Gå til innhold

Hvorfor er det som oftest kvinnfolk som tror på alternative greier? (healing, klarsynthet, osv.)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvorfor tror menn mest på Alt News, konspirasjonsteorier om fly damp som manipulerer hjerner, og at holocaust er bare tull og at islam skal ta over verden etc?

:rolleyes: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, BlendaSensitive skrev:

Og hvorfor tror menn mest på Alt News, konspirasjonsteorier om fly damp som manipulerer hjerner, og at holocaust er bare tull og at islam skal ta over verden etc?

:rolleyes: 

Fordi statistikk og fakta.

Anonymkode: 0d652...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi statistikk og fakta.

Anonymkode: 0d652...7ea

Konspirasjonsteorier er IKKE basert på fakta. Konspirasjonsteorier er teorier om at et eller annet, være seg staten, ailiens, FBI, jøder, frimurere etc, egentlig styrer verden i en hemmelig, ond sammensvergelse, og så finner de en masse "tegn" på det. Konspirasjonsteorier er sånne enkle løsninger på vanskelige problemer, sånt som appellerer veldig til mennesker, men som ikke støttes av fakta. 

https://snl.no/konspirasjonsteori

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på en slik alternativmesse i fjor, med noen venner. Var gratis å komme inn, så vi dro for artighetsskyld. Jeg vil påstå at 80% av de besøkende var kvinnfolk.

Hva er egentlig greia? 

Anonymkode: 88838...ee5

Og de resterende 20% var menn som var blitt dratt med av kjærringa.

Anonymkode: 6cf7c...298

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke rart at det er mest damer som tror på slikt. Nå kan jeg kun snakke av egen erfaring, men de jeg vet om eller kjenner som tror på slikt er hovedsakelig lavt utdannede kvinner, jobber deltid, litt oppi årene.  De på min egen alder som tror på slikt er også som regel lavt utdannet, og gjerne datter av en litt alternativ halvgammel dame. 

Det virker som de har en rekke ting til felles.  En ting er lav utdannelse, men også et relativt kjedelig hverdagsliv der spenningen består i å se åndenes makt eller lese seg opp på alt mulig alternativt.  Husker flere damer der jeg jobbet før var veeeeldig opptatte av å snakke om alt de hadde "opplevd" og "erfart", og hvor spesielle de var som kunne fange opp alt mulig rart fra "den andre siden".  Så der satt de da rundt kaffebordet og hausa hverandre opp helt til alle var OVERBEVIST om at det spøkte her og der. 

De svært få med høyere utdannelse og mentalt krevende jobber har ofte mistet noen de var svært glade i eller noe, og bruker det overnaturlige som en slags trøst virker det som :\

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bakepulver skrev:

http://skaper.no/om-oss/

Link til skaper. De hevder at dinosaurer har levd på jorden sammen med mennesket. Om dere ser på informasjonen om denne menigheten vil dere se en hovedvekt av menn i dette styret.. 

 

Gosh, en gammelkristelig forening med nesten bare menn i styret. Verden står ikke til påske. Hvem skulle trodd at en gammelkristelig forening som tolker bibelen bokstavelig ligger minst 150 år tilbake for resten av oss når det kommer til kjønn. Må være et tegn på at endetiden er nær ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er flere faktorer. Alternativbransjen markedsfører seg mer mot kvinner på arenaer som velvære og kosmetikk osv. Menns tilnærming til velvære handler mest om å enten trene eller å slappe av. Menn har også generelt en helt annen forståelse av begreper som "energi", og enhver henvisning til "gode" eller "dårlige" energier blir møtt med langt mer skepsis blant menn enn blant kvinner. Menn flest vet at energi er en enhet som kvantifiserer en kapasitet til å utføre et arbeid (lettest visualisert ved fysisk arbeid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner har en mindre hjerne. I tillegg er de deler av hjernen som er rasjonelt styrt, som matte, det å se ting i tredimensjonalt, osv. dårligere utviklet hos kvinner. Men en del av hjernen er bedre utviklet hos kvinner enn hos menn, det sosiale. Det gjør kvinner mindre opptatt av forskning og vitenskap men mer opptatt av å følge det andre driver med. Det er derfor kvinner tror på slike helsegreier, fullmåne, stjernetyding, lese i kaffe, spå i kort, og så videre.

