Gå til innhold

Har du tatt en utdannelse du angrer på/ikke vil jobbe med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også brukt 3 år på Vernepleie (betalt av NAV, og studielån på 350.000), angrer som bare det. For et drittyrke! Dårlig arbeidsmiljø, sjefer fra helvete, turnus og direkte klientarbeid. Jeg klarer ikke å få noe annet med min bakgrunn, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre..Videreutdanning er uaktuelt, jeg har allerede 60 stp.

Anonymkode: bc4dd...747

Hvorfor har du studielån dersom NAV betalte utdanningen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.12.2017 den 10.47, IronMaiden skrev:

Eg er elektroingeniør. Eg syns både faget og selve det å jobbe som ingeniør er kjedelig og uinteressant, og skulle ønske eg kunne gjøre noe annet. Problemet er at eg aner ikke hva det andre skulle være, og da er det i mellomtiden ganske greit å være elektroingeniør, for arbeidsoppgavene er helt ok, det er enkelt å få seg jobb og lønna er veldig bra.

Er det tilsvarende som automasjonsingeniør? Jeg er ute etter en kjedelig og uinteressant jobb med god lønn og gode arbeidsmuligheter. Må man være "handy", eller lærer man det man trenger på studiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer som bare det etter å ha utdannet meg til grafisk designer. Jobbet med det i 12 år og hatet hvert minutt. Vanskelig å få jobb, lite plass for kreativitet, dårlig lønn, utrolig press også skjer utviklingen så fort nå at om du ikke brenner for faget så klarer du ikke henge med...drittjobb.

Anonymkode: ed5b0...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltredes! Hva andre jobber søker du på?

Anonymkode: 68a99...253

Med master i spes. ped er man kvalifisert til konsulentjobber i det offentlige, og jeg har venner som har jobbet som allmennlærere som har fått jobb innen HR i det private. Prøver å tenke kreativt. 

Anonymkode: 820c0...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, straamann skrev:

Hvorfor har du studielån dersom NAV betalte utdanningen?

3 minutter siden, straamann skrev:

Er det tilsvarende som automasjonsingeniør? Jeg er ute etter en kjedelig og uinteressant jobb med god lønn og gode arbeidsmuligheter. Må man være "handy", eller lærer man det man trenger på studiet?

Fordi jeg hadde familie å forsørge. Har du ikke funnet deg en jobb enda? husker du hadde en tråd om dette for en tid tilbake.

Anonymkode: bc4dd...747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SkoleNerden skrev:

Hvilken fordommer? Det har ikke jeg hørt om, tenker selv at sosionom er en fin utdannelse 

Mange bvhatere..

Risikoutsatte grupper..

Hørt en del fordommer fra andre

 

Har sikkert bare vært litt uheldig, er da glad for all kunnskapen det gav meg :)

Anonymkode: 518ee...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange bvhatere..

Risikoutsatte grupper..

Hørt en del fordommer fra andre

 

Har sikkert bare vært litt uheldig, er da glad for all kunnskapen det gav meg :)

Anonymkode: 518ee...148

Litt off topic, men det er synd at barnevernet får så mye negativt slengt mot seg. Jeg var selv er barn som ble plassert i fosterhjem, og hadde aldri vært der jeg er i dag uten dem. Sosionomer og barnevernspedagoger har en så viktig jobb, stå på😊

Anonymkode: a8e8b...e68

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonom.

Angrer som en hund. Jeg utdannet meg til det fordi jeg er flink med tall og realfag. Jeg elsker turnusarbeid, kontinuerlig læring og komplekse oppgaver. 

Regnskapsfører er kanskje ikke det første folk tenker at det er lurt å gå for når man har overnevnte ønsker til arbeid. Jeg gjorde det og er ferdig utdannet lege når jeg er 35. 

Ha det bra til familieliv. Men jeg gleder meg, for jeg vil mye heller være lege og ha 14 katter i et rekkehus, enn å jobbe med bunnlinje. 

Anonymkode: 0f5dd...f85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økonom.

