Gå til innhold

Vi venter på lille jenten vår


Tyah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hurra for 12 uker og UL som viste at alt er godt 👏👏👏

Det er så gøy å følge med hos deg, for du er akkurat litt foran meg. Jeg er 12+0 i dag og skal på UL på fredag ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, -Mala- skrev:

:yvonne: for 12 uker og en frisk liten baby på ul :hjerte:

Takk:yvonne::hjerte:

4 timer siden, Paibunn skrev:

Hurra for 12 uker og UL som viste at alt er godt 👏👏👏

Det er så gøy å følge med hos deg, for du er akkurat litt foran meg. Jeg er 12+0 i dag og skal på UL på fredag ☺

Takk!! Så spennende. Termin omtrent samtidig vi da. Masse lykke til på UL på fredag :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+3 og jeg har fått innkalling til OUL! :yvonne: Tenk den 19. Oktober får vi se vår lille enda en gang, og vi får mest sannsynlig vite kjønnet. Det er så spennende nå. Vil bare skru frem tiden:ninuskapus: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, plastfolien skrev:

Åå, så gøy med OUL! Gleder meg på deres vegne ❤️

Ja, det er så gøy, endelig vår tur :hjerte:Jeg har laget nedtelling på mobilen så i dag er det 36 dager til OUL :fnise: 

12+4 i dag og i morgen skal jeg til fastlegen for første svangerskapskontroll. Skal jeg ta med urinprøve? Jeg skal til jordmor neste uke. Det er hun jeg ønsker å ta svangerskapskontrollene hos, men hun sa jeg måtte ta blodprøvene hos legen først. Hun sa jeg skulle ta med urinprøve. Så da er det kanskje ikke nødvendig å ta med til legen i morgen? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig deilig at alt var bra på ultralyd, og ikke minst at det bare er litt over én måned til neste gang! :hoppendeglad:

Da jeg tok blodprøver, så hadde jeg ikke med urinprøve - men better safe, than sorry?:bond:

Endret av Anonym.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos jordmor i uke 11, da fikk jeg beskjed om å ta med urinprøve. Hun tok prøver på stedet og registrerte det i helsekortet. Hun laget også til alle papir ifbm. blodprøve som jeg skulle ta på legesenteret uka etterpå - men hun sa at det ikke var nødvendig med en legetime siden jeg allerede hadde vært hos henne. Jeg hadde allerede bestilt legetime, så den dro jeg til, og da gjorde vi ingenting annet enn å prate (og ta blodprøver etterpå).

Min oppfatning er at du tar med urinprøve til den du drar til først (enten jordmor eller lege), slik at de får registrert det i helsekortet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt med urinprøve for sikkerhets skyld. De liker å få notert ned alt i helsekortet hver gang du er på kontroll. Eller skal du kun ta blodprøver, uten legetime? I så fall trenger du kanskje ikke... Men jeg har alltid med til både lege og jordmor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 11.44, Tyah skrev:

Takk:yvonne::hjerte:

Takk!! Så spennende. Termin omtrent samtidig vi da. Masse lykke til på UL på fredag :biggrin:

Alt gikk kjempefint på UL for oss også 😀 Og termin er flyttet litt, så nå er jeg 12+5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+1 :yvonne:

I helgen har jeg fått meg en skikkelig kraftig forskjølelse. Jeg hadde så vidt feber fredagen, men ellers så har temperaturen vært under 38,0. Jeg er tett både i ører og nese, og har dundrende hodepine pga. tettheten. Jeg har derfor måttet innta mine første Paracet i dette svangerskapet for å få litt søvn. Jeg kjøpte meg saltvannsspray, men har måttet ta otrivin for å løsne opp. I følge helsenorge.no er Paracet og otrivin helt OK å ta i svangerskapet, men det føles ikke bra uannsett... Har derfor bekymret meg veldig for lille de siste dagene.. Jeg skal til første jordmortime på torsdag, og da tenker jeg å dele bekymringene for jordmor og håper at hun vil betrygge meg litt med å høre etter hjertelyden :) Det skal vell være mulig å høre hjertelyden med doppler 13+4? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at den lille i magen har det helt fint. :) Så kjedelig at du har blitt forkjølet, da! Håper at det gir seg fort. 

13+4 burde det være veldig mulig å høre hjertelyden hos jordmor! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tyah skrev:

13+1 :yvonne:

I helgen har jeg fått meg en skikkelig kraftig forskjølelse. Jeg hadde så vidt feber fredagen, men ellers så har temperaturen vært under 38,0. Jeg er tett både i ører og nese, og har dundrende hodepine pga. tettheten. Jeg har derfor måttet innta mine første Paracet i dette svangerskapet for å få litt søvn. Jeg kjøpte meg saltvannsspray, men har måttet ta otrivin for å løsne opp. I følge helsenorge.no er Paracet og otrivin helt OK å ta i svangerskapet, men det føles ikke bra uannsett... Har derfor bekymret meg veldig for lille de siste dagene.. Jeg skal til første jordmortime på torsdag, og da tenker jeg å dele bekymringene for jordmor og håper at hun vil betrygge meg litt med å høre etter hjertelyden :) Det skal vell være mulig å høre hjertelyden med doppler 13+4? 

