Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Gasellen said:

Den artikkelen dere snakker om. "Da Lommedalen mistet en av sine egne". Er den å lese andre steder enn Budstikka? Det er en plussartikkel, og for oss som ikke hører til lokalt der så har vi jo ikke plussabb på deres aviser. 

Er det noen steder denne artikkelen ikke ligger bak betalingsmur slik at vi som ikke er lokalbefolkning også kan lese?:) 

Nei, pluss-artikkel er pluss-artikkel, og den er naturligvis ikke lagt ut andre steder.

Er ikke fra Budstikka sitt målområde jeg heller, men pluss koster for tiden 49 kr hos Budstikka, jeg har kjøpt pluss, som jeg skal avslutte igjen når denne rettsaken er over, jeg gjorde det samme når den forrige rettsaken gikk også.

Personlig syns jeg ikke det er store summen, og er verdt det, bare "Da Lommedalen mistet en av sine egne", som er en svært god og omfattende artikkel, er verdt 49 kr, syns jeg.

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Gasellen skrev:

Den artikkelen dere snakker om. "Da Lommedalen mistet en av sine egne". Er den å lese andre steder enn Budstikka? Det er en plussartikkel, og for oss som ikke hører til lokalt der så har vi jo ikke plussabb på deres aviser. 

Er det noen steder denne artikkelen ikke ligger bak betalingsmur slik at vi som ikke er lokalbefolkning også kan lese?:) 

Det koster 49 kroner for et plussabonement som varer 4 uker. Jeg synes det er verdt det med tanke på budstikkas dekning av saken. Se bare på alle referatene fra rettsdagene i fjor. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
22 minutter siden, Gasellen skrev:

Den alene er mer enn verdt de 49,- for fire uker, samt at du får tilgang til alt de har publisert i saken + resten av tiden ankesaken varer. 

Jeg tilhører heller ikke lokalområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gasellen skrev:

Jeg er fra andre siden av landet og er veldig glad for de 49kr jeg brukte på pluss pga denne saken

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gasellen skrev:

Tror ikke det, den lå åpent ute før, men så kom den bak mur. Jeg er ikke lokal, men har kjøpt pluss-abonnement i en måned nå for å følge rettssaken. Absolutt verdt pengene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Visste ikke at det kostet bare en 50-lapp. De andre lokalavisene jeg har pluss abb på er vesentlig dyrere..

Da er det jo greit:) takk!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.1.2019 den 17.57, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det er jeg delvis enig i, at systemet har sviktet, men ikke enkeltperson.. du må husk at de har jo rett i det de sier (fastlegene), de må jo samarbeide med foresatte og pasient. Det skal ekstremt mye til før offentligheten tar over et helt menneske og tar ifra foreldre samtykkerett og pasienters medvirkningrett (noe de har fra 12 år og oppover). Må husk at alt er ikke så svart/hvit dessverre. Når ei mor manipulerer, er vrang og vanskelig og attpåtil stikker av, så er det faktisk ikke så enkelt å være fastlege.

Jeg mener barnevernet gjør mye rett, men det er en ting de gjør galt. Mange barn vokser opp i giftige hjem, og mange har vært i kontakt med barnevernet. Men foreldre som manipulerer og er veldig flink til å snakke for seg. De klarer ofte å riste av seg barnevernet. Det BV burde bruke ressurser på, er å faktisk diagnostisere foreldre mer, og ikke bare få oversikt over selve hjemmesituasjonen, mangel på mat, og klær og slag og spark er ikke den eneste måten barn lider på. BV må få det de trenger for å kunne fange opp de som er eksperter på å manipulere. Disse menneskene er ofte veltalende og fremstår som ressurssterke. Det kan være snakk om alt fra narssisiter til psykopater og de med alvorlige personlighetsforsyrrelser. Det som er lettest å oppdage, er fysisk mishandling. Psykisk mishandling er ikke sjeldent dessverre og det er veldig vanskelig å oppdage. Spesielt om den som mishandler er en ekspert når det kommer til manipulasjon. 