Angrer som en hund. Jeg utdannet meg til det fordi jeg er flink med tall og realfag. Jeg elsker turnusarbeid, kontinuerlig læring og komplekse oppgaver. 

Regnskapsfører er kanskje ikke det første folk tenker at det er lurt å gå for når man har overnevnte ønsker til arbeid. Jeg gjorde det og er ferdig utdannet lege når jeg er 35. 

Ha det bra til familieliv. Men jeg gleder meg, for jeg vil mye heller være lege og ha 14 katter i et rekkehus, enn å jobbe med bunnlinje. 

Anonymkode: 0f5dd...f85

De fleste leger har familie (som andre folk), så du trenger ikke ha 14 katter hvis du ikke vil. 😉

Anonymkode: 9d02a...692

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig. Hvordan opplevde du psykologi profesjon i forhold til jusstudiene? 

Anonymkode: 46a5a...9ad

Det er vanskelig å komme inn på profesjon, men pensumet er ikke særlig vanskelig. Vil si arbeidsmengden på jussen var 100 ganger verre. Kreves også mye mer på eksamen i jus enn på psykologi. Både når det kommer til det språklige og det faglige. Vi har tilgang på oppgaver som har fått A på psykologi og etter å ha gått på jusstudiet hvor det stilles så høye krav, ble jeg nesten sjokkert over at enkelte oppgaver kunne fått A. Du har forarbeider, dommer, juridisk metode å forholde deg til. Samtidig kreves det mer av deg som menneske ved  å jobbe som psykolog. 

Samtidig har du det evige presset på jussen med karakterer. Det er innført kvote som gjør at en kun kan ta opp 4 eksamener på 5 år. På psykologi er det vanlige regler og du kan ta opp igjen alle eksamener maks 3 ganger. Samtidig betyr ikke karakterene på psykologi noe. Veldig sjeldent i hvert fall. Har vært på karrieredager ved fakultetet samt informasjonsdag hos ulike sykehus hvor mange uttaler at de knapt ser på karakterer. På jussen betyr karakterer veldig mye for videre karriere. Vanskelig å bli advokat i Oslo om du ikke har rent B-snitt. Synes generelt jusstudiet krevde mye mer og er et tungt studie. Erfarte også et veldig dårlig miljø på studiet. Mye baksnakking om andres prestasjoner noe jeg fant veldig ubehagelig.Samtidig kjenner jeg mange som trives veldig godt på studiet. 

Samtidig er psykologi vanskelig på sin måte. Du må være veldig personlig egnet for å kunne jobbe med dette. Bør ha gode kommunikative egenskaper samt tålmodighet. Om en har A i nevropsykologi så er det veldig bra, men samtidig gir det ingen indikasjoner på hvordan samspillet mellom deg og pasient vil være. Noe som er vesentlig for å kunne behandle forskjellige pasienter. 

Det er en viktig men kan være en tøff jobb. Mange sterke inntrykk. Stresset litt over at jeg var 23 da jeg startet, men ser det heller som en fordel å være eldre på dette studiet. Skulle ønske jeg hadde vært enda eldre da jeg startet. Jeg synes psykologi er kjempespennende! En utvikler seg veldig personlig ved å gå dette studiet!  

 

Anonymkode: 063e3...b53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt off topic, men det er synd at barnevernet får så mye negativt slengt mot seg. Jeg var selv er barn som ble plassert i fosterhjem, og hadde aldri vært der jeg er i dag uten dem. Sosionomer og barnevernspedagoger har en så viktig jobb, stå på😊

Anonymkode: a8e8b...e68

Takk, godt og "føle seg litt sett":nisseblunk:

Anonymkode: 518ee...148

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste leger har familie (som andre folk), så du trenger ikke ha 14 katter hvis du ikke vil. 😉

Anonymkode: 9d02a...692

Hehe, ja, hadde jeg vært ung så hadde jeg sett litt lysere på det. Skal ut i turnus når jeg er 35 som sagt og slik som arbeidsmarkedet er så er jeg heldig om jeg får en stilling i Finnmark. Så katter og reinsdyr.

