Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Leselusa skrev (På 19.1.2019 den 13.52):

Om barnet ditt truer med å ta livet sitt, søker man hjelp. Med en gang. Ikke lar barnet synke lenger inn i sykdommen langt borte fra hjelp. 

Endret av Nasse Nøff ❤
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 19.1.2019 den 14.51, Nasse Nøff ❤ skrev:

Enig. Det er nok det mest kritikkverdige og forvirrende hun gjorde. Å ta henne med på hytta. Ikke bare det, men å konstant flytte på seg og bytte behandlere. Slik at hun til slutt ikke fikk nok behandling. Alle forstår jo at for å få hjelp, så må man være i behandling over tid. Det nytter ikke å avslutte hele tiden. Det skulle ha vært noen regler rundt dette og eventuelt flytte-nekt etter et viss antall unødvendig flytting for barn som er i behandling for kroniske sykdommer. 

Det man burde gjøre er ikke å ha et tak på antall flyttinger for enkelte grupper, men å sørge for at flytting - enten det er en eller fem flyttinger - ikke gjør at barnet ikke lenger er under oppfølging. Enten det er snakk om barnevernet eller helsevesenet. 

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (teamleder)

• Liker 13
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Mmmwhatever skrev (På 19.1.2019 den 15.38):

Det man burde gjøre er ikke å ha et tak på antall flyttinger for enkelte grupper, men å sørge for at flytting - enten det er en eller fem flyttinger - ikke gjør at barnet ikke lenger er under oppfølging. Enten det er snakk om barnevernet eller helsevesenet. 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (teamleder)

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
35 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det sies jo at ting skal bli med videre, som f.eks at man skal få samme oppfølging og behandling på den nye plassen, om det så er skole eller barnevernet det er snakk om. Men vi ser jo at det er jo ikke så enkelt. Det er jo derfor dette smutthullet blir misbrukt.
Når det kommer til behandling for psykiske lidelser så tar det jo litt tid før man får utbytte av behandlingen. Da kreves det at man er i et stabilt og trygt miljø, og at behandlingen er kontinuerlig og har gode rutiner og flyt. Så det jeg tenker da, er at moren skulle ikke ha fått lov til å flytte datteren på denne måten og stikke av fra behandling på den måten som hun gjorde. Om hun forholdt seg på en og samme plass, så ville hun kanskje ha fått den hjelpen hun trengte også ville omsorgssvikten ha blitt oppdaget mye raskere og det hadde vært lettere får helsevesenet og skolen å ta tak. Jeg mener det er helt feil å skylde på svikt hos skole eller helse. Her er det mor som har sviktet på det groveste og på flere punkter. Når systemet tilsier at man har lov til å ta et alvorlig sykt barn utav behandling... så er det jo hel systemet sin skyld og ikke den enkelte legekontoret eller fastlege. Men som sagt,  i bunn og grunn har mor 98% skyld her, resten er selve systemet og hvordan ting fungerer i Norge sin skyld. 

Samtidig blir det veldig vanskelig å hindre noen i å flytte, uten å ta fra dem omsorgen for barnet. 

Her har jo både barnevernet og fastlegen sviktet, men ja - dette er først og fremst mors ansvar, og det er også hun som er tiltalt. 

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
14 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Samtidig blir det veldig vanskelig å hindre noen i å flytte, uten å ta fra dem omsorgen for barnet. 

Her har jo både barnevernet og fastlegen sviktet, men ja - dette er først og fremst mors ansvar, og det er også hun som er tiltalt. 

Det har de, ikke minst har de vært for seine i reaksjonen. Jeg har ofte tenkt på om en medvirkende årsak har vært at moren er ganske så god med ord, samt morfarens yrke - i den forstand at det gang på gang har blitt fremhevet det tette forholdet Angelica hadde med han. Men han så henne jo ikke fra det virkelig begynte å gå galt. 

