Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Vera skrev:

Eeehm..han psykologen..?? Herlig når de selv kaller inn vitner som ødelegger saken enda mer enn den allerede er for tiltalte..off :fnise:

Da har man en dårlig sak...

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"13:29 Forutsetter du at datterens død kom plutselig for tiltalte i din erklæring? spør aktor.
-Nei, det er ikke en forutsetning for min vurdering, svarer psykologen.
-I denne saken har tiltalte innsett at datteren kan komme til å dø i midten av november. Er det en situasjon som vil gi en PTSD-diagnose? spør Dymbe videre.
-Om hun så hadde drept henne med kniv, hadde det vært et traume. Det å miste sitt barn er et traume, uavhengig av om visste at det kunne skje eller har forårsaket det selv, svarer Austad."

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
Akkurat nå, Vera skrev:

Eeehm..han psykologen..?? Herlig når de selv kaller inn vitner som ødelegger saken enda mer enn den allerede er for tiltalte..off :fnise:

Ja, jeg mener det egentlig er en klar fordel for aktoratet at denne psykologen får komme med sine betraktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

13:13 Forsvarer Ann Turid Bugge vil vite om man kan få PTSD ved å miste et barn. Andre sakkyndige her mener ikke det. Kan du begrunne ditt ståsted? spør hun.

– Å miste et barn er det verste en forelder kan oppleve. Jeg har selv spurt 20 mennesker som har barn om de vil miste barnet sitt eller bli voldtatt av fem personer. Alle velger det siste. Det er ingen som vil miste et barn, sier Austad. 

– Man trenger ikke være fagperson for å kunne si det, fortsetter han.

Hjelpes! Det er da stor forskjell på post traumatisk stress syndrom og det å være i dyp krise og sorg over å miste et barn. Er vel ingen som ønsker dette. Håper virkelig han bygget sin "diagnose" av tiltalte med PTSD på noe mer håndfast enn dette! Det er visse hovedsymptomer, som 1. flashbacks (vet vi noe om dette?), 2. unngåelse (mor har vel heller oppsøkt oppmerksomhet etter dødsfallet), 3. Negativ affekt (tanker om skyldfølelse og ikke strekke til, har tilgode å høre noe om det), 4. Kroppslig hyperaktivering (fright and flight symptomer).

Vil tro og håpe at en fagperson utreder symptomer og vurderer diagnosekriterier fremfor å drive useriøse spørreundersøkelser blant 20 personer! 😳

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når psykologen presterer å uttale at «Jeg har spurt 20 mennesker som har barn om de vil miste barnet sitt eller bli voldtatt av 5 personer. Alle velger det siste.» og mener det skal være et faglig grunnlag for at mor er kvalifisert til ptsd? Asså...hæ??? 

Anonymkode: c7758...d92

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, chisandra skrev:

Ja, jeg mener det egentlig er en klar fordel for aktoratet at denne psykologen får komme med sine betraktninger.

Javisst er det det, jeg syns bare det er snodig og komisk hvordan de velger å ødelegge for seg selv, ved å innkalle vitner uten snev av nøytralitet eller profesjonalitet 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og avsporinger, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tiltalte har null problemer med å huske hva de skulle spise på nyttårsaften, hvem A hadde kontakt med på telefonen, at de skar opp grønnsaker sammen osv osv osv osv..?

«Så til dette med bortfall av hukommelse, sier aktor Arne Ingvald Dymbe.

-Tiltalte har gitt en fri forklaring om det som skjedde på Beitostølen. Den er gitt i slutten av januar 2016. Når hun kommer i retten er hukommelsen om alt som har skjedd på Beitostølen borte. Er det naturlig at hukommelsen blir borte i ettertid? spør han psykolog Atle Austad.

-Det er ikke uvanlig at man husker bruddstykker langt tilbake i tid med en PTSD-diagnose. Bortfall av hukommelse kort tid opptil det dramatiske skjer er vanlig. Hun husket jo at hun spiste en god middag 2. juledag blant annet. Mitt inntrykk er at hun ikke husker noe fra perioden fra 2. juledag og frem til nyttårsaften, svarer Austad.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"13:34 -Så til dette med bortfall av hukommelse, sier aktor Arne Ingvald Dymbe.
-Tiltalte har gitt en fri forklaring om det som skjedde på Beitostølen. Den er gitt i slutten av januar 2016. Når hun kommer i retten er hukommelsen om alt som har skjedd på Beitostølen borte. Er det naturlig at hukommelsen blir borte i ettertid? spør han psykolog Atle Austad.
-Det er ikke uvanlig at man husker bruddstykker langt tilbake i tid med en PTSD-diagnose. Bortfall av hukommelse kort tid opptil det dramatiske skjer er vanlig. Hun husket jo at hun spiste en god middag 2. juledag blant annet. Mitt inntrykk er at hun ikke husker noe fra perioden fra 2. juledag og frem til nyttårsaften, svarer Austad."

Det er altså ikke samsvar mellom det tiltalte har forklart om at "hukommelsen om alt som har skjedd på Beitostølen borte"

og det som tiltalte har forklart til Austad ("hun ikke husker noe fra perioden fra 2. juledag og frem til nyttårsaften")...