Kan bare si det kort at jeg kommer i alle fall ikke til å finne en partner på studiestedet mitt (utlandet). All sannsynlighet går i mot meg og jeg er bare realistisk. 😸😸

Anonymkode: 0f5dd...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barne ognungdoms arbeider.

kunne like greit vært assistent. Noe sååå bortkastet. Sitter med mye kompetanse som ikke blir brukt. Ikke får en ta del i planleggingen som er heller. Skikkelig bortkastet!!

 

 

Anonymkode: f3d09...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barne ognungdoms arbeider.

kunne like greit vært assistent. Noe sååå bortkastet. Sitter med mye kompetanse som ikke blir brukt. Ikke får en ta del i planleggingen som er heller. Skikkelig bortkastet!!

 

 

Anonymkode: f3d09...cbe

Vil absolutt ikke si at barne og ungdomsarbeider er bortkastet å utdanne seg til. Enten har du havnet på feil sted eller så er du ikke den rette personen til yrket. Aner dere som har et fagbrev hvor mange goder dere har? Dere er vanvittig heldig med at dere tjener penger i lærlingetiden og ikke eier et snev av studielån. I tillegg er det lett å få jobb i barnehage eller skole. Tenk på de som har tatt en bachelor eller master grad, og sitter med flere hundre tusener i studielån og ingen jobb på bakgrunn av det de har utdannet seg til... Det er bortkastet det... 

Jeg lurer på til slutt hva du mener er så bortkastet med yrket ditt? Du har jo tilegnet deg mye kunnskap, tjent masse penger, har masse goder og har nå muligheten til å bygge på videre din utdannelse ved å studere på høgskole eller universitet. 

Anonymkode: 16dce...bae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer ikke direkte, men hadde kanskje valgt den ene tilleggsutdanningen min som hovedfelt i dag i stedet for det jeg har. Evnt fått en hel bachelorgrad i det oppå hovedfeltet. Jeg liker alt jeg har utdannet meg til, men å kombinere det kan bli litt utfordrende når det er mange om de få jobbene som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å høre at det ikke bare er meg som ikke vil jobbe med det jeg er utdannet til. Og jeg ser at arbeidsmarkedet er kjipt mange steder, eller kanskje vi bare tror at gresset er grønnere på andre siden? 

Jeg har tatt en master i reiseliv for en del år siden. Har aldri jobbet innenfor reiseliv. Søkte reiseliv jobber i nesten et år over hele landet. Ble til og med desperat og søkte jobb som rengjøringsdame på hotell. Ble aldri kalt inn til noe intervju. Enten overkvalifisert eller ingen erfaring som avslags grunn. 

Jobber med noe helt annet nå og kunne ikke drømme om å jobbe innenfor reiseliv. Skiftarbeid, kronisk dårlig betalt, lavt utdanningsnivå i sektoren, lav organiseringsgrad, høy grad av utlendinger, ekle kunder, må smile falskt til kunder og alltid gå pent kledd. Glad jeg ikke fikk jobb innen i den sektoren når jeg var nyutdannet. 

 

Anonymkode: 3a161...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja, hadde jeg vært ung så hadde jeg sett litt lysere på det. Skal ut i turnus når jeg er 35 som sagt og slik som arbeidsmarkedet er så er jeg heldig om jeg får en stilling i Finnmark. Så katter og reinsdyr.

Kan bare si det kort at jeg kommer i alle fall ikke til å finne en partner på studiestedet mitt (utlandet). All sannsynlighet går i mot meg og jeg er bare realistisk. 😸😸

Anonymkode: 0f5dd...f85

Det er da slett ikke uvanlig å være 35 når man er ferdigutdannet lege! Turnusleger og unge assistentleger (før de begynner å få barn) er etter min erfaring ubersosiale, du skal se det ordner seg med partner (hvis det er det du vil). 

