Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, chisandra skrev:

6 og 15 år tror jeg, etter de paragrafene hun er dømt etter. Men de hadde ingen konkrete saker å sammenligne med, så det ble trukket frem en del dommer som ikke ligner, men som handlet om vold i nære relasjoner.

Jeg ser aktors anbefaling kun er på 3 år.. (pluss 1 år betinget, dvs hun vil bare sitte 3 år fengslet). Det synes jeg er sjokkerende lite for å unndra helsehjelp for et sykt barn som antaglig ikke hadde noen muligheter for å komme seg vekk fra hytta om hun så ville. Jeg hadde håpet aktor gikk for høyere straff denne gangen. 

Endret av miss spjåk
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Sol70 skrev:

Ok, så om moren mente mobbingen var så sentral, var det ikke en idè å få hjelp for det da? Det er jo ingenting som er logisk her for fem øre, jeg får vondt i hjernen og logikken. Virker som hun snur og vrir på ting alt etter hvordan det gagner henne.

med 11 behandlere der hun karakteristert mange av behandlerne som "dritten" overfor datteren tror jeg neppe det var så altfor mye motivasjon for å få hjelp for å være ærlig. Men det er min mening. Ingen var gode nok. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

I dag har hun naboen som bodde i nærheten og hadde mye med de to å gjøre vitnet. Jeg husker henne fra tingretten også, men i dag ser det ut til at det har kommet enda noen nye opplysninger. 

Dette avsnittet forteller noe om hvordan hun skremte Angelica, og hvordan hun skilte henne ut fra andre unger. Tenk på hvor annerledes hun må ha følt seg:

"– Blant annet fikk ikke Angelica lov å bære andre jenter på ryggen, da kunne hun skade seg. Hun var også den eneste som brukte tannbeskytter når hun spilte håndball. En gang kom tiltalte og hentet Angelica på gårdsplassen vår fordi hun følte seg dårlig, og insisterte på at de to måtte gå hjem og hvile. Hvis ikke kunne hun dø, forklarte vitnet."

Hun fikk heller aldri leke i fred. Moren holdt tett SMS-kontakt med henne når hun lekte sammen med barna.

https://www.budstikka.no/valdres-saken/lommedalen/nyheter/nabokjerringa-som-brydde-seg/s/5-55-793325?access=granted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp dommen fra Tingretten i fjor på nytt. Til tross for at jeg er klar over at tiltalen mot Camilla Heggelund er grov mishandling med døden til følge, er dommen likevel overraskende detaljert, brutal og rå lesning. Som en skrekkfilm. Man klarer nesten ikke å forestille seg hva Angelica har blitt utsatt for, -i følge dommen i Tingretten, riktignok. 

Måtte moren få sin straff. Igjen! 

Endret av Spesialpedagog1
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Spesialpedagog1 skrev:

Leste nettopp dommen fra Tingretten i fjor på nytt. Til tross for at jeg er klar over at tiltalen mot Camilla Heggelund er grov mishandling med døden til følge, er dommen likevel overraskende detaljert, brutal og rå lesning. Som en skrekkfilm. Man klarer nesten ikke å forestille seg hva Angelica har blitt utsatt for, -i følge dommen i Tingretten, riktignok. 

Måtte moren få sin straff. Igjen! 

Hvor kan man se dommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Crash skrev:

Hvor kan man se dommen?

På lovdata.no, men den ligger ikke åpen for alle. Å lese den koster derfor penger dersom du ikke er jusstudent eller advokat (eller kjenner noen som er det og kan sende den til deg). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Spesialpedagog1 skrev:

På lovdata.no, men den ligger ikke åpen for alle. Å lese den koster derfor penger dersom du ikke er jusstudent eller advokat (eller kjenner noen som er det og kan sende den til deg). 

Eller man kan sende en mail til Valdres tingrett og be om å få tilsendt dommen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Spesialpedagog1 skrev:

Du kan sende mail til tingretten, da sender de den til deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det så lite om den saken her annet enn i budstikka?

og, hva er det egentlig moren hadde trodd skulle skje da de dro på hytta og angelica ikke spiste? er vanskelig å forstå morens motiver, selv når man tar med at hun har en personlighetsforstyrrelse. utrolig skremmende sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 minutter siden, MizBiz skrev:

og, hva er det egentlig moren hadde trodd skulle skje da de dro på hytta og angelica ikke spiste? er vanskelig å forstå morens motiver, selv når man tar med at hun har en personlighetsforstyrrelse. utrolig skremmende sak!

Tror det kan komme av at det er mange av de samme vitnene og uttalelsene som kom fram i tingretten, og der er jo dag for dag godt dokumentert. Men ja, det er altfor lite til å være en så viktig sak. 

NRK sa at det ville bli direkterapportering de siste dagene, så da får vi håpe de ikke ombestemmer seg på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, chisandra skrev:

Tror det kan komme av at det er mange av de samme vitnene og uttalelsene som kom fram i tingretten, og der er jo dag for dag godt dokumentert. Men ja, det er altfor lite til å være en så viktig sak. 

