Gå til innhold

Vi venter på lille jenten vår


Tyah

Anbefalte innlegg

36+0 og ny kontroll på fødeavdelingen om ett par timer. Alt er pakket og klart i tilfelle jeg må settes i gang. Men jeg håper proteinene holder seg borte, og at blodtrykket ikke er faretruende høyt. Vil selvfølgelig ikke at lille skal regnes som prematur. Men om en uke får hun lov å komme alltså... Jeg er så sliten, og jeg har en følelse av at hun er klar for å komme ut :) 

Jeg har forresten ett par netter på rad nå hatt menssmerter i rygg og magen, samt stikninger nedentil på dagtid. Håper det er tegn på modning. Skal prøve å få lurt mannen til en liten runde i slutten av uken for å forhåpentligvis modnes enda mer :rolleyes: Jeg har også veldig lyst å prøvd modningsakupunktur, men er usikker på om de tilbyr det såpass tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36+3

Kontrollen på mandag gikk greit, men jeg ble veldig forvirret.... Blodtrykket er fremdeles høyt, men det har holdt seg stabilt høyt i det minste. Det var ingen proteiner i urinen på mandag. Så jeg ble sendt hjem med lite info om hva som skjer videre, og beskjed om å komme tilbake i dag. Har time nå i formiddag. Skulle visstnok få en plan for hva som skjer videre i følge jordmoren. Men det virket på hun som om noe igangsettelse ikke var planen hennes værtfall. Opplevde at jordmoren jeg møtte ikke hadde satt seg inn i problemstillingen min overhodet, og det var umulig å forklare henne noe som helst da eneste samtalen vi hadde var i gangen og på ctg-rom hvor det satt andre gravide. Ikke så lett å få forklare situasjonen sin da...

Fikk ikke snakket med lege på mandag, det har jeg gjort på de andre kontrollene. Da sa legene at jeg bare måtte holde ut til uke 36/37, og at det ikke var snakk om at jeg skulle gå til termin.. Vet ikke hva jeg skal tenke. Jeg er helt utslitt. Merker at blodtrykket er veldig høyt ved den minste anstrengelse (f.eks lage frokostblanding til meg selv) får hodepine og blir svimmel/uvell. I tillegg verker bena og fingrene noe voldsomt på natta da de er så hoven. Må «pumpe» fingrene i gang. Brukte str 37.5 i sko, får så vidt på meg str 41 nå.. Og det er sko som er myk i stoffet (typ uggslignende sko) 🙄 Ansiktet mitt er ikke gjenkjennbart heller. Mangler bare disse proteinene....

Det positive er værtfall at det murrer godt i livmoren og korsryggen for tiden. Det stikker også godt til nedentil flere ganger for dagen, og magen har synket veldig siste uken. Føler meg veeeeldig fødeklar. Men er redd jeg er tappet for det lille jeg har av energi om noen uker pga. blodtrykket og ødemene..

Oppdaterer etter kontrollen i dag, nok mas fra meg nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det høres ikke noe særlig ut.

Hvis du ikke synes du får nok info, eller føler at du blir hørt i dag, så synes jeg at du skal kreve å få snakke med en lege på føden.

Lykke til på kontroll i dag 🤗

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering :) Blodtrykket hadde økt en god del i dag og var 170/100. Fikk derfor blodtrykksdempende medisin. En time etter inntak av medisinen var blodtrykket på 140/90, fortsatt høyt, men bedre. Så da ble jeg sendt hjem med resept på blodtrykksenkende medisiner og ny time på lørdag. Totalt var vi der i 4 timer i dag.. helt sinnsykt mye venting 😥 hadde ikke spist siden frokost (kl. 9) og vi var hjemme kl. 17, så holdt på å svime av på veien hjem. Det var visstnok en lege som skrev ut medisinene, men jeg fikk ikke snakke med legen 🙄 Skal også på en ultralyd neste uke, men den timen skulle jeg få tilsendt i morgen sa de. Hvorfor jeg skal på ultralyd aner jeg ikke. Det er så sinnsykt dårlig informasjon å få. Fikk ikke snakket med jordmoren på tomannshånd heller, og da er det vanskelig å si ifra.. Føler meg ikke så veldig godt ivaretatt, og kjenner jeg blir stresset av hele opplegget 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du har så mange kontroller i alle fall. De får tiden til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ny Bruker skrev:

Godt du har så mange kontroller i alle fall. De får tiden til å gå.

Det er sant. Det får faktisk tiden til å gå - det har jeg merket :) Samtidig så er det slitsomt med ventingen på disse kontrollene, spesielt når man ikke er i form i det hele tatt. Men er selvfølgelig glad jeg får såpass tett oppfølging som jeg gjør. 

