Sirah Skrevet 3. februar 2018 #101 Skrevet 3. februar 2018 Akkurat nå, BeautyBox skrev: Jeg mener at katter skal få lov til å være ute. Man kan gjerne lære de å gå i bånd dersom man er ute med de LENGE HVER DAG. Katter har et digert aktivitetsbehov. Men da må de læres fra de er små, hvis ikke vil de ikke få et godt liv på den måten. Mye av det andre du beskriver forøvrig, handler om at katteeiere ikke tar seg bryet med å kastrere. Helt enig med deg i at katter skal få lov til å være ute. Det er et stort grunnleggende behov katter har. Bor man slik til at man ikke har naboer kattene kan "plage" i tide og utide så er det helt perfekt og grunnlaget for et godt kattehold. Slik som jeg bor derimot (i et boligfelt) med mye trafikk så kan jeg ikke fatte og begripe at folk tør å slippe kattene løs uten tilsyn. Det er stadig vekk påkjørte katter her, "men det er jo bare en katt" virker det som om mentaliteten er, så det er jo ikke så farlig (legg merke til at det ikke er min mening). De skaffer seg bare en ny. Det er mye mulig at mine "problemer" med katter bunner i manglende kastrering. Det er likevel akkurat like irriterende og frustrerende for meg. Det er det samme for meg hva som er årsaken til at kattene tisser i utemøbleme og driter i blomsterbeda mine, jeg er kort og greit ikke interessert i å ha dem i min hage overhodet. En gang våknet jeg faktisk av en katt som sto å kikket på meg mens jeg sov 😂🙈 Den hadde hoppet inn soveromsvinduet. Men nei, jeg hater ikke katter. Katter er søte, hyggelige og sosiale dyr som jeg gjerne snakker med om muligheten bryr seg. Jeg skulle dog ønsket at reglene rundt kattehold ble mye strengere. Hadde jeg sluppet hunden min løs på samme vis hadde det blitt ramaskrik. 1
BeautyBox Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #102 Skrevet 3. februar 2018 (endret) 6 minutter siden, Sirah skrev: Helt enig med deg i at katter skal få lov til å være ute. Det er et stort grunnleggende behov katter har. Bor man slik til at man ikke har naboer kattene kan "plage" i tide og utide så er det helt perfekt og grunnlaget for et godt kattehold. Slik som jeg bor derimot (i et boligfelt) med mye trafikk så kan jeg ikke fatte og begripe at folk tør å slippe kattene løs uten tilsyn. Det er stadig vekk påkjørte katter her, "men det er jo bare en katt" virker det som om mentaliteten er, så det er jo ikke så farlig (legg merke til at det ikke er min mening). De skaffer seg bare en ny. Det er mye mulig at mine "problemer" med katter bunner i manglende kastrering. Det er likevel akkurat like irriterende og frustrerende for meg. Det er det samme for meg hva som er årsaken til at kattene tisser i utemøbleme og driter i blomsterbeda mine, jeg er kort og greit ikke interessert i å ha dem i min hage overhodet. En gang våknet jeg faktisk av en katt som sto å kikket på meg mens jeg sov 😂🙈 Den hadde hoppet inn soveromsvinduet. Men nei, jeg hater ikke katter. Katter er søte, hyggelige og sosiale dyr som jeg gjerne snakker med om muligheten bryr seg. Jeg skulle dog ønsket at reglene rundt kattehold ble mye strengere. Hadde jeg sluppet hunden min løs på samme vis hadde det blitt ramaskrik. Det handler nok ikke om at "det er bare en katt", men at man heller er villig til å ta den risikoen enn å stenge katten inne eller gi den begrenset livskvalitet med å plutselig skulle begynne å ha den i bånd. Tro meg, jeg vet av forskjellige grunner akkurat hva jeg snakker om Men jeg skjønner godt at de problemene er vanskelige uansett hva årsaken er. Jeg mener at der det burde begynne å bli mye strengere rundt kattehold, gjelder kastrering, vaksinering og ID-chipping. Det funker ikke i praksis å plutselig skulle gjøre det ulovlig å ha katter løst utendørs. Om det noen gang skjer, så kan man begynne å se enda verre opphopninger av hjemløse katter overalt, nettopp fordi folk ikke har tid til å gi den aktiviseringen katten har behov for i bånd, og fordi så mange katter som er vant med å få gå løst ville begynt å vantrives noe vanvittig. Mange av de blir faktisk syke av det Endret 3. februar 2018 av BeautyBox