Skrevet
2 minutter siden, chisandra skrev:

Det har de, ikke minst har de vært for seine i reaksjonen. Jeg har ofte tenkt på om en medvirkende årsak har vært at moren er ganske så god med ord, samt morfarens yrke - i den forstand at det gang på gang har blitt fremhevet det tette forholdet Angelica hadde med han. Men han så henne jo ikke fra det virkelig begynte å gå galt. 

Absolutt, jeg er helt enig og har tenkt det samme selv. Mor var ikke ressurssterk, men framsto som om hun var det. 

• Liker 8
Skrevet

Det positive nå er at moren i det minste prøver å forklare hva som skjedde. 

Men det er bare ikke mulig at "Angelica var i fin form inntil like før hun døde". Det er ikke medisinsk mulig å være "i fin form" med den BMI som er oppgitt. 100% helt umulig. 

• Liker 25
Skrevet
På 19.1.2019 den 17.10, Dolce skrev:

Det positive nå er at moren i det minste prøver å forklare hva som skjedde. 

Men det er bare ikke mulig at "Angelica var i fin form inntil like før hun døde". Det er ikke medisinsk mulig å være "i fin form" med den BMI som er oppgitt. 100% helt umulig. 

Moren sier jo også selv i nødsamtalen at det er snakk om en vekt "under 30 kg" når operatøren spør om det.

Operatøren må til og med spørre to ganger, at hun hørte riktig når moren sier det er snakk om en vekt under 30 kg.......

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (teamelder)

• Liker 20
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Mmmwhatever skrev (På 19.1.2019 den 16.35):

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
7 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Derfor jeg mener det burde bli en endring i lovverket når det kommer til barn under behandling eller ikke er helt avklart rundt barnevernet. Det burde ikke være lov å bare stikke av på den måten. Spesielt ikke så mange ganger og uten god nok grunn. Dersom det er snakk om at man må flytte på grunn av leiemarkedet så er det en ting, eller på grunn av jobb. Her er det snakk om flere flytting og skolebytting uten reel grunn som da gikk utover datteren. Det mener jeg bør endres, fordi det kan få konsekvenser og det ser vi jo nå. Hun påstår at mobbing er grunnen.... men jeg finner null bevis på at Angelica faktisk ble utsatt for mobbing. Har lest igjennom de fleste dag for dag referansene og tre av dem er med andre foreldre, og alle sier det samme. At det er null bevis på mobbing og rektorene har sagt det samme.

Akkurat  det med mobbing er ikke mulig for utenforstående å vite fskta om. Sannsynligheten for at det har forekommet tidligere er stor. Men det unnskylder absolutt ikke mors flukt fra hjelpeaparatet. 

• Liker 8
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
chisandra skrev (På 19.1.2019 den 16.58):

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Leselusa skrev (På 19.1.2019 den 17.54):

Akkurat  det med mobbing er ikke mulig for utenforstående å vite fskta om. Sannsynligheten for at det har forekommet tidligere er stor. Men det unnskylder absolutt ikke mors flukt fra hjelpeaparatet. 

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ServiceManagerFrue
Skrevet
5 timer siden, mikrobe skrev:

Om barnet ditt truer med å ta livet sitt om du får henne lagt inn på sykehus, så skjønner jeg at man som forelder nøler. Men her var det ikke noe valg, slik jeg ser det. Enten legges barnet inn og kanskje dør, eller så blir hun værende "hjemme" og er garantert å dø. :( 

Hvis barnet ditt truer med å ta livet av seg for noen som helst grunn så tar man det ihvertfall med til behandling hos kyndige. Jeg hadde aldri gamblet med livet til mitt barn og trodd at jeg vet bedre enn alt helsepersonell involvert. 

Skrevet
12 minutter siden, Leselusa said:

Det med mobbing kommer ganske godt frem i Budstikkas puss-artikkel "Da Lommedalen mistet en av sine egne"

Der kommer det frem at "mobbingen" er det stort sett kun moren som har mast om, og at den såkalte utestengelsen i stor grad kommer av at moren skulle blande seg i alt, og selv forskjellsbehandlet barn i kontakt med Angelica, ut i fra hva hun selv syns om disse barna.

