Gå til innhold

Har du tatt en utdannelse du angrer på/ikke vil jobbe med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mange det er her som har feilutdannet seg, eller har funnet ut at det IKKE er det de vil jobbe med. 

Hva da isåfall? 

Anonymkode: cd8c3...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har lærerutdannelsen. Jobber som lærer, men skulle ønske jeg kunne finne noe annet. Trives med store deler av jobben, men arbeidsmengden kombinert med lønn, samt økende grad av krav fra både ledelse og foreldre, gjør at jeg ikke har den entusiasmen for jobben min som jeg burde ha. Jeg var nok for naiv da jeg begynte på studiene, og ville aldri tatt det igjen. Jeg advarer dessuten andre om å ta utdannelsen. Forholdene blir bare verre og verre for lærere. 

Anonymkode: decba...f0e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd dette selv; har vært veldig fornøyd med valg av utdannelse og yrke.

Mitt inntrykk, basert på de jeg kjenner som har byttet fag, er at de har havnet i et miljø de ikke trivdes med, og at det egentlig er det, mer enn faget, som har fått dem til å ta en ny utdannelse. Eller valgt å jobbe innen et område de ikke har formell utdannelse i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har lærerutdannelsen. Jobber som lærer, men skulle ønske jeg kunne finne noe annet. Trives med store deler av jobben, men arbeidsmengden kombinert med lønn, samt økende grad av krav fra både ledelse og foreldre, gjør at jeg ikke har den entusiasmen for jobben min som jeg burde ha. Jeg var nok for naiv da jeg begynte på studiene, og ville aldri tatt det igjen. Jeg advarer dessuten andre om å ta utdannelsen. Forholdene blir bare verre og verre for lærere. 

Anonymkode: decba...f0e

Dette tror jeg på. Mitt inntrykk er at lærere i dag er under et temmelig ekstremt krysspress fra alle kanter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sykepleier. Hadde aldri valgt det igjen. For meg så er det rett og slett ikke medisin, pleie, omsorg og det å måtte jobbe med liv og død som passer for meg. Synes det er mange miljø i helsevesenet som er veldig harde og tøffe. Turnus orker jeg ikke, og det er et kjør uten like! Men jeg takler fint å ha det travelt i andre yrker, men ikke som sykepleier. Det er for mye man skal ha kontroll på og ha ansvar for, til at det er forsvarlig med det tempoet som er. 

Anonymkode: cb317...e04

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg begynte å studere jus. Kom inn på psykologi profesjon da jeg hadde fullført 3 år av jussen. Siden jeg hadde 2 år igjen av jussen fullførte jeg det mens jeg gikk de to første årene av profesjon. Nå er jeg ferdig som psykolog om 1.5 år og er så ufattelig glad for at jeg byttet studie. Synes jus er greit og har en stilling hvor jeg jobber med det ved siden av psykologi. Men alt for teoretisk og tungt til at jeg kunne brukt resten av livet på det. 

Anonymkode: 063e3...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veterinær. Ville ikke valgt det samme igjen. Mye slit for utrolig dårlig lønn, utakknemlige eiere som vil ha topp behandling men ikke vil betale for det, eiere som ikke gidder bruke penger på dyrene sine og avliver for den minste ting. Vanskelig å få jobb, dårlige arbeidstider, uprofesjonelle sjefer. 

Men om jeg angrer... utdannelsen har via omveier fått meg inn i jobbe jeg har i dag, som jeg liker veldig godt. Det er mange muligheter, selv om man blir kvalm av tanken på å jobbe klinisk igjen, som meg. Så... jeg ville ikke gjort det igjen, men jeg har valgt å fokusere på mulighetene det gale valget jeg tok har gitt meg. 

Anonymkode: 9d02a...692

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som over, veterinær. Mye stress, lite penger, man må gjøre alt for kundene til enhver tid, servicedelen av jobben hadde jeg undervurdert, lange dager, helge-og nattejobbing.

Jeg har også forlatt praksisen og jobber innenfor noe som har med dyr å gjøre, men på kontor. Da jeg jobbet i praksis angret jeg på utdannelsen, nå setter jeg pris på erfaringene, samt at det ga meg mulighet til frivilig dyrevernsarbeid i Asia.

Anonymkode: 5d784...120

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har lærerutdannelsen. Jobber som lærer, men skulle ønske jeg kunne finne noe annet. Trives med store deler av jobben, men arbeidsmengden kombinert med lønn, samt økende grad av krav fra både ledelse og foreldre, gjør at jeg ikke har den entusiasmen for jobben min som jeg burde ha. Jeg var nok for naiv da jeg begynte på studiene, og ville aldri tatt det igjen. Jeg advarer dessuten andre om å ta utdannelsen. Forholdene blir bare verre og verre for lærere. 

Anonymkode: decba...f0e

Har flere venner som lærer. Nå kødder du. 2 mnd ferie på sommeren, og kan slutte når studentene drar hjem, om du vil rette hjemme. Da skulle du prøve andre yrker, så hadde du ikke klaget over de mest behagelig dagene dere har av alle yrker.

Anonymkode: 4f7f3...2e3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

jeg angrer på at jeg studerte IT. Frem til et visst punkt var det bare en hobby og jeg burde vært sterkere til å stå imot presset om at jeg _måtte_ utdanne meg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer gjør jeg ikke direkte, men hadde jeg skullet velge om igjen så ville jeg valgt en annen retning innen ingeniørfag enn den jeg faktisk tok. "Min" retning er litt for vanskelig å finne jobber innen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Cata skrev:

Angrer gjør jeg ikke direkte, men hadde jeg skullet velge om igjen så ville jeg valgt en annen retning innen ingeniørfag enn den jeg faktisk tok. "Min" retning er litt for vanskelig å finne jobber innen.

