Gå til innhold

Vi venter på lille jenten vår


Tyah

Anbefalte innlegg

Riene begynte raskt å ta seg opp med en gang dryppet ble satt på. Dette var ca i 13.00 tiden. Riene ble sterkere og kom mye tettere. I de første timene var riene veldig håndterbare, og jeg følte meg som den fødemaskinen. Samboer masserte meg ved halebeinet da det var der jeg kjente riene nå som epiduralen var satt. Smertene i magen og i korsryggen var borte. Etterhvert ble smertene mer og mer intense, og riene kom tettere og tettere. Samboer fikk ikke lov til å gå bort til vasken å fylle vann en gang i frykt for at en rie skulle komme mens han var ved vasken... Det hjalp veldig å avlede smertene med intens hard massasje ved halebeinet. Kan si som så at jeg fremdeles har vondt i halebeinet 15 dager etter fødsel, trolig grunnet den «massasjen» 😅

Jeg fikk etterhvert beskjed om at jordmor ville tømme blæren min med kateter. Jeg nektet kateter, og gikk over gangen og til toalettet for å tisse. På veien dit fikk jeg en rie, og på toalettet fikk jeg 4-5 rier. Nå begynte det virkelig å bli intenst. 

Da jeg kom tilbake spurte jordmor om jeg hadde fått tømt blæren min. Jeg var litt usikker, men sa jeg hadde fått ut litt værtfall. Etter mye overtalelse fikk jordmor tømt blæren min, og godt var det, for den var stappfull 😅 

På dette tidspunktet mistet jeg alt som heter tidsperspektiv. Jeg stod fast på 7-8 cm i mange timer... Og hadde intens trykketrang allerede da. Jeg tror ikke klokken kan ha vært mer en 17.00.

Jeg husker jeg fikk beskjed om at de måtte sette opp dryppet for å forhåpentligvis få mer fremgang. Og etter det mast jeg helt meg selv. Jeg forsøkte etter beste evne å puste meg gjennom riene som ble kastet over meg. Jeg husker at jordmor og jordmorstudenten som var under fødsel gikk mye ut og inn av rommet i denne perioden. Jeg husker jeg gråt og sa til jordmor at det var skummelt at hun forsvant når jeg hadde så intens trykketrang som jeg hadde. Jeg følte baby var på vei ut... Men jeg var fremdeles kun 8 cm.

Jeg var koblet til epiduralen, dryppet og lille hadde elektrode på hodet sitt. Så å bevege seg rundt eller i det hele tatt stå med disse ledningene var vanskelig. Jeg lå derfor mye i fødesengen. Jeg fikk etterhvert beskjed om at det kunne hjelpe for fremgangen å stå på alle fire i sengen. Så det gjorde jeg en liten stund, før jeg la meg ned i sengen og hylte og gråt.. Likevell greide jeg å ta meg sammen å puste meg gjennom riene. Jordmor sjekket meg igjen, og jeg var nå 8-9 cm. Jeg fikk nå lov å trykke littegranne på toppen av riene hvis jeg absolutt måtte. 

I 20.00-21.00 tiden fikk jeg beskjed om at de ønsket å gi meg mer smertestillende da jeg hadde stått fast på 9 cm så lenge. De ønsket å gi meg en «pause» sa de... Alt av smerter forsvant etter å ha fått denne dosen. I etterkant viser det seg at jeg fikk overflate amnesti. På dette tidspunktet forsvant jordmor og studenten. Jeg hadde ingen smerter og var helt susen i hodet, så jeg brydde meg ikke. Jeg spiste en skolebolle, drakk saft og FaceTimet med min søster. Jeg husker ikke mye av dette. I etterkant viser det seg at jordmor hadde to aktive fødsler samtidig...

En halvtime senere begynte jeg igjen å kjenne smertene og plutselig var jordmor og studenten tilbake. Jeg husker at jeg kommenterte at jordmor hadde så fine øyevipper 😅 Etterhvert kom riene tilbake igjen mer intense enn før. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne begynne å presse. Endelig!