Jeg hørte hjerte med min egen doppler hjemme i uke 9 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, sullå skrev:

Regner med at den lille i magen har det helt fint. :) Så kjedelig at du har blitt forkjølet, da! Håper at det gir seg fort. 

13+4 burde det være veldig mulig å høre hjertelyden hos jordmor! 

Da skal jeg spørre henne med en gang vi kommer der på torsdag :biggrin:

4 timer siden, Gravid2018 skrev:

Jeg hørte hjerte med min egen doppler hjemme i uke 9 :)

Åh! Så heldig, fineste lyden :ninuskapus: Har vurdert å kjøpe doppler selv. Drømte faktisk at jeg kjøpte en i natt, og at jeg ikke fant hjertelyden :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+4 og første time hos jordmor overstått. Fikk høre hjertelyden, og det var like fantastisk som alltid :ninuskapus: Jordmor var veldig hyggelig. Men jeg synes hun inkluderte mannen litt lite i samtalen. Men så er det jo jeg som er gravid da, så :fnise:

Ellers så reagerte litt på hvordan helsestasjonen var.. Vet ikke om dette er vanlig. Men vekt og måleutstyr til baby/småbarn var på venterommet. Så mens vi satt å ventet på timen vår, ble en liten gutt kledd av midt i venterommet og lagt oppå vekt og målt. Det var ikke en gang ett forheng forann. Er det virkelig vanlig at det gjøres i venterommet? Både jeg og mannen reagerte på det... En ting er at barn er barn, og en barnekroppen er en barnekropp... Men jeg er IKKE komfortabel med at mitt barn skal ligge naken og eksponert på den måten i ett venterom forann alle og enhver :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår helsestasjonen har vi en sofa og et lekebord i midten, flere stellematter på rekke og rad ved ene veggen, og vekten står på motsatt side. Også er det fire dører inn til kontorene til helsesøstrene. Har aldri tenkt på det som et venterom, jeg 😬 Har heller ikke tenkt på det som deg, men forstår deg godt da. Kanskje jeg er rar? 😅 Men jeg tenker som så at man er aldri så mange inne på det rommet, baby er ikke naken lenge i det hele tatt, og da er det bare mor og hs som ser det også. Det er jo mange som reiser på svømming med baby og dermed i garderobe med flere andre, og det er jo «verre» på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, tweet skrev:

På vår helsestasjonen har vi en sofa og et lekebord i midten, flere stellematter på rekke og rad ved ene veggen, og vekten står på motsatt side. Også er det fire dører inn til kontorene til helsesøstrene. Har aldri tenkt på det som et venterom, jeg 😬 Har heller ikke tenkt på det som deg, men forstår deg godt da. Kanskje jeg er rar? 😅 Men jeg tenker som så at man er aldri så mange inne på det rommet, baby er ikke naken lenge i det hele tatt, og da er det bare mor og hs som ser det også. Det er jo mange som reiser på svømming med baby og dermed i garderobe med flere andre, og det er jo «verre» på en måte. 

Ja, ringte min søster, og hun fortalte at det var vanlig at det var sånn på helsestasjon. Likevel så klarer verken jeg eller samboer å bli komfortabel med tanken. Det som plagde meg mest var at døren inn til selve helsestasjonen også stod på vidt gap, og utenfor døren så var den inngang til andre tjenester f.eks barnevernstjenesten. Så gud og hvermann kan gå rett inn å sette seg ned på venterommet. Selve sofaene man skal sitte å vente i er ca 1,5 meter fra "målestasjonen" så det føltes som vi invaderte privatlivet til denne gutten. 

Min søster sa at helsestasjonen hun går på ikke har blitt forandret de siste 16 årene hun har gått der. Jeg synes det sier litt. Vi er ett helt annen sted nå i forhold til smarttelefoner, misbruk av bilder av småbarn på internett osv. En pedofil kan være hvem som helst, det kan være en mor eller far som venter. Eller en som har sneket seg inn.. Når man står med ryggen til og måler barnet sitt får man ikke med seg om noen tar ett snikbilde.... Jeg får helt noia jeg... :( Synes det var litt betryggende at mannen kjente på det samme. For jeg er oppvokst på en helt annen måte en han. Han kommer fra en mer åpen familie enn min, men uansett så reagerte han på det.

Tar det opp med jordmor neste gang jeg. Eventuelt kan vi bytte helsestasjon når barnet er født. Tror en annen i nærheten er litt nyere, så kanskje den er utformet på en måte som er litt mer skjermet med tanke på målestasjonen. 

Føler meg veldig teit, for jeg prøvde å google dette med helsestasjon, men ser ikke ut til at så mange andre reagerer på det... Men så er man jo forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tyah skrev:

Ja, ringte min søster, og hun fortalte at det var vanlig at det var sånn på helsestasjon. Likevel så klarer verken jeg eller samboer å bli komfortabel med tanken. Det som plagde meg mest var at døren inn til selve helsestasjonen også stod på vidt gap, og utenfor døren så var den inngang til andre tjenester f.eks barnevernstjenesten. Så gud og hvermann kan gå rett inn å sette seg ned på venterommet. Selve sofaene man skal sitte å vente i er ca 1,5 meter fra "målestasjonen" så det føltes som vi invaderte privatlivet til denne gutten. 