Samme her! Hvilken retning går du? Da jeg begynte på mitt studium fikk vi beskjed om å velge "byggningskonstruksjoner" for da var man garantert jobb! Men etter oljekrisen har det endret seg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, misssssnorway skrev:

Samme her! Hvilken retning går du? Da jeg begynte på mitt studium fikk vi beskjed om å velge "byggningskonstruksjoner" for da var man garantert jobb! Men etter oljekrisen har det endret seg totalt.

Gikk, det er mange år siden. Og jeg har ikke lyst til å oppgi hvilken retning, for det blir for lett gjenkjennbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleieyrket. Har det egentlig ganske greit og får mye skryt av arbeidsplassen, men tenker mange ganger at jeg kunne valgt et mer behagelig yrke. Jeg var ganske lei av skole og ante ikke hva jeg skulle bli. Dagen jeg fikk vite at jeg kom inn på sykepleien skjønte jeg ingenting. Visste ikke at jeg hadde hatt det som første valget engang. Skulle ønske jeg tenkte litt mer gjennom valget mitt før jeg tok det første jeg så. Men jeg har ikke tenkt å bytte jobb, har gode muligheter for å ta videreutdanning og er god på jobben så skal holde ut så lenge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme som over, veterinær. Mye stress, lite penger, man må gjøre alt for kundene til enhver tid, servicedelen av jobben hadde jeg undervurdert, lange dager, helge-og nattejobbing.

Jeg har også forlatt praksisen og jobber innenfor noe som har med dyr å gjøre, men på kontor. Da jeg jobbet i praksis angret jeg på utdannelsen, nå setter jeg pris på erfaringene, samt at det ga meg mulighet til frivilig dyrevernsarbeid i Asia.

Anonymkode: 5d784...120

Jepp, ser ut til at vi har akkurat de samme erfaringene. Jeg jobber ikke med noe dyrerelatert nå, men synes likevel at erfaringene fra da jeg gjorde det er gode å ha. Heldigvis er utdanningen mye bredere enn det folk tror, man kan jobbe med så mye mer enn kun smådyr eller stordyrpraksis. 

Anonymkode: 9d02a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernspedagog. Og jobben på sosialkontor; stort arbeidspress og frekke brukere som skriker til  deg, kaller deg masse stygt og krever ting som går ut over lovverket. Man kan fort bli syk av en sånn jobb.

Anonymkode: f8fa3...552

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har flere venner som lærer. Nå kødder du. 2 mnd ferie på sommeren, og kan slutte når studentene drar hjem, om du vil rette hjemme. Da skulle du prøve andre yrker, så hadde du ikke klaget over de mest behagelig dagene dere har av alle yrker.

Anonymkode: 4f7f3...2e3

Da bryter disse "vennene dine" arbeidstidsavtalen. Det er bindingstid ut over elevenes skoledag. 33,3 timer på barneskolen er altså planfestet. Ut over dette har du 10 timer i uka som er det andre kaller fleksitid. Altså 43,3 timer i uka. Sommerferien er på 4 uker og 1 dag. Resten er tvungen avspasering. Det samme gjelder andre skoleferier. Det betyr at lærere ikke kan velge å ta seg en uke i september, og jobbe inn det på sommeren. Feriene er altså helt låst, med de fordeler og ulemper det er. 

Anonymkode: decba...f0e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er elektroingeniør. Eg syns både faget og selve det å jobbe som ingeniør er kjedelig og uinteressant, og skulle ønske eg kunne gjøre noe annet. Problemet er at eg aner ikke hva det andre skulle være, og da er det i mellomtiden ganske greit å være elektroingeniør, for arbeidsoppgavene er helt ok, det er enkelt å få seg jobb og lønna er veldig bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har lærerutdannelsen. Jobber som lærer, men skulle ønske jeg kunne finne noe annet. Trives med store deler av jobben, men arbeidsmengden kombinert med lønn, samt økende grad av krav fra både ledelse og foreldre, gjør at jeg ikke har den entusiasmen for jobben min som jeg burde ha. Jeg var nok for naiv da jeg begynte på studiene, og ville aldri tatt det igjen. Jeg advarer dessuten andre om å ta utdannelsen. Forholdene blir bare verre og verre for lærere. 

Anonymkode: decba...f0e

Har nettopp begynt på lektorutdanningen, og har fått litt sjokk i hvor mye arbeidsmengde det egentlig er (som ferdigutdannet). Hvilke klassetrinn underviser du i? Og hvilke fag?

Anonymkode: e4a34...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp begynt på lektorutdanningen, og har fått litt sjokk i hvor mye arbeidsmengde det egentlig er (som ferdigutdannet). Hvilke klassetrinn underviser du i? Og hvilke fag?

Anonymkode: e4a34...0f9

Kontaktlærer på mellomtrinnet. Jeg underviser i litt ulike fag fra år til år, men har ikke gym/K&H/musikk. Særlig kontaktlærerrollen er tung, men som singel med lån er jeg nødt til å ta den av økonomiske årsaker. Selvsagt er det hyggelig også, man får jo nær kontakt med elevene. Det er bare de foresatte som iblant driver oss til vanvidd. Det er virkelig ikke den ting vi ikke skal måtte ordne opp i for de. 

Anonymkode: decba...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...