Anonymkode: 9d02a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å komme inn på profesjon, men pensumet er ikke særlig vanskelig. Vil si arbeidsmengden på jussen var 100 ganger verre. Kreves også mye mer på eksamen i jus enn på psykologi. Både når det kommer til det språklige og det faglige. Vi har tilgang på oppgaver som har fått A på psykologi og etter å ha gått på jusstudiet hvor det stilles så høye krav, ble jeg nesten sjokkert over at enkelte oppgaver kunne fått A. Du har forarbeider, dommer, juridisk metode å forholde deg til. Samtidig kreves det mer av deg som menneske ved  å jobbe som psykolog. 

Samtidig har du det evige presset på jussen med karakterer. Det er innført kvote som gjør at en kun kan ta opp 4 eksamener på 5 år. På psykologi er det vanlige regler og du kan ta opp igjen alle eksamener maks 3 ganger. Samtidig betyr ikke karakterene på psykologi noe. Veldig sjeldent i hvert fall. Har vært på karrieredager ved fakultetet samt informasjonsdag hos ulike sykehus hvor mange uttaler at de knapt ser på karakterer. På jussen betyr karakterer veldig mye for videre karriere. Vanskelig å bli advokat i Oslo om du ikke har rent B-snitt. Synes generelt jusstudiet krevde mye mer og er et tungt studie. Erfarte også et veldig dårlig miljø på studiet. Mye baksnakking om andres prestasjoner noe jeg fant veldig ubehagelig.Samtidig kjenner jeg mange som trives veldig godt på studiet. 

Samtidig er psykologi vanskelig på sin måte. Du må være veldig personlig egnet for å kunne jobbe med dette. Bør ha gode kommunikative egenskaper samt tålmodighet. Om en har A i nevropsykologi så er det veldig bra, men samtidig gir det ingen indikasjoner på hvordan samspillet mellom deg og pasient vil være. Noe som er vesentlig for å kunne behandle forskjellige pasienter. 

Det er en viktig men kan være en tøff jobb. Mange sterke inntrykk. Stresset litt over at jeg var 23 da jeg startet, men ser det heller som en fordel å være eldre på dette studiet. Skulle ønske jeg hadde vært enda eldre da jeg startet. Jeg synes psykologi er kjempespennende! En utvikler seg veldig personlig ved å gå dette studiet!  

 

Anonymkode: 063e3...b53

Å herlighet, nå fikk jeg ekstremt lyst til å prøve forbedre mine karakterer fra vgs og komme inn på studiet likevel. Er «godt voksen» i 30-årene. Ser og for meg dette er et yrke hvor alderen ikke er negativt.

Anonymkode: cb317...e04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja, hadde jeg vært ung så hadde jeg sett litt lysere på det. Skal ut i turnus når jeg er 35 som sagt og slik som arbeidsmarkedet er så er jeg heldig om jeg får en stilling i Finnmark. Så katter og reinsdyr.

Kan bare si det kort at jeg kommer i alle fall ikke til å finne en partner på studiestedet mitt (utlandet). All sannsynlighet går i mot meg og jeg er bare realistisk. 😸😸

Anonymkode: 0f5dd...f85

Tenker det er like greit, et kjør uten like som lege, ikke alltid lett å kombinere med familie.

Anonymkode: cb317...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan ta translatøreksamen på NHH?

Anonymkode: 55ce2...f21

Har venner som er statsautoriserte translatører. De omskolerer seg alle sammen. Før var det noen jobber å få, nå er det dataprogram som oversetter i de aller fleste sammenhenger.

Har også venner som oversetter litteratur, skjønnlitteratur. Det er hårreisende hvor lite de får betalt. Har en venninne som har oversatt alle bøkene i en av de mest solgte bokseriene i norge de siste 5 årene. Hun livnærer seg på å reise rundt og snakke om bøkene, holde foredrag og slikt. Selve oversetterjobben får hun en liten slant for, bare. Det er ikke royalties eller noe for oversetteren, kun forfatteren,.

Anonymkode: ee370...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...