Gå til innhold

Vi venter på lille jenten vår


Tyah

Anbefalte innlegg

29+6 

Tenk i morgen er det bare 10 uker igjen. Det er helt utrolig. I skrivende stund sitter jeg i stuen. Jeg har sovet så utrolig dårlig i natt. Enda dårligere enn normalt nå som bekkenet verker, puppene renner konstant og jeg har halsbrann som bare juling.. Tankene mine har virkelig spinnet rundt i natt. Vi var mange timer hos svigers i går kveld og vi snakket mye, og om mye forskjellig. Jeg er en introvert person og blir sliten av sosiale settinger fordi jeg tar innover meg hvert eneste lille inntrykk. Så de timene har jeg fått igjen for i natt... Jeg har lagt våken og bekymret meg over fremtiden, og hvordan jeg kommer til å takle mammarollen. Jeg håper jeg klarer å bli den beste mammaen jeg kan være for datteren vår. Samtidig bekymrer jeg meg for våkenetter, lite søvn, trangere økonomi, en hektisk hverdag og hvordan forholdet til samboer blir preget. Jeg er også redd samboer kommer til å få seg ett sjokk når vi blir foreldre. Jeg er redd han ser for «rosenrødt» på hvordan det vil bli. Nå svartmaler jeg veldig her... for det kommer til å bli helt fantastisk å møte datteren vår, som vi har ventet så lenge på! Så jeg får jo dårlig samvittighet for å ha alle disse negative tankene, når hun er så ønsket som hun er... 

Måtte bare lufte litt tanker ett sted. Nå skal jeg prøve å få noen timers søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvordan går det med dere? 

Helt normalt med slike tanker, forresten, så lenge de ikke tar helt overhånd. Og for min del hadde jeg noen runder med slikt tankekjør etter fødsel også. Var ikke helt forberedt på det. Husker jeg gråt fordi jeg var så redd for at lille ikke skulle ha det bra, og for at det i fremtiden vil være umulig å skjerme ham for alt grusomt i verden..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 5.52, Aryamili skrev:

Hvordan går det med dere? 

Helt normalt med slike tanker, forresten, så lenge de ikke tar helt overhånd. Og for min del hadde jeg noen runder med slikt tankekjør etter fødsel også. Var ikke helt forberedt på det. Husker jeg gråt fordi jeg var så redd for at lille ikke skulle ha det bra, og for at det i fremtiden vil være umulig å skjerme ham for alt grusomt i verden..

 

Takk som spør :hjerte: Det går veldig opp og ned. Jeg hadde en veldig bra dag i går. I dag derimot har det vært en del tankekjør igjen. Som du sier så er det nok helt normalt, bekymringsfri blir man aldri, værtfall ikke som mamma. Må bare prøve å ikke la tankene ta overhånd som du sier. Det hjelper å få snakket med samboer om det, så jeg prøver å være åpen om bekymringene mine med han, selv om jeg er redd for å dra han ned med alle bekymringene mine. 

Og selv om morgenene og formiddagene i ukedagene føles lange siden jeg fortsatt er sykemeldt, så har tiden virkelig flydd avgårde 😱 vi er snart i februar og da kan jeg si: neste måned har jeg termin!!!! Gleder meg sånn til å møte lille V. Jeg snakker til henne hele tiden når jeg er alene, og prøver å holde fokuset på at verdens beste premie er like rundt hjørnet når bekkensmerter, halsbrann, kvalme og generell utslitthet tar overhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne fra @Pjusk :)

Termin: 28.03.18

På vei: 32+0

Igjen til termin: 8+3? 59 dager værtfall 

Kjønn: Jente :babyjente:

Utålmodig?: Ja og nei. Jeg gleder meg til å bli ferdig fordi det er veldig tungt nå. Men samtidig prøver jeg å nyte de siste ukene som gravid, da dette kanskje blir eneste og siste gangen jeg er gravid.

Aktivitet i magen: Det er aktivitet i magen store deler av dagen. Det er veldig koselig :gravid:

Navn: Lille V :babyjente:

Vektøkning: Ca. 15 kg.....  

Vann i kroppen: Ja, en del faktisk. 

Kynnere: Ja, har hatt kynnere siden uke 23, veldig plagsomt... 

Humør: Veldig opp og ned fra dag til dag.. Men samboer sier at han er overrasket over hvor godt humør jeg har hatt gjennom graviditeten selv med masse plager. 