Ja, jeg ser at det er mye som kunne ha blitt gjort annerledes. Men husk at der og da, så hadde ikke fastlegene den informasjonen vi har i dag. Det er lett å peke på dem, fordi de er der for å hjelpe.

Om det er psykisk mishandling hun ble utsatt for, det kan jeg ikke si noe om. Men omsorgssvikt, så absolutt. Bare sånn at det er sagt, jeg snakker mer generelt her nå, og ikke om at Angelica ble utsatt for psykisk mishandling. Bare en beskjed til slette-happy admins ;) 

Retten kalte det et fryktregime i forrige rettsrunde

Innlegget er redigert for spekulasjoner og injurierende utsagn.

Yvonne (teamleder)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 22.39, JaVel skrev:

Hun ble fortalt/oppfordret av mor til å frykte leger, psykologer, behandlingsinstitusjoner, skole, barnevern, andre barn, andre foreldre, egentlig alle som ville hjelpe henne.

Dette er diskutert og dokumentert i rettsforhandlingene.

Innlegget er redigert for spekulasjoner.

Yvonne (teamleder)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 22.47, 282_NaughtySpark skrev:

Hun ble fortalt/oppfordret av mor til å frykte leger, psykologer, behandlingsinstitusjoner, skole, barnevern, andre barn, andre foreldre, egentlig alle som ville hjelpe henne.

Dette er diskutert og dokumentert i rettsforhandlingene.

Datteren skrev jo til moren, Det er jo du som mobber meg mamma. Det må være fryktelig å være barn når de aller nærmeste har alvorlige personlighetsforstyrrelser, og tilværelsen består av forvrenging av virkeligheten, manipulering og irrasjonalitet.

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (teamleder)

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 19.52, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det er så mange artikkler at jeg blir svimmel. Vet du om det finnes en med flere direkte sitater fra nødstamtalen? har du link?

Jeg fant utdraget i en av linkene som ble lagt ut her for noen dager siden. Rettsreferatet fra tirsdag tror jeg? Tror også det er endel utdrag fra samtalen fra fjorårets artikler. Jeg har imidlertid ikke fått med meg det att moren i nødsamtalen forteller at datteren veier under 30kg(!). Noen som kan bekrefte at dette ble referert i retten?

Vet ikke om jeg orker følge rettssaken videre, blir så vanvittig provosert og trist. Hvorfor lot ikke moren datteren få sove i det varme annekset? Og hvorfor kommuniserer hun hele tiden med datteren over sms, hva slags mor er dette? Jeg håper inderlig moren får straffet skjerpet. Angelica var helt overlatt til moren, om hun ville ha hjelp var tlf sperret og hun hadde ingen fysiske forutsetninger til å komme seg noe sted. Tenkte på dette da jeg så det ble påstått i retten at jenta ved et tilfelle hadde løpt ut av hytta. (dette må ha vært tidlig i oppholdet..)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JaVel skrev:

Datteren skrev jo til moren, Det er jo du som mobber meg mamma. Det må være fryktelig å være barn når de aller nærmeste har alvorlige personlighetsforstyrrelser, og tilværelsen består av forvrenging av virkeligheten, manipulering og irrasjonalitet.

Kommer dette frem i denne rettsrunden? Det sto ikke noe mer om hva dette gjaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.1.2019 den 22.50, miss spjåk skrev:

Jeg har imidlertid ikke fått med meg det att moren i nødsamtalen forteller at datteren veier under 30kg(!). Noen som kan bekrefte at dette ble referert i retten?

Dette står beskrevet her:

https://www.budstikka.no/valdres-saken/aasmund-olav-sandland/arne-ingvald-dymbe/tiltalt-mor-i-nodsamtale-vi-har-holdt-pa-altfor-lenge/s/5-55-791325

Men det er, igjen, en pluss-artikkel..

Edit: Jeg drister meg til å prøve å sitere akkurat det aktuelle avsnittet her, så får det bli moderert bort om det bryter med noe.