NRK sa at det ville bli direkterapportering de siste dagene, så da får vi håpe de ikke ombestemmer seg på det. 

Dvs at de da refererer fra mor og Forsvarets vitner? Ikke så overraskende...

Men blir spennende å høre morfaren. Noen som vet når han skal vitne? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Da Angelica ble tatt imot på akuttmottaket på Drammen sykehus 10. desember 2014, hadde hun en BMI på 12,3.

– Dette vurderes som livstruende anoreksi. Vi fortalte mor at Angelicas situasjon for var veldig alvorlig, sa Wollen i sin forklaring.

Datoen for innleggelse ble satt til 15. desember, men ifølge overlegen møtte ikke moren opp. I stedet skal Angelicas mormor ha ringt til sykehuset og sagt at de heller ville bli fulgt opp av Angelicas fastlege.»

Wollen er overlege på Drammen sykehus. Angelica ble ikke innlagt før 31. desember, etter at mor hadde trenert innleggelsen i to uker. Jeg ante ikke at BMIen hennes var så lav på dette tidspunktet, og det er helt uforståelig for meg at tiltalte trenerer denne innleggelsen. Besøk fra USA har ingen betydning når barnet ditt er livstruende sykt! Legene på sykehuset hadde da også reagert på den uvanlige oppførselen - det vanlige er at foreldre ønsker at barna skal legges inn så raskt som mulig for å få hjelp, ikke at innleggelser utsettes. 

Kilde: 

https://www.budstikka.no/valdres-saken/aasmund-olav-sandland/kriminalitet-og-rettsvesen/tiltalt-mor-om-sykehus-stedet-angelica-fryktet-og-hatet-mest/s/5-55-79393

(Kjøp pluss-abonnement i en måned og støtt Budstikka i dekningen av denne saken!)

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jobbermedbarn skrev:

Dvs at de da refererer fra mor og Forsvarets vitner? Ikke så overraskende...

Men blir spennende å høre morfaren. Noen som vet når han skal vitne? 

Lurer på om det blir referatforbud? Og har han mulighet til å trekke seg? Nær familie er vel ikke pliktige til å vitne? 

Hvis morfar har tenkt å vitne, vil jeg tro at han tror det vil være til hans datters fordel. Med mindre familien har blitt helt knust i løpet av denne saken, det er vel heller ikke utenkelig. Men da skulle han vel vitnet i den første rettssaken også. Dette er vel antakelig et desperat forsøk på å holde datteren ute av fengsel? 

Vitnet mormor i første runde? Hun har jo hjulpet datteren sin med å holde Angelica unna behandling... 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelicas psykolog vitnet: «Da han [psykologen] møtte tiltalte første gang, hadde hun med seg et seks sider langt brev, med instruksjoner om hvordan datteren skulle behandles. Eller rettere, hvordan hun ikke skulle behandles. Hva Angelica måtte slippe å forholde seg til.

I likhet med flere behandlere, mente Shjøthaug at tiltalte hadde «et strev med» å ta sitt ansvar som mor. I stedet fulgte hun datteren inn i sykdommen.»

Dette synes jeg sier veldig mye. 

https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/lommedalen/anspent-gjensyn-med-behandler/s/5-55-793949

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, MizBiz skrev:

Jeg heller klarer ikke forstå morens motiv. Det virker jo som hun elsker datteren sin, men samtidig ødelegger hun henne. Mormoren har jo også presset på for å få Angelica vekk fra behandlingssteder. Helt merkelig! 

Jeg kan forstå at noen føler seg dårlig behandlet/ikke sett på norske sykehus, og at man kan få dårlige følelser for noen behandlere/fagpersoner, spesielt om man har et nærtagent barn som trenger å bli sett og hørt av empatiske voksne. 

Men det er ganske langt fra å mislike å være til behandling til å faktisk motarbeide det så veldig som moren/mormoren gjorde. Spesielt når barnet er så sykt og helt prisgitt legenes hjelp. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det går an å forstå morens motiv, for hun tenker nok ikke slik personer uten personlighetsforstyrrelse gjør. Tror ikke det er mulig å forstå måten hun tenker på. 

Håper hun ikke får noe lavere straff i denne ankesaken enn i opprinnelig rettsak.

Endret av SoftKitty
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SoftKitty skrev:

Jeg tror ikke det går an å forstå morens motiv, for hun tenker nok ikke slik personer uten personlighetsforstyrrelse gjør. Tror ikke det er mulig å forstå måten hun tenker på. 

Håper hun ikke får noe lavere straff i denne ankesaken enn i opprinnelig rettsak.

Helt enig med deg! Skremmende lesning, de siste artiklene på Budstikka; om isfronten mellom mor og venninne, og mor og behandler.... 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig ikke være fisefin, men er det mulig å forandre tittelen på denne tråden til noe annet? Det skjærer i hjertet når jeg ser denne tråden (som jeg abonnerer på).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...