Anonymkode: 1ac6e...68a

1 ting jeg hater, det er folk som kommer frem til relativt avanserte svar ved å bruke sin egen fantasi. Noe mange har gjort her. Ja det er kanskje flere damer som tror eller har interesse av det alternative. Men hvordan i h@lvette kan noen komme med en konklusjon angående dette temaet, uten å henvise til noen som helst form for forskning??????

 

Og samtidig påpeker du at det er igjennom mangel på rasjonell tenkning at det er damer som trekkes til dette. Du viser liten tegn til rasjonell tekning ved å konkludere her. Det er utallige variabler som spiller inn og som du ikke tar med i din fantastiske forskningsrapport.

 

1 av 1000 ting som kan være årsaken til dette, kan f eks være selve det sosiale med dette eller spenningen. 

 

Har selv vært på ufo seminar eller hva sørn det het. Jeg bryr meg svært lite om dette temaet selv, men ble med en gjeng. Der var det mest bare menn og vil si de fleste var ganske så sprø\ trodde på veldig mye rart. Pentagon gikk vel ut å sa for en mnd siden at vi mest sannsynlig har besøk, så joda, hvem vet, kanskje det er noe i dette. Eller noe i noe av dette. Men det samme kan også gjelde noe av det alternative også. Det vet ikke du og det vet ikke jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blitt lite på deg i det siste eller Mr?

Anonymkode: 2ea55...4af

Du er jo klarsynt!!! Ja, men det er irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på en slik alternativmesse i fjor, med noen venner. Var gratis å komme inn, så vi dro for artighetsskyld. Jeg vil påstå at 80% av de besøkende var kvinnfolk.

Hva er egentlig greia? 

Anonymkode: 88838...ee5

Det lurer jeg også på. Noen kvinnfolk er helt enkelt dumme i huet som tror på sånt humbug og kvakksalveri. Det er ofte vanskelig å forstå, synes jeg, hvordan tilsynelatende normale kvinnfolk plutselig kan komme og si at de har kjøpt healing over telefonen, eller har kjøpt noen oljer som skal kurere nesten hva som helst bare de smøres på huden. Eller at man blir beskyttet mot onde krefter bare man bærer en viss type stein i et kjede om halsen etc. Eller, nesten det verste av alt.... de som påstår at de kan "snakke med dyra dine" og forteller deg den røverhistorien de har diktet opp fra ingenting. Og dette betaler folk gladelig masse penger for! Det er nesten så jeg synes de fortjener å bli lurt!

Helt og totalt uforståelig for meg at voksne mennesker i vår moderne verden kan gå på og tro på noe sånt tull. Leste en artikkel en gang der de sendte inn en journalist til en sånn "dyretolk" en gang. Det var bare tull og fanteri fra ende til annen hun kom med, denne dyretolken.

Å "spå" folk og ta penger for det er svindel av siste sort, altså.... jeg kan ikke få sagt hvor nedrig jeg synes sånt er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, TS Her: Har tenkt litt på tema over natten. 

Jeg tror det har noe med at kvinnfolk kanskje er mer sårbare enn menn, og at det er de mest sårbare kvinnfolka som faller for ting som healing, spådommer, osv. 

Da tenker jeg på damer som hele sitt liv har hatt dårlig flaks med mannfolk, eller som kanskje er langt nede og desperate pga. sykdommer. 

Ja, nå finnes det nok mindre grupper som 100% tror på ting som tarot kort, spirituelle vesen, og andre fantasiting. Jeg tror ikke de er de samme som nødvendigvis tror på healing, framtidsrettet spådommer, og sånt. Så jeg tror vi kan gruppere folk i (alle fall) to grupper: 

1) Svake og desperate. 

2) De med litt for god / vill fantasi. 

Anonymkode: 88838...ee5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Million said:

Det lurer jeg også på. Noen kvinnfolk er helt enkelt dumme i huet som tror på sånt humbug og kvakksalveri. Det er ofte vanskelig å forstå, synes jeg, hvordan tilsynelatende normale kvinnfolk plutselig kan komme og si at de har kjøpt healing over telefonen, eller har kjøpt noen oljer som skal kurere nesten hva som helst bare de smøres på huden. Eller at man blir beskyttet mot onde krefter bare man bærer en viss type stein i et kjede om halsen etc. Eller, nesten det verste av alt.... de som påstår at de kan "snakke med dyra dine" og forteller deg den røverhistorien de har diktet opp fra ingenting. Og dette betaler folk gladelig masse penger for! Det er nesten så jeg synes de fortjener å bli lurt!

