Gå til innhold

Hvorfor er det som oftest kvinnfolk som tror på alternative greier? (healing, klarsynthet, osv.)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Terence
15 minutter siden, Bakepulver skrev:

http://natgeobloggen.no/2017/12/07/han-skulle-bevise-at-jorden-er-flat-det-gikk-ikke-helt-etter-planen/

Her har vi en mann som mente at jorden var flat.. om vi skal bruke noen av disse mennenes generaliserende debatteknikk hevder jeg at; dette er typisk for menn å tro på da de har små hjerner og er skoletapere... 

*facepalm*

Kanskje det er den samme mekanismen som gjør at kvinner ikke forstår forskjellen på et representativt utvalg (f.eks. en alternativmesse hvorav 80% er kvinner), og en enkelt anekdote man har googlet opp, som også gjør at kvinner har en tendens til å tro på idiotiske ting. A.k.a. mindre hjerne.

Seriøst, dette skjer hver gang noen poster noe i nærheten av statistikk på KG. "Jeg / min grandtante / kona til gartneren til naboen passer ikke inn i statistikken. Statistikken må være feil! Generalisering!"

Endret av Terence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, herzeleid skrev:

Jeg vet ikke hva du tror du svarer på her, men det virker å henge sammen med at du kanskje ikke helt forstår hva generalisering er? 

 

Har du lest innlegget mitt? Du må nesten forklare hva som er galt med generalisering om vi skal komme noen vei. For meg virker det som du ikke helt har forstått hva generalisering er, og derfor ser på det som noe slemt. At generalisering "ikke skulle fungere" virker som en rar påstand, gitt at generalisering er noe som brukes innen forskning hele tiden, og en nødvendigvis må generalisere om en snakker om større grupper. Hvordan tenker du en skal kunne si noe om tendenser i større grupper uten å generalisere? 

Linken til skaper er et meget godt eksempel på min generalisering basert på kjønn da det er en overvekt av menn som driver denne menigheten. Basert på dette kan jeg hevde, slik som du gjorde i din generalisering av kvinner at det er typisk menn å bli med i denne type historieløse menighet da de ikke bryr seg om forskning og fakta! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bakepulver skrev:

Linken til skaper er et meget godt eksempel på min generalisering basert på kjønn da det er en overvekt av menn som driver denne menigheten.

 

Det kan du gjøre, men generaliseringen din vil i såfall være ganske svak. 

Sitat

Basert på dette kan jeg hevde, slik som du gjorde i din generalisering av kvinner at det er typisk menn å bli med i denne type historieløse menighet da de ikke bryr seg om forskning og fakta! 

Kan du vise meg den angivelige generaliseringen fra min side som du reagerer sånn på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terence skrev:

*facepalm*

Kanskje det er den samme mekanismen som gjør at kvinner ikke forstår forskjellen på et representativt utvalg (f.eks. en alternativmesse hvorav 80% er kvinner), og en enkelt anekdote man har googlet opp, som også gjør at kvinner har en tendens til å tro på idiotiske ting. A.k.a. mindre hjerne.

Det handler ikke om størrelsen på hjernen men hvordan du bruker den! Du burde bruke hjernen din og skaffe deg kunnskap om nettopp hjernen! Snakk om å dumme deg ut, Terence! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herzeleid skrev:

Det kan du gjøre, men generaliseringen din vil i såfall være ganske svak. 

Kan du vise meg den angivelige generaliseringen fra min side som du reagerer sånn på? 

Det var et eksempel på lik linje som din svake generalisering av kvinner! Å sette en hel gruppe mennesker i en bås vitner ikke akkurat om at du innehar mye kunnskap om kvinner, men her går det vel heller i at du ville være ufin og generalisere oss kvinner på en negativ måte!

Endret av Bakepulver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Bakepulver skrev:

Det var et eksempel på lik linje som din svake generalisering av kvinner! Å sette en hel gruppe mennesker i en bås vitner ikke akkurat om at du innehar mye kunnskap om kvinner, men her går det vel heller med på at du ville være ufin ovenfor kvinner! 

Kan du ikke være så grei å vise meg konkret hva det er du reagerer sånn på, så blir dette mye greiere. Hvor er det du mener å se jeg setter en hel gruppe mennesker i bås? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, alternativ medisin er nødvendigvis ikke alternativ til sannheten. Det kan like gjerne være sannheten fordi medisinen ikke enda har akseptert det. Et godt eksempel på dette er akupunktur som før ble sett på som alternativ medisin, men som nå har blitt i det store og det hele akseptert og noe man faktisk gjør på statens regning fordi det er vist å ha effekt.

Det er politikere i enkelte kommuner som har bestemt at akupunktur skal få støtte, ikke seriøs forskning, og det hører ikke til den vanlige refusjonsordningen. Akupunktur ville ikke fått støtte hvis det var det, og sannsynligvis heller ikke kiropraktikk. Akkurat som i den vanlige befolkningen finnes det mange politikere som er overtroiske, og derfor kan de presser fram kompromisser som gjør at slike ting får støtte.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/01/31/kommuneoverlege-med-klar-tale-om-akupunktur/

Anonymkode: eff66...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Kan du ikke være så grei å vise meg konkret hva det er du reagerer sånn på, så blir dette mye greiere. Hvor er det du mener å se jeg setter en hel gruppe mennesker i bås? 

