Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søskenbarnet kl.15.22 som reagerer på ordet avmagring. :frkk: og han er ekspert på næring til anorektikere?

Mon tro om de driver strutsefarm i tillegg, for her er mange hoder i sanden.

Vondt referat å lese i dag. Så mange voksenpersoner i deres liv som ikke tar et steg tilbake for å reflektere. 

Anonymkode: 1df39...e2a

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han snakker også om kreftsykdom, at de ikke kaller det å dø av avmelding. Jo - hvis moren til et kreftsykt barn (som kunne blitt friskt på sykehus) hadde rømt til ei hytte uten tilgang til helsehjelp i flere måneder og barnet ikke har fått i seg mat så hadde det mest sannsynlig også dødd av avmagring. Samme greia bare forskjellige sykdommer.

Anonymkode: ab505...bab

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søskenbarnet kl.15.22 som reagerer på ordet avmagring. :frkk: og han er ekspert på næring til anorektikere?

Mon tro om de driver strutsefarm i tillegg, for her er mange hoder i sanden.

Vondt referat å lese i dag. Så mange voksenpersoner i deres liv som ikke tar et steg tilbake for å reflektere. 

Ja, jeg oppfatter det som at de muligens ikke har vært informert nok om hvor alvorlig tilstanden har vært underveis. Og så må man jo også ta i betraktning at de har fått morens fremstilling av saken, og ikke har fått det hele bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig å skulle levere julegaver 1.nyttårsdag når de oppholder seg på en hytte i nærheten. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at vi har så mange kloke hoder i Norge ❤ for det første, at det ble tatt ut tiltale så kjapt! De la sammen 2 og 2 med en gang! 

Og de beundringsverdige yrkeskvinner og -menn som har vært inne for å snakke om alt fra obduksjon til tekstmeldinger.

Jeg er svært skuffet over barnevern og fastleger. Skuffet er ikke beskrivende nok, men det går jeg ikke mer innpå. Vi har snakket nok om det her inne.

Og til slutt, alle kloke hoder her inne som reflekterer og informerer så vi får et fullere bilde av situasjonen. Så mange reflekterte mennesker som ikke lar seg avlede av en tårevåt omsorgsperson.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida skrev:

Jeg synes det er merkelig å skulle levere julegaver 1.nyttårsdag når de oppholder seg på en hytte i nærheten. 

De hadde besøk av noen, så er nok derfor. Vi hadde nok heller ikke besøkt hytta til onkel og tante som ligger 2 km gåtur unna hytta vår i romjulen dersom vi hadde venner på besøk.

Likevel så var jo tiltalte på hytta siden oktober.. 

Anonymkode: 5eb63...652

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"I avhøret skal han også ha sagt at han tror siktede ville trosset Angelicas ønske om innleggelse hvis hun visste hvor alvorlig syk hun var."

Mor har skrevet i en tekstmelding at datteren "har flaks som fortsatt er i live". HVORDAN er det å ikke vite?! 

Anonymkode: ce07d...5ce

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"15:48  Aktor Arne Ingvald Dymbe får ordet og spør søskenbarnet hvilken utdannelse han har.- Jeg er utdannet økonom, svarer vitnet. Da tar aktor ordet igjen:  
-Jeg blir ganske forundret når du uttaler deg bastant om faglige spørsmål. Vi har hatt rettsmedisiner som har foretatt obduksjon i retten og fagpersonell som jobber med behandling av anoreksi. Men du føler deg likevel kallet til....?
-..da håper jeg temaet anoreksi er godt dekket her i retten, bryter vitnet inn.Dymbe opplyser at det kommer flere vitner som er sakkyndige på anoreksi, blant annet Finn Skårderud.
-Det er bra, sier vitnet.
På spørsmål fra aktor om han mener rettsmedisineren tar feil, gjentar vitnet at han mener bruken av begrepet «avmagring» blir feil og trekker på ny en parallell til kreftpasienter."
https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjexxj552008309fe40ag5n65?mode=static

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"16:10 Vitnet legger til at det heller ikke var noen leger som forsøkte å søke etter de underliggende årsakene til sykdommen. -Det var ekstremt sjokkerende."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjexxj552008309fe40ag5n65?mode=static

Men var det ikke tiltalte som forhindret at leger fikk snakke med A. om underliggende årsaker?

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser fra rettssaken, jo mer undrer jeg over dette: 

Jeg er temmelig overbevist om at mor faktisk mente det godt da hun tok Angelica med på langtidsopphold på hytta. 

Og etter dagen i dag i rettssalen tror jeg at avtalen mellom de to var at Angelica skulle få slippe å spise på 5 dager siden hun hadde spist greit på julaften. 

