Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Gwen skrev:

Vet du når dommen faller?

Dommer vil opplyse om når domavsigelse er ventet når rettssaken er avsluttet.

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om annekset (noen spurte om det):"Bildene fra annekset som ligger nedenfor hytta viser tydelige tegn på å ha vært i bruk, sier kriminalteknikeren. Han viser til at det ble funnet mat, klær og medisiner tilhørende den tiltalte kvinnen (46) i annekset. Inne i annekset fant de dagen etter en håndskrevet lapp med overskriften «Dette skjer hvis du ikke spiser 2500 kalorier per dag», hvor den tiltalte har laget en punktvis liste.
– Vi finner flere ting som er en pekepinn på at de overnattet i hver sin hytte, ut fra hvordan sengene så ut til å bli brukt." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J13X44/valdres-saken-kripos-mener-mye-tyder-paa-at-mor-og-datter-ikke-sov-i-samme-hytte

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, The Kitten skrev:

Stemmer det at moren nektet å stille til konfronterende avhør med politiet? Eller husker jeg feil? 

Hvis hun nektet så er ikke det rart for det har jo ikke kommet ett eneste ord ut av munnen hennes som er sant hittil. 

Det stemmer det du skriver i første avsnitt, ja 

Anonymkode: 7fdbe...473

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, gjest- silje skrev:

Litt ifra retten idag:

Dette synes jeg at hadde vørt mer interessert om å høre om. Hvorfor var A blitt redd for institusjoner?

– Men Angelica hadde da blitt mistroisk til institusjoner, sier moren i avhør

Det hadde også vært interessant å vite hvor mye hun gikk opp i vekt når hun var innlagt fra 1/1 -5/2:

Camilla Heggelund Hovd er at hun i april 2015 avsluttet behandlingen ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling i Drammen, til tross for at dette var et vilkår

for utskrivelsen fra Drammen sykehus i 5. februar. Angelica har da vært innlagt siden nyttårsaften 2014.

Dette er også interessant, hvorfor er A livredd for barnevernet? Jeg tviler litt på at ett barn leser så mange artikler eller meninger om barneverent, så hvor kommer denne ekstreme redselen for barnevernet fra. Barnevernet kan være en veldig god ressurs, spseielt ved sykdom eller spesielle behov:

Det neste som skjer da er at barnevernet i Bærum ringer, fordi rektor på Mølladamen har sagt til dem at Angelica ikke kom på skolen.Jeg sier til barnevernet at hytta er liten, at Angelica hører alt og at hun skjønner at det er noe. Hun blir livredd for at noen skal komme og ta henne, forklarer hun.

Drammen har ringt barnevernet og sagt at vi ikke hadde fastlege og at Angelica ikke gikk på skole. Det er ikke sant. Jeg ga henne undervisning hjemme. Fastlegen tar telefonen og sier til barnevernet at jeg er hos ham, forklarer hun.

Camilla sier datteren "aldri ble trygg" etter dette.

Om du går inn på siden moren har opprettet på Facebook, kalt Angelicas julekalender, beskriver moren hvorfor under "innlegg". Moren forteller i flere innlegg hvordan hun mener Angelica har blitt mobbet, hvordan hun mener de har blitt tatt imot av helsevesen etc. BUP, Vinderen, rektor, Drammen sykehus, foreldre, barn på skolen, rettspsykiateren, politiet, faren til Angelica, barnevernet, flere behandlere- listen er lang over etater og enkeltpersoner som får passet påskrevet.hun har flere steder gjengitt episoder der hun følte seg urettferdig behandlet. Hun virker å kommer i konflikt med absolutt alle som har prøvd å hjelpe.. men så er mangel på selvinnsikt noe som er et fellestrekk ved alle i det diagnosespekteret (cluster B). 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, fitnessjenta skrev:

Angående dette marsvin vs. Hamster spørsmålet, så hadde jeg et marsvin da jeg var liten, men alle andre kalte det for hamster. Har inntrykket av at mange tror at marsvin er hamster. (Hvorfor er dette relevant i det hele tatt, egentlig?)

Den avsporingen er min. Det hadde bare relevans om det var en hamster. Men det var marsvin (pl.) og ble dermed en avsporing. Beklager det, men jeg visste ikke at VG og Budstikka klarer å få flere marsvin, til å bli én hamster..

Anonymkode: c6795...eca

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

At hun skriver i presens om datteren skal ikke jeg holde i mot henne. Det kan være at det blir for virkelig. At ved å bruke fortid så godkjenner hun at datteren er død, og bed å bruke presens så godkjenner/godtar hun det ikke. 

Dét kan tilskrives sorg heller enn pf. 

Anonymkode: b97ac...5cd

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Når et barn er redd for barnevernet, må ALLE varsellamper lyse.

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 18
Gjest gjest- silje
Skrevet (endret)

Jeg leser ordene mobbing, sviktet, slemme osv osv, men veldig lite konkrete eksempler. Av mobbing så har jeg kun lest en kommentar og det var den med badedrakten. Resten er så diffust. 

Hvis hun har kjempet så mye og vært så sterk for jentungen så burde hun ha kunnet forsvare seg mye mer, enn det hun har gjort til nå. Hun burde hatt sterke og mange eksempler på både mobbingen og det burde vært mer dokumentert av skolen, hva som hadde skjedd.

(Nå kan mobbing være litt diffust, og spseielt jenter kan være slemme med blikk og kroppsspråk, så jeg mener ikke at A ikke opplevde mobbing).

Hun burde også kunne forklare hva som gjorde at A begynte å mistro helsepersonell. Og hvorfor hun ble livredd barnevernet - at barnevernet banker på døren, skal da ikke skremme ett barn så mye at hun aldri blir trygg igjen?