Jeg presset i 45 minutter totalt. Jordmor og studenten holdt hver sitt ben under pressingen. Det var intenst, utrolig vondt, men samtidig ufattelig befriende og endelig få presse mot smertene. Når det var gått 35 minutter ut i pressingen var det vaktskifte og jeg fikk en ny jordmor. 10 minutter senere var lille ute kl 22.10. Det tok en stund før hun gråt. Samboer sier at det tok ca. 10 sekunder. Men for meg føltes det som flere minutter. Da jeg endelig fikk henne på brystet klarte jeg ikke å bøye hodet mitt for å se på henne en gang. Jeg bare lå der... Morkaken kom ut etter at jordmor hadde trykket en del på magen min. Jeg fikk ett par pyntesting og så sovnet jeg.

Alt i alt så synes jeg fødselen gikk bra, og jeg vil heller føde enn å gå gravid igjen. Jeg er så ufattelig takknemlig for at jeg endte opp med en frisk datter, og det er vell lov å si at jeg er takknemlig for at jeg bare trengte ett par pyntesting, og at underlivet kjennes og ser tilnærmet likt ut. Det hadde jeg ikke forestilt meg 😅

De siste ukene av graviditeten har gjort meg skråsikker på at lille blir enebarn, og etter barseltårer og ammeproblemer nå i starten er jeg om mulig enda sikrere. Fy søren, dette er tøft. Men det er verdt det, så absolutt. Hun er verdens nydeligste, og jeg gleder meg så til fremtiden med henne og samboer :hjerte: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at du deler, jeg elsker å lese andre fødselshistorier :hjerte: Godt du syntes fødselen gikk bra. Håper alt står bra til. Ble navnet det som dere hadde tenkt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, plastfolien skrev:

Takk for at du deler, jeg elsker å lese andre fødselshistorier :hjerte: Godt du syntes fødselen gikk bra. Håper alt står bra til. Ble navnet det som dere hadde tenkt på? 

Det ble V ja ☺️ Ble litt usikker på navnevalget i slutten av svangerskapet, men da hun ble født var det ikke noe tvil.

Det går bedre med meg nå! Takk som spør :hjerte: Det ser ut som om ammeproblemene har løst seg nå, og når lille legger på seg er alt fint 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest dagboken din fra start til slutt - gratulerer med den lille jenta! Har selv en liten jente med samme forbokstav i navnet, selv om det helt sikkert er to helt ulike navn. Artig 😁

Blir så engasjert når jeg leser prøve- og graviditetsdagbøker. Fantastisk at det endte så bra! Lykke til videre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tyah skrev:

Det ble V ja ☺️ Ble litt usikker på navnevalget i slutten av svangerskapet, men da hun ble født var det ikke noe tvil.

Det går bedre med meg nå! Takk som spør :hjerte: Det ser ut som om ammeproblemene har løst seg nå, og når lille legger på seg er alt fint 😍

Suuperfint navn :hjerte: Så bra at ammeproblemene har løst seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lille V er 10 uker i dag. Det har vært 10 uker med opp og nedturer. Når hun var rundt 5 uker gammel tilbrakte vi en uke på barneklinikken. Det var de værste dagene i mitt liv. Vi vet ikke helt hva som er galt med V enda, men hun har en gallestein, mye trøbbel med magen og noen leververdier som ikke er som de skal. Mye blodprøver er tatt, og vi har fått svar på noen og de var fine. Venter svar på resten.

De siste ukene har hun grått ekstremt mye på kveldstid, og vi har vell innsett at vi kan kalle det kollik nå... I dag har vi vært på behandling hos kiropraktor fordi hun også nekter å ligge på magen. Usikker på om det henger sammen med de andre plagene hennes. Hun er ekstremt utilpass og sutrete også på dagtid og smiler sjeldent. De gangene hun smiler til meg blir jeg helt satt ut og jeg kjenner tårene kommer.. Skulle ønske jeg fikk se det nydelige smilet hennes oftere 😞 

Håper at ting løsner etterhvert og at alt er bra med vår lille. Skulle ønske jeg klarte å nyte denne tiden mer, for jenta vår er virkelig verdens nydeligste. 

En positiv ting er at ammingen går som det suser, og hun går veldig fint opp i vekt. Jeg er så stolt over meg selv som holdt ut de første ukene når vi strevde sånn med ammingen. Håper det fortsetter sånn.