Du vet ikke hva du selv har skrevet angående kvinner og det alternative!? Om det er så dårlig stilt med hukommelsen i den forstand at du ikke klarer å holde i gang en «samtale», vil jeg anbefale deg å ta deg en tur til legen! ( demens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bakepulver skrev:

Du vet ikke hva du selv har skrevet angående kvinner og det alternative!? Om det er så dårlig stilt med hukommelsen i den forstand at du ikke klarer å holde i gang en «samtale», vil jeg anbefale deg å ta deg en tur til legen! ( demens)

Joda jeg har grei oversikt over det jeg selv har skrevet, det er derfor det er vanskelig for meg å se hva ved det jeg har skrevet som får deg til å reagere sånn. Derfor tenker jeg det hadde vært nyttig om du kunne vise meg hvilket innlegg du synes er så ille, og gjerne hvordan du leser dette. Du skal ikke se bort ifra at det ikke er så ille som du tror når jeg forklarer det for deg, på samme måte som generalisering ikke er så ille/skummelt som det kanskje virket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det flest menn som utfører terroraksjoner pga religiøse overbevisninger? Hva er forskjellen på å tro på horoskop og noe annet? Er ikke religion også en alternativ tankegang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kilder angående kjønn og alternativ behandling:

Kvinner går oftere til alternativ behandling

Sitat

 

Det er i hovedsak kvinner som velger alternativ behandling. I alt 22 prosent kvinner og 9 prosent menn hadde vært hos utvalgte alternative behandlere i 2008 (se figur 2). Den typiske brukeren av alternativ behandling er en kvinne mellom 30 og 50 år som bor i byen, med utdanning utover videregående nivå og som tjener mellom 200 000 og 350 000 kroner i året (se tabell 1).

http://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/helse-flere-velger-alternativt

 


 

Sitat

 

Sju av 29 (24 %) av de kvinnelige legene, men bare fem av 73 (7 %) av deres mannlige kolleger hadde benyttet alternative terapier for egen sykdom (prosentvis forskjell mellom gruppene 17 %; 95 % KI 0 – 34 %; p = 0,02). Det samme mønsteret ble funnet hos sykepleierne, der 61 av 176 (35 %) av de kvinnelige sykepleierene var brukere, mot to av 20 (10 %) av de mannlige sykepleierne (25 % forskjell; 95 % KI 10 – 40 %; p = 0,03). Mer enn halvparten (53 %) av brukerne av alternativ medisin hadde benyttet mer enn én metode.

http://www.nifab.no/hva_er_alternativ_behandling/tall_og_fakta/tidligere_undersoekelser/nafkam_undersoekelsen_2012

 

 

Sitat

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt sikker på at der finnes en vitenskapelig forklaring på hvorfor dette er. Akkurat som at jenter har en tendens til å like rosa, barbie osv mer enn det gutter gjør. Dette har noe med biologi å gjøre og utviklingen vår. Denne tråden hadde vært mye bedre om du kom med linker til vitenskaps-artikler osv istedet for å bare si at slik er slik osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er mere intuitive og vet derfor at intuisjon, klarsynthet, healing etc. finnes. De fleste menn er "stuck in the mind" og kan derfor ikke forstå det.

Anonymkode: cf745...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke interessert i alternativmesser og sånn, men tror at det er mye mellom himmel og jord vi ikke vet om. Dette er fordi jeg selv virkelig har kjent på kroppen at det finnes energier (eller gjenferd vil mange kalle dem) og visst at dette ikke var innbilning siden alle andre i rommet har opplevd akkurat det samme. Noe mer er jeg ikke interessert i fordi jeg orker ikke bruke tid på noe jeg ikke vil finne ut. Jeg setter mer pris på å leve her og nå. 

Det er ikke sånn at man ikke tror på vitenskap for å tro at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi har funnet ut til nå. Jeg tenker man er mindre intelligent dersom man tror verden er kun det vi kan se og ingenting mer. 

Anonymkode: 0be12...2e8

Det tenker jeg også, skjønner ikke for mitt bare liv hvordan det går an å være så sneversynt. Tenker at kvinner er mere intelligente pga hva som skrives i HI, ikke godtroende eller dumme slik som det antydes.

Anonymkode: cf745...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tenker jeg også, skjønner ikke for mitt bare liv hvordan det går an å være så sneversynt. Tenker at kvinner er mere intelligente pga hva som skrives i HI, ikke godtroende eller dumme slik som det antydes.

Anonymkode: cf745...624

Jeg er tilbøyelig til å være enig i at det er dumskap å tro at verden kun består av det vi ser eller vet om. Til det vet vi rett og slett alt for lite.

Jeg tror likevel ikke at det å tro på fjernhealing, spådommer basert på kaffegrut eller magiske krystaller nødvendigvis er noen god indikator på høy intelligens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid said:

Jeg er tilbøyelig til å være enig i at det er dumskap å tro at verden kun består av det vi ser eller vet om. Til det vet vi rett og slett alt for lite.

Jeg tror likevel ikke at det å tro på fjernhealing, spådommer basert på kaffegrut eller magiske krystaller nødvendigvis er noen god indikator på høy intelligens.

Her motsier du faktisk deg selv, du tror du vet alt om krystaller, energi, og hva mennesket er istand til.

Anonymkode: cf745...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, herzeleid skrev:

Et par kilder angående kjønn og alternativ behandling:

Kvinner går oftere til alternativ behandling


 

 

 

Det er viktig å huske at alternativ behandling består av mer enn bare healing og homeopati. Alt er ikke rent kvakksalveri selv om det ikke nødvendigvis er del av en konvensjonell medisinsk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...