Sirah Skrevet 3. februar 2018 #103 Skrevet 3. februar 2018 3 minutter siden, BeautyBox skrev: Det handler nok ikke om at "det er bare en katt", men at man heller er villig til å ta den risikoen enn å stenge katten inne eller gi den begrenset livskvalitet med å plutselig skulle begynne å ha den i bånd. Tro meg, jeg vet av forskjellige grunner akkurat hva jeg snakker om Men jeg skjønner godt at de problemene er vanskelige uansett hva årsaken er. Jeg mener at der det burde begynne å bli mye strengere rundt kattehold, gjelder kastrering, vaksinering og ID-chipping. Det funker ikke i praksis å plutselig skulle gjøre det ulovlig å ha katter løst utendørs. Om det noen gang skjer, så kan man begynne å se enda verre opphopninger av hjemløse katter overalt, nettopp fordi folk ikke har tid til å gi den aktiviseringen katten har behov for i bånd, og fordi så mange katter som er vant med å få gå løst ville begynt å vantrives noe vanvittig. Mange av de blir faktisk syke av det Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at man skal stenge alle katter inne Har hatt katter selv, men da bodde jeg praktisk talt i skogen hvor det var null problem å la kattene få gå fritt. Her jeg bor nå kunne det aldri falt meg inn å skaffe meg katt da området ikke er tilrettelagt for det. Det hele bunner vel egentlig i at katter er altfor lett tilgjengelig og at altfor mange mennesker som ikke skulle hatt katt skaffer seg dem. Kan man ikke gi kattene det livet den fortjener uten å plage folk rundt seg burde man revurdere hele katteholdet. Og om løsninger er kastrering så er jo det kjempeflott! Det er fullstendig galskap at dette ikke er lovpålagt. 2
BeautyBox Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #104 Skrevet 3. februar 2018 (endret) 6 minutter siden, Sirah skrev: Ikke misforstå meg, jeg mener ikke at man skal stenge alle katter inne Har hatt katter selv, men da bodde jeg praktisk talt i skogen hvor det var null problem å la kattene få gå fritt. Her jeg bor nå kunne det aldri falt meg inn å skaffe meg katt da området ikke er tilrettelagt for det. Det hele bunner vel egentlig i at katter er altfor lett tilgjengelig og at altfor mange mennesker som ikke skulle hatt katt skaffer seg dem. Kan man ikke gi kattene det livet den fortjener uten å plage folk rundt seg burde man revurdere hele katteholdet. Og om løsninger er kastrering så er jo det kjempeflott! Det er fullstendig galskap at dette ikke er lovpålagt. Helt enig med deg i at det med kastrering er galskap og at det er fritt frem å velge om man skal bruke penger på det eller ei. Men det bor så mange mennesker i tettbebygde strøk, at det å kun la katter som bor i skauen eller på bygda få gå fritt ute, ville nok neppe ha fungert i praksis av nevnte årsaker. Påkjørsler av katter er et problem, ja. Og det er forferdelig trist når katter blir drept på den måten. Men det tror jeg nok dessverre ikke man får gjort noe med, og i løpet av hele mitt liv med katter har jeg ikke opplevd en eneste påkjørsel, så det mener jeg er en risiko man rett og slett bare må ta. Endret 3. februar 2018 av BeautyBox
