Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gråter. Hvor ensomt og forlatt dette barnet må ha følt seg. Og redd. Og full av både fysiske og psykiske smerter!  😢

Anonymkode: 975e2...e29

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant omtale av boken til Jon Gangdal (Angelica - en varslet tragedie) i Dagbladet, publisert 2.desember 2016: 

https://www.pressreader.com/norway/dagbladet/20161202/282205125503110

Anonymkode: c9f27...32b

Ja, men samtidig står det i beskrivelsen av boken at den handler om hvordan Angelica opplevde det, og at forfatteren setter seg inn i Angelicas vanskelige liv og at det er Angelicas "stemme" som er sentralt. Derimot omtalen i Dagbladet forstår jeg det som at det bare morens stemme som blir hørt, mens Angelica bare blir omtalt utfri moren.

http://cdon.no/boker/jon-gangdal/angelica-39013977?gclid=EAIaIQobChMIpu--m8re2QIVXV8ZCh1jPA7EEAQYBCABEgJRFfD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPzD5J3K3tkCFRKCGQodcl8NTA

Noen som har lest boken?

Endret av exictence
Skrevet
16 minutter siden, exictence skrev:

Noen som har lest boken?

Jeg har lest boken, men det var før alt dette. Og da hadde jeg nok litt mer tiltro til at NOE av det som stod i boken, var sant.... må nok lese den på nytt - med andre øyne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat hvilken personlighetsforstyrrelse det er Sørheim vurderer at tiltalte lider av, vil bli klart når Sørheim skal vitne og forsvare sine konklusjoner mot slutten av rettsprosessen. Foreslår at vi lar det ligge til frem til da. 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat hvilken personlighetsforstyrrelse det er Sørheim vurderer at tiltalte lider av, vil bli klart når Sørheim skal vitne og forsvare sine konklusjoner mot slutten av rettsprosessen. Foreslår at vi lar det ligge til frem til da. 

Enig. Vi kan jo spekulere i det vide og brede, men svaret vil nok dukke opp i løpet av rettssaken uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant omtale av boken til Jon Gangdal (Angelica - en varslet tragedie) i Dagbladet, publisert 2.desember 2016: 

https://www.pressreader.com/norway/dagbladet/20161202/282205125503110

Sitat fra anmeldelsen: 

Anonymkode: c9f27...32b

Takk for denne, den satte mye i et nytt perspektiv. Det ble tidligere i tråden diskutert heftig rundt om mat var Angelicas «våpen», noe enkelte lot seg provosere over. Om dette faktisk ER Angelicas egen dagbok .... og mye i denne saken så langt gjør at man kan tvile... men om den er hennes dagbok, så viser den jo at mat faktisk var et form for våpen. Eller «språk», som DB skriver.

- Jeg har tenkt endel på Netflix serien «mummy dead and dearest». Der har man datteren som sykeliggjøres av mora, som melker denne sykdommen for å høste egen oppmerksomhet og sympati. Jenta i den serien blir frarøvet sin stemme av en dominerende mor. Men når hun kommer i tenårene vil hun bryte det alt for stramme båndet med den overkontrollerende mora. Og for at det skal skje så må det gå så langt som at en av dem må dø. For så lenge begge er i livet vet jenta at hun aldri vil få være fri.  

Anonymkode: b9fc4...9dc

• Liker 16
Gjest gjest- silje
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet når han skal vitne?

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av gjest- silje
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, gjest- silje skrev:

Noen som vet når han skal vitne?

Jeg vet ikke hvilken dag, men de rettsoppnevnte sakkyndige pleier å vitne helt mot slutten, like før partene skal holde sine sluttinnlegg. 

Man kan få oversikt hva som er normal prosedyre for straffesaker her:

https://www.domstol.no/no/meddommere/veien-gjennom-en-rettsprosess/hva-skjer-i-en-hovedforhandling/

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg synes det er veldig interessant å få høre foreldrenes oppfatninger, sett opp i mot hvordan moren fremstiller det.

AnonymBruker
Skrevet

" Forfatter Jon Gangdal, som skrev bok om Angelica, skulle egentlig vitnet i dag, men møter heller mandag. "

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For ordens skyld: Sørheim er en kvinne, Synne Sørheim :)

Anonymkode: ed262...1dc

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg synes det er veldig interessant å få høre foreldrenes oppfatninger, sett opp i mot hvordan moren fremstiller det.

Da mener venner av avdøde sine foreldre? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mener venner av avdøde sine foreldre? 

Foreldre (til andre barn som gikk på Lesterud skole) fra perioden avdøde Angelica Heggelund gikk på Lesterud skole

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg lurer på (igjen) er dette med mat og kjøkken. 

Dersom det var slik at tiltalte hadde mat og medisiner i annekset og det ikke er kjøkken der, bør ikke tiltalte ha mat også i hovedhytta (kjølevarer etc.). Da er det jo rimelig å se for seg at tiltalte var innom hovedhytta hver dag for å lage seg mat etc. Det er jo ikke vanlig at noen bare spiser tørrvarer, man må gjerne ha kjølevarer i løpet av en dag. 

Anonymkode: 4319d...7a6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vitnet i dag er en far fra Gullhaug, men er innkalt av forsvarerne. Er det da kanskje antatt at han synes mødrene har baksnakket tiltalte og dermed gjort at avdøde har blitt utestengt ?   Jeg har ikke lest noe sted i tiltaltes tekster at fedre har blitt nevnt, men så har jeg ikke lest boka. 

Anonymkode: 817fa...7b6

Forsvarets vitner er ment å styrke forsvaret/diskreditere aktoratets påstander. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg lurer på (igjen) er dette med mat og kjøkken. 

Dersom det var slik at tiltalte hadde mat og medisiner i annekset og det ikke er kjøkken der, bør ikke tiltalte ha mat også i hovedhytta (kjølevarer etc.). Da er det jo rimelig å se for seg at tiltalte var innom hovedhytta hver dag for å lage seg mat etc. Det er jo ikke vanlig at noen bare spiser tørrvarer, man må gjerne ha kjølevarer i løpet av en dag. 

Anonymkode: 4319d...7a6

Jeg vet ikke, men ettersom de fant tiltaltes mat i annekset, kan det jo hende at hun hadde kjøleskap der. Når det er kaldt ute, kan man også holde kjølevarer kalde ved å oppbevare de utendørs i en boks el.l.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er interessant at det er en pappa som skal vitne. Kanskje han ser ting med litt andre øyne (hva det skulle være, vet jeg ikke).

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...