Barnerom: Det har vi skiftet gulv på og malt. Men det er ikke innredet, annet enn kommoden hennes. Hun skal jo sove inne hos oss i starten, så det stresser vi ikke med :)

Utstyr: Vi har faktisk det aller meste klart nå, som bedside crib, madrass, dyne, sengetøy, vogn, bilstol og adapter slik at den kan festes på vognen, stellebord, stellematte, stelleutstyr, kommode, klær i str. 50, 56 og 62, bilstolpose, vognpose, vippestol, badebalje m/nyfødtstøtte, tripptrapp stol med nyfødtsete, stelleveske, smokker.. Ja, eneste jeg kommer på som mangler er bæresele og babygym. Og brystpumpe, som jeg tenkte å kjøpe før fødselen. Ellers er jo butikkene åpen etter fødsel også :fnise: 

Strekkmerker: Jeg hadde noen på innsiden av lårene som kom i puberteten. Disse har blitt røde igjen. Ellers så har jeg ikke fått noen strekkmerker, enda... bare venter på de :blush:

Melk i brystene: Ja. Jeg fikk gjennomsiktig veske i dem før uke 20 tror jeg det var. Etterhvert har det kommet råmelk også. Jeg lekker heldigvis ikke HVER dag, og stort sett er det på kveldstid/natten.

Fødsel: Jeg gruer meg egentlig ikke så mye, og det er sikkert fordi jeg ikke vet hva jeg går til siden jeg er førstegangs :fnise: 

Plager: Bekkenplager, hyppige og vonde kynnere når jeg er i bevegelse, halsbrann, sure oppstøt, tett nese, hovne ben og fingre, vondt generelt i kroppen som ryggen og knærene, dårlig søvn, tisser HELE tiden og er generelt utslitt. Men det er faktisk verdt det så lenge jenten vår har det fint :ninuskapus:

Oppegående: I forrige uke hadde jeg en god dag hvor jeg var ute med min søster og spiste på resturant. Følte meg ganske grei i formen. Resten av uken, not so much. Går som en ku :P

Sulten: HELE tiden :spise:

Spesielle matlyster: Jeg er mest sugen på søtsaker, smågodt for eksempel. Men jeg har alltid vært en søtmoms :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

34+0 

Gårsdagen endte på føden grunnet lite liv og en vannaktig utflod. Ble redd jeg lakk fostervann... Men alt var heldigvis helt fint med lille, og hun ble estimert til å veie 2.400g nå, noe som er helt perfekt :hjerte: 

Blodtrykket mitt har blitt høyere og høyere gjennom svangerskapet. Nå hadde jeg også utslag på protein i urinen igår.. Samtidig er jeg sinnsykt hoven på føtter og hender. Men legen mente likevel at jeg helt sikkert ikke hadde svangerskapsforgiftning siden jeg ikke hadde sterk hodepine. Så de proteinene i urinen mente hun var forurensning. Hun ville likevel at jeg skulle ta ny urinprøve å levere til jordmoren jeg går til nå denne uken. Krysser fingrene for at det bare var forurensning da :rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tyah skrev:

34+0 

Gårsdagen endte på føden grunnet lite liv og en vannaktig utflod. Ble redd jeg lakk fostervann... Men alt var heldigvis helt fint med lille, og hun ble estimert til å veie 2.400g nå, noe som er helt perfekt :hjerte: 

Blodtrykket mitt har blitt høyere og høyere gjennom svangerskapet. Nå hadde jeg også utslag på protein i urinen igår.. Samtidig er jeg sinnsykt hoven på føtter og hender. Men legen mente likevel at jeg helt sikkert ikke hadde svangerskapsforgiftning siden jeg ikke hadde sterk hodepine. Så de proteinene i urinen mente hun var forurensning. Hun ville likevel at jeg skulle ta ny urinprøve å levere til jordmoren jeg går til nå denne uken. Krysser fingrene for at det bare var forurensning da :rolleyes:

Oi! Krysser fingrene for det, selvom det hørtes mistenkelig mye ut som svangerskapsforgiftning.. 2400 er perfekt! Da blir hun helt perfekt i vekt når hun kommer ut :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det der høres ut som svangerskapsforgiftning.. 😕 Men håper jordmora di har rett, selvfølgelig. Samtidig er det viktig at du er obs selv ❤️ Tenk, snart er hun her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, plastfolien skrev:

Hvordan går det? :gravid:

Hei :) I dag er jeg i uke 35+0. Om to uker er ikke lille prematur lenger om hun skulle bli født. Det er godt å tenke på. Men jeg er dritt lei graviditeten nå. Jeg er så sinnsykt tung, og føler meg ikke som meg selv i det hele tatt. Og jeg har så mye smerter. Hadde det ikke vært for at forholdet til samboer er bedre enn noensinne, og jeg har familie og venner rundt meg, så hadde jeg nok lett gått inn i en svangerskapsdepresjon nå tror jeg... Det er rett og slett den fysiske formen min som er elendig. Kan ikke stå lenge på bena før jeg må legge meg ned pga. smerter her og der. Jeg er så lei av å ikke kunne komme meg utav huset en gang! 😥 I morgen skal vi til jordmor på kontroll og fødselsforberedende samtale, så tenkte å lufte det jeg kjenner på med henne... Tviler på at smerter og det at jeg er så lei er noen grunn til å bli satt i gang før termin. Men tanken på å eventuelt gå over termin dreper meg, virkelig. Jeg tror faktisk jeg kommer til å dø av utslitthet om jeg skal være gravid i nærmere to måneder til når jeg har så mye smerter og vondter som jeg har nå 😥

Huff.. Dette ble langt og negativt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trasig at du har så vondt! Ville absolutt tatt det opp med jordmor. Ikke sikkert det er grunn nok til å sette i gang tidligere, men kanskje hun har noen tips eller triks :) jeg ville i hvert fall vært helt åpen om hvordan det påvirker deg mentalt, slik hun skjønner alvoret.

Det er jo uansett veldig bra at du har andre positive faktorer i livet, nå som det er tungt ❤️❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd å høre at du har vondt og er så lei  :hjerte: Det er kjipt å føle det sånn, og enda mer kjipt om man må gå på overtid i tillegg. Hør med jordmor om hun har noen gode tips, og så får du prøve å legge bena høyt og slappe av så mye som mulig. Finn en serie du kan se (med mange sesonger :fnise:) og bare ta det med ro. Men skjønner det er kjipt å ikke komme seg ut av huset altså :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit du har vondt, og skjønner godt du ikke vil gå overtid.. det var jeg lite interessert i også, så jeg tok i bruk alle kjerringråd fra og med uke 37. Han ble født en uke etter, om det var pga kjerringrådene eller ikke er ukjent :fnise: det jeg gjorde var hvertfall å drikke bringebærblad te fra pukka, gikk en (kort!) tur hver dag, tok trapper istedenfor heis (så langt formen tillot..), spiste sterk mat, masserte brystvortene (fikk alltid kramper i magen etterpå :hakeslepp:), og sist men ikke minst, vi hadde sex kvelden før vannet gikk. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord dere :hjerte: Jordmor var ikke fornøyd med blodtrykket mitt i dag i tillegg til hovenheten, hodepinen og at jeg har lagt på meg over 2 kilo på under en uke. Jordmor ringte derfor til fødeavd. og jeg fikk time der i formiddag. Spent på å høre hva de sier. Jeg hadde ikke protein i urinen, så ikke svangerskapsforgiftning, enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tyah skrev:

Takk for gode ord dere :hjerte: Jordmor var ikke fornøyd med blodtrykket mitt i dag i tillegg til hovenheten, hodepinen og at jeg har lagt på meg over 2 kilo på under en uke. Jordmor ringte derfor til fødeavd. og jeg fikk time der i formiddag. Spent på å høre hva de sier. Jeg hadde ikke protein i urinen, så ikke svangerskapsforgiftning, enda.

Lykke til! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lillemeg90 skrev:

Lykke til! ❤

 

2 timer siden, plastfolien skrev:

Lykke til❤️

Takk dere to :hjerte:

 

De er ganske sikre på at jeg har en begynnende svangerskapsforgiftning. Skal innom på ny kontroll på sykehuset allerede på fredag. Legen mente at jeg ikke skulle gå lenger i dette svangerskapet enn til uke 37... Begynte å gråte når hun sa det! Fantastisk lege som virkelig såg meg og hvor jæ.... jeg faktisk har det. 

Lille har det værtfall bra :hjerte: Og om forhåpentligvis ikke så altfor lenge så føler jeg meg kanskje bedre jeg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Tyah skrev:

 

Takk dere to :hjerte:

 

De er ganske sikre på at jeg har en begynnende svangerskapsforgiftning. Skal innom på ny kontroll på sykehuset allerede på fredag. Legen mente at jeg ikke skulle gå lenger i dette svangerskapet enn til uke 37... Begynte å gråte når hun sa det! Fantastisk lege som virkelig såg meg og hvor jæ.... jeg faktisk har det. 

Lille har det værtfall bra :hjerte: Og om forhåpentligvis ikke så altfor lenge så føler jeg meg kanskje bedre jeg også.

Det føles godt å bli sett ❤  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens time på fødeavdelingen er overstått. De vil holde ett godt øye med meg og baby fremover, derfor så hyppige kontroller. Fortsatt høyt blodtrykk, rett under grensen for medisinering. Ingen protein i urin, enda. Men alle andre symptomer på SF/PE som hodepine, ødemer og synsforstyrrelser er tilstede.. Gleder meg til jeg er over prematurgrensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...