Helt og totalt uforståelig for meg at voksne mennesker i vår moderne verden kan gå på og tro på noe sånt tull. Leste en artikkel en gang der de sendte inn en journalist til en sånn "dyretolk" en gang. Det var bare tull og fanteri fra ende til annen hun kom med, denne dyretolken.

Å "spå" folk og ta penger for det er svindel av siste sort, altså.... jeg kan ikke få sagt hvor nedrig jeg synes sånt er.

Jeg tror det samme om deg som bare avfeier det. Dumt å ukritisk tro på noe, men også dumt å ukritisk avfeie det, da har du også en tro :) 

Anonymkode: cf745...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn utgjør som regel ytterpunktene, mens kvinner befinner seg mer på midten og er "åpne" for flere ting. Sånn er det på det meste. Kvinner er i gjennomsnitt mer religiøse enn menn, men det er vi menn som likevel er overrepresentert blant de aller mest ekstreme religiøse igjen, de som sprer religionen med bomber og sverd. Kvinner tror forresten oftere på en gud enn menn her i Norge også, men jeg tror nå ikke at de aller mest konservative religiøse i hovedsak er kvinner av den grunn. Det er bare flere kvinner som "tror på gud" i en eller annen form. Vi menn tror enten ekstremt intenst eller overhodet ikke. Vi gutta ser (som gruppe) ikke nyanser i på langt nær den samme utstrekningen som kvinner. Iblant er det bra, som i form av kontant avvisning av totalt vissvass. Iblant er det dårlig, som i at man tar på seg alt av skylapper og går glipp av viktige nyanser. 

Og det tror jeg vel igrunn er en del av årsaken til dette med alternative ting også. Menn skal ha harde, brutale fakta og verdier, så får det bare være om de går i fullstendig gal retning, for det rette svaret ligger i hvert fall i den ene enden av skalaen. Kvinner skal være mer åpne for begge sider, for svaret ligger nok et sted i midten. De tror ikke på alt på alternativmessen, men det er "noe" der. Noe er selvfølgelig bare tull, men noe har nok noe for seg, det er i hvert fall verdt å ta en kikk på. For menn er det alt eller ingenting. Og for "alternative greier", som trådstarter kaller det, er det ikke kalde, harde fakta å oppdrive uansett. Det handler om å "tro litt på det", det handler om å "kjenne etter", og det appellerer mer til kvinner enn til menn. 

Jeg mener selvfølgelig ikke at kvinner flest tror på all verdens alternative greier eller at ingen menn gjør det, dette er bare på gruppenivå. Men det er nok en tendens til at menn går all in eller lar det være, mens kvinner sitter på gjerdet og er tilbøyelige til å tro litt på sånt og derfor i hvert fall prøve. Lese horoskop ikke fordi man egentlig tror fullstendig det, men fordi det er litt gøy og kanskje-kanskje. At det "nok er mer mellom himmel og jord", men uten å være så bastant på hva det er og ikke er. Jeg har vært en tur på en slik alternativmesse kun for underholdningens skyld selv, og kvinner var i enormt overtall blant de besøkende. Blant "utstillerne", blant de som er fullstendig overbevist fremfor bare nysgjerrige besøkende, var kjønnsfordelingen for ordens skyld mye jevnere.

Når jeg sier at vi menn foretrekker "kalde, harde fakta" kan det forøvrig høres ut som en eller annen slags hedersbetegnelse, men jeg mener det egentlig ikke sånn. Det vi menn oppfatter som "kalde, harde fakta" kan godt være desinformasjon og fullstendig galt også, vi bare vil ha det vi oppfatter som kalde, harde fakta. Vi kan gjerne bli skråsikre på at vi aldri har vært på månen eller at tvillingtårnene falt av helt andre årsaker enn fly. Men det fremstår som kalde, harde fakta. Og det liker menn. Som gruppe. Og det er bra så lenge vi ikke leser oss opp på "fakta" som faktisk har vitenskapelig belegg, men selvfølgelig en svakhet når vi av den grunn konkluderer med at jødefirfisler definitivt styrer verden og lukker ørene for alt annet.

