Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aktor skal vel spørre ut psykologen nå etter pausen? Regner med at han i såfall får gjennomgå litt..

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, chisandra skrev:

"11:57: Psykolog Austad mener tiltalte levde i et «vedvarende traume så lenge mobbingen foregikk». Samtidig måtte hun håndtere Angelicas spiseforstyrrelser.

– Meldinger mellom dem viser meg at dette er en mor som er desperat etter å få datteren til å spise. Hun har jo til og med truet med å ta livet sitt, for å skremme datteren til å spise, forklarer psykologen."

At det går an! Ser han ikke selv hva han sier, spesielt i lys av det som har kommet frem?

Å true med å ta livet sitt har mye mer med pf enn ptsd å gjøre. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aktor skal vel spørre ut psykologen nå etter pausen? Regner med at han i såfall får gjennomgå litt..

Anonymkode: ab505...bab

Det kan bli interessant. Jeg synes jevnt over at han stiller gode spørsmål. Aktor, altså

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Ang ptsd diagnosen basert på 3 timers samtale, er det ikke vanlig å snakke med de pårørende om deres oppfatning av pasienten? I denne situasjonen er jo alle tiltaltes nærmeste enig i samme "trusselbilde" eks. mobbere, fastleger, behandlere, barnevernet og lignende. Skal ikke "trusselbilde" være forvrengt? At personen med ptsd ser andre trusler enn friske mennesker?  Har hun klart å forvrenge alles syn på virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ulzzang skrev:

Jeg hadde spisevregning som barn helt til kanskje 12 års alderen men ikke anoreksi. Det kom av mye ustabilitet hjemme og av foreldre som tvang i meg mat, jeg mener seriøst at de skrek og kjeftet og fikk meg til å sitte helt til jeg var ferdig med mine ganske kraftige voksenporsjoner. Jeg var ganske så ekstrem undervektig men mine foreldre ville ikke se seg selv i speilet og for dem var jeg «vrang, vanskelig og dårlig til å spise» Jeg ble aldri tatt med til lege for undervekten og jeg tror foreldrene mine skammet seg over at jeg var så tynn. I mitt tilfelle nektet jeg å spise fordi jeg var redd for mat, mat var bare uhyggelig, det var kjefting og smelling og det smakte alltid vondt. Etter 12 års alderen gikk jeg fra å nesten ikke spise noe til å spise generelt lite til jeg var sånn 18 år.  

Jeg vet at det er veldig forskjellig fra denne saken, men i mitt tilfelle var jeg ikke anorektiker eller ei jente med sf, jeg var bare redd for mat.

Takk for at du deler ❤️ Det finnes mange ulike grunner til at barn/ungdom er magre og/eller ikke spiser. Anoreksi er bare en av dem. Den diagnosen settes nok ikke helt sjeldent også på varn/ungdom med helt andre grunner til manglende matinntak. 

Anonymkode: 7cbcd...319

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler ❤️ Det finnes mange ulike grunner til at barn/ungdom er magre og/eller ikke spiser. Anoreksi er bare en av dem. Den diagnosen settes nok ikke helt sjeldent også på varn/ungdom med helt andre grunner til manglende matinntak. 

Anonymkode: 7cbcd...319

Ja det er sant. I mitt tilfelle så hatet jeg å være så tynn. Foreldrene mine hadde fortalt meg så mange ganger at det å være så tynn var så stygt og usunt osv. Spør om det hjalp at de alltid skrek «spis! Spis!» det hjalp jo ingenting. Jeg ville jo gjerne spise og gå opp i vekt og slippe å være stygg og usunn, men mat var så tiltak, så mye mas, så lite trygt. Hver gang pappa kjeftet på meg ved matbordet så gjorde han bare vondt verre. 

Edit: og for å ikke avspore helt så tenkte jeg på dette med at mor alltid «maste» til A om st hun måtte spise, kan se for meg at hun kanskje følte litt av det samme da? Derfor var det så viktig at en person som hadde faglig kompetanse kom på banen og ar mor ikke fikk alt dette ansvaret alene. Mat kan være et veldig delikat tema.

Endret av Ulzzang
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Nina1975 skrev:

Ang ptsd diagnosen basert på 3 timers samtale, er det ikke vanlig å snakke med de pårørende om deres oppfatning av pasienten?  