Sirah Skrevet 3. februar 2018 #105 Skrevet 3. februar 2018 2 minutter siden, BeautyBox skrev: Helt enig med deg i at det med kastrering er galskap og at det er fritt frem å velge om man skal bruke penger på det eller ei. Men det bor så mange mennesker i tettbebygde strøk, at det å kun la katter som bor i skauen eller på bygda få gå fritt ute, ville nok neppe ha fungert i praksis av nevnte årsaker. Påkjørsler av katter er et problem, ja. Og det er forferdelig trist når katter blir drept på den måten. Men det tror jeg nok dessverre ikke man får gjort noe med, og i løpet av hele mitt liv med katter har jeg ikke opplevd en eneste påkjørsel, så det mener jeg er en risiko man rett og slett bare må ta. Nei mye mulig det ikke ville fungert i praksis som du sier. Så bra at du aldri har opplevd dette Her er det faktisk et problem... Og folk kjører ikke spesielt fort heller, så er neppe idiotkjøring som er årsaken. Men det er ganske mye katter her, så prosentandelen som beveger seg ut i veien i skumringen er nok høyere.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #106 Skrevet 3. februar 2018 37 minutter siden, BeautyBox skrev: Nope, da jeg ikke hadde lest meg opp på hundens språk så var signalene deres like utydelig for meg som for en person som ikke har lest seg opp på kattespråket. Katter har ikke forskjellig språk, men som sagt forskjellige steder de liker å bli klappet på og ikke. Og det å lære seg at man ikke kan forvente å bare ta seg til rette med å klå på dem overalt uten å lese signaler på om det er ok, det mener jeg er sunn lærdom for alle. Det er jo så absolutt overførbart til menneskelige preferanser. Et hørbart knurr er mer tydelig enn en liten bevegelse, det er ikke noe å diskutere engang. 34 minutter siden, BeautyBox skrev: Fint at du anerkjenner at det er du som ikke kan kattens språk, og at det er deg selv det handler om og ikke dyret Jeg tror faktisk akkurat det er noe veldig sentralt ved sosial intelligens. Det har jo noe med selvinnsikt å gjøre, anerkjenne forhold ved seg selv og ikke bare finne feil hos andre individer. Ja, på akkurat det handler det sikkert om at jeg ikke kan språket. Men deres oppførsel i samspill med mennesker er ikke den eneste grunnen til at jeg ikke liker katter. Jeg liker ikke at mange av dem kjører klørne inn i låret ditt mens man koser. Jeg liker ikke at de går fritt ute, jeg ville hvert fall aldri klart å slippe mitt kjæreste dyr ut på den måten hvor hva som helst kan skje med det. Jeg liker ikke at de kommer hjem med byttet sitt, dødt eller levende. Jeg liker ikke at de kan finne på å bruke deg som klatrestativ. Jeg liker ikke at de er så egne. Jeg liker ikke at de tyr til vold mye raskere enn hunder. Og sist men ikke minst, det er bevist at hunder er mer glad i folka sine enn det katter er. Hittil i mitt liv har jeg kun møtt én katt som var skikkelig kul, og selv han kjørte klørne i meg mens han nøt å bli kost med. Katter har potensiale til å kunne være ganske fine dyr, men det er svært sjelden at jeg møter på et slikt individ. Anonymkode: 84df1...490 1
lovedrug Skrevet 3. februar 2018 #107 Skrevet 3. februar 2018 Jeg elsker kattene mine ,de gjør meg glad og avslappet. Elsker alle dyr jeg 1
BeautyBox Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #108 Skrevet 3. februar 2018 Akkurat nå, Sirah skrev: Nei mye mulig det ikke ville fungert i praksis som du sier. Så bra at du aldri har opplevd dette Her er det faktisk et problem... Og folk kjører ikke spesielt fort heller, så er neppe idiotkjøring som er årsaken. Men det er ganske mye katter her, så prosentandelen som beveger seg ut i veien i skumringen er nok høyere. Jeg bor sentralt så det er et problem her i byen også, men ikke i nabolaget her. Og jeg tror mange ikke tør å ha katter her nettopp pga man tenker at man ikke kan ha katter sentralt. Men her jeg bor er det faktisk mye tryggere for katter å ferdes enn da jeg bodde mindre sentralt. Så det er vel litt forskjellig med hvordan geografien er og antallet katter som du sier jeg tror katter er mer aktive jo flere katter som bor på et sted. Så mulig det også fører til flere påkjørsler.
