å dø, noe alle visste, selv om det vel offisielt var et siste desperat forsøk. Hun hadde også blitt fulgt nøye opp av helsevesenet i mange år. Hun var IKKE 13 år. Hun ble IKKE holdt isolert på en kald hytte, uten behandling og oppfølging fra helsevesenet. Ja, anoreksi er en sykdom med høy dødelighet. Dokumentaren om Emma viser at selv om man gjør alt «riktig», så kan pasienten likevel dø. Men det er overhode ikke noe argument for å unnskylde tiltalte i denne saken. Dette er jo i praksis like ille som å isolere et kreftsykt barn på ei hytte i månedsvis, og si at man skal behandle det med ringblomstekstrakt og haibrusk, uten oppfølging fra helsevesenet. Angelica fikk aldri en reell sjanse, fordi hun ikke fikk mulighet til å få helsehjelpen hun så sårt trengte. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet ditt truer med å ta livet sitt om du får henne lagt inn på sykehus, så skjønner jeg at man som forelder nøler. Men her var det ikke noe valg, slik jeg ser det. Enten legges barnet inn og kanskje dør, eller så blir hun værende "hjemme" og er garantert å dø. :( 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
32 minutter siden, mikrobe skrev:

Om barnet ditt truer med å ta livet sitt om du får henne lagt inn på sykehus, så skjønner jeg at man som forelder nøler. Men her var det ikke noe valg, slik jeg ser det. Enten legges barnet inn og kanskje dør, eller så blir hun værende "hjemme" og er garantert å dø. :( 

Det som også er så spesielt i denne saken er jo også at fra morens side ble hjelpeapparatet gjort til fiendene. At de ble gjort til fiender fra Angelica sin side er egentlig bare et symptom på sykdommen. Men her gjorde altså moren hjelperne til fiender, med bl.a. grove kallenavn. Et barn som blir skremt med helsevesenet/barnevernet fra start vil jo aldri noen gang opparbeide tillit til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mikrobe skrev:

Om barnet ditt truer med å ta livet sitt, søker man hjelp. Med en gang. Ikke lar barnet synke lenger inn i sykdommen langt borte fra hjelp. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...