Jeg har hatt diagnosen i mange år, og det var ikke gjort på 3 timer, nei. Det var mange og lange samtaler med psykiater. De innhentet nødvendig informasjon, men ikke fra pårørende.

Anonymkode: 59d11...41f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulzzang skrev:

Ja det er sant. I mitt tilfelle så hatet jeg å være så tynn. Foreldrene mine hadde fortalt meg så mange ganger at det å være så tynn var så stygt og usunt osv. Spør om det hjalp at de alltid skrek «spis! Spis!» det hjalp jo ingenting. Jeg ville jo gjerne spise og gå opp i vekt og slippe å være stygg og usunn, men mat var så tiltak, så mye mas, så lite trygt. Hver gang pappa kjeftet på meg ved matbordet så gjorde han bare vondt verre. 

Tenker på hva huseier sa om mye skriking om å spise.. 

Anonymkode: f8804...2c2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på hva huseier sa om mye skriking om å spise.. 

Anonymkode: f8804...2c2

Mhm!

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på hva huseier sa om mye skriking om å spise.. 

Anonymkode: f8804...2c2

Ja, det alene kan jo gi et barn problemer. Når tiltalte (i tillegg til mye annet negativt) skrev til A. at "du skal bli den nye Johaug" o.l.,   så er det ikke rart at A. fikk problemer...

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Psykologen har rett i èn ting; jentemobbing foregår mer i det skjulte. Men da hjelper det ikke å ha en mor som hauser opp selv den minste lille ting til å bli enorm mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Å miste et barn er det verste en forelder kan oppleve. Jeg har selv spurt 20 mennesker som har barn om de vil miste barnet sitt eller bli voldtatt av fem personer. Alle velger det siste. Det er ingen som vil miste et barn, sier Austad.

Er hetl sjokkert over at en psykolog kan spörre folk om noe slikt. Som om man har noe valg i det hele tatt! 

  • Liker 40
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hotellpute09 skrev:

– Å miste et barn er det verste en forelder kan oppleve. Jeg har selv spurt 20 mennesker som har barn om de vil miste barnet sitt eller bli voldtatt av fem personer. Alle velger det siste. Det er ingen som vil miste et barn, sier Austad.

Er hetl sjokkert over at en psykolog kan spörre folk om noe slikt. Som om man har noe valg i det hele tatt! 

Det er helt absurd. Jeg er svært lite imponert over denne psykologen. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra
Akkurat nå, hotellpute09 skrev:

– Å miste et barn er det verste en forelder kan oppleve. Jeg har selv spurt 20 mennesker som har barn om de vil miste barnet sitt eller bli voldtatt av fem personer. Alle velger det siste. Det er ingen som vil miste et barn, sier Austad.

Er hetl sjokkert over at en psykolog kan spörre folk om noe slikt. Som om man har noe valg i det hele tatt! 

Han er helt vanvittig, men på en måte er det jo bra at han får tid i retten. På den måten ser dommerne hva han egentlig er i stand til å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl. 9:45 

Sitat

 

(...) 

– Ja. Den laveste BMI jeg hadde var 11. Da var mamma hjemme med meg i perioder.

– Men BUP kunne ha grepet inn?

– Ja, men det gjorde de ikke, og det er det jeg er sur for.

 

Jeg er glad for at vitnet kom med den siste kommentaren der.

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra
Akkurat nå, Uff da skrev:

Ikke spesielt imponert over psykologen. Her burde aktor ha mye å spørre om.

Han sier også at "ut ifra slik jeg kjenner saken så tror jeg hun var villig til å gå ganske langt for å imøtekomme Angelica og få henne til å spise"

Hvor langt det var, viste seg jo til sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, chisandra skrev:

Han sier også at "ut ifra slik jeg kjenner saken så tror jeg hun var villig til å gå ganske langt for å imøtekomme Angelica og få henne til å spise"

Hvor langt det var, viste seg jo til sist.

Nettopp! Jeg syntes forsvarers 2 vitner i dag kun har talt til aktoratets fordel. Dette må da være direkte "skivebom" fra forsvarers side.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeehm..han psykologen..?? Herlig når de selv kaller inn vitner som ødelegger saken enda mer enn den allerede er for tiltalte..off :fnise:

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...