Det var en liten update fra meg, om noen fortsatt leser her inne... veldig rotete skrevet av en sliten og trøtt mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det må være forferdelig å vite at ikke alt er som det skal, samtidig ikke vite hva som er galt med henne 😔

Lille A gråt også mye på kveldstid. Startet når hun var ca 3 uker gammel. Hun kunne starte griningen rundt 5-6 på ettermiddagen og holdt på til vi gikk og la oss på kvelden rundt 23-00. Vi var til kiropraktor etter påske og han fant låsninger i ryggen. Nå har vi en helt ny baby som smiler og babler dagen lang ❤️

Håper det går seg til hos dere også, og at kiropraktorbehandlingen kan være til hjelp for henne ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt å høre at lille V ikke har det helt bra 💔 håper de finner ut av det. Det er tøft å gå rundt å være bekymret for barnet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pjusk skrev:

Huff, det må være forferdelig å vite at ikke alt er som det skal, samtidig ikke vite hva som er galt med henne 😔

Lille A gråt også mye på kveldstid. Startet når hun var ca 3 uker gammel. Hun kunne starte griningen rundt 5-6 på ettermiddagen og holdt på til vi gikk og la oss på kvelden rundt 23-00. Vi var til kiropraktor etter påske og han fant låsninger i ryggen. Nå har vi en helt ny baby som smiler og babler dagen lang ❤️

Håper det går seg til hos dere også, og at kiropraktorbehandlingen kan være til hjelp for henne ❤️

Hvor mange behandlinger måtte dere ha hos kiropraktor før hun ble som «ny»?

tror allerede jeg har merket forbedring etter en behandling! I dag lå hun noen minutter på magen uten å gråte, og hun sov veldig godt i natt 😊

Tusen takk ❤️

2 timer siden, lillemeg90 skrev:

Så vondt å høre at lille V ikke har det helt bra 💔 håper de finner ut av det. Det er tøft å gå rundt å være bekymret for barnet sitt. 

Takk for det ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit at lille ikke har det helt greit. Håper virkelig de finner ut av det :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I dag har den vakreste lille babyen vår blitt 4 måneder! 4 måneders kontrollen gikk kjempe bra. Hun veier nå 7 kg og er 66 cm 😱 Stor jente! Fullammer enda og det skulle jeg fortsette med så lenge hun legger så godt på seg. Ting går så mye bedre. Fra hun rundet 3 måneder har ting vært helt fantastisk. Det er svært få gråtetokter, og hun er en blid og fornøyd baby 😍 Jeg storkoser meg, og tror jeg må trekke tilbake det jeg skrev om at hun blir enebarn. I forhold til det fikk jeg ett skriv fra sykehuset om at i neste svangerskap måtte jeg ta Albyl-E pga. svangerskapsforgiftningen og unormale funn i placenta 😐 Skummelt å tenke på at morkaken var i ferd med å svikte. Jeg er så takknemlig for den lille jenten vår ❤️

Vi vet enda ikke helt hva som er galt med henne, eller om det er noe galt overhodet. Vi skal på ultralyd og oppfølgingstime på sykehuset nå på mandag. Da blir det nye blodprøver. Grugleder meg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tyah skrev:

I dag har den vakreste lille babyen vår blitt 4 måneder! 4 måneders kontrollen gikk kjempe bra. Hun veier nå 7 kg og er 66 cm 😱 Stor jente! Fullammer enda og det skulle jeg fortsette med så lenge hun legger så godt på seg. Ting går så mye bedre. Fra hun rundet 3 måneder har ting vært helt fantastisk. Det er svært få gråtetokter, og hun er en blid og fornøyd baby 😍 Jeg storkoser meg, og tror jeg må trekke tilbake det jeg skrev om at hun blir enebarn. I forhold til det fikk jeg ett skriv fra sykehuset om at i neste svangerskap måtte jeg ta Albyl-E pga. svangerskapsforgiftningen og unormale funn i placenta 😐 Skummelt å tenke på at morkaken var i ferd med å svikte. Jeg er så takknemlig for den lille jenten vår ❤️

Vi vet enda ikke helt hva som er galt med henne, eller om det er noe galt overhodet. Vi skal på ultralyd og oppfølgingstime på sykehuset nå på mandag. Da blir det nye blodprøver. Grugleder meg. 