-

Jeg fikk lånt meg en blodtrykksmåler av ett familiemedlem i går. I forhold til medisinering er jeg litt restriktiv, så vil ikke ta blodtrykksmedisinen med mindre jeg ser at blodtrykket faktisk er forhøyet. I går kveld målte jeg 150/100 så da tok jeg en tabelett på kvelden. Nå er det på 150/85, selv om jeg bare har sittet i sofaen siden jeg stod opp. Så det er på vei oppover igjen.... 😌 Søren alltså! Jeg hater medisiner. Blir kvalm av å lese på pakningsvedlegget om de ulike bivirkningene.... 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tyah skrev:

Det er sant. Det får faktisk tiden til å gå - det har jeg merket :) Samtidig så er det slitsomt med ventingen på disse kontrollene, spesielt når man ikke er i form i det hele tatt. Men er selvfølgelig glad jeg får såpass tett oppfølging som jeg gjør. 

-

Jeg fikk lånt meg en blodtrykksmåler av ett familiemedlem i går. I forhold til medisinering er jeg litt restriktiv, så vil ikke ta blodtrykksmedisinen med mindre jeg ser at blodtrykket faktisk er forhøyet. I går kveld målte jeg 150/100 så da tok jeg en tabelett på kvelden. Nå er det på 150/85, selv om jeg bare har sittet i sofaen siden jeg stod opp. Så det er på vei oppover igjen.... 😌 Søren alltså! Jeg hater medisiner. Blir kvalm av å lese på pakningsvedlegget om de ulike bivirkningene.... 😥

Det er en veldig kort periode du trenger å ta dem, og bivirkningene øker med dosen :) hvilke tar du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lillemeg90 skrev:

Det er en veldig kort periode du trenger å ta dem, og bivirkningene øker med dosen :) hvilke tar du?

Trandate :) Fikk snakket med en lege i dag når jeg var på kontroll, så kjenner meg mer trygg på å ta medisinen nå heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Tyah skrev:

Trandate :) Fikk snakket med en lege i dag når jeg var på kontroll, så kjenner meg mer trygg på å ta medisinen nå heldigvis :)

Så bra! 😊er noe tull å gå resept uten å snakke med lege... Kunnskap er makt!  hva sa de i dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lillemeg90 skrev:

Så bra! 😊er noe tull å gå resept uten å snakke med lege... Kunnskap er makt!  hva sa de i dag da?

Ja, helt enig.. Jordmoren presterte å si at «du må jo ikke lese pakningsvedlegget» 🙄 Alltså... hvem putter i seg medisiner uten å prøve å sette seg inn i hva de tar? Ikke jeg værtfall :fnise:

De sa ikke så veldig mye. Bare at CTG viste at baby har det fint. Ingen proteiner i urinen og at jeg må ta blodtrykksmedisinen om det overstiger 150/90 enten i overtrykk eller undertrykk, eller begge selvfølgelig. Så det var fint at jeg hadde skaffet meg måler hjemme. På onsdag har jeg ny time og da med ultralyd for å se hvordan baby har det. Så måtte jeg jo bare ta kontakt før det om jeg ble dårligere. 

På mandag er jeg 37+0 så da starter jeg med litt kjerringråd selv om jeg ikke har helt troen på at noe skal skje av seg selv. Men da har jeg værtfall noe å bedrive dagene med :fnise:

Ting jeg skal prøve er:

- Sex, der han kommer dypt inni meg.

- Treningsball, sitte på den noen ganger for dagen og sprette litt 

- Massere/stimulere brystvortene

Ja.. egentlig bare det! Noen som har noen andre råd jeg kan prøve neste uke? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en såkalt fødepizza  😅 vaske vinduer 🙄 

Endret av lillemeg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ligger 8 dager bak deg. 

Noen sier at det hjelper å gå i trapper, men vet ikke hvor mye du klarer med blodtrykket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2019 den 0.09, lillemeg90 skrev:

Det er jo en såkalt fødepizza  😅 vaske vinduer 🙄 

Fødepizza hørtes digg ut 😅

13 timer siden, Ny Bruker skrev:

Jeg ligger 8 dager bak deg. 

Noen sier at det hjelper å gå i trapper, men vet ikke hvor mye du klarer med blodtrykket ditt.

Da nærmer det seg for deg også da! Vi har treetasjers hus, så får kjørt meg i trapper en del gjennom dagen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37+0

Tenk, nå regnes ikke lille som prematur lenger om hun skulle bli født. For min del må hun bare komme. Eneste som uroer meg er at formen min er såpass dårlig. Så nå skal jeg roe helt ned! Sove når jeg klarer, og forsøke å samle de krefter jeg kan. Jeg får ikke mange timer sammenhengende søvn for tiden pga. vondter her og der, men jeg får bare forsøke å sove på dagtid også :) 

Magen ser plutselig mindre ut, og jeg tror det er fordi den har synket såpass ned nå. I tillegg har jeg mye vondt i korsrygg, og en del mensmurringer. Så jeg kjenner virkelig at det nærmer seg fødsel nå og jeg grugleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det spennende her inne, altså! Tenk snart har du jenta di i armene dine 😊 Det er så viktig å roe ned og lytte til kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...