Gå til innhold

Har du tatt en utdannelse du angrer på/ikke vil jobbe med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Treider fagskoler angrer jeg på. 

Anonymkode: 3eb52...479

Hva tok du der?

Anonymkode: e453d...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går siste året på sykepleie-studiet og har vurdert å droppe ut, men tror jeg skal fullføre og evt ta en annen utdannelse etterpå.

Var veldig motivert da jeg startet, hadde jobbet en del på sykehjem tidligere og hadde en anelse om hva jeg gikk til, så det var ikke derfor. Fagene var veldig enkle for meg, og har gode karakterer. Problemet for meg var praksis, der sykepleierne så på oss som en belastning istedenfor et ønske om å hjelpe, og i en praksis ble jeg mobba. Sykepleierne baksnakket, ydmyket, var frekke og ville ikke hjelpe. Gråt nesten hver dag, og en dag måtte jeg gå fra praksis gråtende, og strøk praksis pga det, selv om jeg hadde meget godt på alle punkter. Flere av medstudentene opplevde det samme, og noen har slutta.

Har derfor gått mange runder med meg selv om yrket er noe for meg, har mista all motivasjon. Hvis livet etter skolen skal være som i praksis, så vil jeg ha en annen jobb. 

Anonymkode: 319a6...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tok du der?

Anonymkode: e453d...f7d

Advokatsekretær, ingen jobb å få. Var et OK år, men bittert med 100 000 ut av vinduet :/ Jobber med noe helt annet nå. 

Anonymkode: 3eb52...479

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Går siste året på sykepleie-studiet og har vurdert å droppe ut, men tror jeg skal fullføre og evt ta en annen utdannelse etterpå.

Var veldig motivert da jeg startet, hadde jobbet en del på sykehjem tidligere og hadde en anelse om hva jeg gikk til, så det var ikke derfor. Fagene var veldig enkle for meg, og har gode karakterer. Problemet for meg var praksis, der sykepleierne så på oss som en belastning istedenfor et ønske om å hjelpe, og i en praksis ble jeg mobba. Sykepleierne baksnakket, ydmyket, var frekke og ville ikke hjelpe. Gråt nesten hver dag, og en dag måtte jeg gå fra praksis gråtende, og strøk praksis pga det, selv om jeg hadde meget godt på alle punkter. Flere av medstudentene opplevde det samme, og noen har slutta.

Har derfor gått mange runder med meg selv om yrket er noe for meg, har mista all motivasjon. Hvis livet etter skolen skal være som i praksis, så vil jeg ha en annen jobb. 

Anonymkode: 319a6...004

Huff, kjære deg. Er så fælt å lese om hvordan dårlig arbeidsmiljø og drittsekker på jobb kan ødelegge så mye for andre. Møkkafolk. Du hadde helt sikkert trives som sykepleier, et stygt arbeidsmiljø kan ta yrkesgleden fra de aller fleste. Gjør virkelig ikke skolen noe med jobbing i praksis? Helt sprøtt at man kan stryke på ditt grunnlag, jeg hadde garantert gått hjem selv. 

Anonymkode: 3eb52...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokatsekretær, ingen jobb å få. Var et OK år, men bittert med 100 000 ut av vinduet :/ Jobber med noe helt annet nå. 

Anonymkode: 3eb52...479

Det er sure penger. Jeg tok deltidsversjonen av Advokatsekretær, Juridisk kontormedarbeider, på samme skole. Ingen jobb å få, men egentlig ikke å forvente heller. 

Anonymkode: e453d...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er sure penger. Jeg tok deltidsversjonen av Advokatsekretær, Juridisk kontormedarbeider, på samme skole. Ingen jobb å få, men egentlig ikke å forvente heller. 

Anonymkode: e453d...f7d

Absolutt ikke å forvente nei, tror det er typ en i klassen som fikk jobb :P 

Anonymkode: 3eb52...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går siste året på sykepleie-studiet og har vurdert å droppe ut, men tror jeg skal fullføre og evt ta en annen utdannelse etterpå.

Var veldig motivert da jeg startet, hadde jobbet en del på sykehjem tidligere og hadde en anelse om hva jeg gikk til, så det var ikke derfor. Fagene var veldig enkle for meg, og har gode karakterer. Problemet for meg var praksis, der sykepleierne så på oss som en belastning istedenfor et ønske om å hjelpe, og i en praksis ble jeg mobba. Sykepleierne baksnakket, ydmyket, var frekke og ville ikke hjelpe. Gråt nesten hver dag, og en dag måtte jeg gå fra praksis gråtende, og strøk praksis pga det, selv om jeg hadde meget godt på alle punkter. Flere av medstudentene opplevde det samme, og noen har slutta.

Har derfor gått mange runder med meg selv om yrket er noe for meg, har mista all motivasjon. Hvis livet etter skolen skal være som i praksis, så vil jeg ha en annen jobb. 

Anonymkode: 319a6...004

Tydelig at du er flink og de følte seg truet. Stakkars deg, mens stå i det så blir det bra til slutt.

Anonymkode: bc4dd...747

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke å forvente nei, tror det er typ en i klassen som fikk jobb :P 

Anonymkode: 3eb52...479

Jeg ble faktisk innkalt til 3-4 intervjuer, men fikk selvfølgelig ikke jobb. Var supermotivert etter endt kurs og trodde jeg kom til å få jobb relativt kjapt, siden en jeg kjenner fikk fulltidsjobb 3 mnd etter endt studie. Men det var vel for 12 år siden. Synd, var bitter en stund, men lærte da litt.