 

Så utrolig fort tiden går, jeg som synes du akkurat ble gravid 🤭 Deilig å høre at dere har det bedre alle sammen! Håper du får kost deg skikkelig resten av permisjonen - det fortjener du virkelig altså etter det svangerskapet og den starten du/dere fikk 💕

Krysser fingrene for at alt er i orden med lille V, høres jo ut som dere får god oppfølgning da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre, Tyah 💓 Kos deg masse med den fine jenta di, tenk at hun er 4 mnd! Syns nettopp vi begge ønsket å bli gravide, og min er over 7 mnd allerede 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, boblevann skrev:

Så utrolig fort tiden går, jeg som synes du akkurat ble gravid 🤭 Deilig å høre at dere har det bedre alle sammen! Håper du får kost deg skikkelig resten av permisjonen - det fortjener du virkelig altså etter det svangerskapet og den starten du/dere fikk 💕

Krysser fingrene for at alt er i orden med lille V, høres jo ut som dere får god oppfølgning da :) 

Tiden går virkelig fort! Det er faktisk nesten nøyaktig ett år siden jeg fikk positiv test 🤭 Tusen takk for det, skal virkelig gjøre det jeg kan for å nyte resten av permisjonen 💕 Skal heldigvis være hjemme med henne i 7 måneder til 😍

1 time siden, Aryamili skrev:

Så kjekt å høre, Tyah 💓 Kos deg masse med den fine jenta di, tenk at hun er 4 mnd! Syns nettopp vi begge ønsket å bli gravide, og min er over 7 mnd allerede 😮

Synes det samme 🤭 Rart å tenke tilbake på prøvetiden, der og da føltes det så uendelig å vente på positiv test. Håper du koser deg masse også 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I dag er lille jenten vår 7 måneder! Og så mye har skjedd. Viktigst av alt: Hun er frisk. Alle testene fra sykehuset var helt fine, og vi er så takknemlige for det :hjerte:

Lille V har startet å krabbe nå, og er veldig glad i å utforske alt mulig i huset :fnise: Vi har fått innarbeidet gode leggerutiner, selv om det er alt fra 1-3 oppvåkninger på natten. Jeg måtte dessverre slutte å amme pga. egen helse når hun var 6 måneder. Det var trist den første uken, men nå er det deilig at mannen kan hjelpe til på natten og stå opp med henne :hjerte: selv om det så klart er ett savn.. Hun er så aktiv på dagen at det ikke er så veldig lett å få koset med henne :laugh:

Jeg har de siste månedene tatt tak i egen helse. Først og fremst vekten min! Når jeg gikk i fødsel veide jeg 110 kg.... Når jeg kom hjem fra sykehuset 97 kg, to måneder senere stabiliserte vekten seg på 84 kg. Og nå veier jeg 70 kg :biggrin: Jeg skal ned 5 kg til. Så er jeg fornøyd. Motivasjonen min? At neste graviditet skal bli lettere! Ja, ønsket om en til er virkelig til stede nå. Vi planlegger å starte prøvingen om 1 år :hoppendeglad: 

Jeg vet ikke om det er noen som leser her inne lenger, men følte for å oppdatere 🤭 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra lille er frisk😍❤godt å lese!!

Så deilig å ta tak i helsa,alt blir så mye lettere med motivasjon og når en merker at det funker😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Tyah skrev:

Det ser ut til at vi faktisk begynner prøvingen allerede nå i desember 😱

Oiii så spennende😲😀og så tøøft🤭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TeamWP skrev:

Oiii så spennende😲😀og så tøøft🤭 

Ja! :fnise: Veldig spennende. Mannen har veldig lyst på to tette, men jeg har hele tiden tenkt at jeg vil ha litt aldersforskjell mellom dem. Men nå ser jeg mange fordeler med å bare bli «ferdig». Bl.a det med å ikke starte en ny babyperiode rett etter den andre er slutt, og heller bare ha to babyer nå når vi uannsett har en baby. Det blir nok veldig tøft, men jeg tror de vil ha utrolig mye glede av hverandre. Og forrige gang brukte vi 7 måneder på å bli gravide.. så det kan jo fort bli til at de ikke er så forferdelig tette :fnise: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å se at det går fint med dere og at lille V er frisk 🤩 Og så spennende med snart ny prøverunde!! Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...