Gå til innhold

Huslån som ung ufør uten egenkapital eller kausjonist!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du liker godt å snu på ting som andre sier, eller? Jeg mener ikke at de som blir syke og dermed blir uføre er heldige, men at de er heldige sammenlignet med mange andre i resten av verden som er i samme situasjon. Og da snakker jeg ikke om utviklingsland, men om mange andre i vestlige land. Selvsagt er en ikke heldig om en blir syk. 

Anonymkode: fa336...f35

Jeg snur ikke på noe, joda TS er heldig som bor i Norge, men det er de fleste som svarer i tråden. Altså er ikke TS mer heldig enn noen av oss andre. Ts er uheldig som er ayk, mens du (antar at du ikke er ufør) og jeg er heldige som kan delta i arbeidslivet. Vi er alle heldige som bor i Norge, og har velferdsytelser. 

Hvorfor er det bedre at TS bruker pengene hun får til å leie heller enn å eie? Ts må uansett bo et sted. Da må det vel bli opp til henne å gjøre den prioriteringen med de midlene som er til rådighet. 

Tviler på at TS føler seg spesielt heldig sammenliknet med folk rundt seg som er friske og kan jobbe.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får holde deg på leiemarkedet med resten av bermen, så får vi som klarer å organisere økonomien vår kose oss i våre egne leiligheter og hus. :)

Anonymkode: 7bfd8...63d

Jeg er ung ufør på grunn av en skjelden, medfødt muskel- og skjelettsykdom. Dersom jeg får muligheten til å få et startlån, så skal fortjener jeg jammen meg å kose meg i en egen leilighet jeg også. Jeg har stålkontroll på økonomien min, og kan INGEN TING for at jeg er født med denne sykdommen.

Anonymkode: e3e93...d5f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.11.2017 at 1:19 AM, H80 said:

Jeg synes det er veldig provoserende at en såkalt "ung ufør" skal kunne kjøpe seg en leilighet for vår regning, mens mange hardtarbeidende skattebetalere i arbeiderklassen sliter med å kunne gjøre det samme.

Ta å dytt den misunnelsen din opp en viss plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.11.2017 at 1:11 PM, AnonymBruker said:

Tull. Har du hørt om en bank som bare har penger tidlig på året fordi de ellers har brukt opp pengene? Kommunenes startlån og tilskudd er som en bank. Der kommer penger inn fordi folk faktisk betaler ned på sine startlån, noen flytter og må tilbakebetale restlån og tilskudd ved salg. Så å påstå at man bør søke tidlig på året er en påstand uten rot i virkeligheten. 

Og ent ing til, kommunene diskriminerer ikke psykisk syke i forhold til fysisk syke/skadde rullestolbrukere. Det du der skriver vil lett kunne felle en kommune hos likestillings og diskrimineringsombudet. Det passer kommunene seg vel for å bli.  Enten er man funksjonshemmet eller så er man det ikke, grunnen har ikke kommunens boligavdeling noe som helst med. 

En helt eller devis uføretrygdet som har vært i arbeid eller jobber redusert, kan ha både oppunder 30 000 og over det utbetalt i måneden. De som aldri har vært i jobb får maks utbetalt 2,91 G. 

Mange har tilleggspensjon fra pensjonsordninger, forsikrings eller erstatningsutbetalinger i tillegg. Så uføretrygdede er ikke bare folk på minstesats som aldri har vært i arbeid slik man kan få intrykk av på dette forumet. 

Anonymkode: 80b32...ccd

Kommunene får utlevert en viss sum pr år. Når den summen er brukt opp er det ikke lån å få. Ergo må de som søkte for sent søke på nytt i januar. 

 

Anonymkode: 19e89...d30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Menchit said:

Jeg snur ikke på noe, joda TS er heldig som bor i Norge, men det er de fleste som svarer i tråden. Altså er ikke TS mer heldig enn noen av oss andre. Ts er uheldig som er ayk, mens du (antar at du ikke er ufør) og jeg er heldige som kan delta i arbeidslivet. Vi er alle heldige som bor i Norge, og har velferdsytelser. 

Hvorfor er det bedre at TS bruker pengene hun får til å leie heller enn å eie? Ts må uansett bo et sted. Da må det vel bli opp til henne å gjøre den prioriteringen med de midlene som er til rådighet. 

Tviler på at TS føler seg spesielt heldig sammenliknet med folk rundt seg som er friske og kan jobbe.

 

Jo, du snudde på det jeg sa - jeg sa aldri at uføre er heldige som er syke. Og det var det du hevdet jeg sa, noe jeg aldri har gjort. Og jeg ser at du fortsetter med det samme når du her skriver at det får bli opp til TS å prioritere å bruke penger på å eie enn å leie - ja, det er det jo selvsagt! Igjen, har jeg sagt noe annet? Nei. Det som har blitt sagt i denne tråden er at uføre kan ikke forvente å skulle kunne kjøpe seg leilighet ved hjelp av pengene de får fra staten, og at de heller ikke kan forvente å få 13 000 - 15 000 i måneden å bruke på leie. Om de har nok penger til det, og de faktisk får lån, så kan de selvsagt velge å kjøpe istedenfor å leie.

Om en blir ufør så er Norge et av de beste landene å bli ufør i. Det er det som menes når mange av oss her sier at uføre er heldige. Er jeg heldig også som har blitt født i Norge? Ja, selvsagt! 

Anonymkode: fa336...f35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.11.2017 at 12:40 AM, AnonymBruker said:

Og hva tror du det koster å betjene et lån pr måned da?

Tenk på alle utgiftene du får ekstra som du ikke får når du leier. Du må betale kommunale avgifter blant annet, i min kommune koster dette 16.000 i året!

 

Anonymkode: 7c2f4...f10

Utleiere baker slike kostnader bortsett fra strøm inn i husleia. Det er ulovlig men de gjør det, og hvem betaler husleia?

Anonymkode: 19e89...d30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å kjøpe eiendom, selv egen bolig, er en investering med en viss risiko. Du har en "oppside" og en "nedside", som blårussen sier, det vil si at eiendommen kan stige eller synke i verdi. Det er litt som å investere i aksjer.

Trådstarter har ingen egenkapital, så dermed ber hun i prinsippet fellesskapet, eller oss, kjøpe en bolig til henne. Dealen er at vi tar all risikoen og må betale dersom investeringen ikke er så vellykket, mens hun tar hele gevinsten dersom eiendommen stiger i verdi. Dette synes jeg er urimelig.

Jeg har nevnt før at jeg synes syke og uføre skal få bidrag til livsopphold, men det er langt derfra til bidrag til eiendomsspekulasjon. Dersom trådstarter ikke tjener penger og sparer penger til egne investeringer, ser jeg ingen annen rettferdig løsning enn at hun leier bolig resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, yeans said:

Ta å dytt den misunnelsen din opp en viss plass.

Det er nok ikke misunnelse :-) Jeg har eid min egen bolig i Oslo i rundt 13 år. Pass språket ditt forresten, frøken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, H80 said:

Det er nok ikke misunnelse :-) Jeg har eid min egen bolig i Oslo i rundt 13 år. Pass språket ditt forresten, frøken.

Hvis du eier bolig selv, hva søren syter du etter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, pass språket ditt. Jeg syter ikke. Jeg er opptatt av hva skattepengene mine går til, jeg vil gjerne at de blir rettferdig fordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, H80 said:

Igjen, pass språket ditt. Jeg syter ikke. Jeg er opptatt av hva skattepengene mine går til, jeg vil gjerne at de blir rettferdig fordelt.

Det er ikke dine skattepenger som går til dette. Sett deg inn i fakta.

Endret av yeans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utleiere baker slike kostnader bortsett fra strøm inn i husleia. Det er ulovlig men de gjør det, og hvem betaler husleia?

Anonymkode: 19e89...d30

Jeg tror ikke det var det som var poenget. Men hvis person X kan velge å leie eller å eie til omtrent samme pris, vil det føles bedre og tryggere å eie, men det trenger det slett ikke være nettopp pga utgifter som kommer utenom bokostnaden. Gjerne ganske store og plutselige også...

Anonymkode: fb9de...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2017 den 1.19, H80 skrev:

Jeg synes det er veldig provoserende at en såkalt "ung ufør" skal kunne kjøpe seg en leilighet for vår regning, mens mange hardtarbeidende skattebetalere i arbeiderklassen sliter med å kunne gjøre det samme.

Middelklasse kan slite med det samme. Er tragisk at folk med helt normal lønn er avhengig av foreldre som stiller opp for å kunne få boliglån. Jeg kjenner jeg og blir litt provosert inni meg av innlegg som ts sitt når jeg har fast jobb med stabil inntekt i tillegg til samboer som har det ssmme. Likevel er vi stuck på leiemarkedet dersom ingen kan stille som kausjonist

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, H80 said:

Igjen, pass språket ditt. Jeg syter ikke. Jeg er opptatt av hva skattepengene mine går til, jeg vil gjerne at de blir rettferdig fordelt.

Det er ikke dine penger det er snakk om her, så den idéen bør du legge fra deg jo før jo heller.

Anonymkode: bf3d6...a58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, H80 skrev:

Igjen, pass språket ditt. Jeg syter ikke. Jeg er opptatt av hva skattepengene mine går til, jeg vil gjerne at de blir rettferdig fordelt.

Du betaler ikke nok skatt til å betale for dine egne "livskostnader" engang, er nok oljepenger som gjør at økonomien går rundt... Regn etter hva du koster fra fødsel til død så ser du selv. Særlig hvis du gikk i barnehage, og har studert, og ikke minst fått barn... 

Vi har alle vunnet i Lotto som er født i Norge.

Jeg vil ikke at "mine skattepenger" skal gå til å sponse barnehageplasser med over 100 000 pr stykk årlig. Eller til å betale ut foreldrepenger i et år. Folk kan klare seg med noen uker som i andre land, og betale for barnepasset sitt selv... Ikke vil jeg at "mine skattepenger" skal sponse elbilsjåfører med avgifter og bompenger heller... Du skjønner kanskje at man ikke kan velge hva skattepengene vi betaler inn skal gå til? 

 

Anonymkode: 0d9fd...8cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, H80 skrev:

Det å kjøpe eiendom, selv egen bolig, er en investering med en viss risiko. Du har en "oppside" og en "nedside", som blårussen sier, det vil si at eiendommen kan stige eller synke i verdi. Det er litt som å investere i aksjer.

Trådstarter har ingen egenkapital, så dermed ber hun i prinsippet fellesskapet, eller oss, kjøpe en bolig til henne. Dealen er at vi tar all risikoen og må betale dersom investeringen ikke er så vellykket, mens hun tar hele gevinsten dersom eiendommen stiger i verdi. Dette synes jeg er urimelig.

Jeg har nevnt før at jeg synes syke og uføre skal få bidrag til livsopphold, men det er langt derfra til bidrag til eiendomsspekulasjon. Dersom trådstarter ikke tjener penger og sparer penger til egne investeringer, ser jeg ingen annen rettferdig løsning enn at hun leier bolig resten av livet.

Eiendomsspekulasjon? De fleste uføre som kjøper seg bolig skal bo i den, de kjøper ikke for å spekulere... Mange er avhengige av hjelp i hverdagen, av familie eller venner, og kan ikke flytte hvor som helst. Noen er avhengig av å bo i første etasje eller ha heis, noen må bo i nærheten av behandlingsmuligheter/sykehus, ha rullestoltilpasset leilighet osv osv. 

Anonymkode: 0d9fd...8cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.11.2017 den 1.17, AnonymBruker skrev:

Finnes det håp? 

Tanken på å måtte flytte hele tiden frister ikke, jeg ønsker å kjøpe og kunne bo samme plass resten av livet. 

Anonymkode: 2c848...ebb

Du har fått råd om å søke om kommunalt lån, og det er nok veien å gå. Men er usikker på om det er riktig tidspunkt å kjøpe bolig, mye snakk om at prisene skal ned litt... 

Anonymkode: 0d9fd...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Du betaler ikke nok skatt til å betale for dine egne "livskostnader" engang, er nok oljepenger som gjør at økonomien går rundt... Regn etter hva du koster fra fødsel til død så ser du selv. Særlig hvis du gikk i barnehage, og har studert, og ikke minst fått barn... 

Anonymkode: 0d9fd...8cd

Jeg har ikke barn. Jeg har ikke studert. Jeg har betalt over 5 millioner i skatt og moms. Jeg sparer selv til egen pensjon. Noen må nødvendigvis betale for velferdssamfunnet vårt, jeg støtter velferdssamfunnet og er en av dem som bidrar til det. Jeg synes pengene mine skal brukes på en rettferdig måte.

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 12.02, H80 skrev:

Jeg har ikke barn. Jeg har ikke studert. Jeg har betalt over 5 millioner i skatt og moms. Jeg sparer selv til egen pensjon. Noen må nødvendigvis betale for velferdssamfunnet vårt, jeg støtter velferdssamfunnet og er en av dem som bidrar til det. Jeg synes pengene mine skal brukes på en rettferdig måte.

Det som virker rettferdig i dine øyne, er urettferdig i en annens øyne. Hvem har da rett...?

Anonymkode: 29541...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...