– Under 30 kilo

Om lag fem minutter inn i nødsamtalen bekrefter moren at datteren har hatt anoreksi i lengre tid. Operatøren spør videre hvor tynn Angelica er.

– Prater vi om 30-40..

– ..Det er dessverre under det, svarer moren, og sier videre at datteren har vært «en mester» i å skjule sykdommen.

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (teamleder)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, miss spjåk skrev:

Kommer dette frem i denne rettsrunden? Det sto ikke noe mer om hva dette gjaldt?

Jeg leste det i forrige rettsrunde, men kanskje noen andre her husker nøyaktig når det kom opp og i hvilken sammenheng? Skulle jo tro at det vil komme opp i denne runden også,for det beskriver jo veldig godt forholdet mellom mor og datter. Det er mange som tror at vold, bare er fysisk vold, men forskning har vist at psykisk vold fører til langt større psykiske skader enn fysisk vold. Husker jeg diskuterte med en mann i fjor, om denne saken, og da jeg kalte det for grov mishandling mente han jeg overdrev veldig, det var jo bare naturlig, mente han at moren ble opprørt siden datteren hadde en så alvorlig sykdom?! Lurer på hva han hadde skrevet hvis jeg hadde en datter med anorexia og slo henne hver dag siden jeg var så opprørt pga situasjonen, det hadde nok blitt tolket som helt grusomt men psykisk vold er greit for noen tydeligvis.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
JaVel skrev (På 19.1.2019 den 22.39):

Innlegget er redigert for slettet innhold.

Yvonne (teamleder)

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, miss spjåk said:

Dette er en av sms-ene som er referert i retten, jeg vet at jeg har lest/sett akkurat denne sms'en jeg også, men jeg husker ikke hvor og i hvilken sammenheng.

Jeg tror det er fra et av referatene fra rettsdagene i Budstikka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg leste det i forrige rettsrunde, men kanskje noen andre her husker nøyaktig når det kom opp og i hvilken sammenheng? Skulle jo tro at det vil komme opp i denne runden også,for det beskriver jo veldig godt forholdet mellom mor og datter. Det er mange som tror at vold, bare er fysisk vold, men forskning har vist at psykisk vold fører til langt større psykiske skader enn fysisk vold. Husker jeg diskuterte med en mann i fjor, om denne saken, og da jeg kalte det for grov mishandling mente han jeg overdrev veldig, det var jo bare naturlig, mente han at moren ble opprørt siden datteren hadde en så alvorlig sykdom?! Lurer på hva han hadde skrevet hvis jeg hadde en datter med anorexia og slo henne hver dag siden jeg var så opprørt pga situasjonen, det hadde nok blitt tolket som helt grusomt men psykisk vold er greit for noen tydeligvis.

Ps, leste gjennom kommentarene jeg skrev i fjor i, til den mannen, jeg kalte det grov psykisk mishandling, ikke grov mishandling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Dette er en av sms-ene som er referert i retten, jeg vet at jeg har lest/sett akkurat denne sms'en jeg også, men jeg husker ikke hvor og i hvilken sammenheng.

Jeg tror det er fra et av referatene fra rettsdagene i Budstikka.

Budstikka har ihvertfall gjort god journalistikk i denne saken, i motsetning til en viss annen avis, som fokuserte veldig ensidig på morens versjon. Trodde god journalistikk var å dekke begge sider..

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, miss spjåk said:

Budstikka har ihvertfall gjort god journalistikk i denne saken, i motsetning til en viss annen avis, som fokuserte veldig ensidig på morens versjon. Trodde god journalistikk var å dekke begge sider..

Jeg tror dette viser hvor flink tiltalte er til å opptre som "et anstendig og godt menneske". Folk lar seg lure, og det kan jeg skjønne. Det er noe med at det er vanskelig å forestille seg at et veltalende, og noenlunde velkledd, menneske kan være en skurk.

Endret av T-Rex
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...