BeautyBox Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #109 Skrevet 3. februar 2018 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et hørbart knurr er mer tydelig enn en liten bevegelse, det er ikke noe å diskutere engang. Ja, på akkurat det handler det sikkert om at jeg ikke kan språket. Men deres oppførsel i samspill med mennesker er ikke den eneste grunnen til at jeg ikke liker katter. Jeg liker ikke at mange av dem kjører klørne inn i låret ditt mens man koser. Jeg liker ikke at de går fritt ute, jeg ville hvert fall aldri klart å slippe mitt kjæreste dyr ut på den måten hvor hva som helst kan skje med det. Jeg liker ikke at de kommer hjem med byttet sitt, dødt eller levende. Jeg liker ikke at de kan finne på å bruke deg som klatrestativ. Jeg liker ikke at de er så egne. Jeg liker ikke at de tyr til vold mye raskere enn hunder. Og sist men ikke minst, det er bevist at hunder er mer glad i folka sine enn det katter er. Hittil i mitt liv har jeg kun møtt én katt som var skikkelig kul, og selv han kjørte klørne i meg mens han nøt å bli kost med. Katter har potensiale til å kunne være ganske fine dyr, men det er svært sjelden at jeg møter på et slikt individ. Anonymkode: 84df1...490 Niks, jeg kunne ikke lese hunder før og fikk derfor ubehagelige opplevelser med dem. Det er ikke noe å diskutere engang. Katter trykker med poter og klør når de koser fordi det var det de gjorde når de var små og ville ha melk av kattemor. Det høres ut som du ikke liker katter fordi du aldri har lært å forstå de helt. Jeg sier ikke at alle skal like katter, tvert imot, men jeg mener at man har lite selvinnsikt dersom man mener at det er feil på en dyreart og at det ikke handler om seg selv. Jeg er dritredd for reptiler feks, men tenker selvfølgelig at det IKKE handler om at reptiler er fæle individer. Det handler om meg. Endret 3. februar 2018 av BeautyBox
BeautyBox Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #110 Skrevet 3. februar 2018 6 minutter siden, lovedrug skrev: Jeg elsker kattene mine ,de gjør meg glad og avslappet. Elsker alle dyr jeg Ja, det er rett og slett balsam for sjelen å være i kontakt med dyr! De er liksom glad i deg betingelsesløst <3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #111 Skrevet 3. februar 2018 3 minutter siden, BeautyBox skrev: Niks, jeg kunne ikke lese hunder før og fikk derfor ubehagelige opplevelser med dem. Det er ikke noe å diskutere engang. Katter trykker med poter og klør når de koser fordi det var det de gjorde med mor når de var små og ville ha melk av kattemor. Det høres ut som du ikke liker katter fordi du aldri har lært å forstå de helt. Jeg sier ikke at alle skal like katter, tvert imot, men jeg mener at man har lite selvinnsikt dersom man mener at det er feil på en dyreart og at det ikke handler om seg selv. Jeg er dritredd for reptiler feks, men tenker selvfølgelig at det IKKE handler om at reptiler er fæle individer. Det handler om meg. Så da har vel du også lite selvinnsikt da, siden du ikke takler hunder... Anonymkode: 0f170...c05 1
BeautyBox Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #112 Skrevet 3. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så da har vel du også lite selvinnsikt da, siden du ikke takler hunder... Anonymkode: 0f170...c05 Jeg har jo skrevet hele veien her at jeg har gjort det i mange år, men skjønte til slutt at det var fordi jeg ikke har lest meg opp på signalene deres, noe jeg da gjorde og nå forstår jeg dem. Men du ville vel prøve å ta meg på noe? 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #113 Skrevet 3. februar 2018 1 minutt siden, BeautyBox skrev: Niks, jeg kunne ikke lese hunder før og fikk derfor ubehagelige opplevelser med dem. Det er ikke noe å diskutere engang. Katter trykker med potet og klør når de koser fordi det var det de gjorde med mor når de var små og ville ha melk av kattemor. Det høres ut som du ikke liker katter fordi du aldri har lært å forstå de helt. Jeg sier ikke at alle skal like katter, tvert imot, men jeg mener at man har lite selvinnsikt dersom man mener at det er feil på en dyreart og at det ikke handler om seg selv. Jeg er dritredd for reptiler feks, men tenker selvfølgelig at det IKKE handler om at reptiler er fæle individer. Det handler om meg. Det handler ikke om at jeg ikke forstår dem, jeg liker bare ikke måten de oppfører seg på. Akkurat slik det er med alt. Jeg syns tomat smaker høgg og jeg syns noen mennesker oppfører seg på en måte som ikke er kompatibel med hvordan jeg er, så da lar jeg være å spise tomat og henge med de menneskene. Og jeg syns som deg at reptiler er ekle, så de holder jeg meg langt unna. Men at jeg ikke er så glad i katter, tomat, visse mennesker og reptiler har svært lite med selvinnsikt å gjøre. Anonymkode: 84df1...490 1