Anonymkode: e453d...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og TRIVES VELDIG på jobb men etterhvert så ble jeg lei av å jobbe på et sykehjem pga ledelsen. Jeg skulle gått i gang av å bli lege da jeg hadde virkelig sjans til å være det. Ellers så har jeg også lyst å jobbe på militæret som sykepleier eller lege ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sommerdame skrev:

Jeg er sykepleier og TRIVES VELDIG på jobb men etterhvert så ble jeg lei av å jobbe på et sykehjem pga ledelsen. Jeg skulle gått i gang av å bli lege da jeg hadde virkelig sjans til å være det. Ellers så har jeg også lyst å jobbe på militæret som sykepleier eller lege ❤️

Nå sporer jeg litt av fra trådens hovedtema, men jeg opplever på min egen arbeidsplass (sykehjem) at de fleste som slutter gjør det på grunn av problemer med ledelsen, og ikke på grunn av jobben i seg selv, og det er jo egentlig fryktelig synd... Jeg kjenner heldigvis ikke på dette selv enda, i og med at jeg ikke har noe reellt ansvar på jobb (med mindre jeg en sjelden gang iblant er på vakt med folk som har mindre erfaring OG mindre utdanningsnivå enn meg), men jeg ser hvor mye det tærer på sykepleierne og vernepleierne på avdelingen at ledelsen av sykehjemmet bare rører når det kommer til absolutt ALT:vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AvocadoMelon skrev:

Jeg går også barnehagelærer. Funnet ut at det ikke er noe jeg kan jobbe som "resten av livet". Jeg fullfører studiet fordi det er mange muligheter for etterutdannelser.  Du som vil bli sykepleier kan for eksempel gå videre i BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) som klinisk pedagog. 

Hvordan blir man klinisk pedagog i bup?

Anonymkode: 479a5...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir man klinisk pedagog i bup?

Anonymkode: 479a5...7a1

Du må ha master i pedagogikk eller spes.ped, ha jobbet minst to år i PPT, skole eller BHG. Så må du få jobb i BUP og ta videreutdanning på RBUP som spesialis i klinisk pedagogikk, som per dags dato varer i 2.5 år. Her må du også videreutdanne deg i retningen familieterapi, psykoterapi, kognitivterapi eller spes og småbarns psykiske helse.

Anonymkode: af919...2e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor i markedsføring. Anger utrolig mye. Spennende utdanning men vanskelig å få jobb. Har hatt en administrativ stilling i 1,5 år nå og er dritt lei av å jobbe med tall. Vurderer å begynne på ny utdannelse til høsten. Vil heller jobbe med mennesker. 

Anonymkode: f581e...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bachelor i biologi. Trodde i min naivitet at jobbene blir kastet etter alle med realfagkompetanse, men det gjaldt nok helst matte og fysikk og definitivt ikke biologi... Jeg var også altfor sta til å bytte studium når jeg først hadde begynt, selv om karakterene og interessen for fagene var under midt på treet.

Live and learn!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AvocadoMelon skrev:

Jeg går også barnehagelærer. Funnet ut at det ikke er noe jeg kan jobbe som "resten av livet". Jeg fullfører studiet fordi det er mange muligheter for etterutdannelser.  Du som vil bli sykepleier kan for eksempel gå videre i BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) som klinisk pedagog. 

Har vært inne på den tanken, ja. Skal iallefall fullføre første året og så ser jeg. Har ikke vært i hovedpraksisen enda, så får se hvordan det blir. 

Vet du om det går an å søke nytt studie til høsten mens man er i et studie allerede uten å droppe ut av det nåværende studiet? Liksom at hvis jeg søker sykepleien og ikke kommer inn, så kan jeg fortsatte bhg.lærer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du med nå? 

Anonymkode: bc4dd...747

Sakbehandling i staten. Er en del forvaltning, nettverks- og organisasjonsforståelse samt styring i vernepleie, så solgte meg inn med det.

Anonymkode: 50203...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.12.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Beklager avsporingen, men hvordan kan da lærere opparbeide seg fri til å reise til syden f.eks. 14 dager i høstferien, eller en uke i november eller mars? Helt utenom ferien og avspaseringene? Det har jeg alltid lurt på. Jobber på skole, og det er mange som er bortreist på ferie i vanlige skoleuker. Siden de allerede jobber kveld og helger osv., så lurer jeg på hvordan de får tid til å få enda mer avspasering? Eller tar de fri uten lønn?

Anonymkode: 6e40e...c77

Det er i tilfelle fordi de har tatt ekstra vikartimer som de må avspasere, eller fri uten lønn. På min arbeidsplass gis det knapt vikartimer, fordi det nå også har blitt krav om at de betaler overtidstillegg på det dersom man tar ekstra vikartimer i tillegg til avspaseringen. Merkelig at du jobber på skole og har såpass lite innsikt i dette. 

Anonymkode: decba...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok elektriker ‘utdanning’ hvis man kan kalle VGS utdanning. Angrer! Greit betalt, men fy så kjedelig å legge kabler resten av livet. Veldig lite givende...

Anonymkode: 87d3a...e5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok elektriker ‘utdanning’ hvis man kan kalle VGS utdanning. Angrer! Greit betalt, men fy så kjedelig å legge kabler resten av livet. Veldig lite givende...

Anonymkode: 87d3a...e5a

Klart det er utdanning! Du har vel fagbrev? Og det er ikke for sent å ta ny/videre utdanning. Finnes det ikke noe som heter elektroingeniør eller noe? Eller finn på noe helt annet!

Anonymkode: ded9f...ef4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angret på sykepleie og hoppet over på medisin. Har to år igjen og skulle ønske det fantes en mellomting på et vis.

Anonymkode: 87e4a...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...