Insisterte på å alltid følge "gågruppa" fra nabolaget på skoleveien hver dag, lagde muffins og delte ut på hjemveien, men kun til de barna som hadde vært "flinke" i hennes øyne, skulle alltid blande seg i leken når Angelica var med venner, i den grad at andre barn ikke hadde lyst til å være med Angelica, på et halloween-arrangement tilbød hun seg å lage karamelliserte epler, men hadde ikke laget nok til alle barna, bare akkurat nok til enkelte utvalgte barn som HUN syns fortjente det, og sånn fortsetter det.....

Skole og andre foreldre snakket med henne om dette utallige ganger, at hun kanskje burde blande seg litt mindre, og at det kunne tenkes at hennes overstadige innblanding kunne være en medvirkende årsak til at det innimellom ble konflikter i barnegruppa, men det var hun totalt døv for.

"Da Lommedalen mistet en av sine egne" er en veldig bra artikkel, som utfyller mye av det som ikke har blitt sagt i andre artikler.

• Liker 43
Gjest chisandra
Skrevet
1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

"Da Lommedalen mistet en av sine egne" er en veldig bra artikkel, som utfyller mye av det som ikke har blitt sagt i andre artikler.

Helt enig med deg. I den kommer det frem mye om oppbyggingen av det som til slutt endte så tragisk. Har lest den flere ganger. 

Skrevet
4 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Det med mobbing kommer ganske godt frem i Budstikkas puss-artikkel "Da Lommedalen mistet en av sine egne"

Der kommer det frem at "mobbingen" er det stort sett kun moren som har mast om, og at den såkalte utestengelsen i stor grad kommer av at moren skulle blande seg i alt, og selv forskjellsbehandlet barn i kontakt med Angelica, ut i fra hva hun selv syns om disse barna.

Insisterte på å alltid følge "gågruppa" fra nabolaget på skoleveien hver dag, lagde muffins og delte ut på hjemveien, men kun til de barna som hadde vært "flinke" i hennes øyne, skulle alltid blande seg i leken når Angelica var med venner, i den grad at andre barn ikke hadde lyst til å være med Angelica, på et halloween-arrangement tilbød hun seg å lage karamelliserte epler, men hadde ikke laget nok til alle barna, bare akkurat nok til enkelte utvalgte barn som HUN syns fortjente det, og sånn fortsetter det.....

Skole og andre foreldre snakket med henne om dette utallige ganger, at hun kanskje burde blande seg litt mindre, og at det kunne tenkes at hennes overstadige innblanding kunne være en medvirkende årsak til at det innimellom ble konflikter i barnegruppa, men det var hun totalt døv for.

Ja, jeg har lest den og ser poenget ditt.  Men mitt poeng er at det er helt umulig for utenforstående å vite sikkert hva som stemmer og ikke stemmer i en mobbesak. Det er ikke usannsynlig at det har forekommet.  Det er heller ikke usannsynlig det du skisserer. Men ingen kan vite!

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Derfor jeg mener det burde bli en endring i lovverket når det kommer til barn under behandling eller ikke er helt avklart rundt barnevernet. Det burde ikke være lov å bare stikke av på den måten. Spesielt ikke så mange ganger og uten god nok grunn. Dersom det er snakk om at man må flytte på grunn av leiemarkedet så er det en ting, eller på grunn av jobb. Her er det snakk om flere flytting og skolebytting uten reel grunn som da gikk utover datteren. Det mener jeg bør endres, fordi det kan få konsekvenser og det ser vi jo nå. Hun påstår at mobbing er grunnen.... men jeg finner null bevis på at Angelica faktisk ble utsatt for mobbing. Har lest igjennom de fleste dag for dag referansene og tre av dem er med andre foreldre, og alle sier det samme. At det er null bevis på mobbing og rektorene har sagt det samme.

Ser ut som om den mobbingen er i mors hode, og hun klarer da å manipulere datteren. 