Min søster sa at helsestasjonen hun går på ikke har blitt forandret de siste 16 årene hun har gått der. Jeg synes det sier litt. Vi er ett helt annen sted nå i forhold til smarttelefoner, misbruk av bilder av småbarn på internett osv. En pedofil kan være hvem som helst, det kan være en mor eller far som venter. Eller en som har sneket seg inn.. Når man står med ryggen til og måler barnet sitt får man ikke med seg om noen tar ett snikbilde.... Jeg får helt noia jeg... :( Synes det var litt betryggende at mannen kjente på det samme. For jeg er oppvokst på en helt annen måte en han. Han kommer fra en mer åpen familie enn min, men uansett så reagerte han på det.

Tar det opp med jordmor neste gang jeg. Eventuelt kan vi bytte helsestasjon når barnet er født. Tror en annen i nærheten er litt nyere, så kanskje den er utformet på en måte som er litt mer skjermet med tanke på målestasjonen. 

Føler meg veldig teit, for jeg prøvde å google dette med helsestasjon, men ser ikke ut til at så mange andre reagerer på det... Men så er man jo forskjellig.

Har lest dagboka di siden du fortsatt var en prøver, men har ikke kommentert før nå :) 

Det er veldig vanlig, på de aller fleste helsestasjoner, at det er lagt opp slik du beskriver. På min helsestasjon er det også slik, og den er bare fem år gammel. Ta det opp med jordmor neste gang du er der for å høre hva hun sier, og også for å få ro i sjela, men jeg tror også jeg  ville ha jobbet litt med meg selv og prøvd og venne meg til tanken på at det er slik det fungerer. Sjansen for at det sitter noen der og snikfotograferer er minimal, og barnet ditt vil mest sannsynlig være mer eksponert og utsatt i en svømmehall eller på ei strand og et barn er, dessverre, like «attraktiv» for en pedofil både med og uten klær. I tillegg er de ansatte på helsestasjonene rundt omkring veldig observante, så jeg tror nok de vil legge merke til det hvis noen sitter og tar bilder.  Jeg tror, dessverre, at det kan bli vanskelig for deg å finne en helsestasjon som ikke har dette opplegget. Men det skader aldri å snakke med jordmor om dette, så det synes jeg helt klart du skal gjøre :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marisana skrev:

Har lest dagboka di siden du fortsatt var en prøver, men har ikke kommentert før nå :) 

Det er veldig vanlig, på de aller fleste helsestasjoner, at det er lagt opp slik du beskriver. På min helsestasjon er det også slik, og den er bare fem år gammel. Ta det opp med jordmor neste gang du er der for å høre hva hun sier, og også for å få ro i sjela, men jeg tror også jeg  ville ha jobbet litt med meg selv og prøvd og venne meg til tanken på at det er slik det fungerer. Sjansen for at det sitter noen der og snikfotograferer er minimal, og barnet ditt vil mest sannsynlig være mer eksponert og utsatt i en svømmehall eller på ei strand og et barn er, dessverre, like «attraktiv» for en pedofil både med og uten klær. I tillegg er de ansatte på helsestasjonene rundt omkring veldig observante, så jeg tror nok de vil legge merke til det hvis noen sitter og tar bilder.  Jeg tror, dessverre, at det kan bli vanskelig for deg å finne en helsestasjon som ikke har dette opplegget. Men det skader aldri å snakke med jordmor om dette, så det synes jeg helt klart du skal gjøre :) 

Skjønner din side, og at for mange er dette helt normalt og noe de ikke tenker på en gang. Men for meg og samboer er ikke dette noe vi er komfortabel med. Jeg kommer nok ikke til å kle barnet mitt naken verken i svømmehall eller på stranden heller, da må det være i en skjermet garderobe eller annet. 

Heldigvis er disse helsekontroller helt frivillig, så da må det også være frivillig å kle barnet helt nakent. Vi får måle med en tynn body og en nyskiftet bleie :) Eventuelt sjekke ut den andre helsestasjonen å se om vi føler oss litt mer komfortabel med den. Kanskje selve veiestasjonen ligger i en krok med litt mindre innsyn.

Dette er ikke noe vi nødvendigvis MÅ blir komfortabel med for å kunne være gode foreldre.

Endret av Tyah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/norge/i/6Q6LQ/Arets-osloborger-Solveig-Ude--Det-bor-ikke-vare-frivillig-a-mote-opp-med-barnet-pa-helsestasjonen

Her ser det ut som om veiestasjonen er litt skjermet. Dette kunne vi vært komfortabel med. På den helsestasjonen vi var på var veiestasjonen 1,5 meter fra der man satt å ventet på time. Det var så trangt der, døren stod på vidt gap inn til rommet og med innsyn rett på barnet.. 

Slik at dere ikke missforstår og tror jeg er helt paranoid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...