Så er det nok en god del flere kvinner som er åpne for at folk er klarsynte enn det er menn som tror at jødefirfisler styrer verden, da. Men for de (hovedsakelig menn) som tror på totalt wacko konspirasjonsteorier er disse teoriene ikke bare teorier. De er udiskutable faktum som de har massevis av påstått dokumentasjon på, og det er vi andre som leser i feil kilder. For de (hovedsakelig kvinner) som tror på horoskop, healing, kartlegging av aruraer, krystaller, klarsynthet eller tarot er det ikke slik at absolutt alt på alternativmessen helt udiskutabelt er helt sant og ekte og at de kan dokumentere det med et utall linker til shady alternativnettsteder. Det er heller slik at "noe er nok tull, men alt er ikke det.Man kan ikke bare avfeie alt selv om noe sikkert er tull".

Men for å si det enda en gang: Dette er altfor generelt til at man kan bruke det til å si noe om en enkelt mann eller en enkelt kvinne man møter. Jeg kjenner tallrike unntak selv, og kjæresten min (som da er kvinne) er ikke det spor mer tilbøyelig til å tro på slikt enn meg. Men det er en ganske klar tendens.

Anonymkode: cda58...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det er bra så lenge vi ikke leser oss opp på "fakta" som faktisk har vitenskapelig belegg, men selvfølgelig en svakhet når vi av den grunn konkluderer med at jødefirfisler definitivt styrer verden og lukker ørene for alt annet.

Anonymkode: cda58...dfe

Minus et "ikke" i den setningen der. Menns ønske om å lande på det ene eller det andre fremfor på midten kan være en styrke når vi holder oss til det som faktisk er dokumenterbart sant og usant, for da luker man bort det usanne fremfor å være altfor åpen for det også. Men om vi først kommer på feil spor kan det også gå riktig galt.

Anonymkode: cda58...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det samme om deg som bare avfeier det. Dumt å ukritisk tro på noe, men også dumt å ukritisk avfeie det, da har du også en tro :) 

Anonymkode: cf745...624

Hvorfor antar du at han har ukritisk avfeid det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2) De med litt for god / vill fantasi. 

Er ikke fantasien som er problemet. Kan ha så god forestillingsevne man vil uten å risikere å tro tøvete ting.

Er heller mangel på kritisk sans som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alternativmiljøet går i mange forskjellige retninger.

Jeg er ikke sikker på om jeg føler meg helt sikker på at kvinner er i overtall markant på alle feltene. Det virker som at menn er i overtall i konspirasjonsteori- miljøene. 

Når det gjelder healing, klarsynthet, magneter og det som nevnes innledningsvis... Vel, av en eller annen grunn er det så at kvinner har det med å bekymre seg om alt mulig, særlig helse, og har kanskje mer en slags "det kan kanskje hjelpe, og det skader ikke" - tilnærming. Konspirasjonsteorier er derimot veldig gode å ha å ty til når man skal bortforklare hvorfor man ikke kommer seg noen veg: skjulte krefter ødelegger.

Så når kulturen er lagt opp til at menn skal lykkes i karrieren og tjene masse penger, og kvinner skal passe på å røkte familiens helse og unngå farer, så blir det slik at hun føyer på med alternativ medisin for helsa, og krystallkuler og stjerner for å se etter skjær i sjøen i framtiden. Han derimot, påberoper seg å bli motarbeidet av noen som vil han vondt.

Så jeg vil påstå at det er kulturelt betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det samme om deg som bare avfeier det. Dumt å ukritisk tro på noe, men også dumt å ukritisk avfeie det, da har du også en tro :) 

Anonymkode: cf745...624

En tro basert på fakta og vitenskap, er det jeg har, ja.... det er noe helt annet.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Var på en slik alternativmesse i fjor, med noen venner. Var gratis å komme inn, så vi dro for artighetsskyld. Jeg vil påstå at 80% av de besøkende var kvinnfolk.

Hva er egentlig greia? 

Anonymkode: 88838...ee5

Greia er at det er vi kvinner som kan trolldomskunsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, fysioterapeuter setter akupunktur og dermed er det dekt av staten ;).

Anonymkode: 0be12...2e8

Det er mulig at noen gjør det, men det er ikke en del av de behandlingsformene som er godkjent for å kunne dekkes av staten. Hvis noen skriver regninger sånn at det likevel blir det så er det en form for underslag, og de vil sannsynligvis kunne straffes om det blir oppdaget.

Anonymkode: eff66...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...