Ser en på det store bildet, så har jo alle vært slemme ifølge moren, uten at hun har klart å fått frem hva de har gjort som er så galt.

Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av gjest- silje
Skrevet (endret)

Moren fikk diabetes 1 når hun var 15 år (har jeg lest) . Var det ikke mer "spesielt" før i tiden? Slik at man fikk ganske mye oppmerksomhet og oppfølging (?) osv.

Hun har jo i voksen alder ekstremt oppmerksomhetsbehov.

Endret av lille humla
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker med enkelte typer personlighetsforstyrrelser projiserer (overfører) til andre hvordan de selv er.

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den avsporingen er min. Det hadde bare relevans om det var en hamster. Men det var marsvin (pl.) og ble dermed en avsporing. Beklager det, men jeg visste ikke at VG og Budstikka klarer å få flere marsvin, til å bli én hamster..

Anonymkode: c6795...eca

Irriterte meg over dette selv da jeg var liten, marsvin og hamster er jo 2 vidt forskjellige dyr! Men skal slutte å avspore nå 🙄

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mennesker med enkelte typer personlighetsforstyrrelser projiserer (overfører) til andre hvordan de selv er.

Hvilke personlighetsforstyrrelser? Det er jo ikke uvanlig at vi alle gjør iblant,men her er det ekstremt.

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, Ando Nym skrev:

Det var på nyttårsaften 2015, efter at Angelica var funnet og begge skulle fraktes bort fra hytta. Moren ble tvangsinnlagt på Vinderen fordi hun kom med utsagn som gjorde at de fryktet at hun var suicidal.

Ok.Da skjønner jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som mangler nå er at moren blir gravid med et nytt barn. 

Anonymkode: e31a8...8eb

Lite trolig. Hun er 46 år.

Anonymkode: 964f0...9cd

• Liker 6
Skrevet

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cluster_B_personality_disorders

Mange av diagnosene har flere fellestrekk. Jeg regner med at rettpsykiateren vil uttale seg om hvilken av typene hun mener moren har senere i rettsaken. Men man begynner jo å se et mønster i atferden. Jeg har jobbet i psykiatrien og har dessverre et tilfelle i familien, så jeg har mistanke om hvilken det er. Det blir garantert moderert bort, så legger eller ved oversikten. Ekstremt mange syke foreldre som går under radaren i samfunnet vårt dessverre☹

• Liker 12
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spekulasjoner, persondebatt, personangrep, identifisering av privatpersoner, omtale av mindreårig/barn, injurierende utsagn og innlegg med nedsettende innhold, samt svar til dette.

Tråden åpnes igjen.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet
2 timer siden, miss spjåk skrev:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cluster_B_personality_disorders

Mange av diagnosene har flere fellestrekk. Jeg regner med at rettpsykiateren vil uttale seg om hvilken av typene hun mener moren har senere i rettsaken. Men man begynner jo å se et mønster i atferden. Jeg har jobbet i psykiatrien og har dessverre et tilfelle i familien, så jeg har mistanke om hvilken det er. Det blir garantert moderert bort, så legger eller ved oversikten. Ekstremt mange syke foreldre som går under radaren i samfunnet vårt dessverre☹

Det viktig at en evt sikker diagnose blir riktig. At vi ikke tenker at alle med pf er i stand til å gjøre noe slikt.

Skal ikke avspore mere enn det.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Duff skrev:

Det viktig at en evt sikker diagnose blir riktig. At vi ikke tenker at alle med pf er i stand til å gjøre noe slikt.

Skal ikke avspore mere enn det.

Ja og det håper jeg at de fleste oppegående folk forstår.❤ Det er lett å sette i bås, og det virker som om det er lite kunnskap om personlighetsforstyrrelser generelt. Etter min mening burde psykologi vært innført som fag allerede på ungdomsskolen, kanskje kunne flere unge fått en bedre forståelse både av seg selv og de rundt seg. 

Jeg lurer fælt på om vi noensinne får vite noe om barndommen til tiltalte. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Interessant omtale av boken til Jon Gangdal (Angelica - en varslet tragedie) i Dagbladet, publisert 2.desember 2016: 

https://www.pressreader.com/norway/dagbladet/20161202/282205125503110

Sitat fra anmeldelsen: 

Sitat

bekymre seg for sitt barn er et uttrykk for kjaerlighet, men kan også innebaere overføring av frykt og usikkerhet. Omsorgssvikt trenger ikke vaere utført i sinne, hat og forakt; den kan ha varme hensikter. Det interessante ved Gangdals bok er beskrivelsen av et perspektiv der allting alltid er de andres skyld. Mor ber om hjelp, «men håpet knuses gang på gang», som hun skriver.

Anonymkode: c9f27...32b

Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 42
Skrevet
28 minutter siden, miss spjåk said:

Ja og det håper jeg at de fleste oppegående folk forstår.❤ Det er lett å sette i bås, og det virker som om det er lite kunnskap om personlighetsforstyrrelser generelt. Etter min mening burde psykologi vært innført som fag allerede på ungdomsskolen, kanskje kunne flere unge fått en bedre forståelse både av seg selv og de rundt seg. 

Jeg lurer fælt på om vi noensinne får vite noe om barndommen til tiltalte. 

Hvilken spesifikk pf Sørheim har diagnostsert tiltalte med ble gjengitt av én riksavis samme dag som det ble pesentert i retten, altså den 26.02. Artikkelen har nylig blitt redigert slik at den aktuelle pf nå er beskrevet like "ullent" der, som i andre medier. Antar da det har med personvern å gjøre og regner følgelig med at det fortsatt vil bli holdt tilbake fra offentligheten. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...