En BMI på 8,8 er svært synlig. Dessuten viser SMS'ene at hun motsier seg selv. Så hvorfor tviholde (altså ikke komme med ny forklaring) på at Angelica var i god form, gledet seg til andebrystet og sto på kjøkkenet og tilberedte grønnsaker rett før hun liksom ble dårlig? 

Anonymkode: a75d1...baf

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"16:10 Vitnet legger til at det heller ikke var noen leger som forsøkte å søke etter de underliggende årsakene til sykdommen. -Det var ekstremt sjokkerende."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjexxj552008309fe40ag5n65?mode=static

Men var det ikke tiltalte som forhindret at leger fikk snakke med A. om underliggende årsaker?

Alt dette er opplysninger vitnet har fra mor, det ville nok kommet frem om vitnet hadde snakket med de faktiske legene som omtales her. 

Og det stemmer at mor la føringen for hva som skulle snakkes om i behandlingssituasjoner. Så det kommer frem temmelig motstridende opplysninger. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Disse familiemedlemmene har jo kun morens beskrivelse av saken. Kona til søskenbarnet har sin informasjon rundt sykehusoppholdet via SMS fra moren, som vi jo vet hva syntes om Drammen sykehus. 

Det understrekes også ved at aktor sier  "-Jeg tror jeg avstår fra å stille spørsmål til dette vitnet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det funnet noe slik medisinsk ernæring på hytta?

"15:12

– Kan du si noe om hvordan du fikk kunnskap om saken? Spør forsvarer Ann Turid Bugge.

– Jeg visste om sykdommen de siste fire årene. Tiltalte var veldig åpen om problemstillingen rundt skole, men først og fremst om sykdommen. Hun var også åpen i sin søken etter svar, informasjon, kunnskap og ekspertise. Hun var opptatt av ernæring, da hun var bekymret for Angelicas matinntak, forteller søskenbarnet.

– Fikk hun tilgang til noe fra firmaet ditt? Spør forsvareren videre.

– Ja, først fikk hun det av oss, og siden Angelica likte dette fikk hun det også på resept. Det er ikke et legemiddel, men medisinsk ernæring. Jeg har ikke direkte kunnskap om når hun fikk det, men husker at hun besøkte meg på jobb et par ganger i perioden hvor hun var syk, svarer han."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjexxj552008309fe40ag5n65?mode=static

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, chisandra skrev:

Disse familiemedlemmene har jo kun morens beskrivelse av saken. Kona til søskenbarnet har sin informasjon rundt sykehusoppholdet via SMS fra moren, som vi jo vet hva syntes om Drammen sykehus. 

Det understrekes også ved at aktor sier  "-Jeg tror jeg avstår fra å stille spørsmål til dette vitnet"

Jeg la også veldig merke til det. Synes også at visse familiemedlemmer var veldig bastante på hvordan de mener at politi, sykehus, leger, skole, og annet burde oppført seg. Egentlige ganske rare vitneutsagn og mye som jeg reagerte på i dag som taler imot det vi allerede har fått av informasjon om.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En økonom som trekker i tvil kompetansen til sakkyndige i retten gagner vel ikke tiltalte noe særlig. At flere vitner har inntrykk av en omsorgsfull mor rokker ikke ved konkrete handlinger av mor og det hun har sagt og skrevet i sms. 

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra

Det er for meg helt umulig å forstå sammenhengen i det at moren søkte og tilegnet seg kunnskap om anoreksi fordi hun visste at Angelica var veldig syk, og utsagnet «jeg så det ikke» i intervjuet med tv2. 

https://www.tv2.no/a/8618055/

Endret av chisandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som reagerer på at tiltalte nesten kun så søsteren i familiesammenkomster, men søsteren og resten av familien var likevel oppdatert på mobbingen som foregikk? 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen andre som reagerer på at tiltalte nesten kun så søsteren i familiesammenkomster, men søsteren og resten av familien var likevel oppdatert på mobbingen som foregikk? 

Da kan det kanskje ha vært mye kontakt på telefon (ved samtaler og eller meldinger), eller eventuelt brevkorrespondanse?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan det kanskje ha vært mye kontakt på telefon (ved samtaler og eller meldinger), eller eventuelt brevkorrespondanse?

Men når søsteren sier at de først og fremst har hatt kontakt i forbindelse med famiiesammenkomster så går vel brevkorrespondanse og telefonsamtaler under kontakt? Selvfølgelig mulig at tiltalte ringe både søster, ukjent familiemedlem, og søskenbarn m/kone angående situasjonen, men de virker jo alle sammen relativt oppdaterte på hvordan helsevesenet ikke hjalp til?

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...