BeautyBox Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #114 Skrevet 3. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om at jeg ikke forstår dem, jeg liker bare ikke måten de oppfører seg på. Akkurat slik det er med alt. Jeg syns tomat smaker høgg og jeg syns noen mennesker oppfører seg på en måte som ikke er kompatibel med hvordan jeg er, så da lar jeg være å spise tomat og henge med de menneskene. Og jeg syns som deg at reptiler er ekle, så de holder jeg meg langt unna. Men at jeg ikke er så glad i katter, tomat, visse mennesker og reptiler har svært lite med selvinnsikt å gjøre. Anonymkode: 84df1...490 Ok, hvis du mener det så skal du få mene det. Jeg skriver bare hva jeg mener
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #115 Skrevet 3. februar 2018 5 minutter siden, BeautyBox skrev: Ok, hvis du mener det så skal du få mene det. Jeg skriver bare hva jeg mener Jeg også. 😊 Anonymkode: 84df1...490
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #116 Skrevet 3. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om at jeg ikke forstår dem, jeg liker bare ikke måten de oppfører seg på. Akkurat slik det er med alt. Jeg syns tomat smaker høgg og jeg syns noen mennesker oppfører seg på en måte som ikke er kompatibel med hvordan jeg er, så da lar jeg være å spise tomat og henge med de menneskene. Og jeg syns som deg at reptiler er ekle, så de holder jeg meg langt unna. Men at jeg ikke er så glad i katter, tomat, visse mennesker og reptiler har svært lite med selvinnsikt å gjøre. Anonymkode: 84df1...490 Helt enig. Det er akkurat dette jeg mener også. Katter er som de er. De er tross alt bare dyr som følger sine medfødte instinkter. Men man trenger jo ikke å like dem for det. Det handler om hva slags kjemi man har med ulike individer. Jeg synes katter er litt ekle, nettopp fordi adferden deres trigger noe negativt i meg. Anonymkode: 0f170...c05
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #117 Skrevet 3. februar 2018 21 hours ago, BeautyBox said: God kildebruk, du... Det er nok en spøk. Anonymkode: 06a8b...26b
EvaLena Skrevet 3. februar 2018 #118 Skrevet 3. februar 2018 Nei, jeg er veldig glad i katter. Hunder også. Nå idag har jeg en katt 😍
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2018 #119 Skrevet 3. februar 2018 Jeg er glad i både hunder og katter, men foretrekker katter. Vet om mange som misliker katter. De fleste bruker ikke ordet hate, men har hørt de også. De føler de alltid er sint og sur. Jeg derimot føler katter er selvstendige og modige. Og istedet for når en litt dum hund elsker alt og alle blindt, må en gjøre seg fortjent til en katts kjærlighet. Jeg liker at de er rolige og stille, for det foretrekker jeg å være også. Personligheten og væremåten min passer godt med katter, men ikke så godt med hunder. Så jeg tenker kanskje at mange som ikke liker katter enten har en personlighet som ikke passer med dem, eller rett og slett ikke forstår seg på katten. For jeg skal ærlig innrømme at jeg blir irritert når folk på nettet (har ikke hørt dette i det virkelige liv) sier de hater katter. For de er "sure", "sinte", "farlige", "aggressiv". Behandler du en katt korret vil den ikke være sånn. Da har DU gjort noe galt. En katt har utviklet seg til å leve ved siden av mennesker, ikke bli menneskes beste tjener som hunder. Og de bør behandles deretter; som en egen liten skapning som bestemmer over seg selv så mye det er mulig. Anonymkode: 06a8b...26b
BeautyBox Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #120 Skrevet 3. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er glad i både hunder og katter, men foretrekker katter. Vet om mange som misliker katter. De fleste bruker ikke ordet hate, men har hørt de også. De føler de alltid er sint og sur. Jeg derimot føler katter er selvstendige og modige. Og istedet for når en litt dum hund elsker alt og alle blindt, må en gjøre seg fortjent til en katts kjærlighet. Jeg liker at de er rolige og stille, for det foretrekker jeg å være også. Personligheten og væremåten min passer godt med katter, men ikke så godt med hunder. Så jeg tenker kanskje at mange som ikke liker katter enten har en personlighet som ikke passer med dem, eller rett og slett ikke forstår seg på katten. For jeg skal ærlig innrømme at jeg blir irritert når folk på nettet (har ikke hørt dette i det virkelige liv) sier de hater katter. For de er "sure", "sinte", "farlige", "aggressiv". Behandler du en katt korret vil den ikke være sånn. Da har DU gjort noe galt. En katt har utviklet seg til å leve ved siden av mennesker, ikke bli menneskes beste tjener som hunder. Og de bør behandles deretter; som en egen liten skapning som bestemmer over seg selv så mye det er mulig. Anonymkode: 06a8b...26b Som om jeg skulle ha skrevet det selv! Er så enig Og du har sikkert rett i at det også kan hende at personligheten til folk ikke matcher med katter. Som deg så har ikke jeg heller matchet like bra med hunder som med katter. Men jeg har da lært å forstå meg på dem for det, og kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg skulle hate eller mislike dem bare fordi de ikke har tiltalt meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå