Gå til innhold

Har du tatt en utdannelse du angrer på/ikke vil jobbe med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er rart så mange her mener at de får «luselønn» for arbeidet de gjør. Veterinær har gjennomsnittslønn på 550.000+, innenfor IT er den enda høyere. Stipendiater er jo strengt tatt ikke i en helt vanlig jobb, men tjener opp mot snittet alikevel. Sammenlignet med andre land er det luksus å være stipendiat i Norge. Det er jo ikke drithøy lønn i disse yrkene, men sammenlignet med andre grupper i samfunnet synes jeg det er rart å betegne det som luselønn.

 

Jeg angrer på at jeg ikke gikk inn for utdanning tidligere. Det jeg ønsker å jobbe med (en type forskning) er et hardt og konkurrerende yrke og mye lettere å etablere seg i som ung, uten barn, familie og andre forpliktelser.

 

Anonymkode: 0a88f...d93

Da jeg tok phd, var lønnen min 290 000. De som gikk rett ut i jobb etter endt master, begynte på 400 000, minst... Så nei, stipendiatlønnen på mitt fakultet var IKKE i nærheten like bra som vanlig it-lønn. I løpet av 4 år steg jeg til 330 000. De som var i ordentlig jobb, steg veldig mye mer. Da jeg begynte i jobb etter ferdig phd, begynte jeg på lavere lønn enn de som hadde vært i jobb i 4 år. 

Ja, det er bedre lønn som stipendiat i norge enn i mange andre land. Men i motsetning til mange andre land, får ikke folk med phd noe særlig uttelling for phd'en når de begynner i jobb. Jeg fikk marginalt høyere begynnerlønn enn de som bare hadde master. Så jeg tapte ganske så grundig økonomisk på hele phd'en. 

Og angående veterinærer: Det er STOR variasjon på lønn i det yrket. Smådyrveterinærer tjener som regel smårusk i forhold til de som har spesialisert seg på produksjonsdyr. Så gjennomsnittslønnen kan være ganske langt ifra hva en veterinær faktisk tjener. 

Anonymkode: 01072...5d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg hadde familie å forsørge. Har du ikke funnet deg en jobb enda? husker du hadde en tråd om dette for en tid tilbake.

Anonymkode: bc4dd...747

Nei, jeg har ikke funnet jobb. Jeg må omskoleres til høsten. Spørsmålet er til hva. Det som virker mest egnet for meg, er økonomi - men det er jo et felt med stor konkurranse om jobbene. Vurderer også ingeniør, men usikker på om jeg klarer all matematikken.

Og uansett er det jo et press å stå i full jobb. Dagens arbeidsliv er ikke for folk med funksjonsnedsettelser. Føler litt på at uansett hva jeg velger, så kommer jeg til å angre. Det viser jo denne tråden også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, straamann skrev:

Nei, jeg har ikke funnet jobb. Jeg må omskoleres til høsten. Spørsmålet er til hva. Det som virker mest egnet for meg, er økonomi - men det er jo et felt med stor konkurranse om jobbene. Vurderer også ingeniør, men usikker på om jeg klarer all matematikken.

Og uansett er det jo et press å stå i full jobb. Dagens arbeidsliv er ikke for folk med funksjonsnedsettelser. Føler litt på at uansett hva jeg velger, så kommer jeg til å angre. Det viser jo denne tråden også

Tøys og dårlig unnskyldning. Dette er en tråd som spesifikt ber folk fortelle om utdanning/jobb de er misfornøyd med. Den sier ingenting om de tusener på tusener som er kjempefornøyd med både utdannelse og jobb. Det er som å lese en tråd som heter "dine verste restaurantopplevelser", og så konkludere med at man ikke skal spise ute for alle restaurantopplevelser er jo så dårlige... 

Anonymkode: 01072...5d3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor i Sosiologi.. Trenger jeg si så mye mer? :ler: 

Ikke enkelt å få seg jobb med det, og ikke ønsker jeg det egentlig heller. 

Tatt litt ekstra utdannelse innen økonomi og jobber med det. Aldri brukt sosiologien til noe. Har bare studielån igjen for det. 

Anonymkode: 21176...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går første året på barnehagelærerutdanninga, og det er et interessant studiet - bare ikke helt det jeg vil studere. Hadde bhg.lærerstudiet på 3.plass og sykepleien på 1.plass. Dessverre er det så mange søkere at jeg hadde ikke sjans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer ikke direkte, jeg jobber som revisor og er stort sett fornøyd, men hvis jeg skulle valgt igjen ville jeg blitt programmerer (it). Skjønner ikke hvorfor ikke det var helt klart for meg helt fra starten av, jeg har alltid interessert meg for denslags. Men hei! 

Anonymkode: a18a8...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdannet innen markedsføring, for et slit og for en drittjobb det var. Aldri mer. 

Jeg bør sitte i avdeling for regnskap. 

Anonymkode: aa57a...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Da bryter disse "vennene dine" arbeidstidsavtalen. Det er bindingstid ut over elevenes skoledag. 33,3 timer på barneskolen er altså planfestet. Ut over dette har du 10 timer i uka som er det andre kaller fleksitid. Altså 43,3 timer i uka. Sommerferien er på 4 uker og 1 dag. Resten er tvungen avspasering. Det samme gjelder andre skoleferier. Det betyr at lærere ikke kan velge å ta seg en uke i september, og jobbe inn det på sommeren. Feriene er altså helt låst, med de fordeler og ulemper det er. 

Anonymkode: decba...f0e

Beklager avsporingen, men hvordan kan da lærere opparbeide seg fri til å reise til syden f.eks. 14 dager i høstferien, eller en uke i november eller mars? Helt utenom ferien og avspaseringene? Det har jeg alltid lurt på. Jobber på skole, og det er mange som er bortreist på ferie i vanlige skoleuker. Siden de allerede jobber kveld og helger osv., så lurer jeg på hvordan de får tid til å få enda mer avspasering? Eller tar de fri uten lønn?

Anonymkode: 6e40e...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, straamann skrev:

Nei, jeg har ikke funnet jobb. Jeg må omskoleres til høsten. Spørsmålet er til hva. Det som virker mest egnet for meg, er økonomi - men det er jo et felt med stor konkurranse om jobbene. Vurderer også ingeniør, men usikker på om jeg klarer all matematikken.

Og uansett er det jo et press å stå i full jobb. Dagens arbeidsliv er ikke for folk med funksjonsnedsettelser. Føler litt på at uansett hva jeg velger, så kommer jeg til å angre. Det viser jo denne tråden også

Je er enig med deg i det, at det ikke er lett å ha funksjonsnesettelse i arbeidslivet. Men når det er sagt så er kansje økonomi og administrasjon veien å gå? Har jobber innenfor det i 6 mnd nå, og har elsket det ❤️❤️ 

Anonymkode: bc4dd...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Je er enig med deg i det, at det ikke er lett å ha funksjonsnesettelse i arbeidslivet. Men når det er sagt så er kansje økonomi og administrasjon veien å gå? Har jobber innenfor det i 6 mnd nå, og har elsket det ❤️❤️ 

Anonymkode: bc4dd...747

Ja, når jeg sammenligner alle parametre virker det som det som er best egnet for meg. Det som gjør meg usikker er jobbmulighetene. Det sies at man vil få overskudd av økonomer fremover. På den annen side trodde man ppå 80-tallet at man ville få underskudd på humanister på 2000-tallet, det viste seg jo å bli stikk motsatt.

Har også en bachelor innen et kunstnerisk fag i tillegg til PPU, så om jeg er heldig kan jeg kombinere noe innen økonomi med det. Jeg angrer ikke på denne utdannelsen, men kan ikke jobbe fulltid med det pga en skade.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utdannet innen markedsføring, for et slit og for en drittjobb det var. Aldri mer. 

Jeg bør sitte i avdeling for regnskap. 

Anonymkode: aa57a...e6c

Markedsføring fra BI eller noe slikt? Hvorfor var det drittjobb?

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, straamann skrev:

 

Ja, når jeg sammenligner alle parametre virker det som det som er best egnet for meg. Det som gjør meg usikker er jobbmulighetene. Det sies at man vil få overskudd av økonomer fremover. På den annen side trodde man ppå 80-tallet at man ville få underskudd på humanister på 2000-tallet, det viste seg jo å bli stikk motsatt.

Har også en bachelor innen et kunstnerisk fag i tillegg til PPU, så om jeg er heldig kan jeg kombinere noe innen økonomi med det. Jeg angrer ikke på denne utdannelsen, men kan ikke jobbe fulltid med det pga en skade.

Markedsføring fra BI eller noe slikt? Hvorfor var det drittjobb?

Ja, jeg tror det er en riktig vei å gå. Hvis ikke det var for at jeg allerede har en bachelorgrad+ 60 stp og skal starte på Masteroppgaven  til våren, så hadde jeg tatt en ny bachelor i dette. Vet du om man kan ta enkelt emner i økonomi og administrasjon?

Anonymkode: bc4dd...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tror det er en riktig vei å gå. Hvis ikke det var for at jeg allerede har en bachelorgrad+ 60 stp og skal starte på Masteroppgaven  til våren, så hadde jeg tatt en ny bachelor i dette. Vet du om man kan ta enkelt emner i økonomi og administrasjon?

Anonymkode: bc4dd...747

Du kan ta enkeltemner ja, men vet ikke hvor relevant det vil være for en arbeidsgiver. spørs hva du har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer for at jeg studerte vernepleie. Var redd for å ikke få jobb og fulgte derfor ikke drømmen om å studere mer humanistiske/kunstfag/samfunnsvitenskapelige emner. Studiene i vernepleie var for enkle for meg og jeg fikk ikke den utfordringen hodet mitt trengte. Jobber ikke som vernepleier i dag.

Anonymkode: 50203...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg angrer på at jeg begynte på litteraturvitenskap i Oslo og Trondheim, og at jeg brukte nesten tre år på å ikke en gang fullføre en bachelor. Fikk bare masse studielån, henger etter med studiepoeng (har kniven på strupen med lånekassen, for å si det sånn).

Nå går jeg økad på BI, elsker det og trives så utrolig godt. Angrer litt på at jeg brukte flere år på universitetet, meeen på den andre siden så er jeg glad for at jeg hadde et par år "på baken" før jeg begynte på BI. Jeg er ambivalent til hele greia, er både glad og deppa for at det tok så mange år før jeg fant ut av hva jeg ville gjøre.

Anonymkode: 9c05a...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angrer for at jeg studerte vernepleie. Var redd for å ikke få jobb og fulgte derfor ikke drømmen om å studere mer humanistiske/kunstfag/samfunnsvitenskapelige emner. Studiene i vernepleie var for enkle for meg og jeg fikk ikke den utfordringen hodet mitt trengte. Jobber ikke som vernepleier i dag.

Anonymkode: 50203...87c

Hva jobber du med nå? 

Anonymkode: bc4dd...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, straamann skrev:

Du kan ta enkeltemner ja, men vet ikke hvor relevant det vil være for en arbeidsgiver. spørs hva du har fra før.

Ok, sa skal jeg sjekke opp det 😊

Anonymkode: bc4dd...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AvocadoMelon
10 timer siden, RileyParks skrev:

Går første året på barnehagelærerutdanninga, og det er et interessant studiet - bare ikke helt det jeg vil studere. Hadde bhg.lærerstudiet på 3.plass og sykepleien på 1.plass. Dessverre er det så mange søkere at jeg hadde ikke sjans

Jeg går også barnehagelærer. Funnet ut at det ikke er noe jeg kan jobbe som "resten av livet". Jeg fullfører studiet fordi det er mange muligheter for etterutdannelser.  Du som vil bli sykepleier kan for eksempel gå videre i BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk) som klinisk pedagog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utdannet innen markedsføring, for et slit og for en drittjobb det var. Aldri mer. 

Jeg bør sitte i avdeling for regnskap. 

Anonymkode: aa57a...e6c

Kan jeg spørre hva som var drit? Er selv utdannet innen dette og får ikke jobb innenfor det..

Anonymkode: a8aa9...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, angrer litt fordi jeg har tatt en bachelor i noe som er umulig å få jobb innenfor. Det vil si, det er umulig å få jobb med bacheloren alene. Hadde sikkert fått jobb om jeg hadde masteren, men master er ekstremt adgangsbegrenset og vanskelig å komme inn på, og jeg har ikke B eller A i snitt fra bacheloren (har C). Dessuten er jeg usikker på om jeg ønsker å utdanne meg innenfor dette feltet... av den grunn studerer jeg nå noe annet. Etter å ha lest i denne tråden skjønner jeg at det er normalt å ønske å bytte "felt", både før og etter man er gått ut i jobb. Føler meg veldig fornøyd med å bare satse å ta noe annet da. Ønsker ikke være en av de som skriver i tråden at de har jobbet x antall år i samme yrke og angrer som en hund fordi de ikke trives med det de gjør. Da studerer jeg heller noen år ekstra.

Anonymkode: 19f0a...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...