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kitcat skrev:

Hjelpes! Det er da stor forskjell på post traumatisk stress syndrom og det å være i dyp krise og sorg over å miste et barn. Er vel ingen som ønsker dette. Håper virkelig han bygget sin "diagnose" av tiltalte med PTSD på noe mer håndfast enn dette! Det er visse hovedsymptomer, som 1. flashbacks (vet vi noe om dette?), 2. unngåelse (mor har vel heller oppsøkt oppmerksomhet etter dødsfallet), 3. Negativ affekt (tanker om skyldfølelse og ikke strekke til, har tilgode å høre noe om det), 4. Kroppslig hyperaktivering (fright and flight symptomer).

Vil tro og håpe at en fagperson utreder symptomer og vurderer diagnosekriterier fremfor å drive useriøse spørreundersøkelser blant 20 personer! 😳

 

  Ikke mye konkret her.

 

Sitat

 

Psykolog Austad legger både den angivelige mobbingen og kvinnens beretning om det problematiske forholdet til Angelicas ukrainsk-amerikanske far - begge deler vesentlige i straffesakens bevisgrunnlag - til grunn i sin konklusjon om PTSD. Han skriver i sin rapport at han fullt og helt stoler på kvinnens forklaring, og tilskriver det blant annet empatien hun framkaller i ham.

«Jeg kjenner enorm tristhet og fortvilelsesfølelser i min kropp når jeg hører på og ser på [46-åringen], noe jeg tilskriver en empatisk reaksjon i min kropp, der det jeg kjenner, gjenspeiler det [46-åringen] kjenner i sin kropp. Dette som skjer i min kropp, er for øvrig en viktig faktor i min vurdering av mennesker, da det sier mye om ektheten i de følelser som uttrykkes», skriver han.


 

 

 

 

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg
29 minutter siden, chisandra skrev:

Han er helt vanvittig, men på en måte er det jo bra at han får tid i retten. På den måten ser dommerne hva han egentlig er i stand til å si.

Ja. Man kan ikke sammenlikne de tingene heller. Og man velger ikke å miste barn, heller ikke å bli voldtatt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"13:46 I tillegg til relevante saksdokumenter og helseopplysninger, har de sakkyndige hatt en fellessamtale med tiltalte 12. mai. Jeg vil anta den varte rundt to timer.
-Samtalen forløp forholdsvis greit, og det var ingen tegn på at tiltalte hadde en alvorlig psykisk lidelse, sier Helge Haugerud."

 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

  Ikke mye konkret her.

 

 

 

 

Anonymkode: 1c8ce...74f

Hæ??? Seriøst, er dette skrevet i fullt alvor av en psykologspesialist? Det går jo ikke an...!

Men det finnes jo håpløse psykologer der ute og da.

Edit: for å inkluderer teksten jeg reagerte på:

Han skriver i sin rapport at han fullt og helt stoler på kvinnens forklaring, og tilskriver det blant annet empatien hun framkaller i ham.

«Jeg kjenner enorm tristhet og fortvilelsesfølelser i min kropp når jeg hører på og ser på [46-åringen], noe jeg tilskriver en empatisk reaksjon i min kropp, der det jeg kjenner, gjenspeiler det [46-åringen] kjenner i sin kropp. Dette som skjer i min kropp, er for øvrig en viktig faktor i min vurdering av mennesker, da det sier mye om ektheten i de følelser som uttrykkes», skriver han.

Endret av Snurri
Manglet tekst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at de har lov til å dele ut diagnoser på folk etter henholdsvis 2 timer og 3 timers samtale. WTF. Det er ikke grunnlag for å vite noe som helst om en person. 

Anonymkode: c6795...eca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

  Ikke mye konkret her.

 

 

 

 

Anonymkode: 1c8ce...74f

Det er bare svada 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke at de har lov til å dele ut diagnoser på folk etter henholdsvis 2 timer og 3 timers samtale. WTF. Det er ikke grunnlag for å vite noe som helst om en person. 

Anonymkode: c6795...eca

Jo..for han bare føler det på seg..

😝😝

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke at de har lov til å dele ut diagnoser på folk etter henholdsvis 2 timer og 3 timers samtale. WTF. Det er ikke grunnlag for å vite noe som helst om en person. 

Anonymkode: c6795...eca

Husk at de også har relevante saksdokumenter og helseopplysninger før møtet. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snurri skrev:

Jeg kjenner enorm tristhet og fortvilelsesfølelser i min kropp når jeg hører på og ser på [46-åringen], noe jeg tilskriver en empatisk reaksjon i min kropp, der det jeg kjenner, gjenspeiler det [46-åringen] kjenner i sin kropp. Dette som skjer i min kropp, er for øvrig en viktig faktor i min vurdering av mennesker, da det sier mye om ektheten i de følelser som uttrykkes», skriver han.

Herregud! Skikkelig presis diagnostikk må jeg si.. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
4 minutter siden, Vera skrev:

Jo..for han bare føler det på seg..

😝😝

Han gjør skam på hele psykologstanden med føleriet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...