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke så lett i praksis, tror jeg. Hva er en «nødvendig flytting»? I dette tilfellet var vel leiligheten deres faltisk vannskadet, så de var nødt til å flytte. Den var ikke beboelig. Snegler under sofaen... 😬

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det er jeg delvis enig i, at systemet har sviktet, men ikke enkeltperson.. du må husk at de har jo rett i det de sier (fastlegene), de må jo samarbeide med foresatte og pasient. Det skal ekstremt mye til før offentligheten tar over et helt menneske og tar ifra foreldre samtykkerett og pasienters medvirkningrett (noe de har fra 12 år og oppover). Må husk at alt er ikke så svart/hvit dessverre. Når ei mor manipulerer, er vrang og vanskelig og attpåtil stikker av, så er det faktisk ikke så enkelt å være fastlege.

Jeg mener barnevernet gjør mye rett, men det er en ting de gjør galt. Mange barn vokser opp i giftige hjem, og mange har vært i kontakt med barnevernet. Men foreldre som manipulerer og er veldig flink til å snakke for seg. De klarer ofte å riste av seg barnevernet. Det BV burde bruke ressurser på, er å faktisk diagnostisere foreldre mer, og ikke bare få oversikt over selve hjemmesituasjonen, mangel på mat, og klær og slag og spark er ikke den eneste måten barn lider på. BV må få det de trenger for å kunne fange opp de som er eksperter på å manipulere. Disse menneskene er ofte veltalende og fremstår som ressurssterke. Det kan være snakk om alt fra narssisiter til psykopater og de med alvorlige personlighetsforsyrrelser. Det som er lettest å oppdage, er fysisk mishandling. Psykisk mishandling er ikke sjeldent dessverre og det er veldig vanskelig å oppdage. Spesielt om den som mishandler er en ekspert når det kommer til manipulasjon. 

Ja, jeg ser at det er mye som kunne ha blitt gjort annerledes. Men husk at der og da, så hadde ikke fastlegene den informasjonen vi har i dag. Det er lett å peke på dem, fordi de er der for å hjelpe.

Om det er psykisk mishandling hun ble utsatt for, det kan jeg ikke si noe om. Men omsorgssvikt, så absolutt. Bare sånn at det er sagt, jeg snakker mer generelt her nå, og ikke om at Angelica ble utsatt for psykisk mishandling. Bare en beskjed til slette-happy admins ;) 

Men her hadde fastlegen ikke fulgt opp når A ikke kom på veiinger hver uke, noe som var en betingelse for at hun skille skrives ut fra sykehuset. Han fulgte heller ikke opp utover høsten. Fastlegen kan ikke tvinge mor til å komme med datteren, men han kan melde mor til barnevernet. Noe som ikke ble gjort. 

• Liker 9
Skrevet

Den artikkelen dere snakker om. "Da Lommedalen mistet en av sine egne". Er den å lese andre steder enn Budstikka? Det er en plussartikkel, og for oss som ikke hører til lokalt der så har vi jo ikke plussabb på deres aviser. 

Er det noen steder denne artikkelen ikke ligger bak betalingsmur slik at vi som ikke er lokalbefolkning også kan lese?:) 

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Mmmwhatever skrev (På 19.1.2019 den 19.08):

Men her hadde fastlegen ikke fulgt opp når A ikke kom på veiinger hver uke, noe som var en betingelse for at hun skille skrives ut fra sykehuset. Han fulgte heller ikke opp utover høsten. Fastlegen kan ikke tvinge mor til å komme med datteren, men han kan melde mor til barnevernet. Noe som ikke ble gjort. 

Mmmwhatever skrev (På 19.1.2019 den 19.05):

Ser ut som om den mobbingen er i mors hode, og hun klarer da å manipulere datteren. 

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke så lett i praksis, tror jeg. Hva er en «nødvendig flytting»? I dette tilfellet var vel leiligheten deres faltisk vannskadet, så de var nødt til å flytte. Den var ikke beboelig. Snegler under sofaen... 😬

Endret av Nasse Nøff ❤
lagt til kilde
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...